نمونه رای با موضوع تجویز تغییر جنسیت از مونث به مذکر

«رأی دادگاه»

در خصوص درخواست خانم……….. مبنی بر صدور حکم به تغییر جنسیت از جنس مونث به جنس مذکر با التفات به اوراق و محتویات پرونده بالاخص نظریه نهایی کمیسیون پزشکی قانونی که حکایت از ابتلای مشارالیها به اختلال ناخشنودی جنسیتی (Gendeyspharia) دارد و با توجه به اینکه:

اولاً:

متقاضی بصورت دائمی و در طول سال های مستمر از اختلال جنسی ملال جنسیتی رنج می برده است و اظهار داشته که از کودکی با این مشکل مواجه بوده است. که صحت ادعای وی پس از بررسی های مفصل روانشناسانه و درمان های متعدد و گذراندن دوره ی چند ماهه درمان که قریب به یکسال به طول انجامید، مورد تأیید اداره پزشکی قانونی قرار گرفته است.

 

ثانیاً:

نظر به اینکه جواز تغییر جنسیت به صراحت در قوانین موضوعه ایران مشاهده نمی شود، اما ملاحظه می گردد که قانون گذار در بند ۱۸ ماده ۴ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ این نوع از دعاوی را در صلاحیت دادگاه خانواده دانسته است، که این امر مبین امکان طرح و پذیرش چنین دعوایی در دادگاه خانواده می باشد.

ثالثاً:

چنانچه در مانحن فیه سکوت قانون گذار را بپذیریم نیز براساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قاضی موظف است در چنین شرایطی، حکم قضیه را در منابع معتبر اسلامی و یا فتاوای معتبر بجوید، فلذا در این راستا می توان به فتوای حضرت امام (ره) در مبحث مسائل مستحدثه در جلد دوم از تحریرالوسیله و همچنین فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (حفظ الله عنه) در اجوبه الاستفانات در پاسخ به سوال ۱۲۷۹ اشاره نمود که مؤید جواز صدور حکم به تغییر جنسیت می باشد.

رابعاً:

نظر به این که رعایت حق های بشری که در جهان معاصر در قالب اسناد متعدد حقوق بین الملل بشر جلوه نموده است و تا جایگاه قاعده آمره بین المللی در پرتو حقوق بین الملل ارتقاء یافته است، مؤید لزوم تعهد دولتها به چنین اسناد بین المللی در پرتو حقوق بین الملل موضوعی و عرفی می باشد که بلاتردید مبنای حقیقی و اصیل حقوق بشر، حفظ و احترام به کرامت ذاتی انسان است. که از این رو بی توجهی دولت به وضعیت این چنینی شهروند خود، می تواند بر خلاف اخلاق حسنه و کرامت ذاتی شخص متقاضی باشد، چرا که یکی از حقوق انسان در اسناد الزام اور حقوق بشر و همچنین آموزهای دینی ما، حق بر تمامیت جسمی خویشتن است، البته تا جایی که بر خلاف اخلاق اجتماعی و نظم عمومی و موازین شرعی نباشد.

خامساً:

به موجب ماده ۱۲ میثاق بین الملی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مصوب سال ۱۹۶۶ (که دولت ایران بدون حق شرط در سال ۱۳۴۵ آن را به تصویب مجلس وقت رسانید و به آن ملحق شد که وفق ماده ۹ قانون مدنی نیز چنین عهدنامه هایی در حکم قانون داخلی است) یکی از حق های بنیادین بشری که از زمره حق های نسل دوم حقوق بشر می باشد عبارت است از حق شخص از بهره مندی از بالاترین سطح قابل وصول از سلامت جسمی و روانی، که این دادگاه با توجه به مفهوم سلامت جسمی و روانی مندرج در قانون فوق در پی شناسایی چنین حقی برای متقاضی است.

سادساً:

یکی از تعهدات دولت ها در اجرای حقوق بشر که از قواعد عرفی حقوق بین الملل شناخته می شود، تعهد ایجابی دولت ها در برقراری حق های مندرج در نسل دوم حقوق بشر می باشد، که حق بر حفظ سلامت جنسی افراد را نیز می توان از این تعهد عام الشمول دانست.

از طرف دیگر، ممنوع ساختن و عدم تجویز تغییر جنسیت را نیز می توان از اقدامات سلبی دولت ها در مقابل اقدامات ایجابی فوق دانست که خود نقص آشکار حقوق بشر خواهد بود.

سابعاً:

حفظ کرامت انسانی و لزوم رعایت احترام ابنای بشریت از موضوعاتی است که مؤکدا مورد توجه شرع مقدس اسلام قرار گرفته است، آنچنان که شارع مقدس در آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء می فرماید: «ولقد کرمنا بنی آدم» و با این تعبیر کرامت انسان را به رسمیت می شمارد و براساس قاعده عسر و حرج (حج ۷۸، مائده ۶ و بقره ۱۸۵) چنانچه هر وضعیتی موجب حرج و مشقت انسان شود، به موجب قاعده فوق الذکر این وضعیت رفع خواهد گردید که در مانحن فیه نیز، وضعیت جنسی متقاضی، مشقت بسیاری را برای وضعیت جسمی و روحی وی پدید آورده است.

النهایه با توجه به استدلالات بعمل آمده فوق، دادگاه به استناد ماده ۳ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ تغییر جنسیت متقاضی را از جنس مونث به جنس مذکر تجویز می نماید.

رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان گیلان می باشد.

دادرس شعبه اول دادگاه حقوقی (خانواده) صومعه سرا- سید حسین موسوی فر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عالی بود . یکی از بهترین آرایی بود که مبتنی بر قواعد و موازین حقوق بشر و بین الملل صادر شده . درود بر قاضی محترم که ظاهرا دانش آموخته حقوق بین الملل هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا