نمونه رای با موضوع جبران خسارت وارده به کندوهای عسل در منطقه روستایی بر اثر حمله خرس

پایگاه خبری اختبار- شعبه سوم دادگاه بدوی نکا در پرونده‌ جبران خسارت وارده به کندوهای عسل در منطقه روستایی بر اثر حمله خرس، با استناد به حقوق داخلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران را به پرداخت خسارت محکوم کرده است.

متن کامل رای صادره به شرح زیر است:

پرونده کلاسه ۳۰۹-۹۷ شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان نکا تصمیم نهایی شماره ۸۴-۹۷

خواهان: آقای .سف فرزند …. به نشانی استان مازندران شهرستان بهشهر

خوانده: اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران به نشانی استان مازندران…

خواسته ها :  ۱-مطالبه خسارت دادرسی. ۲- مطالبه خسارت

« رای دادگاه »

در این پرونده آقای سف. فرزند … دادخواستی به طرفیت اداره محیط زیست شهرستان نکا به خواسته مطالبه خسارت وارده به مبلغ پنج میلیون و پانصدهزار تومان به انضمام خسارات دادرسی مطرح کرده است.
خواهان در شرح خواسته اظهار داشت که ساکن روستای بادابسر شهرستان نکا می باشد و مالک چند کند و زنبور عسل بوده که یکی از شب ها خرس به کندوهای ایشان حمله کرد و تعداد یازده کند و زنبور عسل ایشان از بین رفته است. از طرف خوانده با وصف ابلاغ کسی حضور نیافته و دفاعی به عمل نیاورده است. دادگاه با توجه به این که

۱- مالکیت خواهان بر کندوهای تخریب شده با توجه به اظهارات گواهان آقایان ..ق. ح و اج در این دادگاه محرز شده است.

۲- اصل وقوع خسارت و نیز انتساب آن به حمله خرس و نیز تعداد کندوهای خسارت دیده با توجه به اظهارات همان گواهان و صورتجلسه تنظیمی مأمورین پارک ملی پاوند مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲ و عکس های موجود در پرونده از نظر این دادگاه محرز است.

۳- اداره جهاد کشاورزی طی نامه شماره ۳/۹۷ – ۲۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ میزان خسارات وارده را به هر کند و پانصدهزار تومان ارزیابی کرده است و این نظر مصون از اعتراض باقی مانده است.

۴- وفق اظهارات گواهان محل استقرار کندوها در کنار روستا بوده است. و در اراضی جنگلی محل زندگی حیوان وحشی نبوده است

۵- قانون گذار در ماده ۹ قانون شکار و صید هرگونه خسارات وارده از سوی حیوانات وحشی در مناطق زندگی شهروندان و در حریم شخصی املاک آنان به مال و جان مردم را جهت حفظ و حراست از نسل این گونه حیوانات وحشی در مناطق زندگی شهروندان قابل جبران تلقی کرده است؛ چراکه این گونه زیان دیدگان تنها راه جلوگیری از تکرار خسارت وارده بر خود را معدوم و تلف نمودن این گونه حیوانات وحشی می دانند و در صورت جبران خسارت وارده و حاکمیت این تفکر که خسارات وارده توسط دولت جبران خواهد شد. کمتر شاهد اتلاف حیوانات وحشی خواهیم بود .

۶- خوانده پرونده دلیلی مبنی بر پرداخت خسارت ارائه نداده است؛ بنابراین دادگاه دعوی خواهان را وارد دانسته و مستنداً به ماده ۹ قانون شکار و صید و مواد ،۱۹۸، ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ یازده میلیون و پانصدهزار تومان بابت اصل خواسته و مبلغ صدوپنجاه هزار و پانصد تومان بابت هزینه دادرسی و مبلغ بیست و یک هزار و چهارصد تومان بابت هزینه دفتر خدمات قضایی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ دادنامه قابل تجدید نظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر استان مازندران می باشد.

 محمد محمودی – دادرس شعبه سوم دادگاه حقوقی نکا

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. 🔴نمونه سوال آزمون وکالت🔴

    آقای الف ساکن یکی از روستاهای بادابسر از شهرستان نکا میباشد ایشان دارای تعدادی کندوی زنبود عسل بوده، در یکی از شبها خرسی به کندوی عسل ایشان حمل نموده و تعدادی از کندوهای عسل ایشان را تلف مینماید.
    حال بفرمایید آقای الف دعوای مطالبه خسارت را به طرفیت چه کسی یا کسانی باید اقامه نماید؟

    الف: اداره کل محیط زیست
    ب:جهاد کشاورزی
    ج: مسئول جنگبانی
    د: اساسا خسارت به ایشان تعلق نخواهد گرفت

    پاسخ با تاثیر مثبت :)

    بعید نیست والا اینو سوال بدید برای آزمون وکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا