پیشنهاد جایگزینی حد نصاب نمره ۷۰ درصدی با ظرفیت در آزمون وکالت در طرح جدید مجلس

پایگاه خبری اختبار- یک عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی از ارسال مجدد «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به کارگروه تخصصی خبر داد.

به گزارش اختبار، طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مرداد ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شده و برخی مواد آن تغییرات مهمی در سرنوشت نهاد وکالت در کشور ایجاد خواهد کرد. بر اساس یکی از مواد این طرح، پیش‌بینی شده است که معیار حد نصاب نمره علمی با معیار ظرفیت در آزمون وکالت جایگزین شود. این نمره در طرح اولیه ۶۰ درصد نمره‌ی یک درصد بالای جمعیت تعیین شده بود اما یکی از نمایندگان بررسی‌کننده این طرح می‌گوید که در حال حاضر معیار نمره ۷۰ درصد مد نظر کارگروه است.

بر این اساس محسن زنگنه درباره آخرین جزئیات بررسی این طرح در کمیسون ویژه جهش تولید به فارس گفت: این طرح قانونی تلاش دارد که یک سری از شغل‌ها را از دایره گرفتن مجوز خارج کند اما یک سری کسب‌وکارها در این طرح مستثنی شده است و گفته شده که همه کسب‌وکارها می‌توانند با ثبت در سامانه به فعالیت بپردازند به جز مشاغلی که در حوزه سلامت، امنیت، خدمات حقوقی و… هستند.

نحوه جدید برگزاری آزمون وکالت براساس طرح جدید مجلس

وی با بیان اینکه وکالت و سردفتری نیز از جمله مشاغل استثنا شده در این طرح هستند گفت: سردفتران و وکلا نیز مشمول این طرح هستند و به یک معنا انحصاری که در حال حاضر وجود دارد با این تصویب این طرح برداشته خواهد شد.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص تصمیم این طرح در خصوص وکالت و سردفتری تشریح کرد: آنچه در حال حاضر در متن پیشنهادی آمده است اینگونه تعیین کرده که در آزمون وکالت و سردفتری کسانی که ۷۰ درصد نمره آخرین نفر یک درصد جمعیت بالاترین را در آزمون کسب کنند کانون‌ها مکلف به اعطای مجوز به آن‌ها هستند. یعنی ما یک درصد برتر در آزمون داریم، حالا ممکن است این یک درصد برتر از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ بگیرند و یا ممکن است نمره پنجاه بگیرند لکن کسانی که ۷۰ درصد کسانی که نمره آخرین فرد آن یک درصد را گرفته‌اند، پذیرفته می‌شوند. حالا ممکن است همه کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند آن ۷۰ درصد نمره را کسب کنند و ممکن است تنها ۱۰ نفر به آن نصاب برسند.

وی افزود: این راه حل عملا جلوی انتقاداتی که افراد مخالف طرح مطرح می‌کنند که این قانون افراد کم سواد را وکیل می‌کند، می‌گیرد و کیفیت وکالت حفظ خواهد شد و انحصار نیز برداشته می‌شود و در یک عدد متوقف نمی‌شویم.

حد نصاب می‌تواند ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ درصد باشد

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا در حد نصاب تعیین شده امکان تغییر وجود دارد، گفت: دوستان کارگروه  ابتدا پیشنهاد ۶۰ درصد را دادند ولی پیشنهاد کنونی کارگروه ۷۰ درصد است؛ چرا که بر اساس اعداد و ارقام سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ با شیب مناسبی نیاز کشور به وکیل در عرض چند سال رفع خواهد شد. با این حال پیشنهاد ۷۰ درصد ممکن است ۶۰ درصد یا ۵۰ درصد هم شود.

وی در پاسخ به شایعات در خصوص حذف مواد مربوط به سردفتری در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار اظهار کرد: درباره سردفتران هم موضوع همان است که در خصوص وکالت مطرح شد هرچند سردفتران هم مانند وکلا به حذف ظرفیت معترضند لکن اعضای کمیسیون بر تسهیل اخذ مجوزها و رفع انحصار از وکالت و سایر مشاغل اتفاق دارند و جای نگرانی نیست که این اتفاق به نتیجه خواهد رسید و امکان ندارد نفوذی رخ دهد و یا تصمیم نمایندگان مردم عوض شود.

حضور نماینده کانون‌های وکلا در جلسه کمیسیون ویژه جهش تولید

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص شایعات مربوط به عدم حضور نماینده وکلا در جلسه روز یکشنبه کمیسیون نیز گفت: دکتر کوشا (رئیس اسکودا) در جلسه حضور داشتند و بخش زیادی از جلسه در اختیار ایشان قرار گرفت و ایشان نکاتشان را گفتند اما در هر صورت ما این بحث‌ها را پیشتر نیز شنیده بودیم و نظر کمیسیون بر این است که محدودیت‌ها و انحصارها باید برداشته شود. ضمن اینکه آیت الله رئیسی هم این موضوع را تأیید کرده است و دستگاه قضا هم در این موضوع با ما همراه است.

طرح به کارگروه تخصصی رفت تا قوی‌تر برگردد

زنگنه درباره آخرین تصمیمات کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص این طرح در روز گذشته اظهار کرد: اعضای کمیسیون پس از شنیدن نظرات سازمان‌های مختلف از جهاد کشاورزی تا سردفتران و کانون وکلا در نهایت تصمیم گرفتند که بنا بر اینکه رهبری امسال را سال مانع‌زدایی از تولید نامگذاری کردند این طرح را مجدد در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که طرحی که در حال حاضر وجود دارد بسیاری از شغل‌ها را شامل نمی‌شود و برای بسیاری از آن‌ها تسهیلی که مد نظر ماست را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: قرار بر این شده است که کارگروه نظراتش را تا هفته آینده جمع کند تا یکشنبه هفته بعد طرح دوباره در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.

طرح‌های تسهیل کسب‌وکار در اولویت مجلس

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در پایان گفت: طی صحبتی که با دکتر قالیباف نیز داشتیم ایشان نیز تأکید کردند که مجلس اصرار دارد که طرح‌هایی مثل این طرح را که مرتبط با تسهیل فضای کسب‌وکار است در اولویت قرار دهد. من فکری می‌کنم با توجه به فضای مجلس به زودی این طرح در کمیسیون و صحن تصویب خواهد شد و امیدواریم تا انتهای بهار این قانون به تصویب برسد تا مردم در نیمه دوم سال بتوانند میوه این قانون را بچینند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. درود؛ تنها راه حذف انحصار و ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان حقوق برگزاری آزمون و کسب ۶۰ درصد نمره هست منتها وکلا شامل وکیل درجه یک بدون سقف و وکیل درجه دو با یه سفقف محدود حق وکالت و پس از یه دوره ۵ ساله با یه آزمون داخلی و احراز توانائی لازم به وکیل درجه یک تبدیل بشه. ولسلام

  2. معذرت میخوام واقعا معذرت میخوام یوقت بهتون بر نخوره عزیزان مجلسی لطف کنید پاتون و از کفش وکالت دربیارید اصلا چیکار ما دارید شماها شما فکر کن ما تو انحصار وکالت گیر کریم به خودمون ربط داره ما این انحصار و دوست داریم و اصلا میلی به چشیدن میوه باغتون نداریم

  3. آقا ما نخوایم اعصای مجلس به فکر ما باشن کی و باید ببینیم ما میوه ای ازین باغتون نخواستیم بزارین همینجوری مثل سالهای قبل آزمون بدین مشکلات کشور حل شده همه ماشالله الان گیر دادین به وکالت یبار دو مرحله ایش مبکنین یبارم که این…. شماهایی که نشستین اونجا هی واسه خودتون اظهار نظر میکنید نطق میکنید یبار بیاید ببینید از پسش جواب دادن گدشتن ازین مراحل که عین ۷خوان رستم شده برمیاید بعد نطق کنید

  4. این کجاش بهتر می شود خیلی هم سخت می شود سوالات رو نمایندگان طرح نمی کنند که دست کانونه. جوری سوال طرح می کنند که بزور بتونی ۷۰ درصد اون در صدهای بالا را بزنی. چرا گیر میدین به اتحصار . انحصار در وکالت نیست در قضاوت هستش در سردفتری هستش. وکالت که هرسال برمیداره اونم از دو نهاد .میخوان این وکالت را هم مثل اونا کنید

  5. قبولی در ازمون اینطوری سخت تر هم میشه. فقط اعلام نتایج شفافیتش رو از دست میده…اقایون حالا خیلی هم نمی خواد به خاطر اینکه داوطلبا زودتر میوه این باغ رو بچینن به خودتون فشار بیارین و از خواب و خوراک بیفتین

  6. خسته نباشید
    صرفا محض اطلاع
    اخه داداش گلم ، راضی به این همه زحمت نبودیم
    اولا . ۱ درصد نفرات برتر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد میزنند
    ثانیا . ۷۰ درصد این مقدار میشه حدود ۵۰ تا ۵۵
    ثالثا . خب الان هم قبولی بین ۵۰ تا ۵۵ در همه کانونها وکلا
    رابعا . خدا عقل داده تا ازش استفاده کنید
    خامسا . چرا هنوز کارت ها ی ورود به جلسه نیومده
    داره بو میاد ، دیگه گندش در اومده

  7. ببخشید من خوب نخونده بودم متن رو فکر کردم باید از صد هفتاد بیاریم تا قبول شیم . ممنون که قبولی رو تسهیل کردین.

    1. نخیر آزمون تسهیل نخواهد شد،اتفاقا به شدت سخت میشه مثل آزمون نظام مهندسی که طرف با یه چمدون کتاب میره سر آزمون تا ۶۰ درصد سوال ها رو درست جواب بده قبول بشه،آخه چرا یه خورده فکر نمی کنید سوالات به شدت سخت میشه و به احتمال زیاد از ظرفیت هایی که ازقبل تعیین میشد هم کمتر قبول میشن،
      شما خبر نداری که اختبارغیرحضوری برگزارشد ۵نفرباهم کتاب رو بازکرده بودند نمی تونستند سوالارو جواب بدن،حالا بگو تسهیل شده

  8. هر دم ازین باغ بری می رسد…….. یاابوالفضل……. مثلا می خوان انحصارو بردادن؟ داداش داشتی ابروشو درست میکردی زندی چشمشم کور کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا