گفت‌وگو با عرفان خلیل‌وندی قدسیان؛ رتبه ۱ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۲

گفت‌وگو با عرفان خلیل‌وندی قدسیان؛ رتبه ۱ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۲

لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی‌ و شغلی‌تان بگویید

عرفان خلیل‌وندی قدسیان هستم، ۴ شهریور سال ۱۳۷۶ در تبریز متولد شدم. بنده دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه مراغه گذراندم و سال ۹۹ با رتبه ۱۹ کشوری گرایش حقوق عمومی از دانشگاه علامه قبول شدم و شهریور سال ۱۴۰۱ بعد از دفاع از پایان نامه ارشد فارغ التحصیل شدم. در حال حاضر به عنوان کارشناس حقوقی مشغول به کار هستم.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

برای بار دوم شرکت کردم، پارسال فقط جهت آشنایی شرکت کردم و به خاطر درگیری با پایان نامه مطالعه ای نداشتم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

دغدغه فکری و اجتماعی من را به مباحث حقوق عمومی راغب کرد که این دغدغه را در فضای دانشگاهی و علمی ادامه بدم، به نظرم بستر شکل گیری رویکرد میان رشته‌ای و نگاه انتقادی از مسائل اجتماعی در فضای حقوق عمومی مهیا است، به نظرم‌حقوق صرفا مسائل فنی نیست. احساس میکنم که با حضور در فضای دانشگاه به طور سیستماتیک می توانم افق فکری و دغدغه های خودم را تئوریزه کنم. در دوره ارشد صرفا تاکید بر مسائل و روش های پژوهشی است و برای کارهای تئوریک و نظریه پردازی چندان مناسب و کافی نیست. تا حدودی به تدریس هم علاقه مند هستم.

البته تردیدهایی در خصوص ادامه تحصیل دوره دکتری داشتم که ناشی از مسئله خدمت سربازی بود،  استفاده از فرصت های تحصیلی خارج از کشور و ورود به حوزه وکالت در گرو پایان خدمت است که به نوبه خود به فضای علمی کشور آسیب می زند.

به توصیه اساتید گرانقدر دوره ارشد، با وجود موانع موجود پیشرو، ادامه تحصیل را گزینه مناسب تری دانستم.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

در واقع به خاطر اصرار خانواده در آزمون دکتری شرکت کردم و ابتدا چنین قصدی را به خاطر مسائل مذکور نداشتم، ترجیحم انجام خدمت سربازی بود. در یک دوره پر تلاطم و پر استرس، از آذر ماه شروع کردم و بیشتر سعی می‌کردم که در کنار مطالعه، با دوستان نزدیکم وقت بگذرانم و همچنین آرامش داشتم که پایان نامه خودم را با موفقیت به اتمام رسانده بودم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

به دانش اولیه و کلیات دروس حقوق عمومی تسلط داشتم، به خاطر همین بیشتر به سوالات سال های اخیر و جزئیات مباحث توجه بیشتری کردم. به نظرم تکرار و استمرار در مطالعه رمز موفقیت در آزمون های حقوقی است.

چندان برنامه ریزی خاصی نداشتم و الزاما به میزان ساعت معینی پایبند نبودم، هیچوقت دانشجوی به اصطلاح درسخوان نبودم و بیشتر فهم مسائل در اولویت بود تا حفظ کردن اطلاعات. حداکثر ساعتی که مطالعه میکردم، ۵ ساعت در روز بود، بعضی روزها فرصت استراحت به خودم میدادم و اصلا مطالعه نمی کردم تا تجدید قوایی برای مطالعه بهتر شود.

بیشترین تمرکزم روی مرور مباحث حقوق اداری و حقوق اساسی بود که دوره کنکور ارشد و ارشد به دقت مطالعه کرده بودم. حقوق اداری ۱ دکتر آقایی طوق و دکتر لطفی، حقوق اداری دکتر موتمنی طباطبایی، دوره حقوق اداری دکتر استوار سنگری و دکتر امامی، حقوق اداری نجارزاده، کلیات حقوق اساسی دکتر ویژه، بایسته های حقوق اساسی دکتر قاضی، مختصر حقوق اساسی دکتر مهرپور، مبانی حقوق عمومی دکتر گرجی، دوره دو جلدی حقوق اداری تطبیقی دکتر هداوند، دوره حقوق اساسی مرحوم دکتر هاشمی، اصول حقوق اداری دکتر هداوند و دکتر مشهدی، حقوق اداری دکتر عباسی، حقوق اساسی تطبیقی دکتر عباسی، حقوق اساسی تطبیقی مرحوم دکتر هریسی نژاد، دوره حقوق کار مرحوم دکتر عراقی، حقوق کار موحدیان، حقوق کار مرحوم دکتر هاشمی، متون فقه سیجلی، متون فقه دکتر موسی زاده همراه قوانین و مقررات و جزوات کلاسی دوره ارشد جزو منابع آزمونیم بود.

برای دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی مطالعه ای نداشتم، به این دلیل که هم وقت کافی نداشتم و هم سطح خوبی از زبان انگلیسی را دارم، به همین دلیل زبان انگلیسی چالشی نبود. فکر می کنم که اگر سطح تسلط زبان انگلیسی متوسط رو به بالا یا داوطلب آزمون های تافل و آیلتس باشد، کار چندان دشواری ندارد. کتب زبان زیر ذره بین، گرامر بتی آذر، کتاب grammar for ielts، خواندن مطالب انگلیسی متنوع در ژورنال های انگلیسی مانند

The Independent,  new scientist, National Geographic, The Guardian,  The New York Times و …

در درک مطلب ریدینگ بسیار موثر است. زبان انگلیسی گرچه ضریبش یک است اما به دلیل ضعف جدی حقوقی ها، کسب درصد کم هم می تواند رتبه و تراز شما را بهتر کند. متاسفانه واحدهای زبان در مدارس و دانشگاه و چند واحد متون حقوقی در دانشگاه کمکی به داوطلب نمی کند.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سطح سوالات دروس تخصصی امسال واقعا سخت بود طوری که من به هیچ وجه فکر نمی کردم رتبه زیر ۲۰ کسب کنم. حدس می‌زدم که بین ۲۰ تا ۳۰ باشم. بیشتر از مطالعه محض منابع، دقت در مطالعه و توانایی درک منطق حقوقی بیشتر به داوطلبان کمک می‌کند که به گزینه صحیح برسند، البته درس متون فقه استثنائا تا حدودی به آشنایی با زبان عربی و مسائل ترجمه هم مرتبط است

سوالات دروس عمومی در حد انتظار بود و اگر کسی از دانش زبانی خوبی برخوردار باشد، می تواند درصد خوبی کسب کند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

سوال واقعا سختی است ولی قطعا دانشگاه های تهران در سطح بالاتری قرار دارند و انتخاب من هم در این راستا است. البته دانشگاه علامه که افتخار حضور دوره ارشد را در این دانشگاه داشتم و دانش کنونی خودم را مدیون این دانشگاه میدانم، جایگاه خاص‌تری را برای من دارد و همچنان علاقه مند هستم که بخشی از دانشگاه علامه باشم

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

معدل ارشد، نمره ۲۰ پایان نامه، سطح بالای زبان انگلیسی، ارائه ها و دارا بودن مقاله علمی پژوهشی از نقاط قوت رزومه ام است و امیدوارم با موفقیت مصاحبه را پشت سر بگذارم

چه توصیه‌ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

مهم ترین نکته خستگی ناپذیری و استمرار در مطالعه است که می تواند به داوطلبان کمک کند.  برنامه ریزی مطالعاتی شخصی باید چید، شاید ساعت طولانی مطالعه برای شخصی جوابگو باشد و برای شخصی نه. نباید از تفریح و آرامش روانی غافل شد، هم دوستان نزدیکم و هم خانواده ام در این مسیر خیلی به من کمک کردند و در اوج ناامیدی همواره به من روحیه میدادند.

البته نباید فراموش کرد که فهم منطق و مبنای حقوقی بهتر از حفظ کردن اطلاعات خام است، بهتر داوطلبان از دوره کارشناسی و ارشد دروس تخصصی مدنظرشان را خوب فراگیرند.

تجربه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه طباطبایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بدون تردید دانشگاه علامه یکی از قطب های حوزه علوم انسانی به ویژه حقوق است و از سطح آموزشی بالایی برخوردار است، گرچه در دوران پاندمی دوره ارشد گذشت اما تجربه کلاس های پژوهش محور و مباحثه محور بعضی از اساتید علامه منجر شده بود که همیشه در سطح بالایی از آمادگی ذهنی نسبت به مسائل حقوق عمومی داشته باشم و توانایی تحلیل حقوقی خود را ارتقا دهم، همچنین بسیاری از اساتید گروه حقوق عمومی، متفکران و سرمایه های وزین جامعه حقوقی کشور هستند و به همین علت جدیت و نظم حرف اول را در فضای دانشگاه علامه می زند.

بدون شک تجربه حضور در کلاس های اساتیدی چون آقای دکتر ویژه، آقای دکتر هداوند، آقای دکتر شریف، آقای دکتر رحمانی، آقای دکتر آقایی طوق و آقای دکتر آگاه که هم از حیث حوزه حرفه ای حقوقی و هم حوزه تئوریک جزو حقوقدانان پر آوازه کشور هستند، تجربه بی‌بدیلی بود. امیدوارم هر یک از داوطلبان فرصت حضور در این دانشگاه را داشته باشند

و حرف آخر؟

به عنوان حرف آخر، از تمامی اعضای خانواده، دوستانم در تبریز و دانشگاه علامه، اساتید دوره ارشد دانشگاه علامه تشکر می کنم و یک تشکر ویژه هم از استاد گرانقدر دوره کارشناسی ام، آقای دکتر پتفت دارم که همواره از دوره لیسانس راهنمایی های خود را دریغ نکردند و  راهنمای بنده بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا