آیا وظایف وکیل‌سرپرست در برابر کارآموز، به ارسال کد تنزل یافته است؟

✍🏻 دکتر حسن محسنی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران 

با گسترش کرونا و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قوه قضاییه و کانون وکلا یکی از اموری که بیشترین تاثیر را پذیرفت سرپرستی کارآموزان بود.

گرچه روش جدید ارسال کد، مزایای حذف زمان و مکان و تسریع و دسترسی را افزایش داده ولی بی‌گمان موجب دگرگونی جدی ماهیت سرپرستی شده است.

وکیل سرپرست به جای ملاقات حضوری با کارآموز و بررسی مبانی دعوا و دادن آموزه‌های لازم به مقام ارسال کد یا کدهای روزانه یا هفتگی گاه و بیگاه بدل شده است؛ کدهایی که ارسال می‌شوند و سپس کارآموز درباره آن پیام کوتاهی می فرستد.

این شکل نظارت که در حقیقت نوعی فرار از نظارت شدن و رهایی از نظارت کردن است. ممکن است مزایای بالا و مقبولیت دوطرفه وکیل و کارآموز را داشته باشد اما بی گمان مضرات پر هزینه‌ای برای شغل وکالت و درک نعمت پیشکسوتان این حرفه در پی خواهد داشت.

من که پس از نوزده سال اهتمام به شغل وکالت دادگستری به علل اقتصادی هنوز دفتر وکالت از خود ندارم و همچنان زیر سایه پر مهر وکیل سرپرست دوران کارآموزی سالهای ۸۳ تا ۸۵ هستم و شاید نیز نه الزامش برایم باشد و نه امکانش گرچه سالانه افتخار خدمت به چند کارآموز را دارم هشدار می‌دهم برای زیانهای توسعه لجام گسیخته الکترونیک شدن نظارت وکلای سرپرست.

بدتر از همه فرم تایید گزارش ماهانه کانون وکلا است که در آن مندرجاتی نه چندان دقیق برای سرپرستی دیده می‌شود و سرپرستی را به چند تیک و گزینه مبهم خوب و …. تنزل می‌دهد در حالی که این وضعیت نباید مانع دریافت گزارش موردی هر پرونده از سوی وکیل سرپرست شود.

کارآموز، پیش از ارسال کد لازم است حضوری یا دست‌کم تلفنی یا در بستر مجازی گزارشی از پرونده مورد نظر خود بدهد. کارآموز نباید به جای ملاقات حضوری هفتگی یا ماهانه به این سبک نظارت بسنده کند.

از سوی دیگر وضعیت اقتصادی کنونی و بازار پرونده‌یابی فعلی به نحوی است که بخش اعظم نظارت وکیل سرپرست به ارسال کد پرونده‌های پیگیری کارآموز در موسسات حقوقی اختصاص می‌یابد و وکیل سرپرست، به بخشی از بدنه موسسات حقوقی در فرایند ارسال کد بدون کمترین شناخت تبدیل شود.

وکلای محترم سرپرست نیز می‌توانند افزون بر تغییر شیوه ارسال کد و مانند آن از کارآموزان شرکت در برخی دوره‌های آزاد را بخواهند و تایید گزارش ماهانه را موکول به چنین اقداماتی نمایند.

مشکلات شمار کارآموزان تسهیل را نیز باید بدین‌ها افزود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا