اظهارات عجیب رییس کانون وکلای کرمان درباره آزمون وکالت ۹۲


اظهارات عجیب رییس کانون وکلای کرمان:
"تمهیداتی در نظر گرفته شده که
غیر بومی‌ها هیچ رغبتی برای ثبت‌نام در استان کرمان نداشته باشند"

"قبول‌شدگان مکلف هستند، تمام دوره‌های کارآموزی اختبار و
حتی بعد از آن را در همان حوزه قضایی که پذیرفته می‌شوند، ساکن باشند"!!
آیا رییس کانون وکلا می تواند کارآموزان را مجبور به سکونت در نقطه ای خاص بکند ؟؟؟!

اصل ۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل مورد علاقه ‏اش ممنوع
یا به اقامت در محلی مجبور ساخت،
مگر در مواردی که قانون مقرر می‌دارد

 

اختبار- کانون وکلای دادگستری کرمان امسال هم می خواهد برای داوطلبان آزمون وکالت خبرساز و دردسر ساز باشد، بعد از اعلام تصمیمات نا متعارف هیات مدیره ی کانون وکلای کرمان در مورد بومی گزینی در آزمون وکالت ۹۱، رییس کانون وکلای کرمان در اظهاراتی در ارتباط با نحوه ی جذب کارآموز در آزمون وکالت ۹۲ مطالبی را بیان داشته اند که موجه و منصفانه به نظر نمی رسد.

کانون های وکلا، بیش از هر چیز تشکل صنفی وکلا و کارآموزان وکالت هستند و هیات مدیره ی کانون ها و روسای کانون ها باید در موضع حمایت و همراهی با وکلا و کارآموزانِ تابع کانون تحت مدیریتشان باشند، کارآموزان وکالت وکلای آینده و خون تازه و گرم پیکره ی جامعه ی وکالت هستند، در روزگاری که از تهدیدات متوجه جامعه ی وکالت نالان و هراسان هستیم، چرا کارآموزان این طور غریبه وار رانده و کوبیده می شوند؟

داوطلبی که با هزار امید و آرزو و با تلاش چند ساله می خواهد در آزمون وکالت شرکت کند تا بتواند موفق به ورود به جرگه ی وکالت شود، چرا باید تهدید به زندگی در تبعید و مشقت تا پایان عمرش بشود؟ آیا اصولا ریاست محترم کانون وکلای کرمان در جایگاهی قرار دارند که کارآموزان را مجبور به سکونت و زندگی در نقطه ای خاص بکنند؟ آیا قانون چیزی بیش از انجام تکالیف کارآموزی در حوزه ی اشتغال کارآموز – آن هم تحت شرایطی خاص از جمله وجود وکیل سرپرست حائز شرایط – بر عهده ی کارآموزان قرار داده است؟

اگر به دنبال عدالت در تقسیم فرصت های کاری بین وکلا هستیم، چرا برای وکلا سن بازنشستگی اجباری تعیین نمی شود تا وکلای جوان هم فرصت کار در شهرهای بزرگ را پیدا کنند؟ یا چرا اشتغال در نقاط محروم به صورت دوره ای و نوبتی بین همه ی وکلا تقسیم نمی شود؟ اصولا چطور انتظار می رود وکیلی بتواند در بخشی که اصلا دادگستری درست و حسابی ندارد اشتغال داشته باشد؟ آیا این موافق شوونات وکالت خواهد بود؟ آیا انتظار داریم وکیل مقیم در بخشی دور افتاده برای امرار معاش چوپانی و کشاورزی کند؟

آیا این جدیت مدیران کانون وکلای کرمان شامل تعطیل سنت نا عادلانه ی انتقال فوری و قطعی و اشتغال فرزندان وکلای مستقر در شهر کرمان هم خواهد بود؟ آیا هیات مدیره ی کانون وکلای کرمان در مقابل دریافت پول هم با انتقال هیچ یک از وکلا موافقت نخواهد کرد؟

این نوع گفتار، بیش از آن که حاوی عدالت جویی باشد، شائبه ی انحصار طلبی و تنگ نظری ایجاد می کند، چیزی که شاید رفتارهای بدخواهان برای مداخله در امور کانون های وکلا و تضعیف استقلال وکلا را توجیه و برای مدافعانشان ایجاد انگیزه و بهانه کند، بخواهیم یا نخواهیم آینده از آن جوانان خواهد بود، عدالت و انصاف جز در حمایت و همدلی با کارآموزان و تلاش برای تربیت نسلی از وکلای توانا و متعهد به جامعه ی وکالت نیست.

کارآموزی که از روز اول تهدید و تحقیر شود، در آینده تبدیل به وکیلی خواهد شد که ارتباط ضعیفی با جامعه ی وکالت دارد، او نخواهد توانست خود را متعلق به جایی بداند که برای شور و دانش و توان و انگیزه اش ارزشی قائل نمی شود، واین روند گسست در جامعه ی وکالت را تشدید و آثار ضربات وارده به جامعه ی وکالت را عمیق تر خواهد کرد.

 

مشروح اظهارات رییس کانون وکلای کرمان به نقل از خبرگزاری فارس را در ادامه بخوانید:


رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: ما تراکم وکیل را در شهر کرمان داریم و قصد نداریم در چند سال آینده در کرمان پذیرش وکیل داشته باشیم . 

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد عارفی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارآموزی وکالت اظهار داشت: ثبت‌نام از متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت از یکم مهر ماه جاری آغاز شده و تا ۱۰ مهر ماه ادامه دارد .

وی با بیان اینکه یکم آذر ماه زمان برگزاری امتحان آزمون فوق است که همزمان با سراسر کشور در کرمان نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: سهمیه استان کرمان در سال جاری ۱۸۳ نفر است که عمدتا برای حوزه‌های قضایی کوچک در نظر گرفته شده‌اند .

عارفی با بیان اینکه شهر کرمان در آزمون امسال سهمیه جذب نیرو ندارد، خاطر نشان کرد: ما تراکم وکیل را در شهر کرمان داریم و قصد نداریم در چند سال آینده در کرمان پذیرش وکیل داشته باشیم .

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به بحث بومی‌پذیری در آزمون پروانه کارآموزی وکالت ابراز داشت: بومی‌پذیری به آن معنا که افراد غیربومی نتوانند در امتحان شرکت کنند نداریم، اما تمهیداتی در نظر گرفته شده که غیر بومی‌ها هیچ رغبتی برای ثبت‌نام در استان کرمان را نداشته باشند .

وی افزود: بر اساس مصوبات هیئت مدیره کانون وکلای استان کرمان قبول‌شدگان مکلف هستند، تمام دوره‌های کارآموزی اختبار و حتی بعد از آن را در همان حوزه قضایی که پذیرفته می‌شوند، ساکن باشند و بسیار سخت است که یک فرد از سایر استان‌ها بتواند در حوزه‌های قضایی شهرستان‌های منوجان، رودبار جنوب، قلعه‌گنج، فاریاب، نرماشیر، فهرج، ریگان و … سال‌ها زندگی کند .

عارفی بیان داشت: با این اقدام قانونی و عادلانه بعید به نظر می‌رسد که افراد غیربومی حاضر به ثبت‌نام در استان کرمان باشند و البته این پیش‌بینی در بند ۹ – ۶ آگهی ثبت‌نام نیز قید شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا