اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری به مصوبه مجلس درباره الزام قضات به شرکت در آزمون قضاوت

پایگاه خبری اختبار- رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع کردن کانون‌های وکلای دادگستری برای دادن مجوز وکالت به قضات گفت: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون بدهد؟

به گزارش اختبار به نقل از دیوان عدالت اداری، حکمتعلی مظفری به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع کردن کانون‌های وکلای دادگستری برای دادن مجوز وکالت به قضات اشاره کرد و گفت: انتظاری که از مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون گذار داریم این است که در تصمیمات خود کارشناسی مبتنی بر آسیب شناسی و انجام کار اقناعی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری محور همه تصمیمات را قانون دانست و افزود: اگر رتبه بندی در خصوص قانون مداری صورت گیرد قوه قضائیه و مخصوصا قضات دستگاه قضا، در بالاترین رتبه قانون مداری قرار می گیرند چرا که خود را مدافع قانون می دانند و قلمی که می زنند براساس قانون است و به حرمت قانون و قانون مداری و جایگاه واضعان قانون، برای تصمیمات و جایگاه مجلس شورای اسلامی احترام قائل هستیم.

وی افزود: بخشی از قضات بازنشسته که پروانه وکالت دارند، کار نمی کنند و تعداد بسیار محدودی از قضات بعد از بازنشستگی کار وکالت انجام می دهند و مشخص نیست کجای کار مشکل داشته است که با پیشنهاد یکی از نمایندگان موضوع بررسی و بدون اینکه نظر کارشناسی ضمیمه آن باشد مصوب می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری اعطای پروانه وکالت به قضات را براساس قانون دانست و افزود: متاسفانه رسانه ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی باشد.

مظفری با اشاره به اینکه باید تمام ابعاد این قضیه بررسی شود و سهم قضات در وکالت مشخص شود، گفت: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون داده و کارآموزی انجام دهد و متاسفانه از طریق برخی رسانه ها شرایط طوری نشان داده می شود که دستگاه قضایی موافق این مصوبه بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در پایان با اشاره به اینکه قوه قضائیه و جامعه قضایی کشور همواره در سنگر قضا پای کار بوده و هیچ سستی و کم کاری در این زمینه نداشته و نخواهد داشت، گفت: با توجه به همه نقدهایی که وجود دارد ما تابع قانون هستیم و امیدواریم این مصوبه در شورای نگهبان مورد بررسی عالمانه واقع شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. با سلام
    اصلا این بحث ربطی به سواد نداره
    ربطی هم به بحث کار شناسی نداره
    این کلا بخاطر جوانان بیکار رشته حقوق است که نیاز به کار دارند و در اولویت هستند. اتفاقا خیلی هم عالیه چون یک قاضی بعد از ۳۰ سال چه نیازی به وکالت دارد.
    از مجلس تشکر ویژه داریم .

  2. داشتم فکر می کردم آزمون وکالت باید چه آزمونی باشه که رییس دیوان عدالت اداری از شرکت در آن واهمه دارد؟!؟!؟!؟!؟!؟
    قضات اگر با ۴۰ سال سابقه قضاوت در مورد جان و مال و ناموس مردم و ارتباط مستقیم روزانه با متن قوانین چرا باید از آزمون وکالت بترسند؟؟؟؟
    در این صورت از داوطلبی که تازه فارغ التحصیل شده چه انتظاری داریم؟؟؟؟
    مگر خدای نکرده آزمون وکالت مشکلی دارد که ما نمی دانیم؟؟؟؟
    مگر مسئولان کانون همواره از وضعیت آزمون وکالت ابراز رضایت نمی کردند؟؟؟ پس چرا یک قاضی با چههههههههل ساااااااال سابقه قضایی باید از این آزمون سالم + ساده + استاندارد + بدون حاشیه + استانداردترین آزمون سراسری کشور و از این قبیل اوصافی که مسئولان کانون ها به دم این آزمون یدک می بستند بترسند؟
    اندیشه باید….

  3. با سلام
    خدمت بزرگواران عرض کنم که با اعتراض به این بخش از طرح عملا توهینی عظیم به شعور و سواد قضات محترم و فرهیخته کشور شده . حمایتی ظاهری با زیر سوال بردن سواد قضات و نگرانی از قبولی در آزمون ساده وکالت!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا