تشکیل هیات مذاکره‌کننده‌ کانون‌ها با قوه قضاییه برای حل چالش‌های آیین نامه

رئیس اسکودا خبر داد:

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری گفت: ما براساس اساسنامه دو نوع هیئت عمومی داریم یکی از این هیئت‌های عمومی، هیئت عمومی عادی است که سالی دو بار تشکیل می‌شود و به مسائل نهاد وکالت طبق روال می‌پردازد ولی در بعضی موارد نیز به صورت فوق‌العاده جلساتی داریم که اگر تعدادی از روسای کانون‌های وکلا درخواست کنند این جلسه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نتایج جلسه امروز هیئت عمومی گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز این بود که با توجه به آیین نامه اجرایی ۱۴۰۰ که اعلام کرده بودیم قابلیت اجرا ندارد آیا همچنان این رویکرد وجود دارد یا خیر. در این جلسه اکثریت کانون‌های وکلا (بالغ بر ۹۰ درصد یعنی ۲۴ کانون) رای دادند که هم‌چنان این آیین نامه قابلیت اجرا ندارد زیرا موادی در این آیین نامه وجود دارد که برخلاف قانون است و استقلال کانون‌های وکلا را نقض می‌کند.

با اجرای برخی مواد آیین نامه موافقیم

رئیس اسکودا ادامه داد: دستور دوم جلسه امروز این بود که برای برون‌رفت از این قضیه باتوجه به این که به بن‌بست رسیدیم باید چه کنیم که تصمیم گرفته شد هیئت مذاکره‌کننده‌ای تشکیل شود و پیشنهادات کانون‌ها را به قوه قضائیه اعلام کند یعنی مواردی که از آیین نامه موافقیم اجرا شود و بقیه موارد تعلیق شود. اسامی هیئت مذاکره‌کننده نیز به زودی اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در قضیه آزمون وکالت به بن‌بست رسیدیم

کوشا با اشاره به آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: آزمون ۱۴۰۰ قرار بود در ۲۰ اسفند برگزار شود اما مانع‌تراشی معاونت حقوقی و تحمیل آن به سازمان سنجش یعنی تحمیل کلمه آیین نامه که برای ما بازتاب غیرقانونی دارد در آگهی آزمون باعث توقف آزمون شد. معاونت حقوقی ۸۰ هزار داوطلب را گروگان گرفته و گفته اگر این کلمه درج نشود نمی‌توان آزمون را برگزار کرد متاسفانه سازمان سنجش هم از ما حرف شنوی ندارد و این نهاد از معاونت حقوقی پیروی می‌کند پس ما در این قضیه به بن‌بست رسیدیم و به نظر می‌رسد در ۲۰ اسفند نتوانیم آزمون را برگزار کنیم مگر هیئت مذاکره‌کننده با معاونت حقوقی به نتیجه برسد.

استمداد از مراجع تقلید و نهادهای بین‌المللی

وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که قوه قضائیه به کارهای خودش بپردازد و کم‌تر در مواردی که زیر مجموعه آن نیستند مثل نهاد وکالت دخالت کند. نکته آخر نیز این است که ما از مراجع عظام نقلید می‌خواهیم به ما کمک کنند و نهاد وکالت را از منظر فقهی و شرعی مساعدت کنند.

رئیس اسکودا هم‌چنین گفت: در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، چون عضو IBA (اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا) هستیم می‌توانیم با آن‌ها مکاتبه کنیم و اگر ناچار شویم از آن‌ها کمک می‌گیریم البته امیدوارم با درایت قوه قضائیه ناچار نشویم از آن‌ها کمک بخواهیم و این مسئله به صورت داخلی حل شود در مورد تجمعات نیز می‌توانیم به صورت قانونی از وزارت کشور مجوز تجمع در مقابل قوه قضائیه یا مراکز دیگر را بگیریم البته امیدوارم به آن مرحله نرسیم و مشکلات با تدبیر حل شود.

بیشتر بخوانید:

وی در مورد آزمون‌های وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: ما در هفته استقلال نهاد وکالت هستیم و نمی‌توانیم در این هفته جشن بگیریم در صورتی که کلاماتی را در آگهی آزمون بیاوریم که ناقض استقلال کانون وکلا باشد.

«استقلال» خط قرمز ماست

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است. ما در نهاد وکالت یک نظام شفاف داریم و ممکن است عقب بیوفتیم و کارآموز جذب نکنیم اما این موضوع خیلی بهتر است تا استقلال نهاد وکالت را نقض کنیم. آیا افزایش کمی وکیل غیر مستقیم مهم است یا افزایش کیفی وکیل مستقیم؟ آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ خط قرمز ما در بحث وکالت استقلال است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا در ارتباط با سوالی راجع به کندی تصمیم‌گیری در نهاد وکالت در شرایط فعلی گفت: ما تغییرات را همیشه دوست داریم و چیز خوبی است اما باید تغییرات رو به پیشرفت باشد. ما نمی‌توانیم به صورت دیکتاتوری تصمیم بگیریم و در نهاد وکالت دموکراسی حاکم است و رویه موجود هم همین را نشان می‌دهد اما در مرکز وکلای قوه قضائیه دستور حاکم است و کندی در فرایند مدیریتی ما نشان از این دارد که در طول تاریخ به این نتیجه رسیدیم که این فرایند لازمه اجرای عدالت است.

کوشا در پاسخ به سوالی راجع به تجمیع آمارهای مربوط به وکالت و نرخ عدم تمدید پروانه‌های وکالت گفت: ما واحد آماری در اتحادیه راه‌اندازی کردیم و من نامه‌نگاری با کانون‌ها انجام دادم که نرخ عدم تمدید پروانه وکلا اعلام شود. ۴۰ درصد در کانون وکلای مرکز پروانه‌ها تمدید نشده است.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای فرار مالیاتی وکلا گفت: ما ناگزیریم قوانین موضوعه را رعایت کنیم اما این‌که می‌گویند شما مالیات نمی‌هید و فرار مالیاتی دارید انگ و اتهام است اما این که تحت نظارت سازمان امور مالیاتی قرار بگیریم حرفی نداریم فقط بحث این است که فقط اقشاری تحت نظارت قرار می‌گیرند که خودشان تابع قانون هستند به نظر من این‌که می‌گویند وکلا مالیات نمی‌دهند سیاه‌نمایی است به هرحال ما با نظارت هیچ مخالفتی نداریم.

رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی درمورد توقیف خبرگزاری رکنا گفت: ترویج خشونت، خشونت است اما حربه توقیف درست نیست و هیچ‌وقت درمان اصلی نیست بلکه مسکن است. ما باید آسیب‌شناسی کنیم چرا این نوع برخوردهای سلبی و حذفی در فضای سایبری کارساز نیست. بهرحال رسانه‌ها هم باید به موضوع ترویج خشونت توجه کنند و شیوه‌های اطلاع‌رسانیشان درست باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. با فوت حقوقدانان نامی واقعا هم فرقی بین باقی حقوقدانان نیست. سطح علمی ۹۰ درصد از وکلا افتضاحه. از علوم دیگه هم بی اطلاع هستن. خیلی ها هم از رشته های دیگه بخاطر کسب درامد ورود کردن به وکالت. باید قبول کنیم وکلا دیگه اونقدرا هم خوب نیستن

  2. جالب است این آقا در اوج کرونای سال گذشته بدون کمترین احترام به حقوق اشخاص و جامعه تاکید بر برگزاری آزمون داشت و آخرش هم بعدا بحث و شائبه لو رفتن سوالات به وجود آمد
    و الان هم در اول مصاحبه اش گفته اگر با قوه قضائیه به توافق برسیم احتمال برگزاری آزمون در ۲۰اسفند می باشد!!!!!
    آفای کوشا در ۱۵روز احتمال ثبت نام و برگزاری آزمون زیر صفر درصد و کلا غیر معقول است و به نفع هیچ یک از داوطلبان نیست و اینکه ما در وضعیت کرونایی کشور که در اوج است و دو سه ماه بعد عید هم ادامه خواهد داشت
    اصلا راضی به حضور در آزمون نیستیم.

  3. مظلوم نمایی تا دقیقه ی نود!
    اونجا که میفرمایند : پس ما در این قضیه به بن‌بست رسیدیم و به نظر می‌رسد در ۲۰ اسفند نتوانیم آزمون را برگزار کنیم مگر هیئت مذاکره‌کننده با معاونت حقوقی به نتیجه برسد.

    که فرداهاش هم بتونن بگن شما همه فرزندان من هستین و اونا جلوی امتحان رو گرفتن.
    اصلاً هم به ماها نمیخوره که تو باغ باشیم و بفهمیم که از امروز تا ۲۰ اسفند نمیشه مقدمات امتحانی به این بزرگی رو فراهم کرد.
    خالی بندی چیه مگه؟ واقعاً بی ی ی چاره ما که بین اینا و اونا گیر افتادیم.

  4. به نام خداوند سبحان
    با تقدیم سلام؛
    قوه قضایئه ذاتا صالح به پذیرش کارآموز وکالت نبوده و صدور پروانه وکالت توسط این قوه، زمینه ساز خواهد بود که فساد در نظام قضایی به حد اعلای خود برسد. و این عمل قوه قضائیه مخالف اصل بی طرفی محاکم بوده و همچنین عدالت را نابود خواهد کرد. فساد فعلی ریشه در ماده ۱۷۸ قانون برنامه سوم توسعه دارد که قوه قضائیه بر اساس آن دارد وکیل جذب می کند، که نشان از برنامه مقرضانه بلند مدت عده ای، می باشد که در سایه ها مانده، و با این حرکات کلیدی، جمهوریت ایران اسلامی را خدشه دار می کنند. همچون روز، هویدا می باشد که با سقوط استقلال اسکودا، تنها نیرویی که توان مقابله با دستگاه قضا را دارد نابود خواهد شد، و تمدن و فرهنگ امروزی ایرانیان در یک پروسه پیچیده و در دوره ای میان مدت رو به نابودی خواهد رفت، که چنین زخمی در بدنه جامعه قطعا منجر به سقوط این نظام خواهد شد؛ آیا معقول است چنین شود؟ آیا معقول است این چنین خون شهیدان ملت را به هدر داد؟ این چنین اعمالی والله از عهده دشمن نیز خارج است، این خودکشی نظام حاکم است!
    راهکار بنده، برای برون رفت از این بحران این است که، ماده۱۷۸ قانون برنامه سوم توسعه و آیین نامه اجرایی آن، به دلیل مخالفت با قانون اساسی، قوانین آمره همچون لایحه استقلال وکلا، در شورای نگهبان و شورای مصلحت نظام، مطرح بگردد و با ابطال این قانون مغایر، نهاد مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه منحل بگردد، و اعضا فعلی این نهاد موازی به کانونهای وکلای دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری الحاق بگردند؛ و همچنین با توجه به نیاز جامعه ظرفیت پذیرش در اسکودا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند تا دانش آموختگان حقوق بتوانند وارد عرصه وکالت بگردند. تا از این طریق بتوانیم موجبات ارتقاء نظام اداری را نیز تامین نمایید.

  5. رییس این رویه که پیش گرفتی باور کن محکوم به شکستی من بارها همه جا گفتم برای احیا نامه کانون باید کانون به روز شه این واقعیت امره اگه میخوایین جلوه قوه واستین باید شرایطیو اتخاذ کنید که خیلی بهتر از قوه هست الا قوه داره سوالاتی نص ماده در حد لیسانسیه طرح میکنه و کلمه به عنوان ظرفیت نداره حد نصاب نمرس هرکی اون سقف نمره اورد قبوله در اخرم که هر دو وکیلن وکالت واقعا به تجربه هست نه طرح سوالات چالشی که هیچ دردی درمان نمیکنه اونا سقف ۵۰درصد در نظر گرفتن برای قبولی شما بیا سقف شصت درصد قبولی در نظر بگیر تا اینطوری انگشت خشم داوطلبا کاهش پیدا کنه وگرنه در حال حاضر کانون بی اعتباره حتی تو خبرها دیدیم کانون توانایی برگزاری یه ازمونو نداره ولی قوه میخواد دوبار در سال برگزار کنه یعنی قشنگ داره با سازه داوطبلا کار میکنه خوب معلومه که داوطلب هم طرفه قوه قضاییه رو میگیره تا کانون که کانون قراره عمرشو هدر بده بنده با این که بعد چهارسال وکیل شدم و عضو کانون ولی به هرکی میخواد شرکت کنه تو ازمونا توصیه قلبی میکنم که در شرایط حال هیچ فرقی بین بدوبدتر نیست من جاتون باشم قوه قضاییه شرکت میکنم که اعتبارش در حال حاضر به مراتب عالی تر از کانونه مگه روسا کانون تجدیدنظر کنن و برگردن به رویه قبل سال ۹۰ وگرنه با همون رویه پیش برن محکوم به شکستن دکتر شهبازی عزیز یه چیزی میدونست که از ریاست کناره گیری کرد …کانون باید اصلاح شه.

  6. آزمون اواخر خرداد یا اواسط تیر ماه برگزار شود هم این اختلافات حل می شود و هم با اضافه شدن دو منبع جدید حق داوطلبان امسال ضایع نمی شود.
    لطفاً عاقل باشید.
    اصلاً خود قوه قضائیه هم بگه آزمون را برگزار کنید شما نباید این کار را بکنید چون دو ماه به آزمون مانده دو تا منبع سنگین گذاشتید روی دوش داوطلبان.
    قسم شرافت مگه نخوردید که از حق دفاع کنید؟؟!!!

  7. آزمون اواخر خرداد یا اواسط تیر ماه برگزار شود هم این اختلافات حل می شود و هم با اضافه شدن دو منبع جدید حق داوطلبان امسال ضایع نمی شود.
    لطفاً عاقل باشید.
    اصلاً خود قوه قضائیه هم بگه آزمون را برگزار کنید شما نباید این کار را بکنید چون دو ماه به آزمون مانده دو تا منبع سنگسن گذاشتید روی دوش داوطلبان.
    قسم شرافت مگه نخوردید که از حق دفاع کنید؟؟!!!

  8. جناب شهروند دلسوز لطفا با همون پروانه مرکز مشاوران که دستتونه لذت ببرید و کاری به کانونیها نداشته باشید..همه شهروندان دلسوز تفاوت پروانه کانون و مرکز مشاوران را میدانند…والسلام

  9. با سلام
    حضرات کانون وکلا ومعاونت حقوقی مشکل را بین خود حل کنند
    تا تکلیف داوطلبان بلا تکلیف مشخص بشه

  10. خدمت استاد گرامی جناب آقای کوشا
    مصاحبه شما را مطالعه کردم و متاسفانه به عنوان یک شهروند از جنابعالی گله مندم که تاکنون با توجه به تجربیات و تحصیلاتی که دارید،‌متوجه اصل قضیه نشده اید و هنوز هم همان راهی را که می روید که در گذشته روسای قبل از شما رفتند که امروز به این وضعیت دچار شدید لذا پیشنهادات ذیل ارایه می گردد
    ۱- وقتی گروهی برای مذاکره انتخاب میشوند که قابلیت انعطاف در گروه در قبال اتفاقات آینده وجود داشته باشد، شما و دوستان بزرگوارتان در کانون های سراسر کشور متاسفانه دارای روحیه انعطاف پذیری نبوده وصرفا بر مواضعی که بسیاری ازآنها به حق نیست و صرفا رنگ و لعاب استقلال را دارد نمیتوانید با قوه قضائیه به یک جمع بندی مشترک برسید.
    ۲- همکاران سابق شما در کانون که الان در قید حیات نیستند، با همین روش که البته شاید از نظر شما و سایر همکارانتان یک روش درست و صحیح باشد (که البته برای اینجانب نیز قابل احترام است) ، ولی بازخورد آن در جامعه (حداقل ۸۰ درصد) به یک رویه انحصار طلبانه تبدیل شده و متاسفانه اذهان عمومی با قیاس آن چه که روش کانون نامیده می شود و با آنچه از جذب و بکارگیری جوانان برای وکالت و از سوی دیگر هزینه های بالا و نجومی بسیاری از وکلا در سطح جامعه ، قطع به یقین بدانید که پشت شما نخواهند بود و این دور تسلسل را سیاستگذاری اشتباه شما ایجاد نموده است. از سوی دیگر مستمسک قراردادن فقها و مجتهدین ، به نظر می رسد یکی از بدترین روش هایی است که به آن توسل جسته اید زیرا به مانند فردی می مانید که در دادگاه دیگر هیچ امیدی ندارد و برود یک واسط بیاورد. این کار شما به نظر می رسد در شأن یک فردی که حقوقدان بوده و به قانون آشنایی کامل دارد و صاحب چندین تالیف میباشد، اصلا مناسب نبوده و انتظار می رفت که شما با استناد به مقررات و قوانین مختلف و همچنین فن بیان ،‌راهکاری مناسب در این خصوص یافته و قضیه را حل و فصل می نمودید.
    ۳- بعنوان یک شهروند کاملا عادی که هیچ وابستگی به لحاظ سیاسی،‌قدرت،‌اداری به هیچ اداره یا نهادی نداشته و با کمترین تحصیلات حقوقی، به شما پیشنهاد می کنم طرح موضوع بکارگیری کمک از سازمان های بین المللی، مطمعنا آخرین تیر خلاصی است که شما رها می کنید چون این مطلب شما بیانگر آن است که اگر نتوانستید آنهارا مجاب نمایید یا آنها از ابزارهای لازم برای اجابت خواسته شما برخوردار نبودند و یا اگر ابزار آنها ضعیف بود شما دیگر هیچ ملجا و امیدی به اتمام کار ندارید و این واقعیتی است که به نظر می رسد جنابعالی از پتانسیل های بالقوه ای که در اختیار دارید کاملا نامید شده اید. لذا صرف اینکه بفرمایید کانون قدیمی ترین نهاد عمومی غیر دولتی بوده و امثالهم، اینها نمی تواند برای شما کارساز باشد.، اینکه همچون گذشتگان خود، که فکر می کردند هرچه آنها بگویند و همان می شودچون سطح آگاهی جامعه به مباحث حقوقی نازل بوده و آنها در آن زمان با گفتن دو ماده و چندتبصره (تازه معلوم نبود درست باشد) قیافه حق به جانب می گرفتند، باید قبول بفرمایید که امروزه جامعه از آن حالت خارج شده ودیگر چنین تفکراتی خریدار ندارد لذا پیشنهامی شود:
    ۱- از بین حداقل ضرر و حداکثر ضرر ، حداقل را انتخاب نمایید و راه گریزی برای پرهیز از ضرر ندارید چون این موضوع نه به جهت عدم مدیریت شما بلکه به جهت عدم تدبیر مدیران قبل از شما در سالهای دور بود
    ۲- هیچگاه از کلمه گرو کشی یا گروگان گیری برای طرف مقابل خود استفاده نکنید چون متاسفانه چه خواسته باشید و چه نه ،امروزه نوک پیکان اعتراضات به کانون وکلا بوده و شدیدادر معرض اتهام قراردارد لذا بیان چنین جملاتی حل کننده مشکلات شما نخواهد بود.
    ۳- هم اندیشی بااساتیدبزرگ دانشکده حقوق و آنهایی که تا به امروز در جمع خود آنها را نپذیرفته اید (به جهت برخی اختلاف نظرها) در چنین مواقعی میتواند کمک کننده باشد
    ۴- مطمعن باشید اگر نتوانید مشکل فوق با قوه قضائیه را با پتانسیل های داخلی (به غیر از فقها و مجتهدین) هیچ نیروی دیگری نمی تواندبه شما کمک نماید
    ۵- جناب کوشا حضرتعالی استاد به تمام معناو مسلم حقوق هستید خود می دانید که در استناد به اقرار یک فرد در محاکم ، نمی شود یک بخش را قبول کرد و بخش دیگر را رد یک سند یا همه اش مورد قبول است یا هیچ چیزش. چطور می شود که شما در اضافه کردن درس به روش آئین نامه استناد می کنید و آن را قبول می کنید و درسایر موارد خیر، شما یا باید ازاول قبول نمی کردید یا اگر قبول کردید همه را قبول کنید ، همین عمل شما داوطلبان وکالت را جری تر کرده به این جهت که قبول این بخش از آئین نامه زحمت آنها را (به جهت اضافه کردن دو درس) زیادنموده است لذا اگر شما اعلام می کردید که فرایند بر اساس همان منابع قبلی است تا ایرادات آئین نامه رفع نشود کانون هیچ اقدامی نمی کند، آن وقت خیل عظیمی از داوطلبان و خانواده های آنها امروز پشتیبان شما بودند.
    در پایان نمی دانم مطالب فوق به دست شما خواهد رسید یا نه ، ولی امیدوارم به نحوی به دست شما برسد و تا فرصت است از باقی مانده زمان مفید نهایت استفاده را بنماید.
    با احترام – شهروند دلسوز.

  11. با سلام ما نمیدانیم برای ازمون پیشرو ۲۰ اسفند تلاش شبانه روزی و بیداری بکشیم یا نه این سخنان یک بام و دو هوا که بین کانون وکلا و معاونت حقوقی پیدا شده چیزی جز فشار روانی رو دواطلب های ازمون و خونواده هاشون نخواهد بود از یه طرفی چند هفته پیش سازمان سنجش اعلام میکنه برگزاری ازمون در ۲۰ اسفند غیر ممکن از این طرف اقای کوشا می گویند اگه به نتیجه برسیم ۲۰ اسفند برگزار میشه من میخام بپرسم تو این دو هفته چطور تو این مهلت کم هم ثبت نام کانون میشه هم مقدمات شرایط برگزاری انجام میشه جناب اقای کوشا بجای بر طرف کردن چالش پیش رو ترس دلهره نصیب ما نفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا