تشکیل هیات مذاکره‌کننده‌ کانون‌ها با قوه قضاییه برای حل چالش‌های آیین نامه

رئیس اسکودا خبر داد:

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری گفت: ما براساس اساسنامه دو نوع هیئت عمومی داریم یکی از این هیئت‌های عمومی، هیئت عمومی عادی است که سالی دو بار تشکیل می‌شود و به مسائل نهاد وکالت طبق روال می‌پردازد ولی در بعضی موارد نیز به صورت فوق‌العاده جلساتی داریم که اگر تعدادی از روسای کانون‌های وکلا درخواست کنند این جلسه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نتایج جلسه امروز هیئت عمومی گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز این بود که با توجه به آیین نامه اجرایی ۱۴۰۰ که اعلام کرده بودیم قابلیت اجرا ندارد آیا همچنان این رویکرد وجود دارد یا خیر. در این جلسه اکثریت کانون‌های وکلا (بالغ بر ۹۰ درصد یعنی ۲۴ کانون) رای دادند که هم‌چنان این آیین نامه قابلیت اجرا ندارد زیرا موادی در این آیین نامه وجود دارد که برخلاف قانون است و استقلال کانون‌های وکلا را نقض می‌کند.

با اجرای برخی مواد آیین نامه موافقیم

رئیس اسکودا ادامه داد: دستور دوم جلسه امروز این بود که برای برون‌رفت از این قضیه باتوجه به این که به بن‌بست رسیدیم باید چه کنیم که تصمیم گرفته شد هیئت مذاکره‌کننده‌ای تشکیل شود و پیشنهادات کانون‌ها را به قوه قضائیه اعلام کند یعنی مواردی که از آیین نامه موافقیم اجرا شود و بقیه موارد تعلیق شود. اسامی هیئت مذاکره‌کننده نیز به زودی اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در قضیه آزمون وکالت به بن‌بست رسیدیم

کوشا با اشاره به آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: آزمون ۱۴۰۰ قرار بود در ۲۰ اسفند برگزار شود اما مانع‌تراشی معاونت حقوقی و تحمیل آن به سازمان سنجش یعنی تحمیل کلمه آیین نامه که برای ما بازتاب غیرقانونی دارد در آگهی آزمون باعث توقف آزمون شد. معاونت حقوقی ۸۰ هزار داوطلب را گروگان گرفته و گفته اگر این کلمه درج نشود نمی‌توان آزمون را برگزار کرد متاسفانه سازمان سنجش هم از ما حرف شنوی ندارد و این نهاد از معاونت حقوقی پیروی می‌کند پس ما در این قضیه به بن‌بست رسیدیم و به نظر می‌رسد در ۲۰ اسفند نتوانیم آزمون را برگزار کنیم مگر هیئت مذاکره‌کننده با معاونت حقوقی به نتیجه برسد.

استمداد از مراجع تقلید و نهادهای بین‌المللی

وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که قوه قضائیه به کارهای خودش بپردازد و کم‌تر در مواردی که زیر مجموعه آن نیستند مثل نهاد وکالت دخالت کند. نکته آخر نیز این است که ما از مراجع عظام نقلید می‌خواهیم به ما کمک کنند و نهاد وکالت را از منظر فقهی و شرعی مساعدت کنند.

رئیس اسکودا هم‌چنین گفت: در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، چون عضو IBA (اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا) هستیم می‌توانیم با آن‌ها مکاتبه کنیم و اگر ناچار شویم از آن‌ها کمک می‌گیریم البته امیدوارم با درایت قوه قضائیه ناچار نشویم از آن‌ها کمک بخواهیم و این مسئله به صورت داخلی حل شود در مورد تجمعات نیز می‌توانیم به صورت قانونی از وزارت کشور مجوز تجمع در مقابل قوه قضائیه یا مراکز دیگر را بگیریم البته امیدوارم به آن مرحله نرسیم و مشکلات با تدبیر حل شود.

بیشتر بخوانید:

وی در مورد آزمون‌های وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: ما در هفته استقلال نهاد وکالت هستیم و نمی‌توانیم در این هفته جشن بگیریم در صورتی که کلاماتی را در آگهی آزمون بیاوریم که ناقض استقلال کانون وکلا باشد.

«استقلال» خط قرمز ماست

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است. ما در نهاد وکالت یک نظام شفاف داریم و ممکن است عقب بیوفتیم و کارآموز جذب نکنیم اما این موضوع خیلی بهتر است تا استقلال نهاد وکالت را نقض کنیم. آیا افزایش کمی وکیل غیر مستقیم مهم است یا افزایش کیفی وکیل مستقیم؟ آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ خط قرمز ما در بحث وکالت استقلال است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا در ارتباط با سوالی راجع به کندی تصمیم‌گیری در نهاد وکالت در شرایط فعلی گفت: ما تغییرات را همیشه دوست داریم و چیز خوبی است اما باید تغییرات رو به پیشرفت باشد. ما نمی‌توانیم به صورت دیکتاتوری تصمیم بگیریم و در نهاد وکالت دموکراسی حاکم است و رویه موجود هم همین را نشان می‌دهد اما در مرکز وکلای قوه قضائیه دستور حاکم است و کندی در فرایند مدیریتی ما نشان از این دارد که در طول تاریخ به این نتیجه رسیدیم که این فرایند لازمه اجرای عدالت است.

کوشا در پاسخ به سوالی راجع به تجمیع آمارهای مربوط به وکالت و نرخ عدم تمدید پروانه‌های وکالت گفت: ما واحد آماری در اتحادیه راه‌اندازی کردیم و من نامه‌نگاری با کانون‌ها انجام دادم که نرخ عدم تمدید پروانه وکلا اعلام شود. ۴۰ درصد در کانون وکلای مرکز پروانه‌ها تمدید نشده است.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای فرار مالیاتی وکلا گفت: ما ناگزیریم قوانین موضوعه را رعایت کنیم اما این‌که می‌گویند شما مالیات نمی‌هید و فرار مالیاتی دارید انگ و اتهام است اما این که تحت نظارت سازمان امور مالیاتی قرار بگیریم حرفی نداریم فقط بحث این است که فقط اقشاری تحت نظارت قرار می‌گیرند که خودشان تابع قانون هستند به نظر من این‌که می‌گویند وکلا مالیات نمی‌دهند سیاه‌نمایی است به هرحال ما با نظارت هیچ مخالفتی نداریم.

رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی درمورد توقیف خبرگزاری رکنا گفت: ترویج خشونت، خشونت است اما حربه توقیف درست نیست و هیچ‌وقت درمان اصلی نیست بلکه مسکن است. ما باید آسیب‌شناسی کنیم چرا این نوع برخوردهای سلبی و حذفی در فضای سایبری کارساز نیست. بهرحال رسانه‌ها هم باید به موضوع ترویج خشونت توجه کنند و شیوه‌های اطلاع‌رسانیشان درست باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. الحق و الانصاف هر سال سوالات غلط و مبهم و پاسخ عای مردد حق هزاران نفر را ضایع می کند.
    فراموش نکنید عزیز من که اگر تمام سوالات آزمون آزمون وکالت از درس شیمی یا فیزیک هم باشد بالاخره یک نفر رتبه یک و دیگری رتبه دو و دسگری رتبه سه و همینطور به بالا خواهند شد… و این که یک عده قبول می شوند (که تازه اکثریت قبولشدگان هم در شهر محل سکونتشان قبول نمی شوند) به هیچ وجه دلیل بر لین نیشت که بگوییم “پس آزمون وکالت وضعیت درستی داشته است”!!!
    اندکی تفکر… بعد سخن…

  2. دوستی فرموده که شانسی تست میزنن قبول میشن
    خوب بسم الله چرا تو شانسی قبول نشدی که میخوای چوب حراج بزنن به پروانه و به مبالغ که گفتید بفروشن همه چیز رو.
    شما هم شانسی بزن قبول شو
    اتفاقا جزو معدود آزمونهایی که تا بلد نباشی قبول نمیشی همون آزمون اسکودا هست با ضریب امنیت بالا و برگزاری خوب الحق و الانصاف.
    هرکس اینجوری میگه شک ندارم ضعیفه و از روی ضعفه که میگه تقلب شده و سوال میفروشن و شانسی و …
    شک ندارم هنوز فرق دادیار و بازپرس رو نمیدونه اونوقت اینجا زیر سوال میبره همه چی رو.
    به نظر من باید گنجایش و ظرفیت تعریف بشه. مگه قرار استانداردها به دلخواه افراد تغییر کنه.
    هیچ جای دنیا اینجوری نیست که شرکت کننده تعیین تکلیف کنه برای برگزار کننده.
    کمی زحمتتون رو بیشتر کنید از دیدن سریالهای چند بار تکراری تلویزیون پرهیز کنید قبول بشین زحمت بقیه رو ملکوک نکنید لطفا.

  3. به این شیوه آزمون برگزار کردن خیانت محض به جوانهاست، بین ۱۲۰ هزار داوطلب، اعمال ۳۰ یا ۵۰ یا ۱۰۰ نفر ظرفیت در هر استان!! واقعا مسخره کردن شخصیت داوطلبین هست. همون بهتر برگزارنشه. جناب اسکودا بس کنید دیگه. اینجور ظرفیت گذاشتن و بازی با روان داوطلبین رو تمام کنید. «دوم اینکه» باید سنجش خودش، هم طراح سوال باشه و هم برگزار کننده آزمون. اینجوری رانت و لو رفتن سوال هم وجود نخواهد داشت. «اما» در مورد لایحه جدید، عرض میکنم که حق با اسکودا هست و من واقعا با تصویب و اجرای لایحه جدید به این شیوه مخالفم. چرا که لایحه جدید، وکیل رو یک برده و تو سری خور بار خواهد آورد که نه تنها آزادی عمل برای دفاع از موکل در مقابل قاضی ندارد، بلکه باید دایما بگوید بله شما درست میگید آقای قاضی! در صورتی که وکیل باید بتواند جسورانه از موکلش دفاع کند و مثلا بگه که اقای قاضی، اینجارو شما اشتباه میکنی و حتی بتونه تخلف قاضی رو در بیاره و شکایت انتظامی یا کیفری کنه… ضمنا لایحه جدید به کارآموزها هم ظلم میکنه، کارآموزها خیلی دغدغه زندگیشون کمه از اونور هم باید طبق لایحه جدید از سرباز وظیفه ام بدبختر باشن!! و «مطلب آخر اینکه واقعا ظلم به جوانها شده که قضات و نمایندگان مجلس بدون آزمون بخوان از اسکودا پروانه بگیرن، باید جلوی چنین رانتی واستاد، اونی که یک عمر مقام و حقوق و مزایای بالا داشته تشکیل خانواده و مسکن داده و تامین بوده بازهم میاد شغل دوم؟ اونم کسانی که علمشون به روز نیست! اگه بلدن چرا آزمون نمیدن؟ پس چرا به وکلا بعد از استعفا یا بازنشستگی پست قضاوت و نمایندگی نمیدن؟!! خلاصه اینکه همه چیز دروغ و رانته و از دم ضد و نقیض گویی و هیچکس به معنای واقعی دنبال درستی و راستی نیست. وسلام.

  4. استاد عزیز جناب اقای کوشا شما میگین (با اجرای برخی مواد آیین نامه موافقیم) شما حتی مخاطبینتون که اعضاء کانون و داوطلبان اون هستند رو هم محرم نمیدونید که بگید در چه مواردی موافقین تا بتونین در بده بستانتان با قوه بر سر خواسته های انحصارطلبانتون مذاکره کنین .شما تنها چیزی که براتون اهمیت داره منافع ناشی از انحصارتونه و بس .کمی صداقت با کسانی که هرچه دارین از انهاست ضرری ندارد.

  5. این حرفتون مسولیت کیفری برای خودتون خواهد داشت. چطور پاسخگو هستید در قبالش آیا میتونید اثبات کنید کسی که قبول شده شانسی زده. مگه میشه شانسی نصف بیشتر تستارو درست زد. و این مبالغ که فرمودیید از کجا میدونید و توسط چه کسانی رد و بدل میشه که شما خبر دارید. مطمئنا مسولیت حرفاتونو باید در مراجع کیفری بایستی بپذیرید

  6. آقایِ کوشاااا،..
    بنظرت کمی دیراقدام نکردین واسه این کارا؟!

    همیشه خواب هستین چون اصلاً داوطلبا واستون مهم نبوده ونیست!
    وگرنه به جای مصاحبه ،اقدام میکردین…ماعملتون رومیخوایم نه حرف های بی فایده رو..‌🙃

  7. چرا کانون وکلا اینقد داره لجبازی میکنه؟؟چرا کانون و مرکز وکلا با هم ادغام نمیشن ؟وچرا اینقد ظرفیت پذیرش کمه و اینکه واقن قوه قضاییه توان رویارویی با کانون رو نداره؟

  8. بسمه تعالی
    کانون وکلای قزوین گفت: هشتاد درصد وکلا نمیتونند پروانه وکالتشون رو تمدید کنند.
    شما هی انحصار ایجاد کن. نتیجه، یک عده افراد میان وکیل میشن که فقط شانسی تست زدند.سواد این افراد صفر.
    پروانه وکالت رو به دانشجوهای حقوق واگذار کنید.
    دکتری حقوق= صد میلیون تومان
    کارشناسی ارشد= صدوپنجاه میلیون تومان
    کارشناسی= دویست میلیون.
    نتیجه این میشه که کانون‌های وکلا از ورشکستگی میان بیرون.
    برای کارآموزان کلاسرتخصصی بذارید و در ازای کلاسها هم پول بگیرید.
    نتیجه؛ وکلای خبره و کارآمدی در جامعه مشغول به کار می‌شوند.
    دادرسی ها روند بهتری خواهد داشت.

  9. وقتی یک عده فراتر از قانون صحبت می‌کنند وخود را فراتر از قانون میدانند ،صحبت از قانون خنده داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا