معاون اول قوه قضاییه: کمیسیون جهش تولید، جای طرح بحث وکالت نیست/ چرا نهاد وکالت را تضعیف می‌کنیم؟

پایگاه خبری اختبار- معاون اول قوه قضاییه با از بررسی موضوع وکالت در کمیسیون جهش تولید گفت: وکالت شغل است، اما ما این را کسب و کار نمی‌دانیم که این موضوع در کمیسیون جهش تولید مجلس مطرح شود.

بیشتر بخوانید:

اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری به مصوبه مجلس درباره الزام قضات به شرکت در آزمون قضاوت

به گزارش اختبار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام  مصدق در مراسم معارفه معاون جدید اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر جدید ستاد حقوق بشر با اشاره به مصوبه مجلس گفت: بر اساس این مصوبه، روحیه ۱۲ هزار قاضی جریحه دار شد در حالی که اگر بخواهم از کارگزاران سالم مثال بزنم از این قضات مثال خواهم زد.
معاون اول قوه قضاییه افزود: ما می‌دانیم مجلس سوء نیتی نداشت و نماینده‌ای که این پیشنهاد را برای تصویب مطرح کرد نیز سوء نیتی برای جامعه قضایی نداشت، اما از مجلس انقلابی انتظار است مصوباتش پخته و قابل دفاع باشد این درحالی است که خروجی این مصوبه آن است که قضات باید بعد از بازنشستگی و برای کار وکالت بعد از این دوران، آزمون دهند.

چرا نهاد وکالت را تضعیف می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: طرح موضوع وکالت در کمیسیون جهش تولید مجلس قابل دفاع نیست و اگر از عملکرد چند وکیل ناراضی هستیم چرا نهاد وکالت را تضعیف می‌کنیم؟ موضوع وکالت امر قضا است و باید در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بحث شود.

مصدق ادامه داد: موضوع کسب و کار که در کمیسیون جهش تولید مطرح شد و به دنبال آن موضوع وکالت مطرح شد در حالی که من قبلا هم اعلام کردم که شان نهاد وکالت را پایین نیاوریم.

وکالت را کسب و کار نمی‌دانیم

وی افزود: ما نسبت به برخی وکلا انتقاد داریم، اما نهاد وکالت یک نهاد مدنی خاص و قابل احترام است؛ وکالت شغل است، اما ما این را کسب و کار نمی‌دانیم که حال این موضوع در کمیسیون جهش تولید مطرح می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: ما باید آنقدر راجع به نهاد وکالت صحبت کنیم که شان آن بالا رود و اگر چند وکیل تخلف می‌کنند مانند قبل باید با آن برخورد کنیم.

از سویی دیگر حتی این موضوع که قضات بعد از بازنشستگی نمی‌تواند وکیل شود در کمیسیون هم مطرح نشد بلکه یک پیشنهاد در صحن مجلس بود که به تصویب رسید.

مجلس انقلابی، مصوبه را اصلاح می‌کند

وی با اشاره اثرات مصوبه مذکور مجلس ادامه داد: با این مصوبه قاضی در دیوان عالی کشور بعد از ۴۰ سال خدمت باید آزمون دهد بعد که اگر در آزمون قبول شود باید دوره‌ای را به عنوان کارآموزی بگذراند حال آیا این موضوع منطقی است؟

حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان داشت: بر اساس این مصوبه مدیر مسئول قاضی شعبه و قاضی شعبه بعد از بازنشستگی می‌توانند وکالت کند، اما این قاضی شعبه است که باید آزمون دهد آیا این پشتوانه منطقی دارد؟

معاون اول قوه قضاییه گفت: البته من راجع به اصل موضوع حرف نمی‌زنم اینکه قاضی می‌تواند بعد از کارش وکیل شود یا خیر بحثی جدا است، اما از نظر شکلی چه پشتوانه‌ای وجود دارد؟ این مجلس انقلابی است و بدون شک مجلس نیز آن را اصلاح می‌کند، اما انتظار آن است که مجلس مصوبه محکمی داشته باشد تا همه آحاد مردم پشتیبان آن باشند.

انتقاد از تیتر یک روزنامه کیهان

وی ادامه داد: از سویی دیگر گاهی برخی جراید نیز بر این موضوعات دامن می‌زنند و به عنوان مثال تیتر اول یکی از جراید این بود: اقدام انقلابی مجلس در حذف یک رانت مهم شغلی.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان داشت: قضات ناراحت هستند که چرا به آن‌ها توهین شده است البته این روزنامه قصد توهین نداشت، اما غفلت کرد و انتظار داریم جبران کند و بگوید قصد توهین نداشته است.

رئیس قوه قضاییه، اقداماتی انجام داده است

وی ادامه داد: البته رییس قوه قضاییه کار‌ها و مذاکراتی انجام دادند و جای نگرانی نیست، اما صحبتم آن است که نباید از ادبیاتی استفاده کرد که یک گروه و جامعه علمی و قضایی را برنجانیم چراکه دشمنان از آن سود می‌برند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. آقای محترم
    حضرتعالی بیانی فرمودید که واقعا خجالت آور است. قاضی که به وکالت چشم دوخته قاضی نیست. اگر کسی قصد وکالت دارد چرا باید قاضی شود از اول؟ اگر هم علاقه دارد استعفا داده و در آزمون شرکت کند و وارد وکالت بشود.
    انتظار این بود که حضرتعالی از این طرح استقبال می کردید چون باعث اهتمام “قضات- وکلا” به بروز بودن و مطالعه می شود حداقل.
    بسیار بسیار زشت است که قوه قضائیه رانت خاص داشته باشد و برای عدالت و شایسته سالاری شاخ و شانه بکشد.
    هیچ توهینی درکار نبوده و این مصوبه عین عدالت است.

  2. هول العادل
    آفرین بر نظریه محمود آقا _ در مورخه ۲۸ مهر ساعت ۲۱:۲۶
    کاملترین و عادلانه ترین نظر در مبحث فعلی – تا همه بدانند که سد راه جوانان تحصیل کرده حقوق چیست .

  3. قطعا باید آزمون باشد و سقف جذب کارآموز هم رعایت شود.
    الان بسیاری از وکلا در کشور پرونده گیرشون نمیاد… خب زیاد کردن ظرفیت و برداشتن ظرفیت جز خراب کردن وکالت چه سودی می تونه داشته باشه؟ واقعا زشت نیست درامد برخی از وکلا کمتر از یک کارمند است؟ یا زشت نیست اینکه بعضی از وکلا از اجاره دفتر عاجز هستند؟
    بجای این طرح می تونن طرح هایی بذارن و پرونده های حقوقی رو پخش کنند تا بین وکلا تا انحصار به وجود نیاد.

    مضافا همه قضات و کارمندان و اساتید دانشگاه هم در آزمون وکالت باید شرکت کنند. اگر این عزیزان مدعی هستند که ظرفیت و دانش کافی دارند خب چرا از آزمون دادن می ترسند؟؟؟ خب بیان در شرایط برابر با دیگران، معلومات خودشون رو بسنجن.
    گناه جوانانی که میخوان وارد این عرصه بشن و از این افراد بهترن چی هست؟؟؟

    حذف آزمون برای هر جمعیتی، رانت محض است.

  4. حاج آقا امروز چیشد مدافع وکالت شدید چند ماه پیش مقابل وکلا ایستادید امروز در کنارشان؟؟؟ نه ما خام نمیشیم با این حرفا

  5. جناب مصدق میشود فیش حقوقیتون رو بذارین تا همه ببینن
    بخدا بعد از فارغ التحصیلی از ۴ دانشگاه آرزوی ی فیش حقوق به دلمان مانده اونوقت قضات بعد از ۴۰ سال کار داشتن باز بیان وکالت کنن
    این چه منطقی است همه چیز رو واسه خودتون میخواین انحصار تا کی
    بگذارید مجلس فکری به حال جوانان بیکار و فرهیخته بکند

  6. خدا پدرو مادر اون نماینده نا اگاهی که این تبصره رو اضافه کرد بیا مرزه الان اگر اساتید گرانقدر خصوصا اونایی که عضو هیأت رییسه کانون ها هستن یکم زیرکی از خودشون به خرج بدن و سیاست زمین بده و زمان بگیر مقابل قوه قضاییه اجرا کنن، می تونن این طرح نابود کننده رو تو شورای نگهبان زمینگیر بکنن و بعدا تو مجلس ببرنش تو کمیسیون حقوقی و طرح یه جوری کلا تو کمیسیون بایگانیش کنن ویا اگه نشد جوری تدوینش کنن که حتی اگه واسه اختیارات مجبورشدن محدودیتایی قبول کنن البته با هماهنگی رییس قوه وپشتیبانی اون حداقل مانع پذیرش فله ای کاراموز بشن

  7. اگر کارمندهای بازنشسته دولتی ( بتد د ماده ۸ ) هم مجبور به آزمون وکالت می شدند ، الان دهان این قاضی ها هم بسته میشد . درستش اینه که همه باید امتحان بدن . حتی اساتید دانشگاه حقوق

  8. قاضی که چهل سال سابقه کار داره یعنی نمیتونه از پس ازمون بر بیاد؟ اوقت انتظار دارن جوان افسرده و بیکار نباشه قضات عزیز ۴۰سال کار کردینو کلی مزایا از حقوق بازنشستگی تا تامین اجتماعی و انواع بیمه ها دارین بزارین جوان ها بیان سرکار بخدا برای همیناس ایران پیشرفت نمیکنه میتونید راحت تجربتونو به اشتراک بزارین با اموزش دادنه وکلا و قضات جوان عین همه دنیا

  9. اصلا چرا باید قاضی وکالت کند.زمینه فساد و رانت باز میشه.قاضی باید بروند در کمیسیون کارآموزی قضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا