گزارش مشروح پنجاه و دومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش مشروح پنجاه و دومین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

سه شنبه ۴ آذر۱۳۹۳

در این جلسه تصویب شد منبع سوالات درس آیین دادرسی کیفری در آزمون کتبی اختبار ۹۳ از قانون فعلی و در آزمون شفاهی تلفیقی از قانون فعلی و جدید خواهد بود

شروع جلسه : ساعت ۹:۲۰

غایبین : آقایان فرض پور، جندقی، کریمی، شهبازی نیا

پس از تلاوت کلام اله مجید برخی اعضای هیأت مدیره مطالبی پیش از دستور بیان کردند:

مصباح: جلسه آزمون ورودی کارآموزان وکالت روز جمعه برگزار می شود فهرست محل های برگزاری آزمون را اعلام کرده ایم هر کدام از اعضای محترم که فرصت دارند در روز آزمون تشریف بیاورند.

نجفی توانا: از آقای دکتر علیزاده طباطبایی خواهش کردیم با کمک آقایان مالکی و ثابت قدم لایحه ای پیرامون  موضوع قانون وکالت تهیه نمایند تا به مجلس پیشنهاد کنیم.

سردارزاده: از دکترنجفی و سایر همکاران سپاسگزارم که در جلسه قبل با همدلی و دقت نظر انتخاب اعضای جایگزین کمیسیون ها و ارگان کانون را انجام دادند.

دیوسالار: خواهش می کنم که پرونده های همکاران وکیل به خصوص پرونده های صدور غیر از اعضای کمیسیون در اختیار اشخاص دیگر قرار نگیرد.

امینی: بدهی های کانون به صندوق حمایت زیاد است الان اگر موجودی کانون مناسب باشد پیشنهاد می کنم بدهی های صندوق را بپردازند وگرنه جرائم سنگینی به ما تعلق می گیرد. ضمناً تقاضا دارم در خصوص برنامه کارگاه های آموزشی و جلسات سخنرانی کارآموزان وکالت اقدام شود.

(آقای کاکاافشار ساعت ۹:۵۰ وارد شد)

مالکی: با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی در جلسه مرکز پژوهش ها بررسی قانون جامع وکالت به بحث هیأت نظارت رسید که حذف شد و به جای آن دادگاهی عالی متشکل از ۷ نفر قاضی عالی رتبه از بین قضات دادگاه انتظامی قضات و دیوان عالی کشور پیش بینی شده است که با حضور ۳  نفر وکیل مطلع به عنوان مشاور که حضورش در جلسه رسیدگی ضروری است تشکیل می شود.

مصباح: در دوره های قبل که موضوع سخنرانی منحصراً در اختیار کمیته الف بود بنده ۱۶ جلسه سخنرانی برگزار کردم. الان که متشکل از هیأتی ۵ نفر شده است موجب تأخیر می باشد متأسفانه کار جمعی همیشه کند است اما به هر حال الان تا پایان سال ۴ جلسه سخنرانی تدارک دیده ایم که هر جلسه برای حدود ۵۰۰ نفر در سالن کانون برگزار خواهد شد و یک بار هم تکرار می شود برای ۵۰۰ نفر بقیه کارآموزان. اسامی سخنرانان را متعاقباً به اطلاع خواهم رساند.

آن گاه صورتجلسه قبل قرائت شد و سپس دستورات جلسه مطرح گردید.

مصباح: سؤالات آیین دادرسی کیفری در اختبار ۹۳ و منبع آن محل سؤال است پیشنهاد من اعمال همان تصمیم اختبار مهر است. در اختبار کتبی قانون فعلی و در اختبار شفاهی تلفیقی از هر دو قانون. به نظرم وکیل باید به روز باشد.

نجفی توانا: عرف این است که آزمون از قانون حاکم باید گرفته شود و از قانون جدید که هنوز مورد یررسی و اظهار نظر علمی و حقوقی واقع نشده است مناسب نیست که امتحان بگیریم. به علاوه حدود ۸۰% قانون جدید تکرار مقررات قانون موضوعه حاکم است.

دیوسالار: قانون جدید اصول و قواعد مترقی و متحولانه ای دارد و ارزش دارد که در اختبارهای پیش رو از آن استفاده کنیم به خصوص که پایان دوران اختبار همزمان با لازم الاجرا شدن قانون جدید است.

کامیار: برای حفظ یکپارچگی تصمیمات هیأت مدیره در موضوع مشابه به نظرم همانند اختبار مهرماه تصمیم بگیریم و اختبار کتبی را از قانون فعلی و اختبار شفاهی را تلفیقی تصویب کنیم.

سمامی: امتحان باید از قانون حاکم باشد اگر کتبی از قانون فعلی و شفاهی از هر دو بگیریم اختلاط می شود و در یادگیری سخت خواهد بود. باید از چیزی بپرسیم که به کارآموز قبلاً یاد داده ایم.

حامدتوسلی: پیشنهاد سومی دارم که از مشترکات اختبار برگزار شود.

نهایتاً رأی گیری شد و ۷ نفر موافق با برگزاری اختبار کتبی از قانون فعلی و شفاهی تلفیق قانون فعلی و جدید بودند که به تصویب رسید.

آنگاه دستور بعدی پرونده های صدور و انتقال مطرح شد.

مصباح: تقاضای یکی از همکاران که شهر دیگری غیر از تهران برایش تعیین شده است با توجه به این که در دادگاه های عام الشمول است تقاضا کرده به تهران تغییر محل شود.

محمدنبی: قضاتی که در اداره حقوقی، دادگاه انتظامی و دادسرا و کلاً در سطح کشوری قضاوت می کنند و کل ایران در صلاحیت آن ها است را در تهران تعیین محل می کنیم زیرا به نظر ممنوعیتی ندارد. در مورد سایر قضات تصویب شده که در اطراف تهران باشند مگر ارزشیابی قضات، متقاضی را ناتوان از برخی جهات معرفی کرده باشد که در استان های دیگر تعیین جا می شود.

مصباح: قانوناً قضات تا سه سال ممنوع از وکالت در آخرین محل اشتغال به قضاوت می باشند در مواردی که منع قانونی برای تعیین شهر تهران نیست هم باید توجه کرد که الزام هم نداریم. ولو صلاحیت کشور مشمول باشد.

حامدتوسلی: گاه اشخاصی با شرایط خاص و نادر تقاضا می دهند که باید به همین تهران بدهیم ولی در سایر موارد در تهران نباید داد باید در این خصوص ضابطه بگذاریم.

نجفی توانا: برخی که دارای صفات بارزی هستند وخوشنام می باشند را می توان تهران تعیین کرد ولی اگر قرار باشد در تهران تعیین نکنیم باید معیار و ضابطه داشته باشیم که از تبعیض جلوگیری شود اصل را در اطراف تهران بگذاریم و پس از هر سه سال با احراز شرایط به تهران منتقل کنیم.

کامیار: برای هیچ شهری نباید بیش از ظرفیت آن جا وکیل تعیین کنیم پس اگر ظرفیت تهران تکمیل باشد طبعاً نباید کسی را در تهران تعیین محل کنیم. به نظرم پیشنهاد دکتر نجفی توانا را اجرا کنیم تهران را فقط برای رتبه های برتر بگذاریم و بقیه را به خارج از تهران بفرستیم و سپس بر حسب ظرفیت که خالی می شود افرادی را به تهران منتقل کنیم.

نجفی توانا: از آقای کامیار تقاضا دارم معیارهایی را در این خصوص تهیه و پیشنهاد کنند تا در دستور مستقلی آن را بررسی کنیم.

دیوسالار: گاه معیار ها دست هیأت مدیره را می بندد. قاضی فاسدی ممکن است در این ضوابط نگنجد باید معیار را شایستگی بگذاریم که خیلی منضبط نیست و بیشتر شخصی است.

دستور بعدی تعیین اعضای کمیسیون رفاه مطرح شد.

سمامی: با بررسی که به عمل آمده حدود ۱۵ نفر از همکاران دلسوز و با انگیزه را برای عضویت پیشنهاد کرده ام که به هیأت مدیره معرفی می کنم.

کامیار: پیشنهاد دارم که از طریق فراخوان داوطلبان عضویت دعوت به همکاری شوند و این فرصت را به بقیه همکاران هم بدهیم.

پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با یک رأی موافق و ۱۱ رأی مخالف رد شد.

سپس اسامی پیشنهادی آقای سمامی ارائه و از سوی اعضای محترم چند نفر دیگر هم پیشنهاد و نهایتاً رأی گیری با ورقه انجام شد، از میان ۲۰ نفر پیشنهادی ۹  نفر زیر حائز اکثریت آرا شدند.

آقایان شیوایی، ایمان پور، درفشه، همتی پور، حسین پور شرفشاد، ملاحسنی،  ثباتی، اخلاقی و ادیبی

جلسه ساعت ۱۳:۳۰ پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا