گفت‌وگو با فوژان عباسی مرویان؛ رتبه ۶ حقوق جزا و جرم‌شناسی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پایگاه خبری اختبار- فوژان عباسی مرویان، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه فردوسی مشهد است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۶ در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی و رتبه ۵ حقوق کیفری اطفال و نوجوانان شده است.

با او درباره نحوه مطالعه و کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تصمیم به شرکت در کنکور علی‌رغم پذیرش از طریق استعداد درخشان

بنده از طریق پذیرش استعدادهای درخشان مقطع ارشد در رشته جزا و جرم شناسی دانشگاه های شهیدبهشتی، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و علامه طباطبایی به لطف خدا پذیرفته شدم اما هدف اصلی من قبولی و ادامه تحصیل در مقطع ارشد از طریق کنکور بود و لذا به تلاش و مطالعه برای کنکور ادامه دادم که شکر خدا نتیجه حاصل شد و بعد از انصراف از پذیرش استعداد درخشان، انتخاب رشته خودم را از طریق کنکور با اولویت اول دانشگاه تهران انجام دادم.

زمان و شیوه مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

اواخر آذرماه ۱۴۰۰ منابع را انتخاب و تهیه کرده و مطالعه خود را بصورت نه چندان جدی آغاز کردم. آن زمان دانشجو ترم هفت بودم و شروع مطالعه کنکور تقارن زمانی با بازه شلوغ اواخر ترم و امتنحانات پایان‌ترم پیدا کرده و در نتیجه مطالعه کنکوری پراکنده ای داشتم.

در نهایت از اوایل بهمن و بعد از اتمام امتحانات بطور جدی مطالعه خود را برای کنکور شروع کردم. با توجه به اینکه شاغل نبودم و تنها دو درس برای ترم هشت داشتم فرصت مطالعه کافی فراهم بود. تا اواخر اسفند دروس جزا و دادرسی کیفری را به اتمام رساندم فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت برای جزا و ادک مطالعه مجدد داشتم و بیشتر زمان خود را به درس متون فقه اختصاص دادم. اردیبهشت ماه جمع بندی و مطالعه تکمیلی با تمرکز اصلی بر تست بود.

اهمیت تست‌زنی برای تثبیت مطالب

توصیه خیلی جدی من برای هفته های پایانی تست زدن و تست زدن است! حتی اگر گمان فراموشی مطالب را دارند باز هم از روش بازیابی با تست غافل نشوند و مطالب را با تست زدن یاداوری کنند. البته نکته مهم برای کارامد بودن این روش زدن تست با توجه ویژه به پاسخنامه تشریحی است! بنده در دو هفته پایانی یعنی از نیمه اردیبهشت حدود ۱۶۰۰تست جزا و ۱۴۰۰تست ادک به همراه مطالعه پاسخنامه تشریحی کار کردم که کمک کرد در جلسه کنکور، سوالات، غالبا اشنا به نظر رسیده و در حین خواندن متن سوالات ، گزینه های مورد نظر طراح را حدس میزدم.

اکیدا و مجددا پیشنهاد میکنم از تست غافل نشوند و خصوصادر هفته های پایانی ،مرور و جمع بندی خود را از این طریق انجام دهند و گاه در مواردی که مشکل جدی با بحث دارند و یا مطالب خیلی حفظی است هایلایت هایشان از کتب و یا خلاصه نویسی ها را مرور کنند و وسواس در زمینه مطالعه مجدد کل کتاب در جمع بندی نداشته باشند چرا که مطالعه چندباره بدون تست ، پاسخ مثبت مورد انتظار را در پی ندارد! در خصوص شیوه مطالعه در کنار توجه همیشگی و مداوم به قانون، در ابتدا با مطالعه مواد مرتبط با هم سعی در فهم موضوع داشتم و بعد از جمع بندی کامل موضوع به سراغ مبحث بعدی میرفتم در دورهای بعدی و نهایی مطالعه، تمرکز بیشتر بر حفظ مطالب حفظی است چون متاسفانه بخش زیادی از مطالب را همین مباحث حفظی تشکیل می‌دهند که این خود از تفاوت های خواندن آزمونی با مبنایی و علمی است. بحث مطالعه همزمان مواد مرتبط باهم خصوصا در دادرسی کیفری بسیار مهم و کارگشاست.

منابع مطالعاتی آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی

در خصوص انتخاب منابع، ابتدائا با بررسی مصاحبه های رتبه های برتر سالهای گذشته لیستی از منابع معتبر آزمونی تهیه کردم و در مرحله بعد این منابع را از نزدیک مشاهده و بررسی کردم با شیوه نگارش و نص کتاب اشنا شدم و در نهایت گزینه ای که با ان ارتباط شخصی بهتری برقرار کردم انتخاب کردم. در خصوص منابع غیر معتبر صحبت نمیکنم اما منابع معتبر و مشهور متعددی وجود دارند که هرکدام انتخاب هریک از رتبه های برتر بوده و هریک میتوانند با توجه به سلیقه مطالعاتی و روند موثر یادگیری هر شخص مورد استفاده داوطلبین قرار بگیرند.

شاید در نهایت نکات اندکی وجود داشته باشد که در کتابی امده و در دیگری نباشد که تاثیر ان در حجم مطالعه نهایی بسیار کمرنگ است و موضوع مهم یادگیری درست مطالب اصولی آزمونی است نه نکات فرعی و جزئی و گاه غیر آزمونی.

توصیه بنده این است که وسواس افراطی در زمینه انتخاب منبع به خرج ندهند لزوما تنها یک منبع نیست که نتیجه مطلوب بدهد و دیگری اینطور نباشد. تماما به تفاوت های شکلی از نظر شیوه نگارش، نوع قلم، نموداری یا متن محور بودن و در نهایت به سلیقه یادگیری و شیوه موثر برای هر داوطلب برمیگردد و در بین منابعی که امتحان خود را قبلا پس داده اند و مفید واقع شده بودند نباید دچار وسواس بیش از حد شد،منبعی که ارتباط خوبی با ان برقرار کردند انتخاب و با همان ادامه دهند و اصلا دچار چندمنبعی بودن نشوند.

منابع مورد استفاده بنده:

در دروس جزا عمومی و اختصاصی و دادرسی کیفری از شرح آزمونی و همچنین کتاب تست جناب اقای احمد غفوری استفاده کردم و کاملا خدا را شاکرم بابت این انتخاب. البته کتاب نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری استاد بزرگوار جناب دکتر خالقی را قبل از شروع به مطالعه برای ارشد خوانده و اشنا بودم و کتب مرجع جزا از اساتید بزرگوار آقایان دکتر اردبیلی در جزا عمومی و دکتر میرمحمدصادقی در جزا اختصاصی را در حین دوران تحصیل کارشناسی مطالعه کلی داشتم و برای کنکور ارشد صرفا در مباحثی که به مشکل می‌خوردم و برایم دشوار بود به این کتب مراجعه می‌کردم.

چون به عقیده من مطالب آزمونی مورد سوال در کنکور که متاسفانه گاه شاید غیر صحیح و اختلافی هم باشند نیاز به منابع آزمونی دارند و سیر مطالعه برای آزمون با مطالعه اصولی و مبنایی برای ارتقای سطح علمی کاملا متفاوت است. لذا مطالعه کامل کتب مرجع برای ان دسته از داوطلبان که درک کلی از مباحث جزایی داشته و این کتب را قبلا مطالعه موردی داشته و اشنا با اساس مطالب هستند، برای آزمون با توجه به وقت محدود به نظر ضروری نباشد.

در درس متون فقه از کتب ۱۱۰۰تست برگزیده و صفر تا صد متون فقه هر دو به نویسندگی استاد سینجلی استفاده کردم.

برای درس متون حقوقی چون از نظر سطح زبانی مشکل جدی نداشتم لذا صرفا به صورت موردی بخش هایی از کتاب ۱۱۰۰واژه متون حقوقی دکتر رمضانی را مطالعه کردم.

سطح پرسش های آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پرسش های آزمون امسال بصورت کلی در سطح انتظار بود فقط در درس متون فقه به عنوان یک درس مشترک بین تمامی گرایش ها از نظر بنده مقداری انصاف و دقت بیشتری لازم بود که تقریبا بیش از ۹۰درصد سوالات مرتبط با باب های گرایش حقوق خصوصی طرح شده بود و سوالات رنگ و بویی از یک درس مشترک نداشتند.

این مساله مرا غافلگیر کرد و زمانی پیش بینی نشده از من گرفت که متاسفانه موفق به دیدن تعدادی از متن های متون حقوقی که به عنوان درس آخر انتخاب کرده بودم نشدم و امتیاز سوالاتی را که امکان پاسخ به آنها را داشتم با این کمبود زمان به وجود امده از دست دادم که البته این مسائل و اتفاقات پیش بینی نشده از اقتضائات کنکور است.

تشکر و قدردانی

در نهایت خدا را شاکرم و تشکر ویژه دارم از پدر و مادرم که با وجود همزمان دو فرزند کنکوری در خانه فضایی سرشار از ارامش را برای ما فراهم کردند. خواهرم که خودش با وجود کنکوری بود، همواره در کنارم بود و سپاسگزاری از اساتیدم در دانشگاه فردوسی خصوصا دو استاد بزرگوارم که به ترتیب فراگیری الفبای جزا و جرم شناسی را مدیون زحمات این عزیزان هستم: استاد حسام قپانچی بزرگوار در دروس جزایی و کیفری و استاد بزرگوارم دکتر حمیدرضا دانش ناری در دروس جرم شناسی که در طی این مسیر از زحمات بی شائبه و تجارب و راهنمایی هایشان بهره مند شده ام.

کارنامه فوژان عباسی
کارنامه فوژان عباسی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا