گفت‌وگو با علیرضا زارعی؛ رتبه ۹ گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پایگاه خبری اختبار- علیرضا زارعی متولد سال ۱۳۷۸ و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه بو علی سینا همدان است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۹ در گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی شده است. او همچنین در مرحله تستی آزمون قضاوت ۱۴۰۰ (جذب عمومی) نیز رتبه ۴۰ را به دست آورده است.

با او درباره نحوه آمادگی برای این دو آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چطور مطالعه خود را پیش بردید که در هر دو آزمون کارشناسی ارشد و قضاوت موفق بودید؟

هدف اولیه من آزمون کارشناسی ارشد بود اما تصمیم گرفتم در آزمون قضاوت هم شرکت کنم و با توجه به اینکه مستمر در طول دوران کارشناسی مطالعه داشتم برای هر آزمونی آماده بودم و  نگران تفاوت منابع این دو آزمون نبودم. با توجه به اینکه اکثر دروس را در دوران کارشناسی مطالعه داشتم نیاز به آمادگی خاصی در ماهای منتهی به آزمون قضاوت نبود

اما در خصوص منابع فقهی قضاوت مطالعه چندانی نداشتم که سعی کردم درکنار مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد آنها را مطالعه کنم که از نتیجه به لطف خدا راضی بودم.

در درس مدنی مطالعات خوبی در طول دوران کارشناسی داشتم و کتب دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی را بارها مطالعه کرده بودم. بخاطر همین علی‌رغم اینکه از زمانی که برای آزمون کارشناسی ارشد شروع به مطالعه کردم تا زمان آزمون قضاوت تقریبا هفت ماه درس حقوق مدنی را مرور نداشتم اما موفق شدم در آزمون قضاوت ۸۱ درصد مدنی را پاسخ بدهم که با توجه به سطح سوالات مدنی در آزمون قضاوت راضی بودم.

در مورد متون فقه من ابتدا دو جلدی تحریر الروضه را مطالعه کردم و با مطالعه کتاب آقای سینجلی توانستم با نحوه درک سوالات متون فقه آشنا بشوم و بتوانم چگونگی رسیدن به پاسخ را در سوالات متون فقه یاد بگیرم و به لطف خدا در آزمون قضاوت، لمعه را ۹۱ درصد پاسخ دادم.

اصولا مطالعه برای هر کدام از این آزمون‌ها چه ویژگی خاص و متفاوتی داشت و نقاط اشتراک آنها چه بود؟

به عقیده من شرط موفقیت در آزمون های حقوقی تداوم مطالعه است نه ساعات مطالعه هر فرد.

برای شخص من آزمون قضاوت یا ارشد تفاوتی نمی‌کرد هدف من این بود که دروس حقوقی را بتوانم به بهترین شکل یاد بگیرم که عرض کردم با توجه به اینکه در دروان کارشناسی مطالعه مستمر داشتم برای همین نگران هیچ آزمونی نبودم.

از کی مطالعه آزمونی را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

خیلی زمان دقیقی نداشت. تقریبا از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ شروع به مرور و دوره مباحث کردم. مطالعه من در ابتدا به صورت تک درس بود اما رفته رفته سعی کردم که روزانه دو منبع را بخوانم و منابع را در کنار هم مطالعه کنم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

حقوق جزای اختصاصی: کتب دکتر حسین میر محمد صادقی را بارها مطالعه کردم.

همینطور  کتب دکتر آقایی‌نیا و محشای دکتر ایرج گلدوزیان.

حقوق جزای عمومی: کتب دکتر اردبیلی، دکتر الهام و برهانی و همینطور کتاب دکتر محمد ابراهیم شمس ناتری را مطالعه داشتم البته قانون کاهش حبس تعزیزی را جدا مطالعه کردم.

آیین دادرسی کیفری:  نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری از دکتر علی خالقی ِ بزرگوار که کتاب بی‌نظیری است را مطالعه کردم.

حقوق مدنی: کتب دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی را مطالعه کردم همینطور از کتاب آقای دکتر بیات هم استفاده کردم.

آیین دادرسی مدنی: کتب دکتر شمس و دو جلدی دکتر توکلی.

متون فقه: دو جلدی تحریر الروضه و ترجمه فقه استدلالی، صفر تا صد متون فقه سینجلی.

توصیه به داوطلبان آزمون‌های حقوقی

 پیشنهاد من به سایر دوستان این است که خودشان را از کتب مرجع و قلم اساتید بزرگ حقوق همچون دکتر کاتوزیان، دکتر میرمحمد صادقی، دکتر خالقی و … محروم نکنند. دوستانی که در دوران کارشناسی هستند تا می‌توانند مرجع‌خوانی کنند چرا که با خواندن کتب مرجع است که شما طریقه استدلال کردن را یاد می‌گیرید.

پیشنهاد دیگرم این است که برای تست زدن عجله نکنند و در دوران کارشناسی سعی کنند تستی مطالعه نکنند؛ بعد از آنکه مرجع خوانی کردند و خوب کتب مرجع را یاد گرفتند به سراغ تست بروند.

و نکته بعد اینکه به نظرم من تست‌زنی بخشی از فرایند یادگیری است؛ لذا دوستان صرفاً در تست زدن به دیدن گزینه صحیح اکتفا نکنند بلکه تست‌ها را تحلیل کنند و شرح پاسخ را به‌خوبی مطالعه کنند.

بهترین زمان برای تست زدن هم معمولا یک تا سه روز بعد از مطالعه هر مبحث است.

راجع به کتاب های تستی هم باید بویگم که اکثر کتاب های تستی موجود در بازار تفاوت زیادی با هم ندارند اما ترجیح دوستان کتب تستی باشد که پاسخ‌ها را به شکل تشریحی توضیح داده و نه اینکه صرفا گزینه درست را مشخص کرده باشد.

و نکته آخر اینکه خیلی نگران تعداد ساعات مطالعه نباشند؛ همانطور که عرض کردم تداوم و استمرار مطالعه است که نتیجه‌بخش خواهد بود نه تعداد ساعات مطالعه.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

انشاءالله در دانشگاه تهران تحصیل خواهم کرد.

و حرف آخر؟

قدر دان زحمات پدر و مادر عزیزم هستم و شکرگزار حضرت حق.

کارنامه علیرضا زارعی
کارنامه علیرضا زارعی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و خداقوت
    خیلی لذت بردم از این مصاحبه واقعا واقعا برام جذاب بود اینکه از کتب مرجع یاد کردن و اینکه بیشتر بدنبال یادگیری حقوق هستن نه صرف رتبه در آزمون های حقوقی
    موفق باشید آقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا