گفت و گو با رضا شریفی فرد رتبه ۳ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- رضا شریفی فرد متولد ۱۳۷۳ و دانش آموخته کارشناسی حقوق دانشگاه مازندران است که با تراز ۱۱۷۹۵ موفق به کسب رتبه ۳ در آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری مرکز شده است.

با رضا شریفی فرد در خصوص نحوه و منابع مطالعاتی اش در این آزمون به مصاحبه پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

بنده رضا شریفی فرد هستم. متولد سال ۱۳۷۳. سال ۹۶ از دانشگاه مازندران در مقطع کارشناسی حقوق فارغ التحصیل شدم. در زمان دانشجویی و مدتی پس از اتمام تحصیل و قبل از خدمت سربازی در بخش خصوصی شاغل بودم.

بعد از اتمام خدمت مدت کوتاهی وارد بازار کار شدم اما نهایتا از کارم انصراف دادم و روی آزمون وکالت متمرکز شدم.

قبلا و در سال ۹۸ هم بصورت آزمایشی و پس از اتمام خدمت سربازی ام در آزمون وکالت شرکت کردم اما به دلیل زمان خیلی کمی که تا آزمون داشتم نتیجه خوبی کسب نکردم و رتبه ۲۳۰۰ کانون مرکز شدم.

کمی از تجربه آزمون در شرایط کرونایی بگویید. کرونا چقدر روی مطالعه و آمادگی شما اثر داشت؟

کرونا تاثیری در برنامه مطالعاتی من نداشت فقط باعث شد آزمون های آزمایشی به صورت غیرحضوری برگزار شود اما شنیدن اخبار ناگوار و مرگ هموطنانم تاثیرات روحی منفی بر من گذاشت.

در اثر تعویق‌های مکرر هم فشار روحی زیادی را متحمل شدم. مخصوصاً دو تعویق آخر که در زمان خیلی کوتاهی از آزمون بود و انرژی زیادی از من گرفت. بعد از اولین تعویق سعی کردم آمادگی ام را افزایش بدهم و نقاط ضعفم را بیشتر شناسایی کنم. بعد از تعویق دوم یکی از عزیزانم را از دست دادم خودم هم بیمار شدم و حدود دو ماه درس را رها کردم چون اصلا شرایط روحی و جسمی مطلوبی نداشتم.

در نهایت به کمک خانواده و دوستانم و در حالی که ۲ماه به آزمون مانده بود به بازی برگشتم و توانستم درس‌ها را جمع کنم.

اما شرکت در آزمون در شرایط کرونا بسیار سخت تر از حالت عادی بود. مثلا خودم دو لایه ماسک زده بودم و روز جلسه دائما به فکر خانواده ام بودم که نکند من باعث ابتلای آنها شوم. حتی نتوانستم آب بنوشم و زیر ماسک به سختی نفس می کشیدم که همه ی اینها در عملکردم در روز آزمون تاثیر منفی داشت.

لطفا درباره منابع و شیوه مطالعه‌تان کمی توضیح بدهید.

نحوه انتخاب منابع من بر اساس سلیقه شخصی بود. از مجموع ۱۰ رتبه برتر در مورد منابع پرسیدم و کتاب های اصلی را شناسایی کردم و منابع مناسب خودم را انتخاب کردم.

 مطالعه ام را تقریبا از اواخر بهمن ۹۸ با دو درس و روزی ۳ تا ۴ساعت شروع کردم و با جدی شدن مطالعه به روزی ۸ تا ۱۰ ساعت رسید و نهایتا در دوران جمع بندی روزی ۱۲ الی ۱۳ ساعت شده بود.

روزی ۴ درس مطالعه می کردم: مدنی و اصول فقه هر روز و ۴ درس دیگر را بصورت ۲ درس در یک روز و ۲ درس در روز دیگر.

یعنی یک روز مدنی، اصول، آدم، تجارت، روز بعد مدنی، اصول، جزا، آیین دادرسی کیفری.

برنامه هم بصورت هفتگی بود که طبق بودجه بندی موسسه خودم برنامه ریزی می کردم.

مدنی
آیین دادرسی مدنی
تجارت
اصول فقه
جزا
کیفری

چه درسی در زمان مطالعه یا سر جلسه آزمون برایتان چالش برانگیز بود؟

زمان مطالعه چالش خاصی نداشتم. اما روز جلسه در اکثر دروس به دلیل وجود سوالات غلط و اختلافی دچار سردرگمی و از دست دادن زمان شدم سوالات تجارت هم که غیر استاندارد بود و اساتید هم در پاسخ دهی اختلاف نظر داشتند.

به هرحال بنابر تجربه مطمئن بودم که وقتی سوالات درسی سخت باشد برای همه این سختی وجود دارد و با این دیدگاه توانستم جلسه را مدیریت کنم.

توصیه‌تان به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

  1. پراکنده خوانی (چند منبعی) را کنار بگذارند و دنبال کتب مرجع نباشند یک کتاب آزمونی خوب تهیه کنند و آنرا بارها مطالعه کنند تا به تسلط برسند.
  2. فشار زیاد در ابتدای مطالعه باعث فرسایش و خستگی در ماه های آخر می شود پس بهتر است با ساعت مطالعاتی معقول و متناسب شروع کنند تا به اصطلاح کم نیاورند
  3. نکته نویسی ، خلاصه نویسی و مرور را فراموش نکنند
  4. از تجربیات سایرین استفاده کنند چرا که آزمون وکالت مثل یک بازی است که قلق خاص خودش را دارد و کسی موفق می شود که قواعد بازی را بلد باشد.
  5. خیلی درگیر دانشگاه و محل تحصیل نباشید کسی در آزمون موفق است که تلاش کند و زحمت بکشد حالا فرقی ندارد دانشگاه سراسری بوده یا آزاد و…

با تلاش و توکل به خداوند به هدفتان خواهید رسید.

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا