آزمون استخدام شورا‌های حل اختلاف امسال برگزار می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف و جذب ۱۰ هزار نفر از واجدین شرایط در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از میزان، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری میزان به جزییات برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف و داروری در سال ۱۴۰۳ پرداخته است.

آیا آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؟

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: استخدام همکاران ما بر اساس قانون جدید انجام خواهد شد و اجازه استخدام ۱۰ هزار نفر برای ما صادر شده و بر اساس ماده ۶ قانون جدید شورا‌های حل اختلاف استخدام این افراد انجام می‌شود. برنامه‌ریزی برای این آزمون با همکاری معاونت منابع انسانی قوه قضاییه انجام شده است و در سال ۱۴۰۳ آزمون استخدام برگزار و شرکت در این آزمون برای عموم مردم آزاد است، اما اولویت استخدام برای متقاضیان این آزمون با افرادی است که در شورای حل اختلاف در حال فعالیت هستند. این اولویت‌ها از حیث سوابق کاری، میزان توانمندی و مهارت در انجام کار و صلح سازش و برخورد مناسب در محیط کار در اولویت‌های آن‌ها لحاظ می‌شود و متقاضیان برای هریک از موارد پیش گفته امتیاز می‌گیرند و به همراه امتیازی که در آزمون کسب می‌کنند به امیدخدا زمینه استخدام آن‌ها فراهم می‌شود. زمان برگزاری این آزمون متعاقبا اعلام می‌شود.

عملکرد مثبت شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور

حجت‌الاسلام هادی صادقی اظهار کرد: تمامی استان‌ها در سطح کشور فعالیت خوبی در زمینه صلح و سازش دارند، اما برخی استان‌ها در بعضی موضوعات موفق‌ترند. استان فارس در اخذ رضایت از قصاص بسیار موفق عمل کرده است. در ایام گذشته استان اصفهان توانسته در بازه زمانی کوتاه و در یک جلسه ۴۹ نفر را از قصاص رهایی دهند. برخی استان‌ها در موضوعات دیگری موفق‌ترند به طور مثال استان خراسان رضوی در هیئت‌های صلح بسیار عملکرد مثبتی دارد. در استان گلستان روابط خوبی در زمینه ایجاد صلح بین اهل شیعه و سنت برقرار است. استان کرمانشاه در اخذ رضایت از اولیای‌دم بسیار موفق عمل می‌کنند و توانستند تعداد زیادی رضایت در زمینه قصاص اخذ کنند. در استان خوزستان توفیقات خوبی در زمینه حل و فصل دعاوی طایفه‌ای داریم و بسیاری از دعاوی طایفه‌ای در این آستان منجر به سازش شده است.

فعالیت ۲۰ هزار صلح‌یار در سراسر کشور

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر صلح‌یار در سراسر کشور در حال فعالیت هستند، اما زمینه فعالیت آن‌ها متفاوت است و در مواقع خاص این افراد به کار گرفته می‌شوند و از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود. بر حسب نیاز دادگستری‌ها و شورا‌های حل اختلاف در صورت وقوع موارد خاص از ظرفیت این افراد در حل و فصل دعاوی استفاده می‌شود. بخشی از پرونده‌های قصاص که به رضایت منجر می‌شود به کمک همین صلح‌یاران به سازش رسید. یکی از استان‌هایی که توانسته از ظرفیت صلح‌یاران به خوبی استفاده کند، استان خراسان رضوی است و در این استان هیئت‌های صلح بسیار با قدرت و مطلوب عمل می‌کنند. تعداد زیادی صلح‌یار در این استان در حال فعالیت هستند.

صلح‌یاران معمولا از بین چه کسانی انتخاب می‌شوند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه صلح یاران جزء معتمدین، افراد قابل اعتماد، افراد عضو هیئت امنای مساجد، روحانیون، افراد شاخص و شناخته شده در هر استان که در بین مردم محبوبیت و مقبولیت دارند شناسایی و از ظرفیت آن‌ها در زمینه صلح و سازش استفاده می‌شود. برای ورود صلح یاران به عرصه حل و فصل دعاوی گزینشی خاص و آنچنانی وجود ندارد، اما مراقبت می‌شود که مبادا کسانی بخواهند در لباس صلح‌یاری از موقعیت خود سوءاستفاده کنند.

تاکنون برای هزار و ۵۰۰ نفر پروانه داوری صادر شده است

 تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ پروانه داوری برای متقاضیان صادر شده و با توجه به اینکه این پروانه‌ها مرتباً و در طول و روزانه برای افراد صادر می‌شود احتمال می‌رود تا پایان سال به حدود ۲ هزار نفر برسد. افرادی که پرونده تشکیل دادند آموزش دیدند گزینش را با موفقیت سپری کردند پروانه داوری برای آن‌ها صادر می‌شود.

روند صدور پروانه برای داوران به چه شکل است؟

 در حال حاضر آزمونی که برای جذب داوران برگزار می‌شود برای پس از جذب است. این داوران پس از شناسایی و جذب آموزش‌های بدو خدمت را می‌بینند وپس از پایان دوره آموزش آزمون برگزار می‌شود که این آزمون به صورت سراسری و حائز استاندارد‌های لازم است و متقاضیان در صورت قبولی در آزمون به عرصه داروری وارد می‌شوند.

جزییات برگزاری آزمون داروری در سال ۱۴۰۳ 

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز پس از پایان دوره‌های آموزش آزمون برگزار می‌شود. زمان برگزاری آزمون به طور دقیق مشخص نیست و پس از فرآیند آموزش برگزار می‌شوند. ممکن است این آزمون در سال ۱۴۰۳ بیش از یکبار و چند نوبت برگزار شود که جزئیات و زمان برگزاری این آزمون‌ها در زمان مقتضی به اطلاع عموم می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

برگزاری آزمون استخدامی کارکنان شوراهای حل اختلاف در سال ۱۴۰۳

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف جدید سیاوش هوشیار

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. لطفا جهاد دانشگاهی ثبت نامی که چند ماه پیش نصفه و نیمه بابت داوری و میانجیگری شروع کرد و خبری نیست ازش رو پیگیر شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا