آشنایی با کمیته حقوق کودک اسکودا

پایگاه خبری اختبار- تشکیل «کمیته حقوق کودک» یکی از تلاش‌های کارگروه حقوق بشر اسکودا (اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری) برای کمک به کودکان نیازمند به حمایت حقوقی است.

به گزارش اختبار، کمیته حقوق کودک اسکودا در سال ۱۴۰۲ و به منظور ارائه خدمات حقوقی به کودکان بزه‌دیده، آسیب‌پذیر و در معرض خطر آغاز به کار کرده است.

این کمیته تلاش دارد ضمن ایجاد مرجعی برای متصل کردن کودکان نیازمند حمایت‌های حقوقی به وکلای داوطلب، به شناسایی و حل چالش‌های وکالت در پرونده‌های کودکان در ایران یاری رسانده و باعث ارتقای آگاهی حقوقی و سلامت اجتماعی شود.

خدمات حقوقی، حضور در دعاوی قضایی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهش حول موضوعات و ارائه‌ نتایج در قالب نشست‌ها و مقالات از جمله ابزارهای کمیته حقوق کودک در این مسیر خواهد بود.

خدمات حقوقی کمیته حقوق کودک

خدمات حقوقی داوطلبانه‌ای که از سوی این کمیته به کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال ارائه می‌شود، شامل موارد زیر است:

بزه‌دیدگی مانند کودک‌آزاری، استثمار کودکان و …

دعاوی حقوقی مرتبط با کودکان مانند اخذ اوراق هویت، اثبات نسب، اثبات زوجیت والدین برای دریافت شناسنامه و …

تعارض کودکان و نوجوانان با قانون مانند جرائم مستوجب قصاص، جرائم مواد مخدر و در بازداشت بودن کودکان و نوجوانان

نحوه همکاری وکلا با کمیته حقوق کودک اسکودا 

کمیته حقوق کودک در فراخوانی از تمامی وکلای داوطلب عضو کانون‌های وکلای دادگستری که به این حوزه علاقه‌مندند برای عضویت در این کمیته دعوت به عمل آورده است.

همکاری وکلا با کمیته حقوق کودک اسکودا به صورت داوطلبانه خواهد بود و لذا حق الوکاله ای دریافت نمی کنند.

راه های ارتباطی با کمیته حقوق کودک اسکودا

وکلای داوطلب عضو کانون‌های وکلای دادگستری برای ارتباط با کمیته حقوق کودک اسکودا می‌توانند با شماره ۰۹۰۱۶۰۰۰۲۰۶ تماس حاصل کنند.

دریافت گزارش‌ها درباره گزارش کودک آزاری

کمیته حقوق کودک اسکودا از شهروندان (اعم از خبرنگاران، فعالین اجتماعی و عموم شهروندان) خواسته است تا موارد کودک‌آزاری را به شماره ۰۹۰۱۶۰۰۰۲۰۶ اعلام کنند.

دبیر کمیته حقوق کودک اسکودا درخصوص نحوه اعتبارسنجی این گزاراشات گفت: در مواردی که گزارش از طریق سازمان مردم نهاد که رابط معتمد و مخصوصی است دریافت شود، در صحت و سقم آن شک نداریم. در مواردی که اعلام گزارش از طریق شهروندان باشد، ابتدا صحت و سقم این گزارش توسط تیم تشخیص بررسی می شود و سپس به وکلا جهت پیگیری ارجاع می شود.

او با اشاره به اینکه اعضای تیم تشخیص، علاوه بر کار وکالت مددکار اجتماعی هستد، ادامه داد: البته در موارد اعلام گزارش کودک آزادی که موضوع فوریت دارد و ضروری است اقداماتی در همان زمان صورت گیرد، تیم تشخیص ورود خواهد کرد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا