آغاز فرایند بررسی طرح تسهیل صدور مجوزها در شورای نگهبان

پایگاه خبری اختبار- با وصول طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار به شورای نگهبان، فرایند بررسی طرح در این شورا آغاز شد و در اولین گام، مصوبه مجلس در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اختبار، کار بررسی و تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پس از حاشیه‌های متعدد بالاخره در جلسه روز ۲۱ مهر صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و این مصوبه برای انجام سایر تشریفات قانونی به شورای نگهبان ارسال شد.

مواد ۴ تا ۶ این طرح به تغییر ساز و کار جذب سردفتر اسناد رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و وکیل دادگستری اختصاص دارد و به ویژه ماه ۶ آن انتقادات بسیاری را برانگیخته است.

ابعاد حقوقی این مصوبه در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان که عصر روز گذشته ۲۵ مهر تشکل شد، مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه عباسعلی کدخدایی، هادی طحان نظیف و برخی از کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان حضور داشتند.

به طور معمول، جلسات شورای نگهبان روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود بنابراین احتمال دارد اعضای شورای نگهبان در جلسه روز ۲۸ مهرماه خود درباره این طرح نیز اظهارنظر کنند.

بر اساس قانون اساسی، شورای‏ نگهبان‏ موظف‏ است‏ مصوبات مجلس را حداکثر ظرف‏ ده روز از تاریخ‏ وصول‏ از نظر انطباق‏ بر موازین‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسی‏ مورد بررسی‏ قرار دهد و چنانچه‏ آن‏ را مغایر ببیند برای‏ تجدید نظر به‏ مجلس‏ بازگرداند. در غیر این‏ صورت‏ مصوبه‏ قابل‏ اجرا است‏.

البته در مواردی‏ که‏ شورای‏ نگهبان مدت‏ ده‏ روز را برای‏ رسیدگی‏ و اظهار نظر نهایی‏ کافی‏ نداند، می‏ تواند از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ حداکثر برای‏ ده‏ روز دیگر‏ خواستار تمدید وقت‏ شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. شما چرا اینقده جوش میزنی که شرایط بدی داره،اگه برای این نیست ک منافع امثال شما به خطر می افته‌.شما بقول خودتون پرونده ندارین،ماهم میخایم همدرد شما بشیم و بیایم کنار شما،همین بساط رو چیدین ک افتادن دنبال وکالت از بس با همین ظاهرسازی گول مردم زدین،،

  2. به خدا راه اشتغالزایی برای لیسانسه های حقوق فقط شغل وکالت تنها نیست هر ساله تعداد زیادی به این حرفه وارد میشن اونقدر اوضاع خرابه که فکرشم نمیتونید بکنید البته درسته که در حوزه سردفتری انحصار وجود داشته طی ۱۳ سال فقط ۱ آزمون برگزار شده ولی برای وکالت این حرف درست نیست در کشورهای دیگه مشاورین املاک حتما باید مدرک حقوق داشته باشند در آمد مشاورین املاک از وکلا بالاتره هر معامله ای انجام میدن ۱ درصد میگیرن گیر دادن به این وکلای بد بخت که صورتشون رو با سیلی سرخ میکنن فرهنگ داوری و وکالت و تنظیم اسناد و قراردادها را با استفاده از کارشناسان حقوقی ترویج بکنند نه اینکه یک مشاور املاک که ۵ کلاس سواد داره اومده قرارداد مینویسه مردم رو بیچاره میکنه

  3. مذاکره با حقوق دانان شورای تگهبان در مورد این طرح و بازگشت دادن این طرح قضایی پر از اشکال برای اصلاح به کمیسیون قضایی مجلس از اوجب واجبات است !!!!!

    1. قصد دارند بدون توجه به اینکه اول زیرساختهای تصویب این طرح رو فراهم کنند لیسانسه های بیکار حقوق رو تبدیل به وکیل بیکار کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا