آموزش تصویری دریافت گواهی امضای الکترونیک (توکن)

پایگاه خبری اختبار-  امضای الکترونیک (توکن) یکی از روشهای ایمن سازی اطلاعات است که کاربردی مشابه با امضاء معمولی در معاملات دارد و یکی از روشهای معتبر حفظ امنیت در شبکه می باشد. این روش به خصوص در مساله تجارت الکترونیک که امروزه در جهان صنعت و فن آوری از طرفداران بسیاری برخوردار است، جایگاه ویژه ای دارد.

به عبارتی دیگر امضا دیجیتال، یک سند الکترونیکی امضاشده و غیر قابل جعل می باشد که معرف هویت فردی است. یکی از پر کاربردترین موارد امضای الکترونیک (توکن) یا امضا الکترونیکی در ایران جهت استفاده برای شرکت در مناقصات و مزایدات می باشد.

موارد استفاده توکن امضای الکترونیک (توکن)

  • شرکت در سامانه مناقصات و مزایدات
  • امضای الکترونیکی اسناد رسمی
  • احراز هویت دیجیتال (افراد، سازمان‌ها، نرم افزار و سخت افزار)
  • تایید صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات
  • رمزگذاری و رمزگشایی اسناد و اطلاعات
  • انتقال امن اطلاعات در بستر شبکه و اینترنت
  • پست الکترونیکی امن

قابل استفاده در تمام سامانه‌های

  • اظهارنامه‌های مالیاتی
  • ثبت سفارش
  • سامانه املاک
  • سامانه خودرو
  • دفاتر اسناد رسمی

با توجه به آغاز فرایند ثبت نام در حراج الکترونیک سازمان اموال تملیکی در هفته آتی و الزام کاربران به داشتن امضای توکن دیجیتال، جهت اخذ این گواهی می بایست مراحل زیر را طی کنید:

راهنمای مراحل درخواست و دریافت گواهی امضای الکترونیک (توکن)

 

گام اول:

در اولین مرحله با مراجعه به سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام” در لینک زیر مطابق تصویر روی گزینه ” درخواست و صدور گواهی الکتریکی و تهیه توکن” کلیک نمایید:

مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام

گام دوم:

پس از انتخاب گزینه ” درخواست و صدور گواهی” مطابق تصویر زیر می بایست موارد خواسته شده را تکمیل نمایید:

رمز عبور باید شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، عدد و کاراکتر (برای مثال: & @ # …) باشد
برای بارگزاری کارت ملی، فایل باید در فرمت های png, jpeg, jpg  و حداکثر اندازه ۱۰۰ کیلو بایت باشد.

گام سوم:

با تکمیل موارد فوق و انتخاب گزینه “ثبت نام” در انتهای صفحه، شما با پیغام “ثبت نام شما با موفقیت انجام شد” مواجه خواهید شد. و سپس مطابق تصویر از سمت چپ با وارد کردن نام کاربری (که همان کد ملی شما است) و رمز عبوری که تعیین کرده اید، در قسمت ورود متقاضیان امضای الکترونیکی کلیک نمایید.

گام چهارم:

با ورود به صفحه جدید، نوبت به انتخاب محصول و ورود اطلاعات می رسد:

گام پنجم:

در این مرحله با توجه به نوع گواهی مد نظر شما می بایست  از میان گزینه های:

  • وابسته به دولت
  • غیر وابسته به دولت
  • مستقل

یک گزینه را انتخاب کنید. تعرفه ها در هر گزینه متفاوت خواهد بود.

راهنمای انتخاب نوع گواهی را از اینجا می توانید مشاهده کنید

گام ششم:

پس از انتخاب نوع گواهی می بایست اعتبار یک ساله و یا دو ساله را انتخاب نموده و در صورتی که وکیل قانونی شما جهت دریافت گواهی امضای الکترونیکی به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می کند، گزینه مربوط را انتخاب نموده و در انتهای صفحه گزینه “پیش ثبت نام” را انتخاب کنید.

گام هفتم:

در این مرحله می بایست با انتخاب در گاه پرداخت، ۷۵ درصد از مبلغ گواهی امضای الکترونیکی را پرداخت نمایید:
۲۵ درصد هزینه باقی مانده در دفاتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

گام هشتم:

با پرداخت هزینه شما پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد:

پرداخت با موفقیت انجام شد.
جهت صدورگواهی بر روی توکن می توانید با همراه داشتن کد رهگیری و اصل مدارک آپلود شده در فرم درخواست گواهی
(بسته به نوع گواهی شامل: کارت ملی، شناسنامه، آگهی تاسیس، آخرین روزنامه رسمی، وکالتنامه، معرفی نامه سازمان/شرکت که حاوی مشخصات فرد و سمت می باشد)،
به نزدیکترین دفتر ثبت نام مراجعه کرده و اقدام به دریافت گواهی خود نمایید.
لیست دفاتر ثبت نام در منوی سمت راست در دسترس می باشد. می توانید با تعیین استان و شهرستان محل زندگی خود، نزدیکترین دفتر ثبت نام را جستجو نمایید.
جهت خرید توکن از منوی سمت راست گزینه معرفی سامانه‌های فروش غیرحضوری توکن را انتخاب نمایید.

گام نهم:

پس از دریافت کد رهگیری، می بایست اقدام به تهیه سخت افزار توکن نمایید. جهت تهیه این سخت افزار از منوی سمت چپ، مراکز فروش آنلاین توکن ها را مشاهده نموده و اقدام به خرید کنید

همچنین می توانید با مراجعه حضوری به دفاتر معرفی شده، توکن را از خود دفاتر خریداری نمایید:

گام دهم:

پس از تهیه توکن می بایست با مراجعه به دفاتر اعلام شده در سایت برای دریافت گواهی خوداقدام کنید.

همچنین می توانیدمی توانید مطابق شکل زیر از منوی ثبت نام گواهی و زیر منوی لیست دفاتر ثبت نام، گزینه دارای سرویس حضور در محل را فعال کنید  تا دفاتر ثبت نامی که امکان ارائه توکن به صورت غیرحضوری دارند را مشاهده کرده و بدون مراجعه به دفاتر ثبت نام، سخت افزار توکن را تهیه نمایید.

برای اطمینان خاطر از انجام خدمات در محل با شماره های اعلام شده تماس حاصل فرمایید.

گام یازدهم:

در قسمت شما می توانید وضعیت صدور گواهی درخواست های خود را ملاحظه نمایید:

مطابق تصویر زیر

پس از صدور گواهی و دریافت توکن، برای استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه، ابتدا میبایست گواهی امضای الکترونیکی خود را در سامانه بارگذاری نمایید و درایور توکن را نصب نمایید. که آن را در پست زیر آموزش داده ایم.

آموزش نصب درایور توکن و نرم افزار جاوا برای استفاده از سامانه حراج الکترونیکی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. باسلام من همه مراحل راغیرحضوری انجام دادم ولی وقتی مراجعه کردم به دفاتر ثبت نام فقط برای تأیید گواهی ۷۰هزارتومان گرفتن

    1. ثبت نام برای شخص حقیقی ۲۵ هزار تومن +
      هزینه خرید سخت افزار توکن که بسته به نوعش متغیره بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومن هست.
      با دفاتر پیشخوان تماس بگیرید بهتون میگن که چه نوع توکنی دارن و چه قیمتی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا