آیین نامه حمایت از تولید، دانش ‎بنیان و اشتغال ‎آفرین در حوزه ورزش و جوانان

مصوب ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ هیأت وزیران

شماره ۲۳۵۱۰۹/ت۶۰۷۸۶هـ 

  • وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت امور خارجه
  • وزارت آموزش و پرورش ـ سازمان برنامه و بودجه کشور
  • معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور
  • سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • صندوق نوآوری و شکوفایی ـ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۱۶۸۲/ص/۱۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۴ وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ورزش و جوانان را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه حمایت از تولید، دانش ‎بنیان و اشتغال ‎آفرین در حوزه ورزش و جوانان

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ وزارت: وزارت ورزش و جوانان.

۲ـ معاونت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور.

۳ـ شرکت‌های دانش‌بنیان: شرکت‌های مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ و اصلاحات بعدی.

۴ـ واحدهای فناور: واحدهای پژوهشی، فناوری، مهندسی و تولیدی مستقر در پارک­ها و مراکز رشد دارای مجوز از مراجع ذی­ربط.

۵ـ محصولات دانش­بنیان: کالاها و خدمات مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش­بنیان موضوع قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ و اصلاحات بعدی.

۶ـ رویداد فناورانه: رویدادی که با هدف ارائه نیازهای فناورانه، شناسایی راهکارهای مربوط و توسعه همکاری­های فناورانه و تجاری میان سازمان­ها، نهادها، شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور مرتبط با حوزه ورزش و جوانان برگزار می­شود.

ماده۲ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به طراحی و اجرای برنامه­ های توانمندسازی شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور در حوزه ورزش و جوانان، برگزاری دوره­های مهارت آموزی و اشتغال­پذیری مبتنی بر خدمات و محصولات دانش­بنیان، برگزاری کارگاه­های دانش­افزایی برای سازمان­های مردم نهاد فعال در حوزه ورزش و جوانان و سایر ذی­نفعان این حوزه، اقدام نماید.

ماده۳ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و با بهرمندی از ظرفیت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیون­های ورزشی نسبت به شناسایی و معرفی نیازهای فناورانه در حوزه ورزش و جوانان و حمایت از تولید محصولات و خدمات دانش­بنیان مرتبط توسط شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور داخلی و برگزاری رویدادهای فناورانه ملی، منطقه­ای و استانی اقدام نماید.

ماده۴ـ وزارت مکلف است با همکاری وزارتخانه­های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات با هدف کاهش وابستگی به واردات، محصولات ورزشی وارداتی را شناسایی و از شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور در تولید آن محصولات حمایت نماید.

تبصره۱ـ وزارت مکلف است با هدف توسعه صنعت ورزش سالیانه حداقل ده واحد درصد (۱۰%) محصولات ورزشی دانش بنیان وارداتی مورد نیاز واحدهای تابع و مرتبط را که مشابه داخلی ندارند، با رعایت قوانین و مقررات از طریق شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور داخلی تأمین نماید.

تبصره۲ـ وزارت به منظور اجرای این ماده در صورت لزوم نسبت به اصلاح دستورالعمل­های مربوط و پیشنهاد اصلاح آیین ­نامه­ های مربوط به مراجع ذی­صلاح اقدام می­نماید.

تبصره۳ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت نسبت به اولویت بندی ساخت محصولات ورزشی دانش­بنیان و دارای فناوری­های نوین اقدام نماید.

ماده۵ـ به منظور فرهنگ­سازی مهارت­آموزی و اشتغال­پذیری جوانان، وزارت مکلف است با همکاری وزارتخانه­های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از تولید محتوا در حوزه مهارت آموزی، اشتغال­پذیری، کسب و کار و آشنایی با  شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور در حوزه ورزش و جوانان اقدام ­نماید.

ماده۶ـ با هدف قرارگرفتن در زنجیره­های بین­المللی و افزایش حجم بازار تولیدات و توسعه صادرات در حوزه ورزش، وزارت مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه، معاونت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر دستگاه­ های اجرایی حسب مورد نسبت به پشتیبانی، بسترسازی و توسعه صادرات محصولات ورزشی دانش­بنیان به کشورهای همسایه و هدف و همچنین حمایت از سرمایه­گذاری بخش خصوصی در محصولات منتخب و زنجیره­های پیشران در این کشورها اقدام نماید.

ماده۷ـ وزارت مکلف است از ظرفیت خدمات شرکت­های دانش­بنیان و سمن­های جوانان و تشکل­های مردمی، به منظور تجهیز و راه­ اندازی خانه­ های ورزش روستایی و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در حوزه ورزش و فعالیت­های بدنی، استفاده نماید.

ماده۸ـ وزارت مکلف است قبل از پایان سال برنامه­های سال آتی به همراه گزارش عملکرد سال گذشته در خصوص حمایت از شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور فعال در حوزه ورزش و جوانان را با رعایت آیین­نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱) قانون جهش تولید دانش­بنیان، موضوع تصویب­نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ت۶۰۰۲۹هـ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲ جهت تصویب به شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش­بنیان ارسال نماید.

ماده۹ـ وزارت مکلف است با رعایت بند (ب) ماده (۱) قانون جهش تولید دانش­بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ و با هدف تکمیل و توسعه زنجیره­های ارزش مذکور و تسهیل سرمایه­گذاری و ارتقای توانمندی­های فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور نسبت به حمایت از تولید داخل تأسیسات، سامانه­ها، شبکه­ها و محصولات وارداتی دانش­بنیان مرتبط با حوزه ورزش و جوانان با اولویت انواع چمن مصنوعی، کف­پوش سالن­ها، توپ­های ورزشی، دوچرخه، چوب ورزشی و تکنولوژی کمک داور ویدیویی (وی­ ای­ آر) اقدام نماید.

ماده۱۰ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و با هدف ارتقای کیفی محصولات دانش­بنیان تولید داخل حوزه ورزش و جوانان اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ ارائه خدمات ارزیابی و آزمون محصولات و خدمات ساخت داخل و کمک به اخذ استانداردهای بین­المللی محصولات و خدمات دانش­بنیان حوزه ورزش و جوانان.

۲ـ حمایت از ایجاد و راه‌اندازی حداقل سه آزمایشگاه‌ ارزیابی با اولویت تست زورافزایی (دوپینگ)، تأیید محصولات و تحقیق و توسعه.

تبصره ـ معاونت موظف است هزینه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های این ماده را وفق قانون جهش دانش‌بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ و قوانین و مقررات مربوط به‌عنوان اعتبار مالیاتی منظور نماید.

ماده۱۱ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت نسبت به حمایت از کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری­های نرم مرتبط با موضوعات فعالیت وزارت با اولویت حقوق ورزشی، تبلیغات و بازاریابی ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی مرتبط و ارتقای حکمرانی دانش­بنیان اقدام نماید.

ماده۱۲ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری وزارت و معاونت اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ نسبت به طراحی و استقرار سامانه استعدادیابی ورزشی از دوره مهدکودک و دبستان ظرف دو سال اقدام نماید.

۲ـ نسبت به حمایت از ایجاد مدارس و هنرستان­های مرتبط با محصولات و خدمات دانش­بنیان حوزه ورزش و جوانان و براساس آمایش مورد تفاهم وزارتخانه­های یادشده و با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت مکلف است نسبت به معرفی مدال­آوران جهانی و نخبگان ورزشی جهت جذب در هنرستان­ها و مدارس مربوط اقدام نماید.

ماده۱۳ـ وزارت مکلف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات مورد نیاز اجرای آیین­نامه را با رعایت قوانین و مقررات در لوایح بودجه­ سنواتی پیش بینی نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا