آیین‌نامه اجرائی بند ۳ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم

آیین‌نامه اجرائی بند ۳ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم

در اجرای بند ۳ تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موضوع قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ مجلس شورای اسلامی و به منظور بهبود عملکرد و پیاده‌سازی بهتر فر آیندهای مربوط به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir ، آیین‌نامه ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

فصل اول : تعاریف و اصطلاحات

ماده ۱: در این آیین‌نامه اصطلاحات و تعاریف زیر به کار می‌رود:

 قانون: قانون مالیات‌های مستقیم با آخرین اصلاحات از جمله قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۵

سامانه: سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون

وزارت: وزارت راه و شهرسازی

اقامتگاه: واحد مسکونی که به عنوان محل اقامت خانواده یا بهره‌برداری شغلی، تحت تصرف اشخاص مشمول خوداظهاری است. تعریف اقامتگاه‌ها به شرح زیر است:

اقامتگاه اصلی: محلی که خانواده در آنجا اقامت داشته و مرکز اصلی (مهم) امور زندگی ایشان در آنجا باشد.

اقامتگاه فرعی: واحد مسکونی تحت اقامت خانواده که غیر از محل اقامتگاه اصلی آن‌هاست.

اقامتگاه جدا از خانواده: واحد مسکونی تحت اقامت دانشجویان، دانش آموزان، طلاب، مبتلایان به بیماری خاص یا شاغلان در شهر دیگری غیر از محل اقامتگاه های اصلی و فرعی خانواده

دانشجویان: افرادی که برای تحصیل در یکی از دوره‌های آموزش عالی رسمی، برابر ضوابط معین، پذیرفته، ثبت نام شده است و اشتغال به تحصیل دارند.

دانش آموزان: افرادی که برای تحصیل در یکی از دوره‌های آموزش تحصیلی (از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم)، برابر ضوابط قانونی، پذیرفته، ثبت نام شده است و اشتغال به تحصیل دارند.

طلاب غیربومی: افرادی که به منظور تحصیل یا تبلیغ علوم دینی در شهری غیر محل اقامتگاه اصلی و فرعی خانواده سکونت دارند.

دستگاه های اجرایی: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز، مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می ­نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه‌های سازندگی، سازمان ثبت اسناد کشور و اشخاص حقوقی وابسته به آنها

شاغلان: کلیه افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی یا مشاغل آزاد فعالیت دارند.

بیماران: آن دسته از افرادی که با معرفی و تشخیص وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی جزو مصادیق مبتلایان به بیماری خاص تلقی شده و ضرورت سکونت ایشان در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانواده مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

فصل دوم: صحت‌سنجی اسناد

الف) دانشجویان

ماده ۲) دانشجویان متقاضی استفاده از معافیت این بند مکلفند شماره دانشجویی، نام دانشگاه، استان و شهر محل تحصیل خود را در سامانه ثبت نمایند.

ماده ۳) مقصود از سند مثبته در خصوص گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان، پاسخ سرویس استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که  شامل اطلاعات اشتغال به تحصیل دانشجویان، استان و شهر محل تحصیل دانشجویان می‌باشد.

ماده ۴) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند در راستای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون کلیه اطلاعات مربوط به سنوات و همچنین استفاده از خدمات خوابگاهی دانشجویان و دانش آموختگان خود را به صورت برخط و حجمی ( غیر برخط) در اختیار وزارت قرار دهند.

ماده ۵) دانشجویانی که براساس سرویس استعلامی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای خوابگاه هستند، مشمول معافیت این بند نمی‌شوند..

ماده ۶) صندوق رفاه دانشجویان موظف است به استعلامات وزارت در مورد صحت شماره دانشجویی و همچنین عدم استفاده از خدمات خوابگاهی به صورت برخط پاسخ دهد.

تبصره۱: دانشجویان میتوانند صرفاً در شهر محل تحصیل یا شهرهای جدید و شهرک‌های مجاور شهر محل تحصیل خود اقامتگاه جدا از خانواده را ثبت نمایند.

ب)دانش آموزان

ماده ۷) مقصود از سند مثبته در خصوص گواهی اشتغال به تحصیل دانش آموزان، ، پاسخ سرویس استعلام وزارت آموزش و پرورش است و وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل تحصیل دانش آموز را به وزارت آموزش و پرورش ارسال و تایید و رد آن را از این وزارت خانه دریافت می‌نماید.

ماده۸ ) دانش آموزانی که براساس سرویس استعلامی از وزارت آموزش و پرورش دارای خوابگاه هستند، مشمول معافیت این بند نمی‌گردد.

ج) شاغلان

ماده ۹) متقاضیان استفاده از این معافیت مکلفند شماره بیمه، استان و شهر محل اشتغال خود را در سامانه ثبت نمایند.

ماده ۱۰) گواهی پرداخت حق بیمه به صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و یا سایر صندوق‌های بازنشستگی که بصورت کارفرمایی یا خویش فرمایی پرداخت شده است، ملاک صحت سنجی معافیت این بند خواهد بود.

د)بیماران

ماده ۱۱) مقصود از سند مثبته در خصوص بیماران، پاسخ سرویس استعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و همچنین وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل درمان یا مراقبت بیماران را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال و تایید و رد آن را از این وزارتخانه دریافت می‌نماید.

ه) طلاب

ماده۱۲) مقصود از سند مثبته در خصوص طلاب، پاسخ سرویس استعلام  مرکز خدمات حوزه علمیه‌ کشور، سازمان و دفاتر تبلیغات اسلامی کشور است و همچنین وزارت طی یک سرویس کد ملی و شهر محل تحصیل یا تبلیغ طلاب را به نهادهای مذکور ارسال و تایید و رد آن را از این نهادها دریافت می‌نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا