آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

تصویبنامه شماره۳۳۱۶۱/ت۶۱۲۳۱هـ مورخ ۳۰ /۱۴۰۲/۲هیئت وزیران

شماره۳۳۱۶۱/ت۶۱۲۳۱هـ  ۳۰ /۱۴۰۲/۲

 وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نفت

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

 هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۲/۲۴ به پیشنهاد شماره ۴۹۸۸۳ مورخ ۱۴۰۲/۲/۹ سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه های ذیربط) و به استناد بند( د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

۲ـ اشخاص مشمول: صندوق های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و دستگاه هایی اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوست های آن (از جمله تبصره ها، جداول و ردیف ها) درج و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت می باشند .

۳ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

 ماده۲ـ به منظور اجرای تکالیف قانون، اشخاص مشمول می توانند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم الشرکه متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری را به سازمان ارائه نمایند.

ماده۳ـ سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، اعتبار ردیف های متناظر مصوب مربوط را به اشخاص مشمول و از محل واگذاری سهام و سهم الشرکه متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ تعیین می نماید.

 ماده۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی سازی موظف است مطابق اعتبار تعیین شده توسط سازمان، پیشنهاد تعیین سهام قابل واگذاری(با اولویت سهام شرکت های بورسی) را با همکاری اشخاص مشمول، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، به هیئت وزیران ارائه و در صورت تصویب، ظرف سه ماه نسبت به قیمت گذاری، انعقاد قرارداد و واگذاری سهام اقدام نماید.

تبصره۱ـ نقل و انتقال سهام موضوع این آیین نامه در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۹) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از مالیات نقل و انتقال سهام معاف می باشد. سایر هزینه های مترتب بر واگذاری براساس قوانین و مقررات مربوط بر عهده طرفین می باشد.

 تبصره۲ـ قیمت نهایی سهام شرکت های موضوع این آیین نامه مطابق آیین نامه اجرایی شیوه های قیمت گذاری بنگاه ها و نحوه اعمال شیوه های مذکور در همین چهارچوب ـ مصوب ۱۳۸۷ـ شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیئت واگذاری تعیین میشود.

 تبصره۳ـ چنانچه قیمت نهایی سهام بیشتر/کمتر از ارزش برآوردی در تصویبنامه موضوع ماده (۴) این آیین نامه باشد، حسب مورد تعدیلات لازم با پیشنهاد سازمان خصوصیسازی و تصویب هیئت واگذاری اعمال خواهد شد.

 ماده۵ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است عملکرد این آیین نامه را در گزارش عملکرد بودجه عمومی، ثبت و ارائه نماید. واپایش (کنترل) سقف منابع ردیف درآمدی (۳۱۰۵۰۱) توسط وزارت یادشده از طریق خزانه داری کل کشور انجام می شود.

ماده۶ ـ قطعی تلقی شدن مطالبات موضوع این آیین نامه از دولت منوط به تأیید مرکز مدیریت بدهی های عمومی و روابط مالی دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط می باشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

به‌منظور اجرای تکالیف این قانون و در‌صورت درخواست دستگاههای اجرائی دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و همچنین در اجرای ماده (۹۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم ( ۴۴) قانون اساسی:

۱- دولت موظف است به­ منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی­‌شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل هفتصد هزار میلیارد (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از روشهای تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل و سود اوراق مالی اسلامی منتشرشده سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام نماید.

۲- به دولت اجازه داده می‌شود از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری سهام و ‌سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری به دستگاههای اجرائی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و سازمان­های تأمین اجتماعی و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با رعایت قوانین و مقررات مربوط در سقف منابع ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۱  اقدام نماید.

در مواردی که در این قانون دولت در اجرای قوانین، سهام یا سهم ‌ الشرکه خود در شرکتهای دولتی را واگذار می‌کند، اشخاص دریافت ‌ کننده سهام به نمایندگی از دولت، سهام موصوف را به فروش رسانده و وجوه آن را پس از واریز به خزانه‌­داری کل کشور به مصرف مشخص‌شده در جزء (۲) بند «د» سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم ( ۴۴) قانون اساسی می‌رسانند.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط سازمان ‌برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط، پیشنهاد و به­تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

سازمان ‌برنامه و بودجه کشور مکلف است گزارش عملکرد این بند را به تفکیک اجزاء هر سه ­ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، انرژی، اجتماعی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا