ابطال فراخوان دعوت به همکاری سازمان بازرسی کل کشور اسفند ماه ۱۴۰۰

رای شماره ۴۶۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۲/۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: ۵/۲/۱۴۰۲      شماره دادنامه: ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۲۴۴۶۵۴

شماره پرونده: ۰۱۰۰۱۹۱

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سجاد کریمی پاشاکی

طرف شکایت: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال فراخوان دعوت به همکاری سازمان بازرسی کل کشور اسفند ماه ۱۴۰۰

گردش کار

شاکی به موجب دادخواستی ابطال فراخوان دعوت به همکاری سازمان بازرسی کل کشور اسفند ماه ۱۴۰۰ را خواستار شده و در مقام تبیین خواسته اعلام کرده است:

“این فراخوان به ویژه در بحث جذب نیروی قراردادی موضوع تبصره ذیل ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، فاقد درج شرایط قانونی لازم از جمله مفاد ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بوده و به عبارتی از این حیث واجد ایراد است چرا که اشخاص حقوق عمومی مکلفند در فراخوان های استخدامی خود، به طور شفاف این دسته از موارد را که از حقوق شرکت کنندگان محسوب می شود، درج نمایند. همچنین سایر ایرادات این فراخوان به شرح ذیل می باشد:

 ۱ـ در بخش شرایط عمومی حداقل معدل ۱۵ برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری تصریح شده است این در حالی است که بر اساس آراء مختلفی از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، درج شرط معدل در آزمون استخدامی، خلاف اصل برابری و مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی تصریح شده است. زیرا حداقل معدل در حال حاضر برای فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد ۱۴ و برای مقطع دکتری تخصصی ۱۶ است.

 ۲ـ در بخش شرایط عمومی، عدم سوء سابقه کیفری در مراجع قضایی به عنوان شرط شرکت کنندگان عنوان شده است این در حالی است که اولاً سوء سابقه کیفری موثر که منجر به محرومیت اجتماعی اشتغال در سازمان بازرسی یا بخش دولتی شود، قابل اعتنا بوده و توسعه آن به هر نوع سوء سابقه کیفری متعرض به حقوق اساسی افراد در اشتغال می باشد و ثانیاً ممکن است افرادی در حین ثبت نام در آزمـون، سوء سابقـه داشته و در زمان پذیرش این سوء سابقه رفع شده باشد. از این رو ذکر آن به کیفیت گفته شده خارج از حدود اختیارات و تکالیف طرف شکایت می باشد و منجر به تضییع و تحدید حقوق داوطلبان است.

 ۳ـ درج عبارت: «افراد با مدرک تحصیلی بالاتر و دارای سابقه کاری بیشتر در اولویت جذب در سازمان بازرسی می باشند.» فاقد مبنای قانونی و به حکم وضع قاعده است زیرا دارا بودن سابقه کاری بالاتر و یا مدرک تحصیلی بالاتر در هیچ یک از قوانین و مقررات واجد امتیاز دانسته نشده است.

 نظر به اینکه در فرازی از بخش «متقاضیان موارد زیر را به دقت مطالعه و بر اساس آن اقدام فرمایند» آمده است: «تأکید می گردد برای سازمان بازرسی کل کشور صحت اطلاعات اعلامی و رزومه کاری دارای اهمیت بوده و پس از انجام استعلامات مربوط چنانچه عدم صداقت در ارائه اطلاعات محرز گردد، پرونده فرد در هر مرحله ای از فرآیند جذب، بایگانی خواهد شد.» لذا رعایت کلیه موارد معترضعنه الزامی بوده و به این ترتیب به کیفیت معنونه مغایر قوانین و وضع آن خارج از حدود اختیارات و تکالیف قانونی می باشد. از آنجایی که سازمان بازرسی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری بوده لذا رعایت دستورالعمل های مربوط به انتشار آگهی استخدامی یا جذب نیرو صادره توسط سازمان استخدامی کشور ضرورت دارد از این رو بدوا ابطال کل آگهی به سبب عدم شفافیت و نیز پیشبینی سهمیه استخدامی ایثارگران در آن و یا ابطال فرازهای گفته شده ۳ گانه را از بدو صدور، استدعا دارد.

” شاکی همچین به موجب لایحه تکمیلی مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۶ اعلام کرده است:

 نظر به اینکه بخش های مستند شده عملا به تحدید داوطلبان جهت ثبت نام در فراخوان منتهی می شود فلذا به جهت اثر وضعی آن بدواً ابطال کل این آگهی فراخوان از بدو، منظور نظر اینجانب بوده و در غیر این صورت ابطال از بدو

 ۱ـ بخشی از بند پایانی بخش شرایط عمومی (تعیین حداقل معدل و عدم داشتن سوء سابقه کیفری در مراجع قضایی)

 ۲ـ عبارت: افراد با مدارک تحصیلی بالاتر و دارای سابقه کاری بیشتر در اولویت جذب در سازمان بازرسی می باشند. از بخش متقاضیان محترم موارد زیر را به دقت مطالعه و بر اساس آن اقدام فرمایند.

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر می باشد:

فراخوان همکاری در سازمان بازرسی کل کشور اسفند ماه ۱۴۰۰

سازمان بازرسی کل کشور در نظر دارد نسبت به تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در تهران و مراکز استان ها از بین متقاضیان مرد دارای شرایط از طریق برگزاری آزمون ورودی تعیین سطح انجام مصاحبه های تخصصی و طی فرآیندهای اداری و گزینشی، به صورت قراردادی تمام وقت یا مأمور به خدمت اقدام نماید. متقاضیان محترم می توانند پس از مطالعه دقیق شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون صرفًا در صورت دارا بودن تمامی شرایط در آزمون علمی تخصصی این سازمان ثبت نام و مدارک لازم را در بخش مربوط بارگذاری نمایند.

بدیهی است ارائه مدارک شرکت در آزمون ورودی، کسب امتیاز لازم، دعوت و انجام مصاحبه هیچ گونه حقی برای بکارگیری و اشتغال افراد متقاضی در سازمان بازرسی کل کشور ایجاد نخواهد کرد.

 شرایط عمومی:

 اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 دارا بودن تابعیت ایران و متعهد بودن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

 دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائمی

 دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر، مرتبط با تخصص های اعلامی با حداقل معدل ۱۵ ـ با اولویت دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی

 عدم تعهد خدمت عدم سوء سابقه کیفری در مراجع قضایی ـ عدم اعتیاد به مواد مخدر ـ عدم اشهار به فساد اخلاقی

 شرایط اختصاصی

: …….

متقاضیان محترم موارد زیر را به دقت مطالعه و براساس آن اقدام فرمایند:

 مهلت ثبت نام در آزمون ورودی سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۶ به پایان می رسد.

 زمان برگزاری آزمون متعاقبا از طریق سایت سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

 کلیه مراحل و فرآیندهای مربوط به فراخوان همکاری از طریق درگاه اینترنتی سازمان بازرسی کل کشور صورت پذیرفته و سازمان سنجش آموزش کشور صرفا برگزارکننده آزمون مذکور خواهد بود.

 تمامی فرآیندهای آزمون علمی تخصصی رایگان می باشد.

 فرم ثبت نام به صورت کامل و دقیق تکمیل و عکس و رزومه کاری الصاق گردد. (لازم است فرمت رزومه کاری از اینجا دانلود و پس از تکمیل بارگذاری شود.)

از آنجا که پس از اتمام ثبت نام امکان ویرایش اطلاعات به هیچ وجه وجود نخواهد داشت مقتضی است در تکمیل فرم ثبت نام دقت لازم معمول گردد.

کارت ورود به جلسه صرفا برای متقاضیانی که واجد تمامی شرایط باشند صادر و مراتب از طریق پیامک به اطلاع آنان خواهد رسید. از داوطلبانی که موفق به اخذ نمره کارت ورود به جلسه صرفا حد نصاب شده باشند براساس اولویت های سازمان، به مرور برای انجام مصاحبه تخصصی از طریق پیامک دعوت به عمل می آید. (حتما از فعال بودن سیستم پیامهای تبلیغاتی شماره همراه خود اطمینان حاصل نمایید.)

این آزمون با هدف تحقق عدالت در بکارگیری نیروی انسانی و ایجاد فرصت برابر برای تمامی افراد واجد شرایط از طریق شرکت در فضای رقابتی به منظور شناسایی نیروهای متخصص برگزار می گردد.

 تأکید می گردد برای سازمان بازرسی کل کشور صحت اطلاعات اعلامی و رزومه کاری دارای اهمیت بوده و پس از انجام استعلامات مربوط چنانچه عدم صداقت در ارائه اطلاعات محرز گردد، پرونده فرد در هر مرحله ای از فرایند جذب، بایگانی خواهد شد.

 با توجه به اینکه پس از اتمام فرایند بکارگیری، تغییر محل خدمت با محدودیت مواجه است، متقاضیان محترم در انتخاب اولویت های مد نظر جهت تعیین محل جغرافیایی خدمت دقت نمایند.

 آزمون علمی تخصصی صرفًا در شهر تهران و در یک حوزه امتحانی برگزار خواهد شد.

 افراد با مدارک تحصیلی بالاتر و دارای سابقه کاری بیشتر در اولویت جذب در سازمان بازرسی می باشند.

 در صورت لزوم، فرد متقاضی به منظور بررسی میزان مهارت های کاربردی به کارگروه های تخصصی سازمان نیز معرفی خواهد شد.

از هرگونه تماس تلفنی با مراجعه حضوری به این سازمان به منظور پیگیری درخواست همکاری خودداری گردد. در صورت نیاز کارشناسان مربوط با متقاضیان تماس خواهند گرفت.

هرگونه اطلاع رسانی در خصوص مواد امتحانی، تاریخ آزمون، حوزه برگزاری آن و ….. از طریق درگاه اینترنتی سازمان بازرسی کل کشور انجام خواهد شد و این سازمان مسئولیتی در قبال اطلاعیه های احتمالی سایر سایت ها و خبرگزاری ها ندارد.

 متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی باشند بر روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و فرآیند ثبت نام را به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام دهند.

 علی رغم ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمائم آن به طرف شکایت تا زمان صدور رأی در هیأت عمومی پاسخی دریافت نشده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

 رأی هیأت عمومی

 براساس ماده ۳ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۶۰/۷/۱۹ مقرر شده است: «سازمان می تواند برای انجام بازرسی و اظهار نظر کارشناسی از وجود قضات و اشخاص صاحب صلاحیت و متخصصان در هر رشته به طور دائم یا موقت استفاده نماید و در سایر موارد نسبت به تأمین کادر مورد نیاز از طریق انتقال یا مأموریت کارکنان دولت و در صورت عدم امکان از طریق استخدام اقدام نماید.»

نظر به اینکه فراخوان مورد اعتراض برای تأمین کادر مورد نیاز سازمان بازرسی کل کشور و برمبنای قسمت اخیر ماده ۳ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بوده و بر همین اساس فرآیند استخدامی مبتنی بر آن باید رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط صورت پذیرد، بنابراین مواردی مانند شرط حداقل معدل، عدم لحاظ نمودن سهمیه ایثارگران، تصریح به عدم سوء سابقه کیفری در مراجع قضایی به جای نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر در فراخوان، پیش بینی اولویت برای افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر و سابقه کاری بیشتر که در این فراخوان ذکر شده اند، مبنای قانونی ندارند و لذا فراخوان دعوت به همکاری سازمان بازرسی کل کشور در اسفند سال ۱۴۰۰ که متضمن موارد مذکور است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود. با اعمال ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ و تسری اثر ابطال فراخوان مزبور به زمان صدور آن موافقت نشد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

حکمتعلی مظفری

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا