ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول درمجمع تشخیص

پایگاه خبری اختبار- کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به ریاست حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه تشکیل جلسه داد.

به گزارش اختبار، در این جلسه رحمانی دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع، گزارشی از بررسی ماده اول و تبصره بند یک طرح «الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» را که هفته گذشته در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود، ارائه کرد.

در ادامه جلسه تبصره ۴ ماده یک این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این تبصره، «معاملات موضوع ماده یک در خصوص اموال غیرمنقولی که پس از زمان لازم الاجرا شدن این قانون سند مالکیت حدنگار برای آنها صادر می شود، از تاریخ صدور سند مالکیت مذکور، مشمول حکم مقرر در این ماده می شود، هر چند سامانه موضوع ماده (۱۰) این قانون راه اندازی نشده باشد.» اعضای کمیسیون به مصلحت مورد نظر مجلس در این تبصره، رای دادند.

در این جلسه همچنین ماده ۳ طرح مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس این ماده « دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی) مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد (که صرفاً پس از ثبت در دفتر اسناد رسمی واجد آثار حقوقی است) در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند. این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست. چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط دلالان معاملات املاک و بنگاه های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر مذکور به موجب آئین نامه ای است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.» اعضای کمیسیون پس از استماع نظر شورای نگهبان، به بحث و تبادل نظر پرداختند و به مصوبه مجلس رای مثبت دادند.

در موضوع ماده ۹ این مصوبه که بر اساس آن «هر یک از قضات یا ماموران دولتی یا عمومی که به مفاد اسناد رسمی از جمله موضوع ماده ۱ این قانون ترتیب اثر ندهند، به یکی از مجازات های درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند و چنانچه در اثر تخلف ماموران یا قضات به دارندگان یا ذینفعان اسناد رسمی خسارتی وارد شود، متخلف با رعایت قواعد ضمان قهری مسئول جبران خسارت وارده به زیان دیده است.» نیز اعضای کمیسیون، نظر مجلس را پذیرفتند.

کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع سپس به بررسی ماده ۱۰ (سامانه ثبت ادعاهای راجع به مالکیت) پرداخت و پس از استماع نظر شورای نگهبان، مجلس و نظر کارشناسی کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع، به کلیات آن رای داد و ادامه بررسی الحاقیه ها و تبصره های ماده ۱۰ این طرح، به جلسه آتی کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع موکول شد.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: معاملات غیر رسمی اموال غیرمنقول از منشاءهای بزرگ فساد است

متن کامل ایرادات شورای نگهبان به «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» (نوبت اول)

متن کامل ایرادات شورای نگهبان به «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» (نوبت دوم)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا