استفاده از ایموجی می‌تواند به معنای پذیرش یک قرارداد باشد

حکم جالب دادگاهی در کانادا:

پایگاه خبری اختبار-  دادگاهی در کانادا اعلام کرد که می‌توان استفاده از یک ایموجی را به معنای پذیرش مفاد قرارداد پیشنهادی دانست.

به گزارش اختبار به نقل از theguardian، یک قاضی کانادایی در حکمی اعلام کرده است که استفاده از ایموجی انگشت شست در پیام‌ها (👍) به اندازه امضا معتبر است و می‌تواند به‌معنای پذیرش یک توافق باشد. او متعقد است که دادگاه ها باید با واقعیت جدید نحوه برقراری ارتباط مردم تطبیق پیدا کنند.

در همین راستا این قاضی دادگاه King’s Bench در ایالت ساسکاچوان (Saskatchewan)، یک کشاورز را به دلیل استفاده از ایموجی انگشت شست رو به بالا (👍) به پرداخت ۸۲ هزار دلار کانادا (۶۱۴۴۲ دلار امریکا) محکوم کرده است.

پرونده‌ای که به این حکم منجر شده، مربوط به شکایت یک خریدار غلات به نام «کنت میکلبورو» بوده است. او در سال ۲۰۲۱ پیامکی را به شکل انبوه برای کشاورزان ارسال و اعلام کرد که خواهان خرید ۸۶ تن کتان به قیمت ۱۷ دلار برای هر پیمانه است. کشاورزی به نام «کریس اچتر» به پیامک میکل‌بورو پاسخ می‌دهد و طرفین در یک تماس تلفنی درباره شرایط همکاری خود باهم حرف می‌زنند. سپس میکل‌بورو تصویری از قرارداد را برای اچتر می‌فرستد و می‌گوید: «لطفاً قرارداد کتان‌ها را تأیید کنید.»

اچتر با یک ایموجی انگشت شست رو به بالا به این پیام پاسخ می‌دهد اما کتانی برای میکلبورو ارسال نمی‌کند.

نهایتا میکلبورو با طرح دعوایی علیه اچتر مدعی می‌شود که این ایموجی به‌معنای پذیرش قرارداد بوده و اچتر به تعهد خود عمل نکرده است.

اچتر به‌عنوان دفاع مدعی شد ایموجی انگشت شست رو به بالا فقط برای این بوده که اعلام کند قرارداد را در پیامک دریافت کرده است و چنین چیزی نمی‌تواند به معنای امضای دیجیتالی قرارداد باشد.

همچنین وکیل او در دفاعیاتش اظهار داشت که موکلش (متخصص شکلک‌ها) نیست.

قاضی برای تعیین معنای این ایموجی از معنای ارائه‌شده برای آن در وب‌سایت Dictionary.com استفاده کرده که می‌گوید این علامت به‌معنای «تأیید» است.

قاضی «تیموتی کین» درنهایت با ادعا «کنت میکل‌بورو» موافقت کرده و می‌گوید: «دادگاه می‌پذیرد که ایموجی انگشت روبه‌بالا شیوه‌ای نامرسوم برای “امضای” یک سند است، اما با توجه به شرایط این پرونده، ارسال این ایموجی شیوه‌ای معتبر برای انتقال دو هدف مربوط به یک “امضا” بوده است.»

کین همچنین نگرانی‌های مبنی بر اینکه اجازه دادن به انگشت شست (👍) به معنای پذیرش، می‌تواند باعث موجی از تفسیرهای جدید از شکلک‌های دیگر، از جمله «👊» و «🤝» را ایجاد کند، رد کرد.

این قاضی می‌گوید: دادگاه، نمی‌تواند تلاش کند تا موج فناوری و استفاده رایج از شکلک‌ها را متوقف کند. به نظر می‌رسد این یک واقعیت جدید در جامعه کانادا باشد و دادگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند تا با چالش‌های احتمالی ناشی از ایموجی‌ها و «لایک»، روبرو شوند.

 

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا