اصرار نماینده مجلس بر غیرقانونی بودن برگزاری آزمون در دوره کارآموزی وکالت

علی‌رغم تاکید قوه قضاییه بر مطابقت عملکرد کانون وکلا با قانون تسهیل؛

پایگاه خبری اختبار- حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، بر قانونی‌نبودن برگزاری آزمون علمی برای کارآموزان وکالت اصرار دارد.

به گزارش اختبار، این نماینده مجلس در صورت تداوم «تخلف» از اجرای قانون تسهیل درباره «پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت»، مجلس از ابزارهای قانونی خود از جمله سؤال از وزیر دادگستری استفاده خواهد کرد و قوه قضائیه باید به این پرونده رسیدگی کند.

این اظهارات حاجی‌دلیگانی علی‌رغم تاکید معاونت حقوقی قوه قضاییه بر مطابقت کامل عملکرد کانون‌های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، صورت می‌گیرد.

او به خبرگزاری تسنیم گفته است: «طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبان متقاضی وکالت تنها باید در یک آزمون علمی که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کنند اما اکنون کانون وکلا برای پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت مجدداً آزمون گذاشته ‌است».

گفتنی‌ست در پی مطالبه اخیر برخی نمایندگان برای برخورد قوه قضاییه با کانون‌های وکلا به دلیل برگزاری آزمون علمی برای کارآموزان وکالت، روز ۱ مرداد روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود:

در خصوص برگزاری آزمون کارآموزان، اصولاً این آزمون در راستای ارتقای دوره کارآموزی است و دلیلی بر حذف مردودین وجود ندارد، چرا که امکان تکرار کارآموزی وجود دارد. لازم به ذکر است؛ با توجه به مسئولیت خطیر ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای قوه قضاییه نظیر وکلای دادگستری، مطابق مواد ۷ و ۲۲ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری و ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، فعالیت کارآموزان در ارائه این نوع خدمات تا پیش از گذارندن دوره کارآموزی، به‌صورت محدود و براساس مقررات تعیین شده به موجب آیین‌نامه مصوب رئیس قوه قضاییه خواهد بود و لذا اصولاً در این خصوص تخلف قانونی رخ نداده است تا قوه قضاییه از حیث بعد نظارتی با آن برخورد نماید؛

۴- مفاد دوره آموزشی مرحله اول دوره کارآموزی وکالت در راستای آشنایی کارآموز با حوزه وکالت تعیین‌شده و سنجش کارآموز در این مرحله، نه به منظور تعیین سقف پذیرش، بلکه جهت اطمینان از افزایش توانایی و ارتقای سطح علمی کارآموز است

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. طرح استفساریه جدید آقای نقدعلی باید هر چه زودتر تصویب شود.

    هر گونه آزمون کتبی و شفاهی در دوران کارآموزی ممنوع است.

  2. به‌طور کلی ضوابط قانونی در سلسله مراتب طولی به این ترتیب قرار می‌گیرند: قانون اساسی، قوانین عادی (قوانین مصوب مجلس)، آیین‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها. فایده تقسیم‌بندی مزبور در لزوم تبعیت هر قانون از قانون بالاتر می‌باشد؛ بنابراین آیین‌نامه‌ها نباید مخالف قانون (اعم از اساسی و عادی) باشند

    حالا قانون مصوب مجلس بالاتر است یا آیین نامه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا