اطلاعیه دادستانی طرقبه؛ به سود زننده سطل ماست و به زیان دو زن بی حجاب

نقد دکتر علی خالقی بر اطلاعیه دادستانی طرقبه

پایگاه خبری اختبار- دکتر علی خالقی در یادداشتی اینستاگرامی، اطلاعیه دادستانی طرقبه مبنی بر صدور حکم جلب فرد زننده سطل ماست و دو زن بی حجاب را نقد کرد.

به گزارش اختبار انتشار فیلمی در فضای مجازی در روز جمعه ۱۱ فروردین ماه مبنی بر خالی کردن سطل ماست روی سر مادر و دختری در خیابان ولیعصر منطقه شاندیز مشهد تبدیل به یکی از اخبار جنجالی شد. صبح امروز شنبه ۱۲ فروردین ماه نیز، فیلم دیگری مبنی بر پلمب این مغازه واکنش های گسترده دیگری در فضای مجازی به دنبال داشت.

به دنبال این ماجرا دادستانی طرقبه با انتشار اطلاعیه ای از صدور دستور قضایی حکم جلب فرد زننده سطل ماست به اتهام «توهین عملی و اخلال در نظم» و همچنین ۲ نفر خانم به اتهام «ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب» خبر داد.

عناوین اتهامی دادستانی طرقبه دارای اشکال است

دکتر علی خالقی معتقد است عناوین اتهامی دادستانی طرقبه دارای اشکال است و اتهام فرد زننده سطل ماست به جای «توهین عملی و اخلال در نظم»، باید «مزاحمت برای بانوان» در نظر گرفته می شد که غیر قابل گذشت و دارای مجازاتی بیشتر از اتهام اولی است.

همچنین اتهام بانوان «عدم رعایت حجاب شرعى» است و نه «ارتکاب فعل حرام» که  اتهام «ارتکاب فعل حرام» مجازات کیفری شدیدتری نسبت به اتهام «عدم رعایت حجاب شرعی» دارد.

بیشتر بخوانید:

دکتر خالقی در اینستاگرامش نوشت:

دیر زمانی است که از دوران دادگستری خصوصی و اقدامات فردی برای اجرای قانون درباره کسی که گفته می‌شود آن را نقض کرده، گذر کرده‌ایم و به دوران دادگستری عمومی و اجرای حاکمیتی آن رسیده‌ایم. هر چند که امر به معروف و نهی از منکر واجب است، اما به دلیل ارتباط اِعمال آن با حقوق سایر افراد جامعه، شرایط و مراتبی دارد به طوریکه حتی نظامی که تمام قد در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ایستاده، در قانونی که بدین منظور وضع نموده به صراحت گفته است که امر به معروف و نهی از منکر به صورت «…زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده، تنها وظیفه دولت است» (ماده ۴).

عدم آشنایی با شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر توسط برخی از کسانی که به آن مبادرت می‌ورزند گاه سبب انجام اقداماتی می‌شود که نه با شرع سازگار است، نه با قانون؛ این ناآشنایی، مردم را رو در روی هم قرار می‌دهد و وحدت ملی را مخدوش می‌سازد؛ دوقطبی شدن جامعه را به دنبال دارد و بر تنشها و برخوردها می‌افزاید. امروز علناً ماست، فردا آب دهان و پس‌فردا مواد خطرناک بر روی دیگران ریخته می‌شود.

امروز خبرگزاری میزان گزارش داد که پرونده‌ای در خصوص موضوع اخیر تشکیل شده؛ مردی که ظرف ماست را بر سر دو خانم خالی کرده، به اتهام «توهین عملی» و «اخلال در نظم» و آن دو خانم به اتهام «ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب» جلب شده‌اند.

به سود متعرض و به زیان طرف مقابل

صرفنظر از ایراد جلب بدون احضار قبلی و رعایت مهلت پنج‌روزه، عناوین اتهامی به سود متعرض و به زیان طرف مقابل مطرح شده که محل اشکال است.

اتهامی که با مشاهده تصاویر فوق به آن مرد قابل انتساب است، نه «توهین عملی» موضوع ماده ۶٠٨ ق. تعزیرات به عنوان یک جرم قابل گذشت، بلکه «مزاحمت برای بانوان» موضوع ماده ۶١٩ آن قانون است، یعنی فردی در اماکن عمومی «با حرکات مخالف شؤون و حیثیت به آنان توهین نماید.» این جرم، غیرقابل گذشت، دارای مجازاتی بیشتر از مجازات ماده ۶٠٨ و با شرایطی، مجوز صدور قرار بازداشت موقت است.

اما اتهامی که به آن دو خانم که حسب ظاهر تنها یکی از آنها فاقد حجاب شرعی بوده نسبت داده شده، عنوان خاصی دارد که «عدم رعایت حجاب شرعى» و مشمول تبصره ماده ۶٣٨ است با مجازات جایگزین حبس و چندصدهزار تومان جزای نقدی، نه عنوان عامِ «ارتکاب فعل حرام»، موضوع متن ماده ۶٣٨، با کیفری شدیدتر از آنچه براى عدم رعایت حجاب شرعى پیش بینى شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. به نظرم دکتر خالقی درست فرمودن اما اخلال در نظم هم هست یعنی کسی که سطل ماست خالی کرده هم مزاحمت بانوان داشته هم اخلال در نظم هر دو ولی مزاحمت را باید خود شاکی شکایت کند و دادستان نمی تواند برای مزاحمت اعلام جرم کند این نکته را دکتر خالقی مد نظر داشته باشند

  2. با احترامی که برای دکتر خالقی و نظر ایشان قائلم ، سوای از فعل دو خانم و مسائل دیگر مملکتی که دوستان عنوان می کنند از جمله اختلاس ، دزدی ، رشوه و غیره و به دور از نگاه سیاسی به مساله و فقط از جنبه حقوقی و جزای رفتار مرتکب خلی کردن ظرف ماست ، با نظر استاد عزیز مخالف اولا: بزه ایجاد مزاحمت برای بانوان حتما باید جنبه اخلاقی داشته باشد مثلا متلک پرانی به خانمی در اماکن عمومی و اگر جنبه اخلاقی وجود نداشته باشد عنوان ایجاد مزاحمت بر ان صدق نمی کند و باید عنوان دیگری برای ان یافت . ثانیا : دادستانی دو عنوان بر فعل مرتکب تعیین نموده ، توهین و اخلال در که اولی قابل گذشت و دومی غیر قابل گذشت است بنابراین انچه دادستانی تعیین نموده مجازات سنگین تری برای مرتکب در پی دارد . ثالثا : نظر نهایی با قاضی دادگاه است و دادستان تنها جلب به دادرسی را صادر می نمایند

    1. آقای محمدباقر از کی تا حالا جرم باید جنبه اخلاقی داشته باشه؟! نکنه علاوه بر عنصر مادی و معنوی و قانونی، عنصر اخلاقی هم به جرم اضافه شده و ما خبر نداشتیم؟! ثانیاً، اگه مثلا شخصی جلو خانمی رو بگیره و راهشو سد کنه هیچ متلکی هم نپرونه این مزاحمت نیست؟!
      تو رو خدا اگه حرفی برای گفتن ندارید سکوت کنید بهتر هستش!
      واقعاً چرا وقتی از لحاظ علمی در قواره طرف مقابل نیستید جبهه گیری بی منطق و بدون علم می‌کنید؟!
      التماس تأمل و تفکر عمیق…

    2. سطحی نگری شما کاملاً مشخصه اگه دقت می‌کردید که نکردید فقط دختر حجاب نداشت مادر دختر که روسری سرش بود!

  3. ارتکاب فعل حرام و بی حجابی در قانون مجازات اسلامی دو عنوان مجرمانه مجزا و جداگانه هستند و ارتکاب فعل حرام از دید قانون مدنظر است و نه از نظر شرع!

  4. واقعا کار هر دو طرف اشتباه بود؛
    کار آمر به معروف اشتباه بود که با سطل ماست نهی از منکر کرد، کار خانم‌ها اشتباه‌تر که با اون وضع اومدن به میان جامعه و معلوم نیست چی رو میخوان نشون بدن!؟ و چه چیز رو اثبات کنن!؟

    1. دوست عزیز تند نرو و اول فیلم رو خوب ببین و بعد قضاوت کن! مادر این دختر روسری داره! متأسفانه اکثر افراد بدون دقت در فیلم بیان کردند (خانم‌ها) در صورتی که مادر این دختر روسری داره!

  5. از دکتر خالقی ممنونم که وجدان درد گرفتند… اما چرا در برابر دیگر وقایع وجدان درد نگرفتند… سکوت ایشان درخصوص هتک حیثیت و تعرض به آمران معرف و نیروی انتظامی با اظهار نظرشان در این مورد قابل جمع و نیست و بدور از انصاف است

  6. هرکسی واجد صلاحیت اظهار نظر نیست . قاضی متخصص در قضاوت و دادن حکم هست . کسانی که هر چیزی را نقد می کنند و صاحب تریبونند ، باید مواظب تشخیص شان باشند . هر فعلی که مخالف دستورات الهی باشد ، فعل حرام هست که تشخیص حرام بودن بی حجابی سخت نیست .

    1. اگر دکتر خالقی دانشمند علم حقوق که آثارش منبع آموزشی حقوقخوانها است واجد صلاحیت اظهار نظر دراین مورد نباشه پس چه کسی صالحه؟
      ضمنا وقتی قانونگذار در یک قانون در مورد یک موضوع عام(فعل حرام شرعی) یک حکم صادر میکنه. و بعد در همون قانون نسبت به یکی از مصادیق اون موضوع(عدم رعایت حجاب شرعی) حکمی جداگانه وضع میکنه، این اقدام تخصیص محسوب میشه و به معنای مجرا بودن حکم مخصص است نه حکم عام

    2. شأن استاد دانشگاه نقد کردن آراء هستش! نکنه انتظار داری خود قاضی بیاد رأیی که صادر کرده رو نقد کنه!
      التماس تأمل…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا