بابایی: تا پایان دی‌ماه ابلاغ حدود هزار سردفتر جدید صادر می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر اساس ۳ قانون تسهیل، سازمان ثبت اسناد مکلف به برگزاری آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ از طریق سازمان سنجش شد و هم اکنون ۸ هزار و ۵۰۰ سردفتر اسناد رسمی در کل کشور مشغول فعالیت هستند.

به گزارش اختبار به نقل از خبرگزاری میزان، مراسم تحلیف پذیرفته شدگان آزمون سردفتران اسناد رسمی جدیدالانتصاب نظر به ماده ۱۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب سال ۱۳۵۴ و توجه به مواد ۱۳ و ۱۴ آیین نامه قانون مذکور امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با حضور محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور، علی همدانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، معاونان و مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک برگزار شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تحلیف سردفتران جدیدالانتصاب درباره فرآیند جذب آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: با توجه به لزوم تبیین و موارد ابهامی در رسانه و افکار عمومی اهمیت دارد که موارد لازم تبیین شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، سازمان ثبت اسناد مکلف به برگزاری آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور شد و هم اکنون ۸ هزار و ۵۰۰ سردفتر اسناد رسمی در کل کشور مشغول فعالیت هستند.

بابایی گفت: ملاک این قانون نمره و امتیاز بود که سازمان ثبت بر اساس نمره و امتیاز افراد واجد شرایط علمی را در فرایند جذب قرار دادیم. فارغ از نیاز جامعه قانون تصویب شده بود و این سازمان هم ملزم به تبعیت از قانون است. پس از برگزاری آزمون حدود ۹ هزارو ۲۹۷ نفر حائز شرایط علمی شدند و این تعداد، جمعیت قابل توجهی بودند و از طریق درگاه ملی صدور مجوز‌ها مدارک متقاضیان بارگذاری شد و چندین ماه ارتباط درگاه و سازمان ثبت قطع بود که این یک مشکل زیرساختی بود و ارتباطی به سازمان ثبت نداشت. اما سازمان ثبت از قانون تبعیت کرد و متقاضیان مدارک را بارگذاری کردند.

وی ادامه داد: قدم اول بحث صلاحیت عمومی بود و ۸ هزارو ۸۸۷ نفر تایید صلاحیت و تعداد ۱۶۰ نفر رد صلاحیت اعلام شده و تعداد ۱۰۵ نفر اعلام انصراف کردند و از انتصاب به سردفتری منصرف شده اند. نکته مهم در این امر رعایت قوانین سردفتری و آیین نامه مربوط به قانون دفاتر اسناد رسمی بود که در ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده بود و دارای اصلاحاتی بود که باید به این آیین نامه هم توجه می‌شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر خلاف رویه‌های گذشته که تمام امورات مربوط به فرایند جذب در سازمان متمرکز بود به تمام استان‌ها تفویض اختیار کردیم و ۴۳ هیئت اختبار در استان‌ها مرکب از قضات و مدیران ثبتی تشکیل شد.

وی افزود: معتقدیم سردفتری یک مسند است، یک شغل نیست و مسند مهمی است که کمتر از قضاوت نیست و سردفتری در امنیت قضایی نقش مهمی دارد در بسیاری از جرایم در حوزه جعل و کلاهبرداری و فروش مال غیر در دادسرا‌ها پرونده تشکیل شده متاسفانه در برخی موارد لغزش سردفتران منشا تشکیل این پرونده‌ها شدند.

بابایی گفت: انتخاب یک فرد شایسته، امین، معتمد و مورد اعتماد و دارای دانش حقوقی و قضایی بسیار پراهمیت است و اگر تکیه بر صلاحیت عملی سردفتر داریم در راستای حمایت از خود سردفتر است و در قدم اول نیاز بود تمام افرادی که صلاحیت عمومی شان احراز شده سردفتر هستند، اما از نظر فنی و عملی دارای شرایط یکسانی نیستند. نیمی از این افراد در استان‌های مختلف، توسط قضات مصاحبه علمی را طی کردند که با توجه به نمره اکتسابی دوره کارآموزی برای آنان تشکیل شده دوره‌های سه ماهه تا یکساله، و سازمان ثبت نمی‌خواهد که عدم دانش فنی سردفتر منجر به تنظیم سندی شود که جامعه را دچار چالش کند.

وی افزود:امروز بسیاری از جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای است و جعل‌ها حرفه‌ای صورت می‌گیرد و برگزاری دوران کارآموزی به منظور رفع عدم توانایی سردفتر است. هم اکنون این ۱۱۰ نفر حاضر در این مراسم  با احراز صلاحیت عملی با امتیاز بالا و بدون کارآموزی قبول شده‌اند که انتصاب با فراهم شدن مقدمات لازم ابلاغ انتصاب به سردفتری آنان صادر و با برگزاری مراسم تحلیف امروز به سردفتران تحویل می‌شود و تا پایان دی ماه بیش از یک هزار نفر پس از طی دوره کارآموزی و یادگیری سامانه‌های ثبت الکترونیک اسناد نسبت به صدور ابلاغ آن‌ها اقدام خواهد شد. تا کنون ۸ هزار نفر صلاحیت عمومی آنان احراز شده و ۱۶۰ نفر فقط رد صلاحیت شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ نوع سند رایج و متداول در دفاتر اسناد رسمی در حال تنظیم است که نو ع تنظیم سند، شروط و ماهیت سند موضوع پیچیده و فنی است. ۱۱۰ نفر از کسانی که امروز مراسم تحلیف آن‌ها برگزار شد سابقه کار در دفترخانه را دارند یعنی به امورات فنی مسلط هستند بنابراین احراز کردیم که نیازی به دوره کارآموزی ندارند و ابلاغ آن‌ها صادر شد و هفته آینده برای ۵۰۰ نفر دیگر نیز بدون دوره کارآموزی ابلاغ صادر می‌شود و ظرف یک ماه برای حدود هزار نفر را ابلاغ صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای کسانی که دارای دانش حقوقی هستند، ولی از امورات فنی و دفتری اطلاعی ندارند و نیاز است در دوره کارآموزی شرکت کنند.

بابایی گفت: طرح الزام به تنظیم سند اموال غیرمنقول پیشرفت خوبی داشته و مجمع کار‌های نهایی را انجام می‌دهد و جلسات به زودی برگزار می‌شود به جامعه سردفتری مجرب نیاز خواهیم داشت، زیرا بحث اسناد عادی را کنار می‌گذاریم. تمام اسنادی که در حوزه اموال غیرمنقول قرار است تنظیم شود باید در قالب اسناد رسمی توسط سردفتران تنظیم شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ سردفتر اسناد رسمی فعال داریم و جمعیت ۸ هزار و ۸۰۰ نفری نیز اضافه می‌شوند و جمعیت سردفتری به ۱۷ هزار نفر خواهند رسید و پس از برگزاری جلسه با کمیسیون قضایی مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ وضعیت موجود و درآمد‌ها را تبیین می‌کنیم و اگر در جامعه جامعه نیاز بود جذب سردفتر جدید را داشته باشیم مجدد آزمون برگزار خواهد شد.

محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور در مراسم تحلیف از پذیرفته شدگان آزمون سردفتری با اشاره به اینکه عضو قضایی دادگاه تجدید نظر رسیدگی به تخلفات انتظامی سردفتران هستم، اظهار کرد: از اهتمام و جدیت رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونان حوزه ثبت اسنادو املاک و مدیرانی که در بحث اختبار و احراز صلاحیت داوطلبان نقش اساسی داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم، زیرا در واقع کار پیشگیری را برای جلوگیری از وقوع تخلفات انجام داده اند.

وی افزود: کسانی که کسوتی به عنوان سردفتری را پذیرفته اند و در روز‌های آتی به این امر مشغول خواهند شد صرفاً نگاه مادی و کسب درآمدی نسبت به آن اعمال نمی‌شود وظایف بزرگی را جامعه و قوه قضاییه به سردفتران سپرده اند.

الفت گفت: با فعالیت‌های حرفه‌ای، فنی، حقوقی سردفتران دستگاه قضایی از رسیدگی به اختلافات و دعاوی متعدد فارغ می‌شود هر چقدر که این کار با رعایت ضوابط و موازین صورت گیرد در حقیقت نظم مورد انتظار جامعه برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی از دفترخانه‌ها شاهد تخلفات و بی انظباطی‌هایی هستیم با توجه به اینکه صلاحیت علمی، اهلیت و شایستگی پذیرفته شدگان سردفتری توسط نیرو‌های سازمان ثبت اسناد احراز شده است بنابراین در امر تنظیم اسناد نهایت دقت را داشته باشند، زیرا تنظیم سند ارتباط مستقیمی با حقوق شهروندان دارد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: تنظیم سند در واقع حقوق مدنی را به عرصه عمل می‌رساند تسلط فوق العاده شما به حقوق مدنی که تنظیم کننده روابط است در فعالیتتان به عنوان تنظیم سند خودنمایی می‌کند تنظیم سندکار هر کسی نیست و این کار را نباید صرفاً به عنوان کسب درآمد نگاه کرد. این کار فوق العاده فنی و دقیق است.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ از زبان سخنگوی سازمان ثبت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

    1. دیروز زنگ زدم گفتن اختبار تهران یکماه در جریان همین هفته ۲۰۰نفر ابلاغ میگیرن

  1. زمانی قراربود ابلاغ همه ما تاپایان فروردین ۱۴۰۱ صادر شود. اما متاسفانه ۹ ماه شبیه فروردین گذشته و ما هنوز بلاتکلیفیم.
    سردرگمیم. هرروز در عذابیم امیدوارم از این به بعد همانطور با برخورد کنند که انتظار دارند با فرزندانشان برخورد شود ما فقط وفقط حق قانونی خودرا میخواهیم نه بیشتر ونه کمتر
    امیدوارم مسئولین به این امر مهم توجه کنند تا بیشتر ازاین از عمر ما به هدر نرفته

  2. سلام علیکم
    ما پذیرفته شدگان سردفتری خواستار اجرای قانون تسهیل در جهت حذف درجه بندی ،مصاحبه بعد از دوره کارآموزی و رفع هر گونه محدودیت غیر قانونی و پایان دادن به بلاتکلیفی چندین ماهه هستیم

    درجه بندی، ۶ ماه بعد از آزمون سردفتری تصویب شده و در دفترچه ثبت نام آزمون نبوده و لذا عطف به ماسبق نمیشه و خلاف تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها است.
    درجه بندی = بازگشت انحصار به سردفتری

  3. رشته حقوق چرا واقعا باید بدون ازمون ورودی باشه و هردانشگاهی پذیرش سالیانه ده هزارنفری بکنه؟ وقتی قرار نیست هیچ جا مشغول بکار شن چرا سنگگ اندازی میکنن ارگانایی که خودشون موظف هستن از تبعیت به قانون چرا نباید ازمون سردفتر برگزار بشه؟ چرا نباید وکالت و قضاوت برگزار شه والا استخدامیا خوده دادگاه ها هم از حقوقیا نیست از رشته ها دیگس چرا باید وارد دستگاه قضا نشن رشته ها حقوق بعد رشته ها نامرتبط که تناجسی ندارن بیان توش؟ ایا به فرض منی که انسانی خوندم میتونم برم پزشکی شرکت کنم خیر نمیزارن ولی چرا باید تجربیا یا ریاضیا بیان یا مهندسی که توانایی و سواد نداشته بیاد هم کارشناس رسمی بشه تو دستگاه قوه قضاییه یا دادگستری هم بیاد وکالت کنه! مگه منع قانونی نداره ؟ با احترام بهتون اگه واقعا مهندسین تو رشته تخصصی خودتون خودتونو پرورش بدین نه که با داشتن چند سمت فقط جا بقیه رو بگیرین و نزارین پیشرفتی بشه این همه جلسات تو اسکودا و قوه برگزار میشه یه بار یکی نیومده سه معضل بزرگو حل کنه : ۱ چرا این رشته در مقاطع لیسانس بدون ازمون و حدنصاب نمرس ۲ چرا باید از رشته ها تحصیلی دیگه بیان توش اوکی میخوان بیان چرا نباید واحدا اضافی بگذرونن؟ ۳ چرا اصلا بازنشستگی سنش لحاظ نمیشه که بازنشسته ها دولتی که مستمری بگیرن بعد بازنشستگی میان راحت تو ازمون شرکت میکنن؟ هم یه حقوق مزایا از دولت و بیمه و بازنشستگی میگیرن همم میان وکالت خیلیاشونم اصلا حال ندارن برن دفتراشون فقط برای این که خونه نمونن با همسراشون دعواشون نشه میرن و خیلی از پرونده هارو هم باعث اطاله دادرسی میشن و یا باعث بی اعتمادی مردم به جامعه و شان وکالت میشن چون حال ندارن یا کار کنن یا جواب موکل بدن! لطفا نیروی جوان بفکرش باشین دهه شصت که تموم شد الا گناهه دهه هفتاد و هشتادیا چیه؟؟؟امیدوارم تیم وزین و محترم تحریریه و مدیریت سایت اختبار بدون هیچ ویرایش کمی کاستی نظرمو منتشر بدن و خودشونم به عنوان یه سایت اطلاع رسانی که وظیفش نشر و پیگیری اخباره لاقل خودشونم به گوشه مسولین کانونا برسونن تنها برگزاری انتخابات و کمیسیونو….نیست یه خورده به فکره ریشه هم باشین و ساقه برگ دادن همینطوری ول کنید این رشته فاخر میره به قهقرا و زوال روزی

  4. ظاهرا قصد ندارن آزمون ۱۴۰۲ برگزار کنن.
    میگه بعد از جلسه با کمیسیون قضایی مجلس اگرررر نیاز باشد آزمون برگزار می‌کنیم.
    سوخت قانون تسهیل تمام شد.

  5. واقعا ؟؟!! ۱۴۰۲ هم آزمون سردفتری؟؟؟

    آیا واقعا سردفتران در حال حاضر که هنوز سردفتران جدیدِ پذیرفته شده ۱۴۰۱ به جمع آنها اضافه نشده اند درآمد مکفی برای تامین معاش دارند ؟
    یا فقط قرار است تعدادی دانش آموخته که استخدام دولت نشدند را از سر باز کرده و به طور اسمی آنها را شاغل جلوه بدهند ؟؟؟
    یا اینکه منبع درآمدی برای سازمان سنجش ایجاد کنند؟؟؟؟

    همینکه به طور غیر قانونی عمل انتقال وسایل نقلیه را از سردفتران گرفته اند(چون ماهیت انتقال رسمی اموال لازمه اش ثبت در دفتر اسناد رسمیست) و همچنان همان هزینه به جیب مردم بسته میشود( با اسم مالیات انتقال ) این دسته بسیار دچار رکود شده اند

    چه دلیلی برای ایجاد سردفتر بیکار وجود دارد؟؟؟

      1. ببخشید کامنت بالا را من نگذاشتم…. اکثر کامنت های با عنوان سردفتر که تو این سایت و یا وکلاپرس گداشته شده برا منه…. ولی این کامنت بالایی من نگذاشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا