بابایی: سردفتر شدن هر فردی و به هر قیمتی زمینه‌ساز ایجاد کوروش‌کمپانی‌ها می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر بخواهید به هر قیمتی هر کسی را سردفتر کنید ممکن است، یک کمپانی هایی شبیه کوروش ایجاد شوند که در بحث جعل اسناد ورود کنند، فردا خسارت‌های هنگفت مالی مادی و حیثیتی برای مردم ایجاد کند.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حسن بابایی درباره قانون صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: طی سه سال گذشته ادبیات جدیدی در کشور مطرح شده به نام تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، به این معنا که هر فردی تقاضای ایجاد کسب و کار داشت سریع به او مجوزدهیم تا بیکار نماند.

قانون به کسی که سربازی هم نرفته اجازه تاسیس شرکت می‌دهد

وی افزود: سوال اینجاست که کسب و کار به چه قیمتی؟ آیا نفع شخص را در نظر میگیرید یا نفع عام را؟ اینطور می شود که یک جا می‌بینید یک شرکت مثل کوروش کمپانی کسب و کار راه می اندازد و کلاه مردم را برمی‌دارد. در واقع کسی که خدمت سربازی هم نرفته قانون به او اجازه داده شرکت هم ثبت کند.

بابایی گفت: شاید صلاحیت عمومی هم احراز نشده باشد اما یک مجموعه راه بیندازد و چند نفر چهره‌ اجتماعی و هنری هم در کنارش می شود یک مشروعیت کاذب اجتماعی! مردم هم به خاطر این اعتماد ایجاد شده خرید می کنند.

کسانی که مجوز می‌دهند باید پاسخگو باشند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه راه اندازی کسب و کار ایرادی ندارد اما مشروعیت قانونی بخشیدن به آن نیازمند پاسخگویی است، اظهار کرد: وقتی شما مجوز کسب و کار می‌دهید یعنی مشروعیت داده اید و فردا باید متولیانی که مجوز دادند پاسخگو باشند.

بابایی تاکید کرد: شما اگر می‌خواهید به هر قیمتی هر کسی را سردفتر کنید ممکن است،  یک کمپانی هایی شبیه کوروش ایجاد شوند که در بحث جعل اسناد ورود کنند، فردا خسارت‌های هنگفت مالی مادی و حیثیتی برای مردم ایجاد کند.

پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار باید نیازسنجی انجام شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید با پشتوانه منطق باشد، افزود: من بارها منتقد این قانون بوده‌ام، چرا که به اعتقاد بنده پیش از راه اندازی کسب و کار باید نیازسنجی اجتماعی شود. نباید به هرکسی مجوز کسب و کار داد. فردی میخواهد سوپرمارکت راه بیندازد، به او می گویند از کمیسیون های مختلف استعلام بیاور تا به تو پروانه فعالیت دهیم. کسب و کاری که به موارد مختلف حقوقی و اجتماعی مردم ورود نمی کند. خرید کالا اعتبار سازی برای مردم نمیکند، مشروعیت به اموال مالکیت نمی دهد.

نمی‌توان فقط به نمره علمی بسنده کرد

وی با تاکید بر اینکه وقتی برخی از رخدادهای اجتماعی قضایی مجرمانه را در جامعه می‌بینیم باید در قوانین و سیاست ها بازنگری کنیم، اظهار کرد: بعضی از این رخدادها به ما نشان میدهد که بعضی از راه‌هایی که الان برای خودمان ترسیم کرده ایم اشتباه است. حوزه سردفتری به مراتب حساس‌تر از این موضوع است، اگر ما فقط به آزمون، نمره علمی صرف بسنده کنیم و اجازه نداشته باشیم که صلاحیت‌ها را از زوایای مختلف بررسی کنیم، تبعات و آفات بسیاری برای جامعه ایجاد می کند.

بابایی گفت: آیا فردی که در آزمون عملی نمره قابل قبول کسب کرده توانایی تنظیم سند دارد؟ می تواند انواع اسناد را شناسایی کند؟ یا سندی منطبق بر واقع تنظیم کند که فردا برای مردم چالش ایجاد نکند؟ بنابراین راه اندازی کسب و کار خوب است ، مجوز هم صادر کنید اما در راستای صدور مجوز  بسترهای لازم را ایجاد کنیم باید فرد را از جهات مختلف بررسی کرد.اگر شرایط را داشت به قول معروف پروانه یا مجوز دهیم.

سردفتری جزو مشاغل حساس است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شغل حساس سردفتری با توجه به سبقه تاریخی ۸۰ ساله آن اشاره کرد و گفت: دقت و ملاحظه ما در جذب سردفتر باید بیش از گذشته باشد. اگر شما در تاریخ دفاتر اسناد رسمی می‌بینید که در این ۸۰ سال سردفتری جز مشاغل حساس بوده به این دلیل است که هر کسی نمی‌تواند سردفتر شود. شاید هر فرد حقوقدانی بتواند وکیل شود اما هرکسی نمی‌تواند سردفتر شود و آن هم به خاطر حساسیت‌هایی بوده که قانون‌گذار در قوانین مختلف، شرایط سخت و پیچیده ای را برای احراز سردفتری پیش بینی کرده است.

بابایی با بیان اینکه برای مردم نباید چالش و دغدغه جدید ایجاد کرد،  ابراز امیدواری کرد تا بازنگری های لازم در خصوص تدقیق جذب سردفتر انجام گرفته و هر فردی را صرفا به دلیل قبولی در آزمون در منصبی که جایگاه مقدسی برای مردم دارد، نگمارند.

به گفته او، سردفتران حقوقدانانِ امین مردم و منتخب دستگاه قضایی ثبت هستند و در بسیاری از موارد مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به دلیل اعتماد به سردفتر، مفاد سند را ملاحظه نمی کنند.

معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کمترین تخلفات و پرونده قضایی مربوط به صنف سردفتری است، گفت: این حوزه باید حفظ و حمایت شده و از ورودی های بی حساب و کتاب جلوگیری شود تا سلامتی این منصب از بین نرفته یا مورد تهدید قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید:

بابایی: گاهی برخی جرایم سازمان‌یافته با مشارکت سردفتران انجام می‌شود

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. جسارتاً ارتباط موضوع کوروش کمپانی به توانایی های سردفتران چیه؟ مگه اونا اصلا مجوزی رو برای پیش فروش صادر کرده بودن، که حالا بخوایم اونا رو مقصر بدونیم.

  2. خب جناب بابایی
    دارید میفرمایید یک سردفتر دخیل در ماجرای کوروش کمپانی بوده
    سوال مطرح میشه
    این سردفتر که با قانون شما روی کار بوده نه قانون تسهیل

  3. چرا عده ای سعی می کنند هر اتفاقی را در کشور به هم ربط دهند صاحب کوروش کمپانی حقوقدان نبود و این قیاس اشتباه است

  4. خب آقای دکتر بابایی این چه ربطی به قانون تسهیل دارد خب هیچکس موافق نابلدی عدم آگاهی وعدم زبده بودن در شغل سردفتری نیست قانون تسهیل طوری طراحی شده که مشکل خاص پیش نمیاد حالا من موندم چرا این حرفا میزنید وظیفه شما فقط تمکین به قانون است به قانون تمکین کنید.
    یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا