بخشنامه رئیس کل دادگستری استان تهران درباره سالیانه‌بودن مبنای خسارت تاخیر تادیه

پایگاه خبری اختبار- بخشنامه رئیس کل دادگستری استان تهران درباره «سالیانه‌» بودن مبنای خسارت تاخیر تادیه ابلاغ شد.

به گزارش اختبار، علی القاصی‌مهر در بخشنامه‌ای خطاب به روسای محاکم استان تهران تاکید کرد که واحدهای اجرای احکام در محاسبه خسارت تاخیر تادیه می‌بایست به شیوه سالانه اقدام نمایند.

این بخشنامه پس از آن صادر شد که در آبان‌ماه سال جاری، معاون دادگستری استان تهران مبنای محاسبه کاهش ارزش دین رایج را (خسارت تاخیر تادیه) به صورت ماهیانه اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نظریه مشورتی درخصوص ماهانه یا سالانه بودن خسارت تأخیر تأدیه چک

متن کامل بخشنامه شماره ۱۴۰۳۲/۱۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ رئیس کل دادگستری استان تهران به شرح زیر است:

با احترام پیرونامه شماره ۹۷۵۷/۱۰ مورخ ۱۴۰۲/۸/۷ معاون محترم قضایی رئیس کل در امور اجرای احکام مدنی دادگستری استان تهران که مبنای محاسبه کاهش ارزش دین رایج را (خسارت تاخیر تادیه) بصورت ماهیانه اعلام داشته است، با توجه به نص صریح ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی که به تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی، تعیین می گردد اشارت دارد و نظر به نرخ اعلامی بانک مرکزی که میانگین ۱۲ ماهه را مبنای محاسبه متوسط سال اعلام که عدد مذکور با عدد تورمی بانک مرکزی نیز منطبق می‌باشد و با در نظر گرفتن این امر که قدر متیقن شیوه محاسبه نمی‌بایست از میانگین سالیانه و تورم افزون گردد لازم است در راستای اجرای صحیح قانون و پیشگیری از دریافت وجه اضافی که در شیوه محاسبه ماهیانه انجام می گیرد، واحدهای اجرای احکام در محاسبه به شیوه سالانه اقدام نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سوال یک وکیل: اگر حدفاصل اجرایی شدن رای و مطالبه خسارت کمتر از یک سوال شد چه می شود؟ یا اگر فرضا زمان سررسید اسفند پارسال و زمان پرداخت فروردین امسال بود خسارتش دیگر چه تفاوتی با کسی که فروردین پارسال تا اسفند امسال معطل مانده می کند؟؟ آیا این گونه بخش نامه ها محکوم علیه را تشویق به تاخیر در پرداخت نمی کند؟!

    1. سلام
      ۱-اگر تاخیر کند یکسال رد بشه تاخیر تادیه یکسال میده.
      ۲- برای محاسبه های کمتر از یکسال بنظرم ماهانه باید حساب بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا