بخشنامه مهم ستاد نیروهای مسلح درباره سهمیه ایثارگران

ارائه گواهی داوطلبی به ازای سه‌چهارم خدمت وظیفه ادامه می‌یابد

پایگاه خبری اختبار- معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به رأی اخیر هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه جدیدی صادر کرد.

به گزارش اختبار، در آبان‌ماه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه» صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاه‌های اجرایی نیست.

اهمیت این رأی در آن بود که از سال ۱۳۹۶ و با تغییر برخی قوانین مربوط به مصادیق سهمیه ایثارگران، داوطلبان بسیاری در آزمون‌های مختلف (از جمله وکالت و آزمون‌های ورودی دانشگاه) با دریافت گواهی خدمت داوطلبانه بر مبنای سه‌چهارم خدمت وظیفه پدران خود، از سهمیه آزمون استفاده کرده بودند.

متن کامل دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری را اینجا بخوانید

در پی صدور این رأی برخی مقامات نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس نسبت به آن اعلام اعتراض و نارضایتی کردند و چند روز پیش حسن نوروزی (رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس) در مصاحبه‌ای چنین گفت: «در خصوص حکمی که دیوان عدالت اداری در رابطه با لغو احتساب مدت سه چهارم از خدمت سربازان و موظفین در مناطق جنگی صادر کرده بود، نشستی با مسئولان دیوان برگزار شد. در این نشست که رییس فراکسیون ایثارگران، معاون حقوقی بنیاد شهید و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند، بحث های سازنده ای انجام و مقرر شد اجحافی که به رزمندگان با لغو این مصوبه شده بود، با یک هماهنگی بین دیوان عدالت اداری و فراکسیون ایثارگران ستاد کل و بنیاد شهید، این مصوبه به حالت اول خود برگردد. من فکر می کنم تا چند روز آینده دیوان عدالت اداری با لغو حکم صادره قبلی خود، اجرای مصوبه را به حالت اول بازگرداند.»

نهایتاً امروز معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بخشنامه جدیدی به‌عنوان «رفع ابهام» از بخشنامه پیشین صادر کرد که به‌نوعی تأیید رویه سابق ارائه گواهی داوطلبی در ازای ۳‌چهارم خدمت وظیفه است.

گفتنی‌ست رضا فضل زرندی (رئیس هیأت تخصصی امور داری و استخدامی دیوان عدالت اداری)، ناخدا یکم غلامرضا رحیمی‌پور (مدیر سیاست گذاری و توسعه مشمولین وظیفه معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح) و حسن نوروزی از کسانی بوده‌اند که در جلسات منتهی به صدور این بخشنامه حضور و نقش داشته‌اند.

متن کامل بخشنامه شماره ۲۲۱۳/۱/۱۲/۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

با توجه به رأی دیوان عمومی [هیأت عمومی دیوان عدالت اداری] درخصوص چگونگی محاسبه سه‌چهارم خدمت کارکنان وظیفه و پایور جبهه به عنوان داوطلبانه، مراتب به شرح زیر اعلام می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید جهت حسن اجرای مقررات مراتب مد نظر قرار گیرد:

با توجه به اینکه مطابق سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان، خدمت سربازی موظفی بوده و مطابق تبصره ۲ همین بند حضور کارکنان وظیفه و پایور که با اختیار خود به جبهه اعزام شده‌اند داوطلبانه می‌باشد لذا به‌منظور تفکیک خدمت موظفی و داوطلبانه خدمت در جبهه کارکنان فوق، یک‌چهارم کل مدت جبهه کارکنان مذکور به عنوان موظفی و سه‌چهارم آن به عنوان داوطلبانه منظور گردیده است.

مطابق ضوابط تعیین تکلیف جبهه کارکنان دولت ابلاغی از سوی ستاد کل، مرجع صدور گواهی جبهه کارکنان وظیفه و پایور، نیروی به‌کارگیرنده آنان، کارکنان دولت با سازمان بسیج مستضعفین و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، همان وزارتخانه می‌باشد که دستگاه‌های دولتی پس از اخذ گواهی جبهه امتیازات قانونی آنان را واگذار خواهند نمود.

معاون نیروی اسنانی ستاد کل نیروهای مسلح

سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۸ دیدگاه ها

  1. بنام خدا و با سلام.از اول سال ۱۳۶۳ تا اواسط مهر همان سال دوره خدمت احتیاط را در جبهه بین خرمشهر و شلمچه گذراندم.(شش ماه و شش روز) خط نگهدار بودیم و تقریبا هرشب درگیری داشتیم.گوشم به خاطر موج انفجار سوراخ شد و هنوزعفونت های گوشم و بیمارهای منشاء از آن مرا اذیت میکند.یک سوم همرزمان گردانمان (۱۹۵۶ قدس)شهید یا مجروح شدند.به علت حوزه استحفاظی گروهانمان و کمبود پرسنل به جای هر ماه یک هفته مرخصی ،فقط دو بار و جمعا ۱۲ روز مرخصی رفتم. به علت شدت آتشباری دشمن بر روی مواضع ما در ماههای آخر ،امیدی به زنده برگشتن نداشتیم و خواست پروردگار بود که با وجود چندین حادثه درگیری رودرو زنده ماندم اما فریضه حفاظت از میهن قوت قلبمان بود.
    با اینکه الان مدرس دانشگاه هستم اما هیچگاه نه خودم و نه فرزندانم از سهمیه رزمندگان استفاده نکردیم چون ظاهرا باید حداقل ۹ ماه خدمت می کردم.
    اگر چه سهم عظیمی از رشادتهای جنگ با بسیجیان مخلص بود،اما بسیج فقط در هنگام حمله ها به کارگرفته می شدند و تا قبل از حمله معمولا پشت خط بودند.جالب است که چندتن از همکارانم که حداقل شش ماه به عنوان بسیجی جبهه بودند و به علت عدم عملیات حتی خط اول جبهه را هم ندیدند ،هنگام ورود به دانشگاه و هم در زمان استخدام و بورس و هم از لحاظ استخدام رسمی شدن و هم فرزندانشان از امکانات ایثارگری بهرمند شده اند و با وجود همطرازی ،یک سوم هم بیشتر از من حقوق می گیرند.مبارکشان باشد .
    از خداوند متعال برای تمای رزمندگان دیروز و امروز وطن آرزوی سلامتی و توفیق الهی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا