بخشنامه مهم ستاد نیروهای مسلح درباره سهمیه ایثارگران

ارائه گواهی داوطلبی به ازای سه‌چهارم خدمت وظیفه ادامه می‌یابد

پایگاه خبری اختبار- معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به رأی اخیر هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه جدیدی صادر کرد.

به گزارش اختبار، در آبان‌ماه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه» صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاه‌های اجرایی نیست.

اهمیت این رأی در آن بود که از سال ۱۳۹۶ و با تغییر برخی قوانین مربوط به مصادیق سهمیه ایثارگران، داوطلبان بسیاری در آزمون‌های مختلف (از جمله وکالت و آزمون‌های ورودی دانشگاه) با دریافت گواهی خدمت داوطلبانه بر مبنای سه‌چهارم خدمت وظیفه پدران خود، از سهمیه آزمون استفاده کرده بودند.

متن کامل دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری را اینجا بخوانید

در پی صدور این رأی برخی مقامات نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس نسبت به آن اعلام اعتراض و نارضایتی کردند و چند روز پیش حسن نوروزی (رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس) در مصاحبه‌ای چنین گفت: «در خصوص حکمی که دیوان عدالت اداری در رابطه با لغو احتساب مدت سه چهارم از خدمت سربازان و موظفین در مناطق جنگی صادر کرده بود، نشستی با مسئولان دیوان برگزار شد. در این نشست که رییس فراکسیون ایثارگران، معاون حقوقی بنیاد شهید و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند، بحث های سازنده ای انجام و مقرر شد اجحافی که به رزمندگان با لغو این مصوبه شده بود، با یک هماهنگی بین دیوان عدالت اداری و فراکسیون ایثارگران ستاد کل و بنیاد شهید، این مصوبه به حالت اول خود برگردد. من فکر می کنم تا چند روز آینده دیوان عدالت اداری با لغو حکم صادره قبلی خود، اجرای مصوبه را به حالت اول بازگرداند.»

نهایتاً امروز معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بخشنامه جدیدی به‌عنوان «رفع ابهام» از بخشنامه پیشین صادر کرد که به‌نوعی تأیید رویه سابق ارائه گواهی داوطلبی در ازای ۳‌چهارم خدمت وظیفه است.

گفتنی‌ست رضا فضل زرندی (رئیس هیأت تخصصی امور داری و استخدامی دیوان عدالت اداری)، ناخدا یکم غلامرضا رحیمی‌پور (مدیر سیاست گذاری و توسعه مشمولین وظیفه معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح) و حسن نوروزی از کسانی بوده‌اند که در جلسات منتهی به صدور این بخشنامه حضور و نقش داشته‌اند.

متن کامل بخشنامه شماره ۲۲۱۳/۱/۱۲/۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

با توجه به رأی دیوان عمومی [هیأت عمومی دیوان عدالت اداری] درخصوص چگونگی محاسبه سه‌چهارم خدمت کارکنان وظیفه و پایور جبهه به عنوان داوطلبانه، مراتب به شرح زیر اعلام می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید جهت حسن اجرای مقررات مراتب مد نظر قرار گیرد:

با توجه به اینکه مطابق سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان، خدمت سربازی موظفی بوده و مطابق تبصره ۲ همین بند حضور کارکنان وظیفه و پایور که با اختیار خود به جبهه اعزام شده‌اند داوطلبانه می‌باشد لذا به‌منظور تفکیک خدمت موظفی و داوطلبانه خدمت در جبهه کارکنان فوق، یک‌چهارم کل مدت جبهه کارکنان مذکور به عنوان موظفی و سه‌چهارم آن به عنوان داوطلبانه منظور گردیده است.

مطابق ضوابط تعیین تکلیف جبهه کارکنان دولت ابلاغی از سوی ستاد کل، مرجع صدور گواهی جبهه کارکنان وظیفه و پایور، نیروی به‌کارگیرنده آنان، کارکنان دولت با سازمان بسیج مستضعفین و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، همان وزارتخانه می‌باشد که دستگاه‌های دولتی پس از اخذ گواهی جبهه امتیازات قانونی آنان را واگذار خواهند نمود.

معاون نیروی اسنانی ستاد کل نیروهای مسلح

سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۸ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید.میشه بگین دلیل رد کردنشون چی بود؟یعنی سهمیه داشتین بخاطر بخشنامه سهمیتون رو حساب نکردن؟

  2. با سلام واحترام
    به استحضار می رساند اینجانب عباس سالاری در گردان ۲۰۴ امداد کردستان در جبهه حق علیه باطل
    در ژاندار مری حضور داشتم و با افتخار برای کشورم جنگیدم …ولی یک گلایه از
    مسئولان نیروی انتظامی دارم که پاسخ گوی اینجانب جهت دریافت کد ایثار نبوده و بنده را پاس می دهند به همدیگر …لازم به ذکر است اینجانب نامه های حضور در جبهه را از منطقه خدمتم یعنی کردستان دریافت نموده ام اما کد ایثار نگرفتم الان مدت یک ماه هست که پیگری کردم ولی موفق نشدم …عاجزانه از شما مقامات دلسوز تقاضا دارم پیگیر کار من حقیر باشید و ودر صورت امکان نتیجه را به همین ایمیل ارسال کنید …از خداوند منان ارزوی خیر و برکت میکنم برای شما عزیزان …..امیدوارانه منتظر پاسخ شما هستم من فقط کد ایثار میخواهم که قانونی انجام شود نه چیزی بیشتر

  3. سلام
    خدمت وظیفه در ژاندارمری پل دختر سال (گذرگاه و گلوگاه استراتژیک جنوب غرب کشور)محل عبور رزمندگان و عبور تجهیزات به جنگ ،حفظ امنیت منطقه با توجه به حساسیت ،محافظت از اردوگاه میثم (محل نگهداری اسرای عراقی )،۶ماه هنگام بمباران لرستان اعزام به. سقز کردستان که در حال حاضر هیچ مدرکی پس از مراجعه برای بنده ثبت نشده است آیا این سه چهارم از خدمت سربازی به بنده تعلق می گیرد که اگر نگیرد واقعا بی عدالتی در حق امثال بنده است ؟؟؟؟

  4. اون موقع که ما جبهه بودیم به ما می گفتند هر سرباز یکسال جبهه یکسال هم‌منطقه ارام انتخاب باخودتون و ما تا آخر موندیم همین قانون هنوز هست یکسال خدمت در شهر یا استان خودتون یکسال هم مناطق دیگر. خیلی ها هم تو دوران جنگ سرباز فراری بودند و بعد جنگ رفتند سپاه و شدند کادر و الان با درجه سرهنگی با حقوق ۳برابر من ارشد معلم بازنشسته شدند و به ریش من میخندید رفتی جبهه و … حقوقت چقدره ۳۰ سال تو سپاهش یک متر هم از شهرمون دورتر نرفت.

  5. باسلام بنده کارمند آموزش وپرورش هستم بمدت ۲۱ ماه خدمت وظیفه را طی سالهای ۶۴و۶۵ درجبهه های حق علیه باطل حضورداشتم وبراساس بخشنامه از فوق العاده ای

  6. سلام
    بنده کارمند آموزش وپرورش هستم وباآمدن این رای یک مدرک ازمن کسر شده وبدون مقدمه باید درماه آینده بازنشست شوم.که ازنظرمالی لطمه زیادی میخورم .آیااین رای دیوان تضیع حق من وامسال من که درزمان جنگ درمنطقه جنگی بودیم بودیم نیست ؟آیاماهم نمی توانستیم بیاییم درمناطق آرام وپشت جبه هها ؟اماصادقانه ۲۷ماه در مناطق جنگی خدمت کردیم .حال باید سربازان فعلی درس عبرت بگیرند وبداننددرآینده کسی برای آنها ارزشی قائل نیست .پس فقط درحدوظیفه کارکنند.والا…آیا به نظرشما این رای انگیزه ایثار وتلاش سربازان راازبین نمی برد؟

  7. من هم در دانشگاه فنی وحرفه ای هستم این رای علاوه بر کسر یک مقطع تحصیلی باعث گردیده یک رتبه که زحمت زیادی براش کشیدم کسر واینجانب باید بازنشسته شو م وبه امور اداری اعلام شده است . صمنا اآن موقع که جنگ بود .ما سپاه پاسداران مارا بدون دفترچه آماده به خدمت روانه جبهه شدیم وخود من خدمت سربازیم تمام شد گفتددفترچه بهم دادن وگفتم من خدمت تمام کردم و…..حق ما الان ضایع شد

  8. با سلام و احترام، بزرگوار عزیز روز چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۱ شرکت توانیر اعلام کرد شما با توجه به حکم دیوان باید بازنشسته شوید، و این امر ضربه روحی به اینجانب وارد کرده که اخر سال بدون هیچ زمینه فکری و با این همه مشکلات اینگونه برخورد شود به خاطر برداشتهای ناصواب دیوان که زندگی خیلی از کارکنان را با چالش مواجه نموده ، خواهشمند است درصورت تغییر نظر دیوان این موضوع سریع امر به ابلاغ شده تا مشکل بوجود امده برای اکثر ذینفعان قانونی در این چند روز باقی مانده تا اخر سال مرتفع و خانوادهها را از این امر خوشنود سازید.

  9. سلام منم استخدامی وزارت بهداشت مرحله اول قبول شدم ولی برای مصاحبه حذفم کردن وقراره هفته بعد نتایج آزمون اعلام بشه الان ماچکارکنیم

  10. سلام اقای نوروزی خد مت سربازی در جبهه گناه بود مگر دیوانعدالت قبلا امتیاز ایثارگری را تایید نکرده بود رد کردن ان ایا جز خواریو بی ارزشی برای ما پیش فرزندان چیز دیگری خواهدبود لطفا دفاع کنید وهرچه زودتر قبل از سال جدیو دیوان را قانع به اری نمایید

    1. سلام دادمان سر آمد اداره اموزش وپرورش به ما اعلام کرده است طبق رای دیوان باید بازنشست شوم بون زنینه قبلی در این زمان حساس کسی باشد به دامان برسرد مسئولین نیروهای مسلح ریسمحترم بنیاد شهید مسئولین رزمنکان وجانبازان سال داره تمام می شود دیوان واقعا دارد حق رزمندگان را پایمال می کند

  11. ثبت نام کنکور سراسری نزدیک است ولی هنوز مشکل ایثارگران پایور و وظیفه نیروهای مسلح حل نشده آیا بخشنامه ستاد میتونه این مشکل را حل کنه ؟

  12. منم در ازمون وزارت بهداشت قبول شدم و الان میگن خذف هستید بخاطر این موضوع،همین امروز باهاشون صحبت کردم گفتن شما حذف هستید،الان ما چیکا. کنیم ما که موقع ثبت نام نمیدونستین این قانون قراره رد بشه.اینهمه درس خوندیم

    1. منم همینطور استخدامی وزارت بهداشت قبول شدم الان میگن حذف شدم به خاطر این قانون
      میشه بگید چیکار کردید؟الان در چه مرحله ای هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا