تایید شنیده های غیررسمی: مرکز وکلای قوه قضاییه برای قضات شاغل، پروانه وکالت صادر می‌کند

پایگاه خبری اختبار- با گذشت حدود دو هفته از انتشار اخباری درباره صدور پروانه وکالت برای قضاتی که هنوز در حال اشتغال به قضاوت هستند، صحت این خبر با توجه به تصویر نامه معاون مرکز وکلای قوه قضاییه احراز شده است.

به گزارش اختبار، در ماه‌های اخیر و با توجه به تصویب بندی درباره ملزم شدن قضات به شرکت در آزمون وکالت، این موضوع به چالشی جدی برای نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تبدیل شد و اعتراضات گسترده قضات و برخی مقامات بلندپایه قوه قضاییه را در پی داشت.

درحالی که این مصوبه در رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، خبری درباره امکان دریافت «پروانه وکالت در حال اشتغال» در برخی کانال‌های تلگرامی مرتبط با قضات منتشر شد.

مدیران کانون‌های وکلای دادگستری به سرعت صدور چنین پروانه‌هایی از سوی کانون‌ها را رد کردند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن چنین عملکردی، اعلام کرد: «حسب اطلاعات به دست آمده، این اقدام از سوی نهاد موازی (مرکز امور مشاوران قوه قضاییه) در حال انجام است».

بااینحال هیچ‌کدام از مقامات مسئول در مرکز وکلای قوه قضاییه و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به این موضوع واکنشی نشان ندادند تا اینکه روز گذشته تصویر نامه رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه، در خبرگزاری تسنیم منتشر شد و مهر تاییدی بر شنیده‌های غیررسمی زد.

آقای قانع در این نامه نوشته است که هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه، امکان صدور پروانه برای قضات شاغل مشروط به داشتن ۲۰ سال سنوات خدمتی که حداقل ۱۵ سال آن سابقه قضایی باشد فراهم است.

به این ترتیب این گروه از قضات می‌توانند با دریافت این پروانه‌ها،‌ اطمینان خاطر داشته باشند که پس از منفک شدن از دستگاه قضایی نیازی به شرکت در آزمون وکالت ندارند و می‌توانند به راحتی پروانه‌های تهیه‌شده را فعال کنند.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید.

روسای محترم هیات مدیره های مراکز وکلای قوه قضائیه سراسر کشور

سلام علیکم

احتراما با توجه به مصوبه هیات محترم نظارت مرکز، امکان صدور پروانه (به صورت غیرفعال) برای قضات شاغل مشروط به داشتن ۲۰ سال سنوات خدمتی که حداقل ۱۵ سال آن سابقه قضایی باشد فراهم است.

شایسته است مراتب به استحضار روسای محترم دادگستری کل استانها برسد.

مدارک لازم:

۱ – تصویر کارت ملی

۲- تصویر شناسنامه

۳ – حکم کارگزینی (ریالی)

۴ – یک فقره فیش به مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال واریز شده به حساب شماره ۸۹۱۰۰۰۳۰۰۶ نزد بانک ملت بنام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه (به طور على الحساب)

۵ – تکمیل فرم درخواست

شایسته است اسکن خوانای مدارک (از جمله فیش واریزی) از طریق اتوماسیون اداری به معاونت وکلا ارسال گردد و متعاقبا اصل فیش های واریزی ازطریق پست یا اعزام نماینده تحویل معاونت وکلا گردد. (ذکر نام و محل دقیق خدمت بر روی فیش الزامی است)

تذکر: با توجه به مشکلات و اختلال سامانه از ثبت نام جدید از طریق سامانه خودداری شود. بدیهی است ثبت نام های صورت گرفته قبلی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

معاون وکلا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

پروانه وکالت قضات در حال اشتغال» در مرکز وکلای قوه قضاییه
پروانه وکالت قضات در حال اشتغال» در مرکز وکلای قوه قضاییه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. مرکز محترم وکلا، کارشناسان رسمی قوه قضاییه ،چرا به کارشناسان حقوقی شاغل در دستگاههای اجرایی نیز با این سنوات که برای قضات در نظر گرفته اید . پروانه وکالت در حالت اشتغال صادر نمی کنید .مگر نه اینکه کارشناسان حقوقی شاغل در ادرات هم همانند قضات درس حقوق خوانده اند ودر سنگر دفاع از بیت المال تلاش می کنند. اگر می خواهید امتیاز بدهید به عدالت بدهید .

  2. سلام،اقدام کاملا صحیح در راستای حفظ حرمت و شان قضات ،ودر پاسخ به برخی اعمال نسنجیده و غیر کارشناسی صورت گرفته توسط برخی محافل که ساحت وکالت را ملک پدری خود می دانند و ورود قضات که اغلب کمترین چشم داشت مالی به قضیه را دارند در تعارض منافع خود می دانند ، این حق که قاضی بعد از سی سال بدون آزمون بتواند وکیل شود در قانون قبلی که از قضای روزگار تاریخ آن به زمان قبل انقلاب می رسد به رسمیت شناخته شده بود ،حال چه اتفاق افتاده برخی وکلای فوکولی که از قانون گذاری زمات طاغوت بعنوان شاهکارهای قانون گذاری یاد می کنند کمر به حذف آن و سلب حق مسلم مکتسبه این قشر زحمت کش دارند

  3. ضمناً دوست گرامی آقای نیما، وکلا در شرکت‌ها یا نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی یا وکیل هستند یا مشاور حقوقی! و نه نماینده حقوقی! نماینده حقوقی یه کارمند است که فقط لوایح تنظیم شده رو میزاره رو پرونده ولاغیر!

  4. مسخره میباشد این طرح قضات با سابقه ۵ الی ۶ سال الان دارن حدودا ۳۰ میلیون تومن دریافتی دارندو یه کارمند با این ۵ الی ۶ سال با دریافتی ۶۵۰۰تومن که در قوه قضا کار میکند و اونوقت تمام کارهای قضات رو باید کارمند انجام بدهد اگر هر طرح یا لایحه ای در مجلس تصویب بشه باید برای تمام اعضای قوه قضا تصویب بشه نه قشر خاصی .خدا باید برای همه باشد نه قضات و روسا

  5. دریافتی یک صدم وکلا😅😅همین که قاضی بعد از بازنشستگی ش وکیل بشه شبهه ایجاد مفسده را زیاد میکنه مجلس با طرح تسهیل ش قطعا ضربه میزنه ب وکالت و حالا هم مرکز وکلا ب جای اینکه فکری برای وکلای کم کار و بیکار خودش برداره داره برای بعد از بازنشستگی قضات کار فراهم میکنه اینکار قطعا اشتباه هست ولی کو گوش شنوا والا

  6. هر دم از این باغ بری میرسد…تازه تر از تازه تری میرسد…
    فقط میشه ابراز تاسف کرد همین!!!

  7. اقاجان، قاضی و نماینده مجلس شغل داشتن یه عمر تامین بودن ازدواج کردن خونه و زندگی ها دارن،
    بفهمید اینو که نباید دوباره شغل بهشون بدید‌. از اون گذشته مگر ادعا ندارند که سواد و علم و تجربه دارن، پس بیان وسط سه ساعت آزمونه چیزی نیست، خودشونو ثابت کنن. من نمیفهمم چرا از آزمون فراری هستند. به جوانها خیانت نکنید، بفهمید اینو که ظرفیت وکالت کمه و تازه تقلب هم در آزمونها هست، چون جاشون به ناحق گرفته شده. متوجه باشید روسای دادگستریها، روسای کانون وکلا، بیت محترم رهبری و غیره، نزارید جوانها زندگیشون فنا شه.

  8. چرا جوسازی میکنید در متن نامه نوشته بطور غیرفعال و بدیهی هست که قاضی که ۲۰ سال تجربه داره به اندازه وکیل مسلط به قوانین هستش

    1. دوست گرامی آقای سعید، قانون فرقی بین پروانه وکالت فعال و غیرفعال و این واژه‌های من دراری ماده ١٨٧ نگذاشته!

  9. متاسفانه مجلس محترم با اینگونه مصوبات صرفا برای قضات بازنشسته کارکنان بازنشسته دولت و نمایندگان مجلس و …ایجاد رانت نموده و دلیل آن را هم حمایت از اشتغال جوانان اعلام می فرمایند و برخی از نهادها مانند مرکز وکلای قوه قضاییه هم که در این راه گوی سبقت را از نمایندگان محترم مجلس و اعضای محترم شورای نگهبان ربوده اند.

  10. کار مرکزاشتباه بود در این زمینه نظر اسکودا صحیح تره اینکه نمیشه طرف هنوز بازنشسته نشده شما براش پروانه غیر فعال صادر کنی… قانونا هم نمیشه برای کسی که قاضیه پروانه وکالت صادر کرد بهتر بود می‌گذاشتند قاضی بازنشسته بشه تمام شرایطش رو احراز می‌کردند بعد بهش پروانه میدادند این مثل اینه که برای یک دانشجوی لیسانس حقوق پروانه وکالت صادر کنی…که اگر لیسانسشو گرفت آزمون داد احراز شرایط شد بشه وکیل…خوب دوباره کاریه فکر میکنم بده بستونی تو کاره…البته این روهم باید در نظر داشت..که کانون وکلاء واسکودا هم همه کارشون خوب نیست و مقامات مسئول چند تا از کارای غیر قانونیشون رو میدونند…

  11. وکلا تدریس میکنن . عضو هیات علمی هستند . ساخت و ساز میکنن . در شرکتها نماینده حقوقی هستند .از هرکدام دریافتی جداگانه دارند . این رانت نیست ؟؟؟؟!!! اما قضات ممنوع هست شغل دیگری داشته باشند با دریافتی یک صدم وکلا . حالا شما فکر کنید اندکی فکر وتامل و تفکر

  12. خسته نباشید عرض میکنم خدمت همه کسانی که دغدغه اشتغال جوانان را دارن!
    عدالت هم معنا پیدا کرد عده ای در آن واحد چند شغل و درآمد و عده ای بیکار و محتاج نون شب.

  13. آقای ریسی کجایید شما که اینقد از عدل و داد نیگفتید
    بترسید از زمانیکه آه این جونای بیکار و چشم انتظار دامن شما ها رو بگیره

    1. نیما جان قضاتی که ناراحتن استعفا بدن برن وکیل بشن چرا میخوای خلاف یه عده رو توجیه کنی .
      اونام اگه ترسی ندارن بعد بازنشتی آزمون بدن مثل هزاران جوان جویای کار چرا دنبال رانتن همش

  14. مصوبه مجلس یک تصمیم کاملا غیر کارشناسانه و عجیب و غریب بود. شان قضات کشور را در تمام جهان زیر سوال برد، تقصیری هم نداشتند، باید با چند حقوق دان که تعارض منافع هم نداشته باشند، مشورت می کردند.
    تنها کاری که قوه قضائیه می توانست برای قضات شاغل با سابقه انجام بده همین بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا