تعویق احتمالی آزمون وکالت ۹۹؛ چند هفته یا چند ماه؟

پایگاه خبری اختبار- در روزهای اخیر و با قوت گرفتن زمزمه‌های تعویق آزمون وکالت ۹۹ به نظر می‌رسد باید منتظر خبر موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا با به تاخیر افتادن زمان برگزاری این آزمون باشیم؛ آزمونی که به گفته مسئولان حدود ۸۵ هزار نفر برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند و بر اساس تقویم زمانی اعلام شده، قرار است روز ۲۸ آذر برگزار شود.

انتظار داوطلبان این آزمون برای تعیین تکلیف نهایی و اعلام خبر قطعی در اینباره، به‌ویژه با اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه درباره تعویق مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۹۹ شدت یافته است، تاجایی که شب گذشته دکتر عیسی امینی، رئیس سابق کانون وکلای داگستری مرکز نیز در توییتی به لزوم تعیین تکلیف «شفاف و به موقع» آزمون تاکید کرد.

با این وجود سوالی که مطرح می‌شود این است که تعویق احتمالی آزمون وکالت چه مدت خواهد بود؟ بعضی داوطلبان صرفاً موافق تعویق چند هفته‌ای هستند تا دوران اوج شیوع کرونا سپری شده و آمار مبتلایان و قربانیان بیماری نزولی شود، در مقابل اما گروه دیگری خواهان برگزاری آزمون در اواخر اسفند یا اوایل بهار هستند، زمانی که گرم‌شدن نسبی هوا امکان تهویه بهتر را برای حوزه‌های امتحانی فراهم کند.

نگاهی به آزمون‌های به‌تعویق افتاده در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که تغییرات زمان آزمون چندان طولانی نبوده و  نهایتا چند هفته به طول انجامیده است. برای مثال آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور که قرار بود در روزهای ۶ و ۷ آذر برگزار شود به روزهای ۱۱و ۱۲ دی‌ماه موکول شده است.

در همین رابطه ابراهیم کیانی، نایب‌رئیس اسکودا، به خبرگزاری فارس چنین گفته است: «بیماری کرونا در شرایط فعلی در جامعه‌مان ماندگار است. این نظری است که کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا بارها آن را تکرار کرده‌اند. برگزاری این آزمون نیز زمانی طولانی به تعویق نخواهد افتاد و مانند آزمون‌های دیگر حتی با فرض و احتمال تعویق چند هفته‌ای به هر حال برگزار خواهد شد. از داوطلبان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی و زمان نهایی برگزاری این آزمون با رعایت شیوه‌نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا به اطلاع آن ها خواهد رسید.»

کیانی همچنین موضع اسکودا درباره زمان برگزاری آزمون را چنین تشریح کرده است: «موضع اسکودا در این زمینه همان فصل الخطاب مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با این بیماری است: «ایشان بارها فرمودند که تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با بیماری کرونا ستادی است که برای این امر تعیین شده است. بنا براین ما نیز به تبعیت از ایشان تصمیم‌گیری در زمینه برگزاری این آزمون را به عهده متخصصان این ستاد می‌گذاریم. مسئولان سازمان سنجش با این عزیزان در  تعامل هستند و در صورت به تعویق افتادن این آزمون در این زمینه به شرکت کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز مانند ابراهیم کیانی، کانون‌ها را تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته است. جلیل مالکی در عین حال رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را نیز امکان‌پذیر دانسته و گفته است: «این آزمون در سراسر کشور برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس امکان فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب بین شرکت‌کنندگان و برگزاری آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. در این شرایط ما نیز مانند داوطلبین منتظر رای و تصمیم نهایی کارشناسان این امر هستیم و پس از ابلاغ هر دستورالعملی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۷ دیدگاه ها

  1. این افرادی که جان انسان ها براشون مهم نیست و حتی به فکر والدین و افراد مسن خانواده نیستند و انگار همین فردا وکیل هم می شوند و پول پارو می کنند‌.خدا به داد موکل های بیچاره برسه که گرفتار چنین افرادی باشند. دوست محترمی که میگی تعویق آزمون مانع از انتقال بیماری نمیشه ، فصل سرد و محیط بسته صدرصد انتقال بیماری را زیاد می کنه. فقط کافیه یک نفر در فضای سربسته چند هزار متری آلوده باشه.اینقدر خودخواه نباشید

  2. من واقعا نگران خودم کرونا بگیرم ، ولی اینکه باعث بشم بخاطر به آزمون که از اساس همانند سایر آزمون ها تعیین کننده سطح دانش نیست، باعث آلودگی والدین بشم ، بسیار نگرانم.فصل سرد ، سالن های سربسته ،حتی با فاصله بیست متری که البته چنین امکانی هم نیست، آلودگی سرایت خواهد کرد. اینقدر خودخواه نباشید که انگار همین ماه پروانه وکالت دست تون میاد و پرونده های چند ده میلیاردی رو تا قبل عید بردید.

  3. کسی ک بخاد قبول بشه ،قبول میشه
    چ با تعویق ،چ بی تعویق
    خودتون و الکی اذیت نکنین،
    هر تصمیمی ک گرفته بشه ما مجبور ب اطاعتیم،پس با شرایط پیش اومده در کمال صلح و رضایت کنار بیایم
    شاید با بهونه هایی ک میاریم بتونیم بقیه رو قانع کنیم ک چرا قبول نشدیم،ولی خودمون و ک نمی تونیم گول بزنیم(لیس للانسان الی ما سعىٰ)
    بهتر اینکه ب محض اعلام زمان برگزاری،بیایم یه برنامه مناسب بچینیم،اگ قرار باشه همه ی شرایط محیا باشه و اونجوری ک ما میخایم باشه ک دیگه موفقیته ب دل ادم نمیشینه….

  4. بعضی از بچه ها جوری صحبت میکنن آدم احساس میکنه کودک ابتدایی داره حرف میزنه…
    خانم معلم اینا دروغ میگن ما خوندیم از ما امتحان بگیر ما ٢٠ میخوایم…😁😁
    جنابعالی حتما از اون هایی بودی اگه ١٩.۵ میگرفتی گریه میکردی آره؟؟؟
    فکر کن ببین چرا همه میگن تعویق بعد بگو تعویق بهانه افرادی هست که نخوندن…!
    همه ی دوستان میدونن که با یکی دوماه خوندن هیچ داوطلب تنبل و صفری نمیتونه موفق بشه پس نگید افرادی که مطالعه نکردن موافق تعویق هستن فقط.
    بنده خودم فول فولم ولی سلامتی مادرم رو با هزار تا پروانه وکالت هم عوض نمیکنم.
    التماس تفکر
    کل دنیا حالیشون نیست که تمام آزمون ها رو انداختن عقب بعد ما انجام بدیم؟؟؟
    یکم فکر کن

  5. عضی از بچه ها جوری صحبت میکنن آدم احساس میکنه کودک ابتدایی داره حرف میزنه…
    خانم معلم اینا دروغ میگن ما خوندیم از ما امتحان بگیر ما ٢٠ میخوایم…😁😁
    جنابعالی حتما از اون هایی بودی اگه ١٩.۵ میگرفتی گریه میکردی آره؟؟؟
    فکر کن ببین چرا همه میگن تعویق بعد بگو تعویق بهانه افرادی هست که نخوندن…!
    همه ی دوستان میدونن که با یکی دوماه خوندن هیچ داوطلب تنبل و صفری نمیتونه موفق بشه پس نگید افرادی که مطالعه نکردن موافق تعویق هستن فقط.
    بنده خودم فول فولم ولی سلامتی مادرم رو با هزار تا پروانه وکالت هم عوض نمیکنم.
    التماس تفکر
    کل دنیا حالیشون نیست که تمام آزمون ها رو انداختن عقب بعد ما انجام بدیم؟؟؟
    یکم فکر کن

  6. متأسفم برای دوستان که فقط ۴ تا کتاب خوندن ولی اصلا هیچ درکی از شرایط موجود ندارن!!!!
    شما اصلا فکر اون داوطلبی که میخواد از شهرستان و روستا بره مرکز استان میکنید؟؟؟ باچی باید بره؟ هتل هست؟ مسافر خونه بازه الان؟؟ الان هیچ کس خونه فامیل هم نمیره!! ظلم نیست در حق این آدم؟؟
    بقران قسم که برادر من خواهر من با دوماه عقب افتادن آزمون هیچ درآمد میلیاردی و هیچ موکلی رو از دست نمیدی؟؟
    همین چند وقت پیش بود که دکتر حریرچی داخل اخبار با اسلاید نشون داد که حتی یک نفر هم ناقل باشه کل افراد داخل سالن کرونا میگیرن…
    از دست دادن اعضای خانواده مهم هست یا نه براتون؟؟
    اکثر بچه ها برای خوشحالی و سربلندی پدر مادرشون دوست دارن وکیل بشن پس خانواده ارزش اینو داره که حتی بیخیال آزمون بشیم تا سلامت افراد خانواده به خطر نیوفته پس تعویق یکی دوماهه فکر نکنم زیاد به جایی بر بخوره…
    التماس میکنم کمی فکر کنید

  7. به نام خدا

    سلام و عرض ادب

    دوستانی که خوب خوندن؛
    به گفته روانشناسان و مشاوران تحصیلی مطالب و دروسی که در ذهن تثبیت شده تا ۶ ماه در ذهن باقی خواهد ماند
    از طرفی، اون عزیزانی که تا امروز نخوندن بازم نمیخونن، خیالتون راحت

    کاش میدونستید الان همگی باید نگرانیمون چی باشه( بلاتکلیفی از هرررر چیزی بدتره، برای هر دو گروه)

    پس لطفا همگی خواهان این باشیم که زودتر تکلیفمون روشن بشه،

    تمام.

  8. بنظر من سلامتی مهمتر از وکیل شدن هست
    اگر آزمونی برگزار بشه تو این وضعیت بعدا طرف کرونا بگیره
    و اینکه مبنا هم به قبولی طرف باشه خدایی ناکرده فوت کنه به چه درد میخوره وکالت .
    من شخصا راضی به برگزاری ازمون نیستم
    تو این وضعیت بحرانی کرونا استرس گرفته همه

  9. روزانه صدها هزار نفر دارن با مترو چشم تو چشم چسبیده به هم توی فضای بسته جابجا میشن ولی از دید کسی مهم نیست. منتها به نظر دوستانی که نخوندن اگه بخوایم سالی یه ازمون برگزار کنیم اونم در صورتی که بین صندلی ها ۲ متر فاصله هست قتل عام راه میفته!!
    مثلا بیفته اسفند اتفاق خاصی قراره بیفته؟ اونموقع هم بیماری هست. اونموقع هم هوا سرده و شرایطش با الان یکیه منتها فرقش اینه اونایی که الان دو سه ماه بیشتر نخوندن و شانسی ندارن تو ازمون توی این فرصتی که به دست میارن به مایی که چندین ماه جلوتر شروع کردیم به خوندن میرسن و شانسمون برابر میشه. چون ما که دیگه همه خوندنی ها رو خوندیم و دیگه چیزی بهمون اضافه نمیشه تو این مدت ولی این تعویق باعث میشه دوستانی که کمتر خوندن و از ما عقب هستن خودشونو برسونن. به ما هم حق بدین که دلمون واسه زحمتامون و وقتی که گذاشتیم بسوزه وگرنه ما هم از بیماری میترسیم.

  10. بعضی ها خیلی خود خواهن و فقط موقعیت خودشون براشون مهمه جالبه که اینا همون قشری هستن که وکیل شدنی هم بیشتر به جنبه ی پولی و کاسبی وکالت فکر میکنن و اصلا براشثن موقعیت موکل مهم نمیشه. از چندتا کامنت میشه به خیلی چیزها پی برد. جای تاسف داره تو کشور ما مسئولیت اجتماعی و یکی برای همه و همه برای یکی کلا انگاری تعریف نشده همه فقط دنبال منافع شخص خودشون هستن و بقیه براشون ذره ای ارزش نداره. میگن فاصله رو رعایت کنن تو ازمون مگه تو قضاوت و مشاوران رعایت کردن ؟ اصلا اونی که وسیله ی شخصی نداره و باید با ماشین بیرون بره مرکز استانش چی ؟ والا روا نیست فکر مائه بی پول هم باید باشن خب. من به شخصه خیلی میترسم از چندین ساعت تو یه ماشین سواری ۵ نفر کیپا کیپ هم بشینیم خیلی ها هم رعایت نمیکنن. ولی برای یک عدده فقط خودشون مهم هستن گویا. درسته با حرف های ما تصمیم گیری نمیشه ولی ناراحت میشه ادم وقتی خودخواهی بعضی هارو دیدنی😔😒

  11. امید واریم طرح ممنوعیت مجوز پروانه وتمدید کانون وکلا برای شاغلین وبازنشستگان در مجلس صویب شود.تا راه برای اشتغال جوانان بیکار باز شود.

  12. آقاجان چرا طرز فکرتون اینجوریه چرا انقدر خودخواهین اصلا از کجا معلوم شمایی که هی میگی آزمون تعویق نیوفته سر وقت گرفته بشه امسال قبول بشی حالا اگه ۲ماه بهت فرجه بخوره بیشتر بخون شاید قبول شی … یهویی دیگه یهو دیدی امسال شرکت کردی نه تنها قبول نشدی هیچ تازه فرصت اینکه بخونی واسه سال دیگه رو هم از دست میدی چون میری سینه قبرستون …

  13. شما بعد یک سال برنامه ریزی و خوندن واقعا نمیدونین که نباید بدون سند و مدرک با این اطمینان حرف بزنین؟
    شما به فکر اون داوطلبی هستی که یکسال و حتی بیشتر خونده و بیماری زمینه ای داره و کرونا براش خطرناکه؟ یا فقط به فکر برنامه ریزی خودتون هستین؟
    شایدم اون کاسبا و کارگرایی که تو این گرونی و وضع بد اقتصادی مجبور به تعطیلی هستن هم در نظرتون بدون برنامه ریزی هستن؟!
    یکم همدلی به جایی برنمیخوره و هرکس پاداش تلاش و زحمتی رو که برای این آزمون کشیده میبینه،پس لطفا با دید بازتری به مسئله نگاه کنین.

  14. اونایی که یکسال خوندن اگه قراره با تعویق چند هفته ای نهایت چند ماهه سوادتون نم بکشه فاتحه وکالتو بخونید ملت جونشونو از سر راه پیدا نکردن بشن گوشت قربونی لج و لجبازی کانونو و مرکز وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا