توصیه‌ دادستان کل کشور به قضات جوان: نیازهای شخصی‌تان را نزد دیگران ابراز نکنید

پایگاه خبری اختبار- دادستان کل کشور خطاب به قضات جدید‌ گفت: برای جایگاه خود حرمت قائل شوید. قاضی بر مسند دیانت، امانت و صلاح منصوب است.

به گزارش اختبار به نقل از میزان، مراسم تحلیف کارآموزان قضایی دوره‌های ۱۲۰، ۱۲۱ و ۱۲۲ استان قم و دوره ۱۶ استان کرمانشاه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور برگزار شد.

موحدی آزاد در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: در فرایند آموزش، جذب و گزینش قضات شاهد این هستیم که چطور به منظور تامین سرمایه انسانی دستگاه قضا از سر دلسوزی، با انگیزه و دقت تمام، فعالیت‌ها به نحوی انجام می‌شود که خدای ناکرده حقی ضایع نشود و از طرفی افراد بی جهت وارد قوه قضاییه نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد گفت: هدف اصلی ما تشویق نیرو‌های خدوم دستگاه قضاست.

بیشتر بخوانید:

فهرست بیماری‌های مانع استخدام قضات

آشنایی با منابع و نحوه پاسخگویی مرحله تشریحی آزمون قضاوت

دادستان کل کشور با بیان آسیب‌های فعالیت در امر منصب قضا، بصورت کاملا مصداقی از اقداماتی که مناسب رعایت جایگاه و شان این منصب نیست، نام برد و خطاب به قضات جدیدالاستخدام تاکید کرد: از اقداماتی که مناسب رعایت جایگاه و شان این منصب نیست، دوری کنید و بدور از توجه به هرگونه حواشی در محیط کار، تمرکزتان صرفا به رسیدگی مشکلات مراجعان منعطف شود. به سطح روابط در محیط کاری و زندگی خود واقف باشید. از فعالیت‌های اقتصادی غیرمتعارف برحذر باشید. در کسب اطلاعات حوزه‌های امنیتی و اجتماعی و مواردی که دفع شر، کشف پرونده و کشف جرم مهم باشد، فعال بوده و از مداخله در مسائل شخصی مراجعان دوری کنید. در تکریم ارباب رجوع بکوشید، اما این به معنی رفاقت با ارباب رجوع نیست. بی جهت خود را در مظان شائبه قرار ندهید. مراقب باشید دعوت به شرکت در هر مجلسی را نپذیرید.

وی همچنین افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند برای قاضی مشکل ایجاد کند، نقل حوائج شخصی نزد دیگران است.

وی ادامه داد: خدمت در امر منصب قضا محدودیت و محرومیت زیادی دارد، اما بواسطه قداستش، ارج دارد. هر چه سختی متحمل شوید، چند برابر اجر آن را دریافت خواهید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد اظهار کرد: رعایت انصاف بر اساس قواعد و قوانین، برای قضات مهم است؛ لذا در تمامی پرونده‌ها و حالات انصاف را از دست ندهید و در نگارش گردش کار دلایل طرفین ارزیابی، استنباط درست و نظریه مستحکم ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به نوع ارتباط با ضابطان گفت: ضمن ارج نهادن به زحمات ضابطان با صدور دستورات مقتضی، هدایت پرونده را به نتیجه برسانید.

دادستان کل کشور با بیان اینکه قضاوت منصب الهی و خدایی است، گفت: از دید عرفی و اجتماعی توجه به امانتداری و درستکاری افراد برای دستگاه قضایی مهم است و این قبیل شاخص‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت. سلسله مهمات مردم در شرع به تصدیق و تجویز قاضی منتظم می‌شود؛ لذا برای جایگاه خود حرمت قائل شوید. قاضی بر مسند دیانت، امانت و صلاح منصوب است و نه بر فساد.

وی همچنین بر رعایت آراستگی ظاهری علاوه بر وارستگی روحی، صحه گذاشت و اذعان کرد: تاثیر آراستگی ظاهری بر شخصیت و ایجاد ارتباط موثر مهم به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد گفت: انجام کار قضاوت نباید باعث شود که قضات از خانواده خود غافل شوند. ضمن اینکه قضات مجرد نیز هرچه زودتر بر تشکیل خانواده مبادرت بورزند.

دادستان کل کشور در پایان سخنان خود با اظهار امیدواری از سرعت قابل ملاحظه تامین کادر قضایی در همه حوزه‌ها عنوان کرد: امر جذب و گزینش قضات طی سال‌های اخیر با سرعت قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و در این مسیر به رشد محتوا، بکارگیری اساتید مجرب، تدوین سرفصل‌ها و مواد آموزشی مورد نیاز و مناسب و ارائه آن به کارآموزان حین دوره آموزشی بصورت ویژه پرداخته شده است که اثر آن در کسب نمرات برتر پایان دوره کارآموزی و جذب نیرو‌های مستعد از حوزه و دانشگاه با سطح تحصیلات بالا مشهود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا