نامۀ بهمن کشاورز به روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور

در نامۀ بهمن کشاورز به رؤسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور تأکید شد :

لزوم روشن گری در باره تعداد پذیرش کارآموز در آزمون وکالت ۹۵

پایگاه خبری اختبار- بهمن کشاورز، در نامه ای که در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۱ به رؤسای تمامی کانون های عضو اسکودا ارسال شده است، به توضیح و تشریح دلالیل کاهش ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت در سال جاری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری اختبار، رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران، علت لزوم این روشن گری ها را «جلوگیری از طرح یا بی اثر کردن مطالب مطروحه در خصوص انحصارطلبی کانون وکلا و مطالبی از این گونه» دانست که «احتمالاً برای بهره برداری در موقع طرح لایحه قانون جامع وکالت مطرح می شود.»

متن کامل این نامه که نخستین بار از سوی روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان گلستان انتشار یافت، به شرح زیر است:

«احتراماً شنیده شده است افرادی به انتقاد از کاهش تعداد پذیرش کارآموز در آزمون سال ۱۳۹۵ پرداخته اند. صرف نظر از اینکه این مطلب با توجه به اینکه این تعداد هنوز اعلام نشده است، به خودی خود در خور تأمل است، از آنجا که اینگونه تحرکات و اقدامات، به ویژه اگر هماهنگ و برنامه ریزی شده به نظر برسد، مبتنی بر نیت خیری نیست، توصیه می شود با استفاده از سانه های محلی، اعم از مکتوب و شنیداری و دیداری، در خصوص علت کاهش تعداد پذیرش، توضیح و توجیه لازم در اختیار افکار عمومی گذاشته شود.

این موارد عبارت است از:

۱. جذب بی رویه و بی حساب و کتاب افراد به دانشکده های حقوق بی شمار سراسر کشور به لحاظ  کتاب محور بودن رشته حقوق و عدم نیاز به آزمایشگاه یا استاد؛

۲. عدم آشنایی مردم ما با فرهنگ وکالت و عدم استفاده آن ها از خدمات وکیل که باعث شده است عرضه خدمات وکالتی و مشاوره حقوقی، به طور فاحشی از تقاضای این گونه خدمات بیشتر باشد؛

۳. تبدیل دیپلمه بی کار بدواً به دانشجوی حقوق و بعداً به لیسانسیه بی کار و نهایتاً وکیل بی کار که این فرایند به هیچ وجه «کارآفرینی» محسوب نمی شود بلکه خود نوعی آسیب اجتماعی است؛

۴. تعداد بی حساب جذب کارآموز با احتساب قضات و کارمندانی که پس از جدا شدن از دادگستری و سایر ادارات به استناد لایحه استقلال و اصلاحات آن پروانه می گیرند و همچنین تعدادی که مرکز مشاوران قوه قضائیه جذب کرده است، عملاً موجب فساد است. اما متأسفانه در زمان تعیین تعداد نیاز سالانه، در کمیسیون موضوع تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، به موارد مذکور توجه نمی شود و تعداد کارآموزان بدون لحاظ سایر جذب شدگان، به شرح پیش گفته، تعیین می گردد؛

۵. اگر واقعاً به تعداد بیشتری وکیل نیاز بود، چرا قوه قضائیه در دوران فترت که بزرگترین کانون وکلای ایران رییس انتصابی داشت، اقدام به جذب تعداد مورد نیاز نکرد؟ (دوران فترت قریب به ۱۷ سال ادامه داشت)

عنایت می فرمایند این روشن گری ها به منظور جلوگیری از طرح یه بی اثر کردن مطالب مطروحه در خصوص انحصارطلبی کانون های وکلا و مطالبی از این گونه است که احتمالاً برای بهره برداری کردن در موقع طرح لایحه قانون جامع وکالت مطرح می شود.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۳ دیدگاه ها

  1. وقتی خودتون رو با پزشکها مقایسه میکنید، میخوام بدونم اگه قرار بود تو کنکور پزشکی قبول بشین، چند سال پشت کنکور میموندین که آخرشم محال بود با اونهمه شرکت کننده گروه تجربی و ظرفیت کم رشته پزشکی امیدی به قبولی تون باشه، بعد اونوقت اینو مقایسه کنید با حقوق که کافیه شب تصمیم بگیرید که حقوق بخونید و صبح برین تو یه دانشگاه پیام نور فراگیر با کمترین پول و هزینه ثبت نام کنید و بعد چهار سال با یه مدرک لیسانس بیاین اینجا از کانون وکلا طلبکار باشین چرا شمارو به عنوان وکیل قبول نمیکنه.

    پزشکی هم قبولی تو دانشگاهش سخته، هم هفت سال درس سخت داره، و بعد اونم طرح باید بگذرونن و تازه میشن یک پزشک عمومی.

    1. دوست عزیز، امکان انتشار نظراتی که حاوی اتهامات اثبات نشده یا توهین نسبت به اشخاص ثالث هستند، در این سایت وجود ندارد.

  2. به نظرم باید قوانین خاص صد درصد از آزمون وکالت حذف شود.هیچ آزمونی حجم منابع آزمون وکالت را ندارد.کمی بررسی کنید،نگرشی مفید و سودمند داشته باشید.

  3. باسلام.به نظرم اگر آزمون وکالت به دو قسم آزمون حقوقی و آزمون کیفری مجزا و مستقل درآید بسیار عالیست.اگر این کار عملی شود راه را برای داوطلبان هموار ساخته و بازدهی خوبی نیز خواهد داشت.به علاوه این نکته شایان ذکر است که بسیاری از وکلای ما در سطح جامعه از پروانه وکالت خود به هیچ عنوان استفاده ننموده ویا در صورت اسفاده،کارشان بسیار محدود است ؛ طوری که میتوان گفت آنها اصلا تمبر باطل نمیکنند، به وضعیت آنها نیز باید رسیدگی گردد چرا که چه بسا جای بسیاری از علاقمندان را گرفته اند. به نظرم بایستی به این امر توجه شود و کارکرد وکلا در هر سال ویا ماه بررسی گردد و در صورت عدم استفاده از پروانه ی وکالت ،پروانه ی آنها را باطل کرد. لطفا به نظریات من توجه فرمایید .باتشکر

  4. جناب کشاورز عزیز ظاهرا متوجه نیستید مخاطب شما جمعی حقوقدان هستند و نه مردم عام!دفاعیات  و استدلال های شما در قبال دادخواست متقاضیان پروانه بهیچ وجه رافع مسئولیت شما نیست.

    سوالات آزمون وکالت مفهومی و اختلافی بوده و هر سوال آن با یک پرونده قضایی سنگین از حیث تحقیقات  و اطلاعات برابری میکند  ایرادی اساسی به پذیرش قضات بازنشسته و اخراجی و مستفعی و … بدون حضور در آزمون و کسب پروانه  و تصاحب همان معدود سهم اندک داوطلبین زحمتکش میباشد بعلاوه پذیرش عده زیادی تحت سهمیه ایثارگری بدون رعایت حداقل میزان و رتبه علمی لازم وفق قانون جامع حمایت!! بعضا ایثارگرانی در آزمون قبول شده که از درسهای با ضریب سه نمره منفی بیست آورده و در بقیه دروس هم حتی از مثبت بیست تجاوز نکرده اند!

    جناب کشاورز بهتر است بجای کم کردن سهمیه ها و برگزاری آزمونهای ثقیل مفهومی که در سه آزمون اخیر باب شده و به جرات خود شما و همکارانتان هم توانایی پاسخ به اینگونه ازمونها را نداشته و مطمئنا در صورت شرکتتان در آزمون بعید میدانم بتوانید به ده درصد هم جواب صحیح بدهید بفکر ابطال و تعلیق پروانه های صادره سابق باشید. شما باید وکلای خود را به روز نگهدارید و میطلبد که آنها حداقل هر دوسال یکبار در این آزمونها شرکت کنند و در صورت موفقیت پروانه آنها تمدید شود .تا از این طریق هم فضا برای داوطلبین لایق و کوشا باز شود و هم سطح علمی وکلای سابق مطابق علم و دانش روز باشد.

    جناب کشاورز لطفا بجای کم کردن سهمیه های کانون که چتد سال است خلاف حقوق مکتسبه دانشجویان حقوق در حال انجام آن از طرق بظاهر قانونی هستید بفکر اصلاح پروانه های صادره وکلای سابق و ایجاد رقابت سالم بین علاقه مندان این رشته باشید.

     

    نکته دیگر نوع برگزاری آزمون هاست که هرگزنمیتواند  ملاک  برتری علمی دانشجویان را ثابت کند. و بسیاری از قبول شده های آزمونها در کمتر از یک هفته بعد از آزمون اگر همان سوالات برایشان باز پرسش شود قادر به نصف پاسخگویی قبلی خود هم نیستند.

  5. جناب کشاورز سلام

    با احترام به نظر حضرتعالی دو سوال:

    ۱) چرا سالهای گذشته روند کاهش ظرفیت رو به شکل معقول اجرا نکردید؟

    ۲) تفاوت ما با داوطلبان سالهای گذشته چیست؟؟؟

    امیدوارم همه ی داوطلبان را چون فرزندتان بدانید و اگر قرار بر کاهش ظرفیت است به شکل معقول و در طی چند سال با روندی عادلانه این طرح انجام گیرد. طرحِ معضل ما کاملا درست است اما روشی ک انتخاب کردید عادلانه نیست… دستِ ما کوتاه و خُرما بر نخیل…. ای که دستت می رسد کاری بکن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا