جلیل مالکی: مدعیان لو رفتن سوالات آزمون وکالت، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند/ بیش از ۲۰۰ وکیل در اثر کرونا جان باخته‌ اند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۲۰۰ نفر از وکلا در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، از تعقیب قضایی کسانی خبر داد که مدعی لو رفتن سوالات آزمون وکالت ۹۹ شده بودند.

به گزارش اختبار به نقل از ایلنا، جلیل مالکی در ابتدای این نشست ضمن گرامی‌داشت ایام محرم گفت: یکی از ویژگی‌های رهرو واقعی امام حسین(ع)، ایستادگی در مقابل کژی‌ها و نادرستی‌ها و دفاع از حقوق مظلوم است. کانون وکلای دادگستری مستقل مفتخر است که وکلای آزاده و شجاع تربیت کرده است. آزادگی وکیل  دادگستری زمانی محقق می‌شود که در درون نظام سیاسی کشور باشد و استقلال وکیل دادگستری زمانی تحقق پیدا می‌کند که در بستر ساختار مستقلی همچون کانون وکلای دادگستری مستقل پرورش یافته باشد.

تشکیل جریانی در نقض استقلال وکیل و کانون وکلای دادگستری مستقل

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: متاسفانه در سنوات اخیر و بر خلاف آموزه‌های قانون اساسی، جریانی در کشور‌ قدرت‌ گرفته که خواسته یا ناخواسته در مسیر نقض استقلال وکیل و کانون وکلای دادگستری مستقل و یا تجزیه و تضعیف آن برآمده و اگرچه در لفظ شعار استقلال نهاد وکالت داده می‌شود اما در عمل خلاف آن عمل می‌شود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه اخیرالتصویب رییس سابق قوه قضاییه یکی از این نمونه‌هاست. همه ما می‌دانیم که آیین‌نامه هر قانون برای یکبار و در چارچوب همان قانون باید تنظیم و تصویب شود.

کانون وکلای دادگستری؛ متولی اداره امور وکالت

 مالکی اظهار کرد: به موجب ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، قانونگذار برای یکبار وظیفه تنظیم آیین‌نامه اجرایی این قانون را به عهده کانون وکلای دادگستری به عنوان متولی اداره امور وکالت و وظیفه تصویب آنچه را که تنظیم شده است را به عهده وزیر دادگستری قرار داده است. آنچه که از مفهوم این ماده قانون مستفاد می‌شود این است که

  • اولا‌ً صفر تا صد وظیفه تنظیم‌گری به عهده کانون وکلا گذاشته شده است و صفر تا صد تصویب بر عهده مرجع تصویب گذاشته شده است.
  • ثانیاً؛ قانونگذار یکبار اجازه تنظیم و تصویب آیین‌نامه تمام عیار را به کانون وکلا و وزیر دادگستری محول کرده و اجازه تکرار آن را به هیچ یک از دو مرجع نداده است.

 اتهام لو رفتن سوالات از ریشه بی‌اساس بود

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از برگزاری آزمون وکالت برخی از رسانه‌ها از لو رفتن سوالات خبر دادند، این موضوع چقدر صحت دارد و اینکه در صورت صحت نداشتن، آیا از این رسانه‌ها شکایت می‌کنید؟ گفت: «متاسفانه یک اتهام ناروا و ناجوانمردانه‌ای به نهاد وکالت دادگستری توسط برخی از رسانه‌های مکتوب و مجازی داده شد و ذهن مردم و داوطلبان آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری را مشوش کرد که از ریشه بی‌اساس بود.

بیشتر بخوانید:

اسکودا : دفتر حراست سازمان سنجش سلامت آزمون وکالت را تایید کرده است

کسانی که کمترین اطلاعی از فرآیند برگزاری آزمون وکالت در کشور دارند، مستحضرند که صفر تا صد این آزمون توسط سازمان سنجش با رعایت همه پروتکل‌های حراستی و نظارتی برگزار می‌شود و کانو‌ن‌های وکلای دادگستری هیچ‌مداخله‌ای در فرآیند برگزاری این آزمون ندارند.

 اینکه گفته شده سوالات مکتوب در شب آزمون منتشر شده و با ارائه یک فایل صوتی تقلبی اعلام می‌کنند که سوالات آزمون لو رفته است یا ناشی از بی‌اطلاعی آنها از فرآیند برگزاری آزمون است یا ناشی از عناد و سو نیت آنها در ارتکاب بزه تهمت و افترا به نهاد وکالت است.»

توسط مراجع قضایی صحت و سقم این قضیه مشخص خواهد شد

وی تأکید کرد: کانون وکلای دادگستری با بازرسی‌های بدنی شدید و تحت نظارت دوربین‌های نظارتی، محل را ترک می‌کنند یعنی هیچ دسترسی به سوالات ندارند. سپس این‌سوالات توسط سازمان سنجش بازنگری یا حتی جابجایی می‌شود. چگونه می‌توان با چنین فرآیند مستحکمی که در سازمان سنجش چک می‌شود، ما کانون‌های وکلای دادگستری را به افشای سوالات آزمون متهم کنیم؟

مالکی گفت: این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و قطعاً توسط مراجع قضایی صحت و سقم این قضیه مشخص خواهد شد و ان‌شاالله به مجازات عمل خود خواهند رسید.

بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا در نتیجه ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند

 وی با اشاره به واکسیناسیون وکلا بیان کرد: «در شرایطی که یکی از خطر پذیرترین اقشار کشور وکلای دادگستری هستند که هر روزه در دادسراها، مراجع قضایی و زندان‌ها در معرض ابتلا به ویروس هستند، جای تاسف است که درخواست‌های مکرر کانون وکلای دادگستری برای در اولویت قرار گرفتن وکلا هنوز مورد اجابت متولیان امر قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

واکسیناسیون وکلای دادگستری عضو کانون وکلای بوشهر از هفته آینده آغاز خواهد شد

قریب به ۵ هزار نفر از وکلا مبتلا به کرونا شدند و بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا در نتیجه ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند؛

مسئولانی که  از اولویت قرار دادن این قشر خودداری کردند، باید پاسخگوی فوت این وکلا باشند، مسئولیت کیفری برای این افراد وجود دارد و چنانچه در روزهای آینده وکلا در اولویت واکسن قرار نگیرند، کانون وکلا اقدام به تعقیب مسئولیت کیفری مسئولانی که منجر به مرگ وکلا شده‌اند، می‌کند. »

در غیاب وکلا تصمیم گرفته شد تا ظرفیت حذف شود

 رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به طرح کسب و کار تلقی کردن وکالت، بیان کرد: «این طرح در کمیسیون اقتصادی جهش تولید مطرح شد و از ابتدا تحت القائات کسب و کار تلقی شدن وکالت بود.

بیشتر بخوانید:

با معیار نصاب شناور طرح تسهیل نه تنها نخبگان جذب نخواهند شد، بلکه ضعیف‌ترین‌ها در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

آقایان سرلوحه طرح را بر سیاست‌های اصل ۴۴ قرار داده بودند و پس از آن در غیاب وکلا تصمیم گرفته شد تا ظرفیت حذف شود و نصاب شناور به تصویب رسید. ضرر و زیان ناشی از این موضوع را نمی‌توان جبران کرد و برهمین اساس با نمایندگان مجلس مشغول رایزنی هستیم تا آنها را متوجه تبعات زیان بار این طرح کنیم.»

به دنبال تقابل با نهاد قضاوت نیستیم

مالکی گفت: به هیچ عنوان خدشه‌ای میان نهاد وکالت و دستگاه قضایی ایجاد نمی‌شود زیرا ما خود را معین دستگاه قضا می‌دانیم و به هیچ عنوان دنبال تقابل با نهاد قضاوت نیستیم اما موارد خلاف قانون و ناقض استقلال در آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلا وجود دارد که قابلیت عملکرد را از کانون‌های وکلای دادگستری گرفته است. ما معتقدیم که “نهاد وکالت اگر قرار باشد که بمیرد، بهتر است ایستاده بمیرد” یعنی استقلال خود را از دست ندهد.

بسشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. دوستان کسی نمیدونه نتایج آزمون وکالت ۹۹ کی اعلام میشه؟قرار بود ظرف یه ماه اعلام بشه الان یه ماه و چند روزه هیچ خبری نشده؛خواهشا اگه کسی خبری داره بگه به ما ممنون میشم.

  2. اولش فکر کردم عنوان خبر را اشتباه خواندم…. فکر کردم نوشته:
    “از مدعیان لو رفتن سوالات آزمون وکالت دعوت شد تا اسناد و مدارک تقلب را در جلسه فوق العاده هیات مدیره کانون مرکز جهت بررسی فوری و اعلام نظر نهایی کانون به داوطلبان ارائه دهند”….
    بعدش گفتم شاید با عجله خواندم… یک بار دیگه عنوان خبر را خواندم… فکر کردم نوشته:
    “مدعیان لو رفتن سوالات آزمون وکالت به اسکودا دعوت شدند تا مساله به دقت بررسی شود”…
    بعدش دوباره خواندم فکر کردم نوشته:
    “متقلبان (احتمالی) شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند…
    بعد دوباره خوندم دیدم نوشته:
    مدعیان تقلب تحت تعقیب قرار گرفتند!!!
    یاد قضیه اسیدپاشی در اصفهان افتادم… خانواده های قربانی که با رسانه ها ارتباط می گرفتند گویا ظاهراً تهدید به پیگرد قضایی شده بودند اگر اشتباه نکنم.
    اصولاً در جهان سوم کسانی که از دلسوزی برای رسیدن به حق می خواهند مصلح باشند، به عنوان مفسد تلقی می شوند…
    و دقیقاً در جهان سوم در قسمت نظرات هیچ کس با هیچ کس مخالف نیست و همه با هم موافق هستند که آزمون وکالت سالم ترین آزمون است… این از ویژگی های جهان سوم است که هیچ کامنت دیگری منتشر نمی شود….
    واقعیت این است که ما ایرانی ها تک تک مان یک حکومت مستبد هستیم که دوست داریم صدایی مخالف با صدای خودمان شنیده شود… یا نظری مخالف با نظر خودمان منتشر شود…
    حالا یکی شغل و مسند دولتی دارد… یکی مسئول یک سایت است…
    یکی راننده تاکسی است…
    یکی معلم است…
    و مجموعه ما ایرانی ها می شود آنچه در قالب کلان می بینیم.
    ما فقط حرف می زنیم که طرفدار آزادی بیان هستیم.
    وگرنه در خصوص موضوع به این مهمی باید حداقل تاملی بر نحوه برگزاری آزمون وکالت داشت.
    نه؟
    آزمون وکالت بهترین حکومت در جهان است؟
    ما ته خط هستیم؟
    بقیه باطل و ما به حق هستیم؟
    هیچ ایرادی به کانون وکلا وارد نیست؟
    هیچ ایرادی به آزمون وکالت وارد نیست؟
    پس شد همون که گفتم.

  3. با سلام

    چرا پیجفلش کارت تحت تعقیب قرار نگرفته است ؟

    آزمون وکالت یکی از سالمترین آزمون های کشور است

  4. سلام خانم زنده دل
    وقت بخیر و با تشکر از مطالب سایت بسیار خوب اختبار
    نتایج سهمیه ایثارگران کانون وکلا، معمولاً چقدر دیرتر از نتایج سهمیه آزاد اعلام می شود؟ ممنون

  5. الان ۲۵روز گذشته رئیس اتحادیه سراسری گفت ظرف یک ماه نتایج اعلام میشه
    چرا خبری نشده تا الان؟؟..

  6. سلام ازهمه اینهاگذشته لطفابفرماییدنتایج آزمون ۲۵تیرکی اعلام میشه؟خواهشابپرسیدودقیق اعلام کنید

  7. من یه سوالی دارم واونم اینکه واقعااا تحت تعقیب قرارگرفتن؟*_*
    مثلاصفحاتی که داوطلباروتحریک میکردن به تعویق؟(مثل صفحه آقای” ر” مدرس جزاوکیفری..جالبه بعدش اومده گفته من توکلاسام گفتم برگزارمیشه../یاصفحه ف…؟آیاایناتحت تعقیب قرارمیگیرن؟)

    خطاب به صفحه اختبارماداوطلبادرحال حاضربه شدت عصبانی وکلافه اییم..شماجای مانبودین که سه بارامتحان آماده باشی هی تعویق بندازن!!!
    تحت کلی فشارروحی بودیم کلی اذیت شدیم..
    بعدهم این اخبارفروش سوالات اومدبیرون وتوی اخبارهم اشاره به لورفتن سوالات کرد..جداازایناوسایل تقلب روهم نشون دادن توی استوری وعجیب بود..شمابودین چیکارمیکردین؟

    بگذریم..ولی درست نیست نظرمیزاریم نمایش نمیدین☹🤗 حتی اگه نظرات لحن کلامی تندی داشته باشه..همش حاکی ازدلخوری ماداوطلباس..بهرحال..

    1. سلام جزییات موضوع و اشخاصی که علیه اونها کار قضایی انجام شده اعلام نشده فعلا در همین حد اطلاع‌رسانی کرده‌اند.
      انشاءالله که نتیجه زحمت‌ها و سختی‌هایی که متحمل شدید رو می‌گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا