تلاش دست‌های پشت پرده برای ناکارآمد جلوه دادن کانون‌ها در برگزاری آزمون وکالت

مهدی حجتی مدعی شد:

پایگاه خبری اختبار- حجتی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: بیش از دو دهه است که آزمون ورودی کارآموزی وکالت کانون‌های وکلا بدون هیچ چالشی و با امنیت کامل برگزار شده است و ادعا داریم که این آزمون یکی از سالم‌ترین آزمون‌های ورودی در کل کشور است؛ تا‌کنون اقدامات کسانی که با تمام قوا برای تخریب تنها نهاد مستقل وکالت کشور با هدف قرار دادن آزمون ورودی تلاش کرده‌اند بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش اختبار به نقل از ایلنا، سید مهدی حجتی در خصوص تعویق مجدد آزمون ورودی کارآموزی وکالت در کشور، اظهار کرد: آزمون وکالت کانون وکلا در زمره منظم‌ترین آزمون‌های سراسری است؛ بنابراین متأسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور به عاملی برای تعویق دوباره آزمون ورودی کارآموزی وکالت بدل شده است. به نظر می‌رسد که تصمیم به تعویق برگزاری آزمون با یک سیاست یک بام و دو هوا در کشور مواجه است و معلوم نیست که چرا در زمانی که آمار فوت شهروندان در کشور سه رقمی بود آزمون‌هایی در همین مقیاس در کشور برگزار شد و به علاوه در همین شرایط فعلی نیز آزمون ها دیگری  مانند آزمون ورودی دوره دکتری نیمه ‌متمرکز با ۱۸۰ هزار داوطلب که تعداد آنها بیش از دو برابر دواطلببین آزمون وکالت است. در ۱۵ اسفند ماه در ۱۱۰ شهرستان و ۲۱۰ حوزه امتحانی، به صورت هم زمان برگزار می‌شود و یا آزمون استخدامی متمرکز دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در ۲۴ بهمن ماه مجوز برگزاری می گیرد.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: آزمون ورودی کارآموزی وکالت علی رغم همه تمهیدات بهداشتی صورت گرفته و آن هم سه روز مانده به برگزاری آزمون که لینک پرینت کارت ورود به جلسه آن در سایت سازمان سنجش قرار گرفته، ناگهان به تعویق می‌افتد. در واقع پرسش اساسی اینجاست که از ۱۵ اسفند ماه که آزمون دکتری در کشور با آن تعدا داوطلب برگزار شد تا ۱۹ اسفند ماه که سه روز مانده به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت بود چه وضعیت جدیدی در وضعیت شیوع ویرس کرونا در کشور حادث شد که تصمیم به تعویق برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت گرفته شد تا از برگزاری این آزمون با فاصله یک هفته از برگزاری آزمون دکتری جلوگیری شود؟متأسفانه تاکنون پاسخی در این خصوص از ناحیه مراجع تصمیم‌گیر ارائه نشده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه انتقادها به تعویق برگزاری آزمون توسط اسکودا و مدیران نهاد مستقل وکالت بر خلاف نظر برخی ناشی از توهم توطئه نیست، گفت: قرائن و امارات و اخباری که وجود دارد ثابت می‌کند علت تعویق برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت، صرفاً مسائل بهداشتی به لحاظ جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا نبوده است و حتی تعیین تاریخ جدید برای برگزاری آزمون در ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز که همزمان با برگزاری آزمون دستیاری پزشکی و همچنین آزمون استخدامی بانک تجارت است که مشاور حقوقی نیز جذب خواهد کرد با برخی پیش فرض ها تعیین شده که طبعاً تا فرارسیدن زمان برگزاری آزمون نمی توان در مورد علت تعیین این تاریخ اظهار نظر قطعی کرد و منتظر خواهیم ماند.

حجتی بیان کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که شرایط کشور از حیث درگیری با شیوع ویروس کرونا در ۲۰ فروردین ماه  ۱۴۰۰ از وضعیت فعلی مطلوب‌تر باشد و نمی‌توان داوطلبانی که مدت‌ها برای شرکت در آزمون زحمت مطالعه و اختصاص وقت را کشیده‌اند، بلاتکلیف نگاه داشت و وضعیت را به نحوی مدیریت کرد که نتیجتاً باعث ایجاد نارضایتی در بین داوطلبان ورودی آزمورن کارآموزی وکالت گردد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: متأسفانه برخی دست‌های پشت پرده که تلاش دارند کانون‌های وکلا را در زمینه برگزاری آزمون ناکارآمد جلوه دهند با سوء استفاده از تصمیمات سازمان سنجش برای تغییر زمان برگزاری آزمون، به دنبال ایجاد نارضایتی در بین متقاضیان آزمون ورودی کارآموزی وکالت و تحریک ایشان برای تشکیل کمپین‌ها و اعتراضات گروهی به بهانه سوء مدیریت در این زمینه با هدف لطمه با تنها نهاد مستقل وکالت کشور هستند که خوشبختانه عمده داوطلبان، افرادی باهوش و بی‌غرض بوده و وارد بازی‌ها رسانه‌ای کسانی که از مدت‌ها پیش عداوت خویش را با کانون‌های وکلا نمایان کرده‌اند نمی‌شوند و با تداوم مطالعه منابع آزمون، خود را همچنان برای شرکت در امتحان ورودی، آماده نگاه می‌دارند.

بیشتر بخوانید

تحلیلی بر تعویق آزمون وکالت

 

این عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز با بیان اینکه کانون‌های وکلا در برگزاری آزمون دخالت مستقیمی ندارند، افزود: مدیران نهاد وکالت وضعیت داوطلبان را کاملاً درک می‌کنند و برای برگزاری آزمون در موعد مقرر با توجه به برگزرای سایر آزمون‌ها در شرایط بدتر و مساوی و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی منعی ندیده‌اند. با این حال متولی برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران لست لیکن مجری این آزمون، سازمان سنجش آموزش کشور است و آنچه که باعث تعویق برگزاری آزمون در دو مرحله شد، تصمیم مجری آزمون است نه متولی آن یا کانون‌های وکلا؛ بنابراین نه تنها کانون‌های وکلا و اسکودا نقشی در این تعویق نداشته‌اند بلکه عقیده بر برگزاری آزمون در موعد مقرر نیز داشته‌اند و بدیهی است برای کانون‌های وکلا نیز مطلوب آن است که آزمون در موقع مقرر بررگزار شده و بتوانند پذیرفته‌شدگان را بدون تداخل با ورودی های قبلی یا بعدی، ثبت نام و مقدمات شروع به کارآموزی ایشان را در اسرع وقت فراهم کنند.

حجتی در پایان در پاسخ به این سوال که چقدر موضوع لازم الاجرا شدن قانون اصلاح مواد ۷ و ۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در تعویق زمان برگزاری آزمون مؤثر بوده است، اظهار کرد: این موضوع هیچ اثری بر برگزاری آزمون ندارد و قانون جدید، هیچ تغییری در نحوه پذیرش متقاضیان ورودی کارآموزی وکالت ایجاد نکرده است؛ زیرا قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، به منظور تمرکز زدایی از دولت در امر تجارت و سرمایه گذار تصویب شده و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اجرای این اصل نیز دقیقاً ناظر بر همین موضوع است و بدیهی است اگر این قانون، باعث لغو برگزاری آزمون یا حذف ظرفیت از آزمون وکالت می شد، دیگر وجود طرح دیگری در مجلس تحت عنوان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موضوعیتی نداشت و در این رابطه بارها پاسخ مقتضی داده شده و در خروج موضوعی کانون های وکلا و حرفه وکالت از شمول این اصلاحیه با توجه به تغییراتی که در سه مرحله این طرح در مجلس داشت، تردیدی وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. مدیریت محترم سایت اختبر کامنت ها به ترتیب واقعی شان منتشر نمی شوند و یک کامنت من که در پاسخ به اظهار نظر یک خانم بود و آقای فرهاد هم زیر همان نظر اقدام به تجلیل و تمجید کرده بودند به صورت مستقل منتشر شده و طوری است که گویی من آن کامنت را خطاب به نویسنده مقاله گفته ام…. این روش صحیح نیست.
    من شاید دیگر هرگز در سایت اختبار کامنت نگذارم‌

    1. دوست عزیز به عنوان یک پشتیبان سایت قادر نیستم نظرات شما رو در پاسخ به اشخاص یا نظر برای خبر اصلی جابه جا کنم کنم ، هر جا خودتون نظرتون رو ثبت کنید منتشر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا