خندانی: متقاضیان سردفتری فکر نکنند وضعیت این شغل «گل‌وبلبل» است

پایگاه خبری اختبار- علی خندانی گفت: اصلا چیزی به عنوان خرید و فروش امتیاز سردفتری با قیمت نجومی وجود ندارد و همه باید از طریق آزمون کتبی وارد این حوزه شوند و بدون هیچ پرداخت هزینه‌ای دفترخانه خود را دایر کنند.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی، رئیس کانون با حضور در برنامه زنده «آوای قانون» رادیو گفتگو درخصوص نحوه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: قانون تسهیل علی رغم فراز و نشیب‌هایی که داشت بالاخره به تصویب رسید و هم اکنون درحال اجراست هرچند ایرادات اساسی دارد که ما نیز در زمان بررسی، به نمایندگان مجلس تذکر داده بودیم اما متاسفانه توجهی نشد و به صورت قانون درآمد و ما هم مکلف به اجرا هستیم.

متولی برگزاری آزمون، سازمان ثبت است

وی افزود: یکی از تکالیفی که در این قانون برعهده قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گذاشته شد، برگزاری هرساله آزمون سردفتری بود که اولین مرحله آن توسط سازمان ثبت برگزار شد و لازم است تاکید کنم متولی برگزاری آزمون کانون سردفتران و دفتریاران نیست.

مراحل پذیرش پذیرفته‌شدگان آزمون ۱۴۰۱ درحال انجام است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: درحال حاضر هیچ تزلزلی وجود ندارد چرا که این آزمون طبق قانون برگزار شد و ۹ هزار و ۳۰۰ نفر پذیرفته شدند. از روزی که اسامی پذیرفته شدگان اعلام شده است، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  درحال انجام اقدامات لازم برای پذیرش است.

انتقاد از ۹ برابر شدن تعداد سردفتران در کشور

خندانی در انتقاد از ۹ برابر شدن تعداد سردفتران در کشور گفت: سال‌های گذشته که این قانون وجود نداشت براساس جمعیت، منطقه جغرافیایی و… در هر حوزه ثبتی تعداد معینی دفترخانه داشتیم. آخرین بار سال ۱۳۹۷ تقریبا هزار نفر پذیرفته شدند و الان با توجه به پذیرفته شدگان جدید، تعداد سردفتران ما به یکباره ۹ برابر می‌شود. به عنوان کسی که ارتباط مستقیم با دغدغه‌ها، مشکلات و معضلات حوزه سردفتری دارم، به دوستانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، توصیه می‌کنم با چشم باز وارد شوند و بدانند با چه مشکلات و مسائلی روبه رو خواهند شد.

وی افزود: هم اکنون اسامی پذیرفته شدگان اعلام شده و هیچکس بلاتکلیف نیست. طبق قانون باید مراحل اداری و علمی طی شود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هنوز درحال طی کردن مراحل اداری ( بارگذاری مدارک، استعلامات مدارک تحصیلی، تشخیص هویت و…) است و وارد مرحله علمی نشده است. براساس قانون مراحل مقتضی باید طی شود و در آیین نامه اخیر دفاتر اسناد رسمی که به تازگی تصویب شده، این مراحل به صورت دقیق عنوان شده است. نتیجه هر مرحله به صورت پیامک به پذیرفته شدگان نیز اعلام می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد: درخصوص بارگذاری مدارک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزئیات را به اطلاع پذیرفته شدگان می‌رساند.

سردفتری «موروثی» نیست

خندانی با تاکید بر اینکه سردفتری موروثی نیست، گفت: سردفتری موروثی نیست، در گذشته نیز اگر سردفتر بازنشسته‌ای بستگان خود را معرفی می‌کرد، پروسه آزمون کتبی، اختبار و آموزش طی می‌شد تا فرد معرفی شده سردفتر شود درواقع اینطور نبود که سردفتر کسی را معرفی کند و بلافاصه آن فرد جای سردفتر بنشیند بلکه مراحل سخت و پیچیده‌ای طی می‌شد اما به هرحال درحال حاضر این مسئله منتفی شده و هرکسی بخواهد سردفتر شود باید از طریق آزمون وارد شود.

خرید و فروش امتیاز سردفتری با قیمت نجومی کذب است

وی درباره خرید و فروش امتیاز سردفتری بیان کرد: اصلا چیزی به عنوان خرید و فروش امتیاز سردفتری با قیمت نجومی وجود ندارد و همانطور که تاکید کردم، همه باید از طریق آزمون کتبی وارد این حوزه شوند و بدون هیچ پرداخت هزینه‌ای دفترخانه خود را دایر کنند.

تردیدی در کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری نیست

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به کارآموزی پذیرفته شدگان جدید گفت: تردیدی در کارآموزی پذیرفته شدگان نیست چون این شغل خطرات بسیار زیادی دارد و لازم است دوستان حتما مرحله کارآموزی را طی کنند به نظر من حتی اگر فردی بالاترین درجه علمی را دارد، باید حتما کارآموزی برود حتی اگر سازمان ثبت اسناد و املاک هم اعلام کند نیازی به کارآموزی نیست، افراد باید خودشان این کار را انجام دهند تا بعدا ناخودآگاه به دردسر نیفتند.

پذیرفته شدگان آزمون سردفتری با «مطالعه» و «تحقیق میدانی» وارد این حوزه شوند

خندانی خطاب به پذیرفته شدگان جدید عنوان کرد: توصیه می‌کنم اگر تصمیم گرفتید وارد این مسند شوید حتما مطالعه و تحقیق میدانی درخصوص وضعیت فعلی سردفتری انجام دهید. اینکه بعضا گفته می‌شود وضعیت مالی سردفتران بسیار خوب است و به اصطلاح همه چیز گل و بلبل است، واقعا اینطور نیست و همکاران من در سراسر کشور (۸ هزار و ۵۰۰ دفترخانه) با مشقت و سختی فراوان هزینه‌های جاری دفتر خود را تامین می‌کنند. البته تاکید می‌کنم ما چنین دیدگاهی نداریم که دربرابر ورود سردفتران جدید مقاومت کنیم؛ فقط به عنوان کسی که مستقیما مشکلات را لمس می‌کنم به دوستان جدید در قالب توصیه این حرف‌ها را می‌زنم. اگر با همین وضعیت، دوستان وارد شوند به زودی خودشان متوسل نمایندگان مجلس می‌شوند که با قانونی که شما تصویب کردید، ما به بن بست رسیدیم. خواهشم این است کسانی که تصمیم خود را گرفتند و می‌خواهند وارد مسند سردفتری شوند، حتما به دفترخانه‌ها مراجعه کرده و با همکاران بنده صحبت کنند تا از شرایط موجود اطلاع پیدا کنند و با آگاهی وارد این حوزه شوند.

وی افزود: صراحتا عرض می‌کنم، با این فضای موجود سردفتران جدید تبدیل به بیکاران_ بدهکار می‌شوند. این افراد باید در ابتدای امر، مکانی با متراژ و ویژگی‌های مشخص اجاره کنند، هزینه کارمندان را درنظر بگیرند و  سیستم‌های تلفنی، اینترنتی و… را راه بندازند تا بتوانند کار را شروع کنند؛ با توجه به وضعیت اقتصادی موجود همین کار حداقل ۱ میلیارد تومان هزینه دارد و از طرفی درآمدی هم نیست که بتواند این هزینه را جبران کند درنتیجه سردفتر بدهکار می‌شود. من نمی‌خواهم دوستان را بترسانم که وارد این حوزه نشوند، فقط می‌خواهم دوستانه تذکر دهم تا با چشم باز وارد این مسند شوند.

قوه مقننه و دولت صلاحیت دفاتر اسناد رسمی را افزایش دهند

خندانی در انتقاد از کاهش صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی گفت: کسانی که قانون تسهیل را مصوب کردند، باید برای سردفتران جدید شغل هم ایجاد کنند و صلاحیت سردفتران را افزایش دهند. متاسفانه از یک طرف تعداد زیادی از افراد را وارد حوزه می‌کنند، از طرف دیگر صلاحیت سردفتران را می‌گیرند و زیرسوال می‌برند. ۸ هزار و ۵۰۰ سردفتر و ۱۷ هزار حقوقدان مستقر در دفترخانه‌ها، در سراسر کشور آماده به کار هستند. مجری قانون، قوه مقننه و دولت باید برای سردفتران با افزایش صلاحیت‌ها، شغل ایجاد کنند تا انشالله در آینده به مشکلی به وجود نیاید و کار مردم هم به راحتی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

خندانی: کسانی که بر اساس قانون تسهیل جذب مشاغل حقوقی می‌شوند، به زودی بزرگترین معضل کشور خواهند شد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۴ دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید، اینجوری که من از اداره ثبت استانم پرسیدم براساس نمره قبول شدگان است اما واقعا ظلم در حق قبول شدگان است. بدلیل اینکه مثلا من خودم ترازم درجه ۲ حساب کردند در حالی که شهر من تراز درجه ۳ قبول می شود. و شهر محل قبولی با سکونت من ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین تقسیم بندی قبول شدگان به تراز بدلخواه مسئولی ثبتی ظلم در حق آنهاست. چون برای امثال من دایر کردن دفتر اسناد رسمی در شهر خودم ارزش داره نه شهر دیگری به صرفه اینکه جمعیت بیشتری آنجا دارد. از مسئول مربوطه هم پرسیدم گفتش ما سعی می کنیم مشکل شما و امثال شما را با اداره ثبت مرکز بیان کنیم اما تصمیم گیر ما نیستیم. که آیا می شود به تراز پائین تر رفت. بنابراین من فعلا تهیه مدارک نصفه کاره رها کردم.

    1. سلام دوست محترم ناشناس فرمودین براساس نمره تقسیم بندی کردن ایانمره مصاحبه یانمره کتبی مدنظرشون هس

  2. سلام لرستان کسی هست پیامک تایید صلاحیت براش نیومده باشه.آیا باید حضورا به اداره کل ثبت اسناد مراجعه کنیم

  3. سلام، من یکی از قبول شدگان آزمون سال ۸۷ بودم که به علتی نتونستم وارد این شغل بشم و حدود ۶ سال سابقه کار در دفاتر اسناد رسمی دارم از تمامی قبول شدگان سردفتری خواهش میکنم قبل از اینکه وارد این شغل بشن حتما برن نزد یک سردفتر و به مدت یک هفته کنار سردفتر و در دفترخانه بشینن همه چیو با چشمای خودشون ببینن و بعد انتخاب کنن

    1. سردفتری شغل خطرناکیه یکی از فامیلامون بازنشست شده الان یه نفر بابت سندی که ۳۰ سال پیش براش زده شکایتش رو کرده
      من نمره ام نزدیک به ده هزار شده
      میخوام انصراف بدم
      به دردسرش نمی ارزه

  4. سلام ورحمت …همه بچه های خودمون هستند محض رضای خدا زمینه را مهیا کنید تا بتونند با کاری که دوست دارند صادقانه ومتعهدانه وجود موثر خودشون را در خدمت به اجتماع نشان بدهند….
    ازمسئولین محترم که می‌خواهم به فرزندان ما هم مثل فرزندان خودشون نگاه کنند ووضعیت را برای زندگی مثمرثمر اونها آماده کنند….به خدا بچه های ما اهل توحید و انجام واجبات و ترک محرماتند …بخدا قسم متعهدند بخداقسم بندگان خوب و متقی خداهستند با دلی پاک و دستان توانمند وفکری سرشار از خلاقیت…بستر یک زندگی معمولی را براشون فراهم کنید …ممنونم

  5. سلام با توجه به اینکه برای جذب پذیرفته شدگان سردفتری واحدهای ثبتی هر استان را به واحد ثبتی درجه ۱ و درجه ۲ لغایت درجه ۶ براساس میزان تراز تقسیم کرده اند ،واحدهای ثبتی هر استان را بر اساس چه فاکتورهای درجه بندی می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا