دستورالعمل نقل و انتقال دفاتر ازدواج و طلاق

ابلاغیه شماره ۱۴۰۰/۱۶۷۴۹۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دستور العمل بررسی نقل و انتقال سران دفاتر ازدواج و طلاق

 نظر به اینکه پس از تأسیس دفاتر ازدواج و طلاق، با توجه به شرایط و اوضاع و احوال ممکن است برای سران دفاتر مزبور اموری حادث گردد که به‌ناچار امکان ادامه فعالیت در محل استقرار وجود نداشته باشد و همچنین در راستای فعال نمودن دفاتر بلاتصدی که اداره و تداوم آن توسط کفیل دارای تبعاتی خواهد بود. لذا بمنظور رفع مشکل سران دفاتر و تسهیل و تسریع در امور مراجعین و ارائه خدمات نقل و انتقال سران دفاتر مطابق ضوابط ذیل اتخاذ تصمیم خواهد شد.

ماده ۱- دفتر رسمی ازدواج و طلاق بلاتصدی به دفترخانه ای اطلاق می شود که سردفتر آن به علت انتقال، سلب صلاحیت، لغو ابلاغ، انفصال دائم، استعفاء و فوت از شغل سردفتری ازدواج و طلاق منفک شده است.

تبصره: چنانچه محل مورد تقاضا فاقد دفتر بلاتصدی باشد بنا به تصمیم سازمان، انتقال سردفتر با تخصیص شماره جدید در مقصد خواهد بود.

ماده ۲- سردفتران ازدواج و طلاق در موارد زیر می‌توانند تقاضای انتقال به حوزه ثبتی دیگر را درخواست نمایند.

الف- سردفتر ازدواج و طلاق متقاضی انتقال، باید حداقل ۵ سال به شغل سردفتری اشتغال داشته باشد. چنانچه سردفتر، دارای سابقه محکومیت به مجازات های انتظامی درجه ۳ یا ۴ یا اعمال تبصره ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران باشد به ازای هر محکومیت قطعی یک سال به مدت مذکور افزوده می شود.

ب- چنانچه پس از اشتغال سردفتر، خود، همسر، فرزندان یا پدر و مادر تحت کفالت وی دچار بیماری صعب العلاج یا معلولیت گردند: به گونه ای که طبق گواهی پزشکی قانونی استان مبداً، درمان یا استفاده از خدمات ضروری پزشکی در محل اشتغال مقدور نباشد. در این مورد باید گواهی پزشکی قانونی دال بر معلولیت یا بیماری صعب العلاج افراد مذکور با تصریح به تاریخ حدوث آن و ضرورت اقامت دائم فرد بیمار یا معلول در مقصد ارائه شود. درخواست های مشمول این بند در هیأت موضوع ماده ۸۶ آئین نامه قانون دفاتر اسنادرسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مطرح و نظر مشورتی هیات در گزارش مربوط درج می گردد.

ج – چنانچه استفاده از خدمات درمانی و مراقبتی به صورت مراجعات نوبتی و معاینات دوره ای مقدور باشد، انتقال سردفتر مشمول بند (ب) نخواهد بود.

ماده ۳ – درخواست انتقال از محلی به محل دیگر در همان استان بدون رعایت تراز ثبتی خواهد بود و درخواست انتقال به سایر استانها با لحاظ نمودن تراز ثبتی منوط به موافقت رئیس سازمان می باشد.

ماده ۴ – پس از وصول تقاضای سردفتر، اداره کل امور اسناد و سردفتران در صورت انطباق آن با ضوابط این دستورالعمل و بررسی دفاتر بلاتصدی و آمار وقایع ازدواج و طلاق و متوسط تعداد وقایع ماهانه پس از کسب نظر کارگروه استانی متشکل از مدیر کل ثبت استان، رئیس واحد ثبتی مربوطه و کانون سردفتران ازدواج و طلاق استانهای مبدأ و مقصد، نتیجه جهت اتخاذ تصمیم به ریاست سازمان گزارش می گردد.

ماده ۵ – انتقال سردفتر منحصر در هیچ شرایطی نباید موجب توقف ارائه خدمات در شهر مبدأ شود. لذا ضمن موافقت با انتقال سردفتر برای یکی از نزدیکترین دفاتر به شهر مبدأ ابلاغ مأموریت صادر خواهد شد.

ماده ۶- چنانچه سردفتر متقاضی انتقال، دارای محکومیت قطعی انفصال و یا رسیدگی به صلاحیت عملی، یا اعمال تبصره ذیل ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران باشد. بررسی درخواست منوط به اجرای حکم یا تصمیم رئیس سازمان با رسیدگی نهایی به صلاحیت در دادگاه انتظامی سران دفاتر خواهد بود.

ماده ۷- صدور ابلاغ انتقال سردفتر منوط به بازرسی کلی دفترخانه و ارائه مفاصا حساب ناشی از شغل سردفتری می باشد.

تبصره: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ها مکلفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز صورتجلسه بازرسی را به اداره کل امور اسناد و سردفتران اعلام نمایند.

 ماده ۸ – پس از صدور ابلاغ انتقال، سردفتر موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به اشتغال و اداره دفترخانه اقدام نماید. در غیر اینصورت ابلاغ صادره کان لم یکن خواهد شد.

حسن بابائی

بیشتر بخوانید:

بخشنامه تعرفه حق‌التحریر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق (سال ۱۴۰۱)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا