رئیس اسکودا: اعضای اتاق فکر طرح‌های مرتبط با وکالت، مردودی‌های آزمون کانون‌ وکلا هستند/ روزنه امیدی برای نهاد وکالت نداریم

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیۀ کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: در این دورۀ مجلس شورای اسلامی نظام وکالت به‌موجب طرح‌های متنوع و رنگارنگ خلق‌الساعه که به طرز عجیبی تبدیل به قانون می‌شوند، گام‌به‌گام در حال تخریب است.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا، در نشست بررسی آثار طرح‌های پیشنهادی مجلس بر ساختار حقوقی کشور که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته نظام قانونی وکالت به‌شدت مورد تخریب و تغییرات زیادی قرار گرفته است و علی‌رغم تذکر و توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مبنی بر لایحه‌محورشدن مجلس، متأسفانه اقدامات نمایندگان این دورۀ مجلس شورای اسلامی پیرامون وکالت طرح‌محورانه است. طرح‌های غیرکارشناسی و ناپخته در کمیسیون‌های غیر تخصصی و غالباً اقتصادی تهیه می‌شوند و بدون توجه به ایرادات و اشکالات بی‌شمار در صحن علنی تصویب می‌گردند.

رئیس اسکودا بیان کرد: همان طور که انتظار داریم نظام قضایی ما نباید تخریب گردد، نظام وکالت نیز نباید تخریب شود. مگر امروز هرکسی می‌تواند قاضی دادگاه شود و حکم دهد؟ پس چطور اجازه می‌دهید هرکسی بتواند وکیل شود و در برابر آن قاضی قرار بگیرد؟

در تصویب طرح‌های مربوط به نهاد وکالت، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دور زده می‌شود

دکتر کوشا با انتقاد از طرح نظام وکالت در کمیسیون‌های غیرتخصصی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح نظام وکالت در کمیسیون‌هایی بررسی شده است که نمایندگان آن‌ها اقتصاددانانی هستند که وضعیت فاجعه‌بار امروز کشور حاصل عملکرد آن‌هاست و اتاق فکر و کارشناسان آن را مردودان آزمون ورودی کانون‌های وکلای کشور تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: نه‌تنها به استدلال‌ها و اعتراضات و انتقادات بخش گسترده‌ای از جامعۀ نخبگان علمی، استادان و وکلا وقعی گذاشته نمی‌شود، بلکه حتی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز به‌عنوان تخصصی‌ترین و مرتبط‌ترین کمیسیون دور زده می‌شود.

به توصیه رهبری در استفاده از ظرفیت نخبگان بی‌توجهی می‌شود

دکتر کوشا بیان کرد: پرسش اساسی ما این است که آیا جامعۀ حقوقی این‌قدر فقیر و خالی از کارشناس مستقل و آزاده شده است که باید مردودان علمی به‌عنوان کارشناس در کمیسیون‌ها و مراکز تصمیم‌گیری نظر بدهند؟ درحالی‌که توصیۀ مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در انجام امور است؟

وی بیان کرد: آن وکیلی که می‌خواهد برای دفاع از حقوق مردم در برابر قاضی بایستد باید از سواد لازم برخوردار باشد، نه اینکه اجازه دهیم هرکسی با هر سطح سواد حقوقی بتواند با نام وکیل دفاع از مردم را برعهده بگیرد. قطعاً قضات وکیل ضعیف را به وکیل قوی ترجیح می‌دهند.

نمایندگان در پیشگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود

دکتر کوشا در ادامه نشست بررسی آثار طرح‌های پیشنهادی مجلس بر ساختار حقوقی کشور که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: ما روزنۀ امیدی برای نهاد وکالت در کشور نداریم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید توجه داشته باشند اگر در این زمان به نقد و نصیحت ناصحان دل‌سوز کشور گوش فرا ندهند فردا باید در پیشگاه عدل الهی پاسخ‌گو باشند.

رئیس اتحادیۀ سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: قانون باید مبتنی بر نیاز مردم و آینده‌نگری و براساس نظریه‌های کارشناسی باشد، نه بر مبنای غوغاسالاری و هیجان‌زدگی و تفکرات پوپولیستی خطرناک! قانونی که حاصل اتاق‌های فکر و کمپین‌های مجازی باشد و خارج از ساختار مجلس تهیه و تصویب شود، نه‌تنها نیازی از مردم و جامعه رفع نخواهدکرد، بلکه به مشکلات آن‌ها خواهد افزود.

بدون هیچ ابهامی درباره قانون، استفساریه تصویب شد

دکتر کوشا با اشاره به فاجعه‌باربودن قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار گفت: درحالی‌که در آزمون ورودی وکالت براساس همین قانون و با حذف ظرفیت منتظر اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش براساس نمره یا صلاحیت علمی هستیم، یک باره بدون هیچ‌گونه ابهامی دوباره بحث تراز مطرح شده است و برخی استفساریه صادر کرده‌اند. موضوعی که اگر اجرایی شود، شاهد حضور افرادی با نمرات صفر در حرفۀ وکالت خواهیم بود که در آیندۀ نزدیک تضییع حقوق مردم را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی دولت بیان کرد: باید بپذیریم وقتی ظرفیت حذف شده است، دیگر تراز جایگاه و معنا ندارد و اگر استنباطی غیر از این داشته باشیم، باید پرسید چرا در آزمون استخدامی کشوری که بیش از هفت‌صدهزار داوطلب دارد، چنین استنباط و تفسیری نداریم؟

امیدی به بهبود نداریم

وی در پایان با اشاره به مظلومیت نهاد وکالت در کشور اظهار کرد: با این شیوه و رویه‌ای که در برابر نهاد وکالت به کار گرفته شده است، هیچ روزنۀ امیدی به بهبود نداریم ولی با اتکا به خداوند و همت و پایداری خانوادۀ بزرگ وکالت از پای نخواهیم نشست و برای پاسداری از حقوق ملت ایستادگی خواهیم کرد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. به صرف قبولی تعداد کم که حتی یک پنجم تعداد پذیرفته شدگان هم نیست نمیتونن بگن همه باسوادها رو جذب کردن .چرا که امروز به وضوح پرونده های مردم بدست وکلای پذیرفته شده از هر طریق ممکن هست که کلا راه دفاع رو اشتباه رفتن و مردم نسبت به وکیل بدبین شدن .یک سری هم که فقط حق الوکاله های کلان میگیرن .بعد جالبه تا پول ندی حق امضا وکاتنامه رو نداری و از طرفی وکالت شغل نیست.خب حق الوکاله چرا هست .مالیات چرا پرداخت میشه.چطور راننده تاکسی شغل هست.اما وکیل که صد برابر اون درآمد داره شغل نیست. یک وکیل پایه یک دادگستری هنوز نمیدونه دعوای نفقه باید تقویم بشه .با این شیوه جذب ،پشت پرده داستان تغییری نمیکنه و داوطلب فقط داره ضرر میکنه و تمام منع ها بخاطر منافع یک سری موسسات و اشخاص خاص هست .باتشکر

  2. باسلام و خسته نباشید از ابتدا مشخصص بود که مبنای پدیرفته شدگان تراز باید قرار بگیره و حتی تعداد نفرات قبولی هم مشخص بود اما متاسفانه بنظر میرسه منافع اشخاصی در تضاد هست و هر کاری بخاطرش کردن تا حق شرکت کنندگان پایمال بشه.از کجا اینقدر مطمین هستند که غیر پذیرفته شدگان بیسوادند و توانایی دفاع رو ندارند.چه بسا مردودیهایی که خیلی بیشتر از پدیرفته شدگان میتونن مشاوره بدن چون کارهای اجرایی در کنار وکلا انجام دادن و حتی دادخواست و لایحه تنظیم کنن.خود رییس مرکز وکلا میفرمایند که تراز نمره در آزمون سراسری اعمال میشه .پس چطور در آزمون سراسری همه پذیرفته نمیشن .که جای بسی تعجب هست.لطفا کمی تفکر

  3. سلام و عرض احترام یک فرد که حقوق خوانده اول از همه باید به نظر مخالف احترام بگذارد با احترام باید گفت که سخنان رئیس اسکودا خیلی غیر منطقی است چراکه باید گفت اشخاصی که پزشکی می‌خوانند بعداز تحصیل چگونه با حیات وجان انسانها ومدارک پزشکی عمومی ارائه خدمت می‌کنند ولی یک دانشجوی حقوق نمی تواندوکالت ،که خود به تنهایی می‌توان گفت تصمیم گیری ونتیجه نمی‌گیرد بلکه حداقل با نفرات دیگر حقوقی بایدبحث وجدل واز جان وحیات، مال افراد حمایت نماید البته به طور کلی،!! این که توهین بشود مردودی های وکالت واقعا تاسف بار است بله اصلا مردودی هستند کل طرفداران قانون تسهیل ،،چرا اشما قبولی ها طوری رفتار می‌نمایید که با یک دیپلمه ؟؟!!!! چرا از تحصیلکرده های حقوق یا به عبارتی تعداد زیاد وکیل یا حقوقدان وحشت دارید ؟!!!!! حداقل اینکه سنجیده و منطقی صحبت بفرمایید و ارزیابی نمایید. مردودی وکالت سپاس و درود

  4. سلام به نظرم طرح مجلس عالی بود این وکیل ها خون مردم را داخل شیشه کردند تعداد وکیل باید زیاد بشه ، مگر وکیل رایگان برای مردم کار می‌کنند حداقل وکلا زیاد بشه کمی هزینه وکلا کمتر و رقابتی میشه

  5. بسمه تعالی
    هر جا به بمبست می‌خورید به نام مقام عظمای ولایت الفاظی را به نقل و قول از ایشان برای برائت و مظلوم نمایی خود بر زبان نیاورید.
    صد هزار نفر فارغ التحصیل بیکار حقوق خوانده در مملکت وجود دارد، همه این افراد صاحب همسر و زندگی و بعضی ها صاحب فرزند هستند و سرپرستی خانواده ای بر عهده اینهاست. این افراد مطابق با قانون اساسی حق برخورداری و انتخاب شغل دلخواه خود را دارند.
    اکنون با چنگ زدن به حرفهای آرمانی، و لاپوشانی واقعیت، با پنهان شدن در پس سخنان مقام معظم رهبری،که از آن تفسیر به نفع خود میکنید،حق کشی نکنید.
    لازم نیست شما با این انحصار پوچ و کاغذی که از اول تشکیل کانون وکلا به دور خود پیچیده اید،دم از حقوق ملت بزنید.چه بسا اگر از اول چنین نمیکردید، الان صد هزار نفر داوطلب حقوق خوانده، به یکباره پشت این انحصار سد نمی‌شدند تا مطالبه قانونی خود را از کانون وکلا طلب کنند.این را به یاد داشته باشید،جاءالحق و ذهق الباطل،آن الباطل کان ذهوقا.

  6. اصولا ما ایرانیان با هر طرح جدید نگرش محافظه کارانه داریم. هیچگاه نیاموخته ایم که برای تحول تغییر باید دائما طرح ها و ایده های جدید داد.دربازار رقابتی هر وکیل (به اصطلاح)بی سواد با دو بار وکالت ناقص خود به خود از گردونه رقابت خارج می‌شود. پس جهت بازگشت به رقابت مانند هر حرفه دیگری به ارتقای علمی خود تلاش می کند.دربازار رقابت حقوقی وکیل گرفتن دیگر امری لاکچری نیست.

  7. شما خودتون که قبل از این جریانات درباره ملاک آزمون کانون امسال فرموده بودید مبنا باید تراز باشه!!! عجب روزگاری شده!!

  8. کانون‌های وکلا همه تلاششان را کردند که این قانون تصویب نشود و در‌های رقابت بسته شود. اکنون که در‌های رقابت باز می‌شود، می‌گویند اعتقادی به این قانون نداریم.

    اگر به تناسب جمعیت، وکیل برای ارائه خدمات به شهروندان وجود داشته باشد به طور قطع اطاله دادرسی کاهش خواهد یافت و از ورود پرونده‌های قضایی کاسته می‌شود.شایدبرانداختن انحصار وکالت وافزایش رقابت در بازار خدمات حقوقی گامی نخست درشکستن سایر انحصارات درجامعه اسلامی باشد اقدامی که همواره دغدغه مقام معظم رهبری و دلسوزان واقعی نظام (درجذب حداکثری جوانان به نظام)است.

  9. بسم الله الرحمن الرحیم
    رئیس اسکودا حقوق خوانده اند ولی این را هم نمی دانند که وکالت یک شغل آزاد است و قرار نیست دولت حقوق وکلا را پرداخت کند ولی حقوق کارمندان دولت را از بیت المال که مال همه ملت است قرار است پرداخت کنند و جالب تر اینکه قرار است از کارمندان دولت کاسته شود و کارمندان دولت برای انجام دادن امور ملت به حداقل برسد نه اینکه در ادارات دولتی این همه کارمند اضافه باشد و بیت المال را هدر دهند .
    اینکه مصوبه مجلس باید نمره خام را ملاک قبولی برای شغل وکالت قرار می داد شکی نیست ولی چرا باید ظرفیت وجود داشته باشد در صورتی که شغل وکالت شغل آزاد است مانند پزشکی .

  10. شما برای حفظ وضعیت موجود دست به هر داستان سرایی ای می زنید . زمانی که اعلام نمی کنید که دوستان موجود در کانون چقدر توسط امضا طلایی و چقدر با آزمون وارد شدن خود نشان می دهد که شما چقدر به فکر جیب خودتان هستید تا صلاح مردم و نظام حقوقی

  11. بنده به عنوان یک داوطلب آزمون وکالت موافق صحبت های کارشناسی ایشون هستم و این طرح رو از اساس دچار ضعف و مشکل می بینم همچنین به عنوان یک فردی ک می خواد این حرفه رو برای ادامه زندگی انتخاب کنه انتظار این هست ک یک حرفه ای باشه ک در ابعاد مختلف دارای کیفیت باشه ولی متاسفانه با این شرایط فعلی ک بوجود اومده حرفه وکالت رو به اضمحلال است

  12. عرض سلام و خسته نباشید
    بنده و چند نفر دیگر در شهرستان خودمان از کسانی هستیم که چند بار در ازمون وکالت شرکت نموده ایم و مردود شده ایم.خواهشا ما که دستمان به جایی نمی رسد شما به گوش مجلس انقلابی برسانید ما به هیچ وجه راضی به تراز شدن نمرات نیستیم.اکر برای ما جوان هاست ما حتی رضایت به حذف ظرفیت هم نداریم هر کجا شما می گویید بگید که ما بیاییم مصاحبه کنیم.ما شرکت کنندگان افتخارمان این بود در یکی از علمی ترین آزمون ها شرکت میکنیم تا قبول شویم.کسانی که از شرکت کنندگان دنبال تراز بوده اند بعضا حتی قادر به جمع و تفریق و ضرب نمره خود نیستند که در کامنتهای خبر اعلام نتیجه ازمون وکالت مرکز می توانید ببینید.نماینده ای که قبل از مجلس مربی پرورشی بوده و فقط هم سوادش در همان حد بوده و زمان تصویب طرح در کمیسیون مربوطه و سخنرانی نماینده مخالف با گوشی خود مشغول است نمی تواند طرحی نجات بخش تهیه کند و راهکار و راهکار جا باز کردن برای قبولی کسانی که سالهاست در آزمون مردود می شوند و البته دارای رانت گسترده هستند و به پشتوانه همان رانت دنبال گرفتن پروانه به هرنحوی هستند تا درآمد نجومی از وکالت داشته باشند بیچاره کردن سایر مردم و جامعه وکالت نیست.شما را به خدا صحبت های ما را به همان خبر ساعت ۱۴ و بیست و سی برسانید که ترببون در دست یک طرفه فقط اخبار یک جبهه را می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا