رئیس اسکودا در نامه به رئیس‌جمهور خواستار شد: صدور دستور برگزاری آزمون وکالت در اسرع وقت

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نامه ای خطاب به ریاست جمهوری به تعویق های مکرر آزمون وکالت و برخورد دوگانه ستاد ملی کرونا اعتراض کرد.

به گزارش اختبار، دکتر جعفر کوشا در نامه‌ای که امروز ۲۲ فروردین خطاب به رئیس‌جمهور نوشت ضمن تشریح موانع ایجاد شده برای برگزاری آزمون وکالت از آذرماه سال گذشته تاکنون نوشت:

«این تشتت تصمیم منتهی به خسارات معتنابه مادی و معنوی به عدالت‌جویانی شد که رفتار دولت محترم در وضعیت اضطرار را نه بر قاموس اصول حکم‌رانی قانون‌مدار که ناهمانگ و مایوس‌کننده دیدند. طرفه آنکه در همان اثنای مشابه کرونا، آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه مجوز برگزاری گرفته و تردیدها را متوجه نیات پشت پرده‌ای کرد که با استقلال کانون‌های وکلا سر مهر و آشتی نداشته‌اند.»

او در پایان این نامه از حسن روحانی خواسته است بدوا دستور برگزاری آزمون تحت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت و سپس پیگیری این رفتار ناموجه را صادر کند.

متن کامل نامه رئیس اسکودا خطاب به رئیس‌جمهور را در ادامه بخوانید

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

موضوع: اعلام مراتب اعتراض به لغو سه باره و برخورد دوگانه با آزمون ورودی کانونهای وکلای دادگستری

۱- علی رغم درک مراتب اعتراض در مصاف حق سلامت شهروندان، به عنوان دیده‌بان حقوق نهاد وکالت مستقل و مسئول هماهنگ‌کننده کانون های وکلای سراسر کشور، وظیفه وجدانی و رسالت حرفه‌ای می‌دانم که مراتب اعتراض خود را به لغو سه باره و برخورد پرابهام و دوگانه ستاد ملی کرونا در خصوص آزمون پذیرش وکالت دادگستری خطاب به رئیس جمهور ابراز نمایم.

۲- اتخاذ سیاست های پیش بینی ناپذیر، نابهنگام و خسارت بار توام با گسترش بذر تردید و ابهام، دقیقاً معارض با رسالت نهاد عمومی شهروند مدار و حق بر اداره خوب ناظر بر حکمرانی شایسته در منشور حقوق شهروندی دولت است.

تا آنجا که حکمرانی تکلیف دارد تصویر واضحی از سیاست‌های اتخاذی را با رعایت اصل قانونیت و اصل بهنگام بودن تصمیمات و اقداماتی که موجد حق و تکلیف برای شهروندان می‌شود ابراز کند.

وکلای دادگستری و نوآموزان متقاضی پروانه وکالت که مرجعیت منحصری در تحقق پذیری حکومت قانون و نظم عمومی و خیر همگانی دارند شاهد رفتار جز این بوده که مقتضی است بر استحکام اقدامات مرجع عمومی بر مسیر خیر همگانی فراهم آورد.

۳- این سال طبق هماهنگی مستمر امتحان برای آذر ماه پیش بینی شده بود که متأسفانه به علت شروع شیوع کرونا به اسفند ماه موکول شد در آذرماه نیز سرایت کرونا در کشور همچون شرایطی بود که سایر مراکز وابسته و سازمان ها نسبت به برگزاری آزمون مبادرت ورزیده بودند.

در اسفند ماه و سه روز مانده به برگزاری آزمون در و در حالی که آزمون‌های دیگر با تعداد شرکت کننده بیشتر برگزار شده بود، آزمون کارآموزی وکالت با اعلام غیر منتظره معاون وزیر بهداشت پیرامون شیب شیوع کرونا بدون اطلاع و ارائه دلیل منطقی، تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ به تعویق انداخته شد.

حال آنکه اجرای آزمون به عهده سازمان سنجش بوده و از آذرماه نیز وزارت بهداشت مطلع بوده و می‌توانست هرگونه تدبیری را به سازمان سنجش ابلاغ کند.

متاسفانه آزمون فروردین ماه نیز ۱۲ ساعت قبل از آزمون و پس از چاپ و ارسال سوالات و آماده شدن متقاضیان، لغو گردید. حال معلوم نیست ۱۲ ساعت قبل از آزمون چه اتفاق ویژه ای در وضعیت شیوع کرونا رخ داده بود که چنین تصمیمی اتخاذ شد. ظاهرا عزمی توسط یک گروه ناپیدا وجود دارد که به اصل برگزاری این آزمون منظم و محبوب فارغ التحصیلان حقوق علاقه مند نیستند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای اصفهان: با هرگونه تخلف، سهل انگاری، سوءنیت و یا تصمیمات غیرمسئولانه احتمالی در لغو آزمون وکالت برخورد شود

۴- این تشتت تصمیم منتهی به خسارات معتنابه مادی و معنوی به عدالت جویانی شد که رفتار دولت محترم در وضعیت اضطرار را نه بر قاموس اصول حکمرانی قانون مدار که ناهماهنگ و مایوس کننده دیدند. طرف آنکه در همان اثنای مشابه کرونا، آزمون مرکز امور مشاوران قوه قضاییه مجوز برگزاری گرفته وتردید ها را متوجه نیات پشت پرده ای کرد که با استقلال کانون وکلا سر مهر و آشتی ندارند.

۵- قطعا هیچ حقی یارای معاوضه با حق سلامت شهروندان ندارد و برای نهاد وکالت مستقل نیز سرمایه انسانی مقید به اخلاق حرفه‌ای و شرافت شغلی در تراز حق دفاع شهروندان بزرگترین پشتوانه و دست مایه استحکام استقلال و دفاع از حقوق شهروندان است.

لکن اعتراض‌ها آنجاست که تصمیمات غیر عادلانه و تبعیض آمیز اتخاذ شده و اصل برابری شهروندان به محاق سیاست‌های پنهان تهدید ‌کننده می‌رود.

متاسفانه کشاندن آزمون از آذرماه به زمان نامعلوم، آسیب‌های شدید روحی، جسمی و اقتصادی به متقاضیان محترم و خانواده شریف آنها و جامعه وکالت وارد نموده که منجر به ناراحتی بدبینی و ناامیدی می گردد.

علاوه بر خسران مادی و معنوی غیر قابل توصیف به جوانان ما موجب بدبینی نسبت به نهادهای دولتی مهم کشور می‌شود که باید بی‌طرف و مصون از شبهه باقی بمانند.

اهمیت بالای آزمون این نهاد مستقل و تاریخی کشور در حدی بود که انعکاس این اختلال و تعلل ها با واکنش گسترده رسانه ها و محیط مجازی مواجه بوده است.

لذا درخواست می گردد با عنایت و توجه جدی به اعتراض نسبت به رفتار تبعیض آمیز و غیر موجه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ستاد ذیربط بعد به دستورات بدوا  دستور به برگزاری آزمون تحت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت و سپس بگیری این رفتار تبعیض آمیز و ناموجه صادر فرمایید.

دکتر جعفر کوشا

رئیس اتحادیه دادگستری کانون وکلای دادگستری سراسر کشور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰۷ دیدگاه ها

  1. دوستان هم رشته‌ای گرامی یه منبع بروز در خصوص حقوق جزای عمومی، کتاب مختصر حقوق جزای عمومی از دکتر عباس منصور آبادی، دانشیار دانشگاه تهران از نشر میزان است. مخصوصاً که نزدیک سه جلد حقوق جزای عمومی در یک جلد خلاصه شده و مطابق با قانون کاهش مجازات های تعزیری هستش و مناسب برای کسایی است که میخوان تو این فرصت تعویق، یه جمع بندی بکنند و چون یه منبع جدید و بروز هستش از خوندش به دلیل تکراری نبودن، خسته نمیشید و آمادگی تونو تا زمان برگزاری آزمون حفظ می‌کنید.

    موفق و پیروز باشید.

  2. دوست گرامی و هم رشته‌ای محترم من وکیل امروز دادسرای کارکنان دولت بودم نزدیک بازار و بعد از اون رفتم دادگاه انقلاب و بعدشم رفتم خرید تو فروشگاه کوروش البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوتا ماسک زدم. یعنی جنابعالی از صبح تا شب داخل خونه‌ هستید و جایی نمیرید؟! زندگی ادامه داره و دوستان میشد آزمون رو برگزار کرد بیایید حداقل با وجدان خودمون رو راست باشیم! قضاوت من حقوق خوان نوعی هستش و بر مبنای عرف عادت رفتار فعلی مردم در رفتارهای روزمره هستش! دوست گرامی منم سلامتی و جون مو دوست دارم اما منم به قول شما وقت رسیدگی و جلسات دادگاه مربوط به پرونده هامو نرم چون کرونا هست؟! هم رشته‌ای محترم بالاترین و عالی ترین دادگاه، دادگاه وجدان است پیش خودمون! ستاد ملی کرونا ملعبه کسانی و نهادهایی هستش که میخوان کانون وکلا و وکیل رو با هم بکوبند! صد در صد اداره کانون وکلا باید تغییر کنه و به افراد جوان تر سپرده بشه ما هم به عنوان عضوی از همین کانون وکلا شدیداً بهش نقد داریم!
    موفق و پیروز باشید هم رشته‌ای گرامی.

  3. هم رشته‌ای گرامی خانم یا آقای (نه به ادغام) منم به عنوان یه عضو کوچک از جامعه حقوقی کشور به نوبه خودم برای جنابعالی و دیگر داوطلبان آزمون وکالت آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. دوستان داوطلب آماده آزمون یکی از مشکلاتی که تو بازه زمانی مطالعه برا آزمون وکالت است، مطالعه درس اصول فقه است، به نظرم تو این زمان تعویق، بهترین فرصت است برا تقویت این درس با مطالعه کتاب‌هایی مثل درس‌هایی از اصول فقه دکتر محمد حسین شهبازی، از نشر میزان و کتاب تست آزمون های مبانی استنباط حقوق اسلامی از همین مؤلف و از همین نشر. این دو کتاب به زبان خیلی ساده و روان برای مطالعه ابتدایی اصول فقه مناسب هستند و بعد برای مطالعه تفصیلی میتونید سه جلد اصول فقه (دفتر اول: مباحث الفاظ، دفتر دوم: منابع فقه و دفتر سوم: اصول عملیه و تعارض ادله) دکتر سید مصطفی محقق داماد رو از انتشارات مرکز نشر علوم اسلامی، مطالعه کنید. دوستان یادمه که جناب آقای دکتر محمد حسین شهبازی برا آزمون وکالت در زمان تدریس اصول فقه این سه جلد رو به عنوان منبع معرفی کرد. البته با توجه به این‌که در حال حاضر تست‌های درس اصول فقه به صورت خیلی مشکل تر طراحی میشند میتونید به جای سه جلد دکتر محقق داماد از ترجمه سه جلدی اصول فقه مرحوم مظفر به قلم آقایان دکتر عباس زراعت و دکتر حمید مسجد سرایی از انتشارات نشر حقوق اسلامی استفاده کنید، این کتاب از مثال‌های قانونی اصولی هم غنی است. موفق و پیروز باشید.

  4. در پاسخ به خانم مینا موحد

    ماهم همین اوضاع رو داریم.همسر من از کارش انصراف داده،بچه نیاوردیم.رفت و آمدهای خانوادگی همه رو تعطیل کردیم.نه تفریحی،نه رفت‌آمدی کلی هم حرف شنیدیم.الان همسرم دلزده شده،ماه رمضون هم که نمی‌تونه مثل قبل درس بخونه.یه جورایی دوتامون هم سرگردونیم.

    1. من کاملا درکتون میکنم
      زندگی ما هم دقیقا یکساله متوقف شده
      بدون هیچ دستاوردی
      از همه بدتر این سردرگمیه که همگی بهش مبتلا هستیم
      واقعا نباید گفت ۸۰ هزار نفر درگیر ازمون وکالت هستند، باید گفت ۸۰ هزار خانواده درگیرن
      مشکلات کرونا، مشکلات اقتصادی
      من پارسال مجبور شدم به خاطر ازمون خونمو با ی قیمت فضایی تمدید کنم، چون امکان اسباب کشی نداشتم به دلیل ازمون، ولی واقعا امسال برام این امکان وجود نداره، موندم آزمونو رها کنم و دنبال کار بگردم و به زندگی عادیم برگردم، یا بازم چند ماه سردرگم با این حال روحی خراب و افسردگی به مطالعه ادامه بدم و بیشتر خانوادمو ازار بدم

  5. آقای دکتر کوشا ماحصل نامه ی بلند و بالای شما به رئیس جمهور هیچ بود میدونید چرا برای این که مسیر رو اشتباه میرین. شما باید با سنجش و ستاد کرونا تعامل داشته باشید آخه چرا انقدر منفعلانه رفتار می کنید زودتر شما آقای دکتر کوشا که سکاندار اسکودا هستید با سازمان سنجش و ستاد کرونا به اجماعی برسید و زمان آزمون رو اعلام کنید. تو رو خدا صداااااااااای ما رو بشنوید ما بازیچه ی دست افراد بی کفایت نیستیم . نامه نگاری به رئیس جمهور مشکل ما رو حل نمیکنه . راهکار و تدبیر از بی تدبیر میخواین!!! … بدتون نیاد اگر ستاد کرونا میاد چند ساعت قبل از برگزاری آزمون، آزمونو لغو میکنه همه ی اینها بر میگرده به ضعف و موضع انفعالی اسکودا. چرا تو این چند روزه کاری نکردید؟ خب اگر نمی تونید در جایگاهی که قرار دارید موثر باشید استعفا بدین.

  6. خانم مینا موحد، هم رشته‌ای گرامی، متأسفانه افراد تنبل و درس نخون با کمپین تعویق حق شما و امثال جنابعالی رو تضییع کردند، من خودمم تقریبا با چنین مشکلی زمان آزمون وکالت برخورد کردم، زمانی که آزمون ارشد برگزار شد و نتیجه اون تو شهریورماه اومد واقعاً برام تکرار مطالعه مطالب برا آزمون وکالت، خسته‌کننده و کسالت آور بود. به نظر چند روزی استراحت کنید و بعد از اون سعی کنید یه برنامه ریزی جدید برا جمع بندی نکات و تست زدن طراحی کنید. تا اینجوری تکرار مطالب براتون خسته کننده نباشه. ضمناً، برای این برنامه ریزی میتونید کتاب (کار عمیق) از نشر نوین رو مطالعه کنید. مطمئن باشید موفقیت همراه با مقابله با سختی ها و مشکلات بیشتر می‌چسبه…
    با آرزوی موفقیت و سلامتی برای تمامی داوطلبان آزمون وکالت.

    1. سلام اقای امیر حسام عزیز
      خیلی ممنون از پیامتون و پاسخگوییتون
      برام باعث دلگرمی بود
      حتما امتحان میکنم
      بازم ممنونم ازتون

    2. امیر حسام عزیر منم موافق تعویق بودم ولی تنبل و درس نخون نیستم. منم مثل شما دکترا دارم مشاوران هم قبول شدم. من از بچگی استرس شب آزمون رو داشتم تا حالا ….. و جدا از مبحث کرونا و مسئله مرگ و زندگی هر تعویق رو فرصتی برای مرور دوباره و بالا بردن علم و تخصص می دونم و ازین فرصت بخوبی استفاده می کنم…. مطمن باشیین کسانی که موافق تعویق هستن افراد درس خوان و پرتلاش هستن که دوست دارن یه فرصت دیگه برای خوندن بهشون داده بشه. کسانی هستن که عطش مطالعه و عشق خوندن دارن والا با یکی دوماه تعویق کی می تونه به جمع بندی مطالب به این گستردگی دستیابی پیدا کنه و تو آزمون قبول شه. انقد با غرور به شخصیت یه عده زیادی که خواهان تعویق بودن توهین نکنین. از یه تحصیل کرده بعیده این همه ادعا و غرور. ….. من از موفقیت شما خیلی خیلی انرژی گرفتم و ازتون خوشم اومد انقد پشتکار دارین و تونستین موفق بشین ولی شما هم انقد راحت مردم رو قضاوت نکنین برادر….

  7. خب زمان جدید آزمون رو اعلام‌کنید دیگه.
    به دادمون برسید…تو این مدت از همه چیزمون زدیم.وقتی ثبت نام می‌کنید مسئول برگزاری آزمونش هستید.در حال حاضر اولویت برگزاری با آزمون وکالت هستش که سه بار و کاملا بی‌معنا لغوش کردید.خدامی‌دونه اگر وکالت رو دیرتر از آزمون‌های دیگه برگزار کنید،فقط و فقط نفرینتون می‌کنم.
    حق این همه داوطلب هم میاد به گردنتون.

  8. من سیزده ماهه که تو ی اتاق حبسم و دارم درس میخونم، سیزده ماهه نه تفریح، نه دیدن عزیزان
    فقط تو ی اتاق با ی کتابخونه کتاب
    بخاطر ازمون کانون کارمو از دست دادم، ۱۰ کیلو چاق شدم، عصبی شدم
    و الان واااقعا نا امیدم
    فقط من این حالتو دارم یا همه دوستانی که مثل من یک سال جون گذاشتن هم همین طورن؟
    من واقعا نمیدونم چطور باید ادامه بدم و هیچ چیز ارومم نمیکنه
    چطور میتونید با زندگی و روح ی جوون اینطور بازی کنید؟
    واقعا از خدا نمیترسید؟
    اگر از دوستان کسی حالش مثل منه و راهکاری داره برای اینکه بهتر بشم واقعا خواهش میکنم کمک کنه
    من خودمو گم کردم و روزها و لحظات خیلی سیاه میگذرن…

    1. مینای عزیز به این فکر کنین که تو آزمون با یکی دو سوال قبول نمی شدین از کجا اطمینان دارین که صددرصد قبول می شدین…. شما که انقد خوندین ازین فرصت استفاده کنین بگین دوباره می خونم برا قبولی که سال دیگه این مشکلات و سختی که کشیدم تکرار نشه…. یکی دو روز به دیدن عزیزانتون که این مدت ازشون دور بودین برین رفرش میشین …… موفق باشین

  9. بس کنیدجناب کوشادوره ظلم واجحافتان گذشته بیخوددست وپامیزنیدیک قرن به ناروایکه تازاین عرصه بودید.رییس جمهور،نماینده کانون نیست رییس جمهورکل کشوراست بایدآزمون کلا لغووداوطلبان بدون آزمون پذیرفته شوند

  10. سلام دوستان خوبم
    اصلا نگران نباشید ، بهتون قول صد در صد میدم تمام دلسوزان ما در کانون و اسکودا تمامی عزم خودشون را جمع کردن تا ازمون ادغام نشود( پای چندین میلیارد پول وسط ) و به نظرم میرسه با توجه به اوضاع و احوال زودتر از تیرماه برگزار نخواهد شد ، پس یه توصیه دوستانه ، استرس از خودتون دور کنید و حسابی استراحت کنید و چهارباره اماده شوید ، من دلم میخواد رفقام با تمام قدرت اماده باشند ، اینطوری بردن شیرین تر …

  11. این حرفها رو ول کنید. فقط و فقط زمان آزمون رو بخواهید مشخص کنند…چون کم کم می‌ذارند وقت بگذره اون‌وقت یه خبر شوکه کننده‌ی دیگه بهمون ندند خوبه.طوری که به وضعی که الان داریم راضی باشیم.فقط مطالبه‌ی ما باید این باشه که سریع زمان جدید رو اون هم در نزدیک‌ترین مورخ تعیین و اعلام کنند.
    قشنگ سه باربه هیکلمون خندیدند و آزمون رو لغو کردند.یه ذره یادتون بیارید.اون از ۲۲اسفند که لغوآزمون کاملا بی‌معنابوداون هم از ۲۰فرورودین که خجالت ‌آور بود.سریع یک زمانی رو اعلام کنید جان بچه‌هاتون…ما رو چی فرض کردید؟اسکودای محترم یه کم بیشتر تلاش کن.اسکودای عزیز تو باید از حقوق داوطلبانت دفاع کنی‌.
    البته این رو هم بگم که در آزمون وکالت به جز خودداوطلبان کسی ذینفع نیست‌.برای همینه هیچکس خودش رو خسته نمی‌کنه.یه ذره به بقیه‌ی آزمونها نگاه کنید یکی مثل دانشگاهها و غیره ذینفعند.اما تو وکالت خود داوطلبه که داره صاحب یه شغلی میشه.هیچ نهاد دیگری آنچنان سود نمی‌بره.واسه همینه کسی خودش رو خسته نکرد تو لغو سه باره‌ی آزمون.

  12. جواب این نامه چرا مشخص نمیشه؟ مگه ازمون وکالت که ۳بار لغو شده نباید توی اولویت برگزاری باشه؟ چرا یه نظرسنجی رسمی چیزی نمیزارین که هر شخصی با شماره پرونده ثبت شده اش در ازمون وکالت رایش رو ثبت کنه؟ شما ثبت نام ازمون رو مطرح کردین و مسئول برگزاریش هستین اونم با توجه به مسئله کرونا که باید همتتون و عزمتون رو بیشتر ب کار میگرفتین در راستای برگزاری این ازمون نه به جای آن ۳بار لغو ازمون.ذره ای ما مهم هستیم براتون؟عمرا اگر.این که بعد از لغو بیاین اظهار همدردی و تاسف بکنین افاقه ای ب حال ما نداره..چرا اصل مطلبو فراموش میکنید؟ واقعا نمیخواین پیگیر برگزاری باشین یا نمیخواین برگزار بشه؟ چرا خانم زرین باید بیاد اعلام کنه که تا خرداد ازمونی برگزار نمیشه جز ارشد که اونم از الان نمیشه راجع به لغوش نظر داد..چرا پس؟چرا همش فقط راجع به لغو تا میتونید تصمیم میگیرید؟ این که اولین گزینه بدیهی هست که به فکر هر بنی و بشری میرسه اما شما که مسئولِ این جایگاه و سمت هستین چه کردین؟ اینه پیگیریتون؟شما مسئولین و ب اندازه سمت و جایگاهتون وظیفه دارین چون متعهدین و دارین از این بیت المال حقوق دریافت می کنید .در برابر چی؟.پس چرا ما هیچ قاطعیتی در این خصوص ازتون نمیبینیم و همش خلافش ثابت میشه؟چرا انچه رو که در ذهن و اندیشه دارین و قصد اجرای در عملش رو دارین صراحتا بیان نمی کنید؟

  13. سلام،
    غم انگیزترین حسی که من داوطلب دارم و مدام بر من مستولی میشه، این هست که نگرانم و ذهنم مدام درگیر اینکه زمان اعلام شده کی خواهد بود، باز هم مواجبات تعویق فراهم شد چه ؟ اینها نمیزارن دوباره تمرکز کنم دوباره تلاش کنم ،
    یکی به داد دل خانواده من که یک سال نبودنم رو به امید اینکه امتحان وکالت یک روز برگزار میشه و بچم سختیاش تموم میشه پشت سرگذاشتن برسه،
    چی میتونه جبران کنه روزای سختی که بر گذشت، چی میتونه جای روزای خوشی که از دادم رو پر کنه،
    من با این حجم از ناامیدی نمیتونم قبول شم ، نمیتونم خودم رو جمع و جور کنم ،
    بهترین دانشگاه، بهترین رتبه هیچ چی به دادم تو این اوضاع نرسید،
    هر کی باعث شد حال دل من خیلی از دوستانم این بشه، به خدا واگذارش کردم.
    اوقات بخیر

  14. دوستان داوطلب آماده آزمون: چاپ جدید کتاب تست دو جلدی حقوق مدنی دکتر محمد حسین شهبازی منتشر شده، که به نظر بنده استانداردترین کتاب تست موجود در بازار است که در چاپ جدید آزمون های ارشد و وکالت سال ١٣٩٨ هم اومده. این کتاب به نوعی یه دوره خلاصه از حقوق مدنی است. ضمناً آخرین ویرایش کتاب اشخاص و اموال جناب آقای دکتر سید حسین صفایی از انتشارات میزان با تجدیدنظر و اضافات در اسفند ماه ١٣٩٩ منتشر شد. همچنین، کتاب حقوق مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم استاد کاتوزیان هم با ویرایش جدید چاپ شده. بروزترین کتاب در مورد مسئولیت مدنی با توجه به قانون مجازات اسلامی (باب ضمان) و سایر قوانین خاص، کتاب مسئولیت مدنی جناب آقای دکتر سید حسین صفایی و آقای دکتر حبیب‌اله رحیمی از انتشارات سمت است، چون کتاب مسئولیت مدنی مرحوم استاد کاتوزیان بر اساس قوانین جدید آپدیت نشدند. ضمناً، دوستان کتاب تست ساده ساز حقوق تجارت آقای فرحناکیان هم خوبه و از حاشیه بالا و پایین اون میتونید در کنار ماده قانونی نکات کتابای دیگه رو یادداشت کنید.
    موفق و پیروز باشید.

  15. آقای عزیز منم منم نکن،، من دکترم من وکیلم من منم من منم!!ومطمئن باش در این جمع از تو بالاتر هستند!!فقط خودشونو معرفی نمی‌کنند!!!!هر چه پربارتر افتاده‌تر!!!

    1. من با دیدن افراد موفق انرژی می گیرم چه اشکالی داره همه بیان از موفقیتهاشون بگن تا انرژی بگیریم این که ناراحتی نداره…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا