رئیس دیوانعالی کشور: افراد بی صلاحیت نباید وارد مشاغلی وکالت و سردفتری و… شوند

پایگاه خبری اختبار- رئیس دیوانعالی کشور درخصوص قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: متاسفانه ما گرفتار افراط و تفریط می‌شویم؛ از یک طرف آنقدر عرصه را تنگ می‌کنیم که هیچکس نتواند وارد شود از یک طرف آنقدر باز می گذاریم تا ظرفیت‌ها یکباره افزایش پیدا کند.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، با هماهنگی و پیگیری روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران فرصت دیدار برخی از اعضای هیات مدیره کانون با رئیس جدید دیوانعالی کشور میسر شد. هدف از این دیدار اعلام بخشی از عملکرد کانون و برنامه‌های آن در موضوع فناوری اطلاعات، توسعه سند رسمی و به ویژه چالش‌های مرتبط با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و آزمون سردفتری بود.

در این دیدار که علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، سعید کرمی زاده، احسان صادقیان و علیرضا تیمورپناه از اعضای هیات مدیره حضور داشتند، خندانی با تشریح شرح وظایف کانون و اقدامات انجام شده درخصوص مسائل مالی، رفاهی، درمانی همکاران سراسر کشور، آخرین وضعیت صندوق، بیمه، بازنشستگی، مسائل و مشکلات آن را مطرح و عملکرد کانون را یک نمونه موفق کشوری در موضوع برون سپاری و اجرای اصل ۴۴ دانست.

انتقاد خندانی به افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی با قانون تسهیل

خندانی افزود: از سال ۱۳۱۰ تاکنون تعداد دفاتر اسناد رسمی کشور ۸ هزار و ۲۰۰ است با این قانون جدید فقط امسال ۹ هزار و ۵۸۰ نفر به این حوزه اضافه می‌شوند که صندوق فعلی ما اصلا پاسخگو نخواهد بود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه به مسائل و مشکلات حوزه سردفتری در موضوعات مختلف پرداخت و با توجه به اجرای قانون اصلاح فضای کسب و کار اعلام کرد: درخواست ما از ابتدا این بود و هست که جذب و پذیرش سردفتر با موازین علمی و بررسی صلاحیت عمومی و نیازسنجی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری رئیس دیوانعالی کشور هم در ادامه سخنان خندانی درخصوص قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: متاسفانه ما گرفتار افراط و تفریط می‌شویم؛ از یک طرف آنقدر عرصه را تنگ می‌کنیم که هیچکس نتواند وارد شود از یک طرف آنقدر باز می گذاریم تا ظرفیت‌ها یکباره افزایش پیدا کند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که این افزایش‌ها باید منطقی باشد. برای مثال یک شهر ۲۵۰ هزار نفری نباید ۲۱۰ دفتر اسناد رسمی داشته باشد چون درنهایت سردفتر مجبور می‌شود به دلیل هزینه‌های بالای اجاره دفتر، حقوق کارمندان، هزینه‌های جاری،  دفترش را تعطیل کند. این موضوع باید مدیریت شود حتی اگر نیاز است شما لایحه‌ای بدهید که مراجعات‌تان چقدر است و قانون را اصلاح کنید تا به مشکل برنخورید.

خندانی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در طرح و لوایح مختلف از جمله برنامه هفتم که در مجلس درحال بررسی‌ست، درصورت تصویب مشکلات جدی برای دفاتر اسناد رسمی ایجاد خواهد کرد که لازم است قوه قضائیه و ریاست دیوانعالی کشور در این حوزه ورود داشته باشند. به عنوان نمونه در برنامه هفتم توسعه در یکی از بندها عنوان شده تا پایان برنامه در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور باید ۶۹ سردفتر استخدام شوند که این یعنی فاجعه‌ای بزرگ در راه خواهد بود.

رئیس دیوانعالی کشور در میان گفته‌های خندانی نکاتی را در نقد یا تایید گفته‌های او بیان کرد و اظهار داشت: نمی‌توان در را باز کرد هرکسی بیاید. هرکسی در هر صنفی اعم از وکیل، پزشک، کارشناس و سردفتر باید براساس ضوابط و قواعد سر کار قرار گیرد. هدف از ایجاد فضای کسب و کار این است افرادی که واجد شرایط هستند از این کرسی استفاده کنند اما اگر صلاحیت ندارند نباید وارد شوند. هیچکس این را نمی‌پذیرد فردی که واجد شرایط نیست بیاید.

تعداد بازنشستگان کانون سردفتران و دفتریاران

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درپاسخی دیگر به سوال رئیس دیوانعالی کشور درخصوص تعداد بازنشستگان کانون گفت: درحال حاضر ۱۶۷۲ بازنشسته  و ۱۶۰۱ مستمری بگیر داریم.

انتقاد رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به کاهش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی

خندانی در انتقاد از کاهش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی گفت: یکی از مشکلات جدی که این روزها گریبان گیر ماست، کاهش صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی‌ست. همین اخیرا نیروی انتظامی در صدور گذرنامه اربعین به صلاحیت دفاتر ورود کرد. در یکی از مواد برنامه هفتم توسعه عنوان شده که نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست. همان زمان که نیروی انتظامی در بحث تنظیم سند خودرو به دلایل مختلف ورود پیدا کرد نصف دفترخانه‌های ما با مشکل مواجه شدند ضمن اینکه می‌بینیم الان هم همان هزینه از مردم اخذ می‌شود، هم تسهیل‌گری در ارائه خدمات انجام نشده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه بر موضوعاتی که دیوانعالی کشور می‌تواند در راستای گسترش صلاحیت دفاتر کمک کند پرداخت و مقرر شد اقداماتی در این خصوص انجام شود.

رئیس دیوانعالی کشور: افراد بی صلاحیت نباید وارد مشاغلی وکالت و سردفتری و… شوند
رئیس دیوانعالی کشور: افراد بی صلاحیت نباید وارد مشاغلی وکالت و سردفتری و… شوند

بیشتر بخوانید:

نایب‌رئیس اسکودا: بخشی از قبول‌شدگان آزمون وکالت صلاحیت علمی لازم را ندارند/ خدا به داد مردم برسد

تلاش‌های مجلس یازدهم برای سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا

خندانی: متقاضیان سردفتری فکر نکنند وضعیت این شغل «گل‌وبلبل» است

کتاب محشای منقح دفاتر اسناد رسمی هوشیار

کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    اینها همه بر اساس مقررات وزارت علوم فارغ‌التحصیل رشته حقوق هستند و مدارک آنها مورد تایید قرار گرفته بنابراین صلاحیت علمی دارند . هر دانشگاهی که مدرکش تایید نیست اعلام فرمایند یا مدرکش را باطل کنند

  2. مقام معظم رهبری :
    التزام به ولایت فقیه همان عمل کردن به قانون کشور است .
    حمایت از طرح تسهیل و حذف آزمون در شروع به وکالت با گذراندن دوره های تخصصی

  3. خدا خیرتون بده جناب نقدعلی
    اگر شما متخصصین نبودین ۴۰۰هزار فارغ‌التحصیل رشته حقوق که سالها آزمون وکالت رو قبول نشده بودن ، تبدیل به وکلای این مملکت نمیشدن
    ممنون از شما نخبگان و نخبه پروران
    کاش میشد برای نابودی آمریکای جنایتکار و استکبار جهانی شما رو وارد پارلمان و مجالسشون کرد

  4. بنده بعنوان یک موکل خودم با عقل و رایت وآزادی انتخاب کیل خودم را انتخاب می‌کنم… شماها واسه چی ناراحتی…..چرا دوست ندارین ویا چشم ندارین ج آنهای ما سرکار بروند و کار داشته باشن…..تا کی بایستی بدنبال آنحصار باشید تمومش کنین …….
    …..

    ……
    ….

  5. انشاءالله که رئیس دیوان در مورد قضات هم چنین تصمیم درستی گرفته باشد و از نفوذ قضات بی صلاحیت و فاسد در دستگاه قضا جلوگیری کند .

  6. متأسفانه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق شده ان بی صلاحیت!!!
    حتی آموزش و پرورش هم فارغ‌التحصیلان رشته حقوق رو واسه معلمی پذیرش نمیکنه!!

    1. مثلا یه مریض رو ببرن پیش یک پزشک فاقد صلاحیت علمی ، وقتی مُرد ما بگیم صلاحیت علمی رو بیمار تشخیص میده!!!!!!!!!!!

    2. از اون حرفای خنده دار زدی…. موکل فقط نتیجه رو میبینه و نتیجه الزاما مساوی صلاحیت علمی و اخلاقی نیست…
      نکنه شما اعتقاد داری که وکالت تعهد به نتیجه هست؟!؟!
      وکیل مثل یک پزشک طبق نظر نسخه میپیچه حالا نتیجه چه باشد با قاضی است!!! اگر قرار باشد به هر قیمت برنده شوی میشه همون کسب و کاری که عده ای میگن… که یعنی فاجعه

      1. پزشک هم کنکور داده قبول شده و بعدش اموزش دیده و به صورت موردی در ازمون ها شرکت کرده به صورتی که ۹۹.۹۹ درصد پذیرفته شده های کنکور نهایتا شماره نظام پزشکی دریافت میکنن
        پس در بدترین حالت باید ۹ هزار سردفتر جدید اضافه بشه چون صلاحیت علمی لازم رو دارن
        همین اتفاق برای ازمون وکالت هم باید بیوفته
        همونطور که برای تمام رشته های مهندسی شاهدش بودیم و در حال حاضر صرف مهندس بودن امتیازی محسوب نمیشه صرف وکیل بودن هم نباید امتیاز باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا