رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه: درصورت اعمال تراز، داوطلبانی با نمره صفر در ۴ درس هم قبول می‌شوند

پایگاه خبری اختبار– رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه درباره ملاک قرار دادن نمره خام در اعلام نتایج آزمون وکالت فوق‌العاده این مرکز توضیحاتی ارائه داد و گفت: اگر نظر مجلس در پاسخ به استفساریه انجام شده تراز نمره باشد، تعداد قبولی‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش اختبار به نقل از تسنیم، مرکز وکلای قوه قضائیه فیلمی از یک مصاحبه با حسن عبدلیان‌پور، رئیس این مرکز را منتشر کرده که در آن اشکالات روش ترازگیری در انتخاب پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت فوق‌العاده ۱۴۰۱ را شرح ملاک قرار دادن نمره خام در اعلام نتایج آزمون وکالت فوق‌العاده این مرکز توضیح داده شده است.

عبدلیان‌پور در سخنان خود با اشاره به پخش مصاحبه رئیس کمیسیون ویژه تولید مجلس از بخش‌های خبری سیما که در آن عنوان شده مرکز وکلای قوه قضائیه بر خلاف نظر سازمان سنجش آموزش کشور قبولی‌ها را بر اساس نمره خام اعلام کرده، گفت: توجه شما را به نظر سازمان سنجش آموزش کشور در استفاده از ترازگیری که طی نامه‌ای به استعلام صورت گرفته توسط معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه واصل شده و در فضای مجازی نیز منتشر شده جلب می‌کنم؛ این نامه در توضیح روش ترازگیری به صراحت بیان داشته؛ برای اینکه تفاوت نمرات بیشتر نمایان شود، اعداد متناظرِ نمره خام به توزیع نرمال با میانگین ۵۰۰۰ و انحراف معیار ۲۲۵۰ تبدیل می‌شود.

وی افزود: این روش در آزمون‌های دارای ظرفیت، کاربرد دارد نه آزمون وکالت که به موجب قانون تسهیل که عزیزان در مجلس قانون‌گذاری کردند دیگر ظرفیت عددی ندارد و در آزمون وکالت نباید جاری و ساری باشد؛ چون علت ترازگیری و متفاوت کردن نمرات در آزمون‌های دارای ظرفیت مثل آزمون‌های سراسری دانشگاه به حداقل رساندن تعداد داوطلبانی است که دارای نمرات و رتبه‌های یکسان هستند تا مجری برگزاری بتواند به راحتی به داوطلب‌ها ظرفیت اختصاص دهد و نتایج را اعلام کند؛ نه آزمون وکالت که ظرفیت عددی آن حذف شده و اگر هزار نفر هم با هم نمره و رتبه یکسانی کسب کنند و در محدوده حد نصاب قبولی باشد به عنوان پذیرفته شده معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: از طرفی دیگر؛ انحراف معیارِ مورد اشاره در پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور که هر نوع تغییر در مقادیر آن سبب تغییر در نمره کل و حد نصاب و تغییر در تعداد پذیرفته‌شده‌ها می‌شود، این کاملاً قراردادی است و انتخاب مقادیر آن از سوی سازمان سنجش تنها بر اساس تجربه آزمون‌های گذشته بوده است. پس با توجه به پاسخ سازمان سنجش، خود روش ترازگیری که نیاز به تعیین انحراف معیار دارد؛ مصداق بارز تعیین ظرفیت برای قبولی است البته ظرفیتی که از سوی مرکز وکلا و یا کانون‌های وکلا تعیین نمی‌شود؛ بلکه توسط سازمان ینجش و با تعیین مقادیر انحراف مقادیر آن تعیین می‌شود که با روح قانون تسهیل که به دنبال حذف ظرفیت‌ها مغایرت کامل دارد. همچنین مطابق بند ۶ این نامه، کارفرمای آزمون هم می‌تواند با سفارش، میزان انحراف معیار مد نظر خود را به سازمان سنجش ارائه کند و نمره‌سازی کند و نتیجه اینکه حد نصاب و تعداد پذیرفته شده‌ها را تغییر دهد.

معیار تراز، باعث نزول فاحش سطح علمی می‌شود

عبدلیان‌پور تأکید کرد: بر مبنای تجربه این آزمون و آزمون‌های قبلی وکالت، معیار تراز موجب نزول بسیار فاحش سطح علمی وکلا می‌شود و این کاملاً مستند است و دوستان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. می‌توانیم تعدادی از کارنامه‌های داوطلبان که با روش ترازگیری در آزمون‌ها قبول می‌شوند را به صورت ناشناس منتشر کنیم تا روشنگری شود و همه مردم ببینند که داوطلبی که با کسب نمره صفر در چهار درس از ۸ درصد تنها به واسطه کسب نمره در یک یا دو درس دیگر موفق به قبولی در آزمون وکالت می‌شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: در این صورت اولاً کسی که حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری را در آزمون صفر زده، یعنی چیزی از قانون مجازات و قانون آیین دادرسی کیفری نمی‌داند، حالا این شخص وکیل شود و مردم به او مراجعه کنند و پرونده قتل را برای دفاع به او بسپارند. چه کسی حاضر است این پرونده مهم را به این وکیل دهد؟ قطعاً پرونده‌ای که مستوجب مجازات‌های سالب حیات هست را نباید به او سپرد. یا پرونده‌های مهم تجاری را به وکیلی سپرد که در آزمون وکالت درس حقوق تجارت را صفر زده است و هیچ چیزی از حقوق تجارت نمی‌داند و هیچ سؤالی را در آزمون در خصوص حقوق تجارت جواب نداده است. حالا مردم بیایند دعاوی تجاری خود را به او بسپارند؟

متضرر اصلی قانون تسهیل، مردم هستند

وی در تأکیدی دوباره یک پرسش را مطرح کرد و ادامه داد: آیا می‌شود اختیار مال و جان و عرض و ناموس مردم را به وکیلی سپرد که صلاحیت علمی ندارد؟ این یک تالی فاسد دارد و کاملاً روشن است که متضرر اصلی و واقعی و نهایی قانون تسهیل با استفاده از روش ترازگیری در آزمون‌های وکالت و کارشناسی و سایر آزمون‌های که برگزار می‌شود، مردم شریف و مظلوم عزیز کشورمان هستند.

عبدلیان‌پور افزود: دلیل فشاری و مقاومتی که ما کردیم همین نکته بوده؛ بنابراین محاسبه نتایج آزمون وکالت بر اساس نمره تراز علاوه بر آنکه نوعی تعیین ظرفیت مغایر با هدف و روح حاکم بر قانون تسهیل است، به جهت قابلیت تغییر در انحراف معیار که نتیجه آن تغییر در تعداد قبولی است، فاقد شفافیت و در واقع خودش مفسده برانگیز است و از همه مهمتر، موجب وکیل شدن اشخاصی می‌شود که بدون داشتن صلاحیت علمی ممکن است ناخواسته در مسیری گام بردارند که باعث ضایع شدن مال و جان و عرض و ناموس مردم شود.

وی گفت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، مطابق نص صریح قانون و پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مردم و داوطلبان تکلیف اصلی خودش مطابق ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به حفظ حقوق عامه، نتایج را بر اساس نمره خام اعلام کرده و از این موضوع پاسداری می‌کند.

آن وزیر محترم می‌گوید هر ۳ ماه آزمون وکالت برگزار شود

عبدلیان‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اظهارنظر افراد مختلف درباره اعلام نتایج از سوی مرکز وکلای قوه قضائیه با احتساب نمره خام، گفت: جای تأسف و ناراحتی است که افرادی اظهار نظر می‌کنند که هیچ تجربه‌ای و تخصصی در این زمینه ندارند و به قول ما حقوقی‌ها، «اجتهاد را در مقابل نص» می‌کنند. نص صریح ماده ۵ قانون تسهیل که نمایندگان مجلس بر آن پافشاری دارند به صراحت اعلام کرده که مرکز وکلای قوه قضائیه باید سالی یک بار آزمون وکالت را برگزار کند، حالا آن وزیر محترم [خاندوزی، وزیر اقتصاد] اعلام می‌کند که آزمون وکالت باید سه ماه یک بار برگزار شود. واقعاً جای تأسف دارد که اینجور اظهارنظرها در مقابل قانون و مقابل یک ماده قانونی که چنین بحث‌برانگیز شده و در تفسیر آن علمای حقوق تفاسیر متعدد و گوناگونی دارند می‌آیند و صحبت می‌کنند. خواهش من این است که از اینگونه اظهارنظرهای غیرحقوقی و غیرتخصصی بپرهیزند و اجتناب کنند.

تغییر آمار قبولی‌ها درصورت تصویب استفساریه مجلس

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در پایان با تبریک به پذیرفته‌شدگان آزمون فوق‌العاده وکالت و نیز آرزوی موفقیت برای کسانی که نتوانستند در این آزمون قبول شوند و نیز عذرخواهی بابت تأخیر در اعلام نتایج، گفت: با توجه به استفساریه که از مجلس محترم شورای اسلامی در خصوص ملاک بودن نمره خام یا تراز نمره شده، ممکن است تغییراتی در نتایج آزمون پیش بیاید و اگر نظر مجلس در استفساریه بر این باشد که تراز نمره ملاک قرار بگیرد، افراد دیگری هم به جمع‌ قبولی‌های ما اضافه می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۱ دیدگاه ها

  1. مغالطه نیست کسی که قانون نداند پس سواد حقوقی ندارد و در نتیجه صلاحیت علمی…
    اگر چه صلاحیت علمی شرط کافی برای وکالت خوب نیست اما قطعاً شرط لازم است…

    1. سلام
      به نظر میرسد رئیس محترم مرکز وکلا بیشتر از آنکه نگران پایین آمدن بارعلمی وکلا باشند نگران حذف انحصار طلبی و باندبازیهای چندین ساله در عرصه وکالت هستند وگرنه اگر ایشان با آن همه تجربه ناموفق آزمون و خطایی که بر روی جامعه هدف داشته اند نیز اگر در آزمونهای این زمان وکالت شرکت نماید مطمئنا مرودود میشوند. حال مگر چه شده است ؟
      مگر حوزه وکالت مهمتر از حوزه سلامت جامعه است چرا موقعی که معیار قبولی رشته های پزشکی تراز است مشکل خاصی پیش نمی آید و وکلای محترم نگران سلامت جامعه نمیشوند واعتراض نمیکنند ولی برای آزمون وکالت بلوا میکنند و معیار را نمره خام قرار میدهند. برو برادر! شما نگران جیبتان هستید، وگرنه دانشجویان امروزی سوالات آزمونهای زمان قبولی جنابعالی را مثل آب خوردن جواب می دهند. کم سنگ اندازی کنید بزارید مردم با تعدد و ارزانی در حوزه وکالت راحتر زندگی کنند.
      وسلام

  2. طرح سوالات غیر استاندار باعث این فاجعه شده که درصدها پایین هست حتی در نفرات اول، این مشکل داوطلب نیست، سوالات چند سال قبل و با حالا مقایسه کنید، این در حق داوطلبان سالهای جاری ظلمه بعد از ماها مطالعه با سوالات مواجه بشن که اساتید هم نمیتونن پاسخگوی اونا باشن

  3. چنین مشکلی زمانی پیش میاد که داوطلبی برخی درس‌ها رو ازش میگذره و کل زمانش را برای چند درسی که قوی هست می‌زاره
    ربطی هم به طراح سوال نداره که اینجور ادعا کردی
    زمانی که دیگه تعداد ملاک نیست، باید کسی که قبول میشه در همه درس‌ها حداقل‌های را بلد باشه و در هیچ درسی صفر نزنه تا داوطلب نتونه برخی درس‌ها رو حذف کنه و زمان این درس‌ها برای دروس دیگه قرار بده

  4. دوتا درس صفر بزنن قبول بشن که تعجب نداره! سالهای قبل بعضیا دو تا درس منفی زدن قبولشدن😅

    الان هم یه دوستام گفت فلان درس اصلا پاسخ نداده درصدش منفی شده!!

  5. آیا یک امتحان تستی چهار گزینه ای ملاک سواد و بی سوادی فرد است؟
    من خیلی از وکلا را دیدم بعد قبولی حتی در آزمون کانون فقط گفتن ما طوطی وار خواندیم حالا که قبول شده اند وقتی با یک موضوع برخورد میکنند نمیدانند چه کنند!
    وحال
    اگر اینگونه که اعلام میکنید چرا هم اکنون به آمار خودتان چندین هزار وکیل قبول شده بیکار وجود دارد؟ آیا این ادعای بنده را اثبات نمیکند؟
    در ضمن
    در هیچ کجای دنیا تراز علمی یک فرد با سوال تستی انجام نمیشود
    اگر کسی در حرفه وکالت حرفی برای گفتن داشته باشد مردم خود کارنامه عملی آن فرد را هم میبینند و هم درک میکنند
    کارنامه عملی مهم تر از کارنامه تست زنی فرد است چرا که تست را هم با چند کلاس از موسسات پولکی روشش را یاد میدند که چگونه تست بزنی ولی مطلب را یاد نگرفته و درک نکنی چرا چون ماهیت آزمون را این شکلی کردن و در زمان کوتاه باید حدود۱۳۰سوال از موضوعات مختلف با جواب های یکسان با فقط فرق و-یا انتخاب کرد
    حالا خود کلاهتان را قاضی کنید این ملاک سواد یک فرد است؟!

  6. خود وکلای تسهیلی و مردم متضرر اصلی این فاجعه هستند، اینجا و در چنین حوزه تخصصی قوه قضاییه اصلا نباید زیر بار این خیانت بره…!!

  7. خوب با ملاک نمره خام هم حتی از قبل از قانون تسهیل کمتر پذیرش داریم که. فقط ۲۰۰۰ نفر؟ انصافه؟ اونایی که ۱۰ برابر بهتر از سالهای قبل بودن هم قبول نشدن. اقاجان عین همون موقع برگزار کنید نخواستیم قانون تسهیل رو… نه اونوری بیوفتین توی گودی و نه اینوری، ۱۰ هزار نفر پذیرش کنید تموم شه بره. مگر سال قبل ۷۰۰۰ تا برنداشتید؟ الان بعد از قانون تسهیل ۳۰۰۰ تا بزارید روش و تمام.‌

  8. جناب حافظ جان و مال و ناموس مردم آیادر هیچ گروه شغلی دیگر جان ومال وناموس نیست مثلا یک مکانیک که از این سر تا آن سر خیابان چند ده نفر هستند با جان ومال مردم ارتباط ندارند کدان مکانبک در همچین آزمون پرفشار تستی پر استرس شرکت میکند ، اغذیه فروش ، لباس فروش و و و پس لطفا با احساسات مردم بازی نکنید و واقعیت قلبی خود را بازگو کنید .
    همین دکتر قربان زاده جزو گروه ما بود الان کجاست در یک نهاد مالی حکومتی پس لطفا حرف دلتان را بزنید ضمن اینکه قانونی که طبق روال و قانون اساسی در مجلس و شورای نگهبان تصویب میشود شما که باید بدانید لازم الاجراست و شمائی که سلطان قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری هستید باید بدانید که اگر قانونی به نفع کسی تصویب میشود مثلا اعدامی نمیشود گفت چون این فرد اعدامی است من قانون رارعایت نمیکنم چون جان ومال وناموس مردم در خطر هست وفرافکنی کرد وتازه این قیاس با موضوع فارغ التحصیلان حقوق دریک جا نمی گنجد.
    بنده چند سال پیش درشرکتی کار میکردم وفارغ التحصیل مکانیک کولیس دستش نگرفته بود شما اگر داعیه اصلاح دارید به دانشگاه ها ورود کنید.
    و قبول شدگان سطح علمی پایین هم با تجربه ولمس کار ازنزدیک درکنار یک وکیل باتجربه میشود .
    من سر پرست یک خانواده ۵ نفره هستم وبه امیدی وارد این حوزه شدم نه این که هرکسی قانون را به نفع خودش تفسیر کند یا ازهمه بدتر تمکین نکند.
    خیلی ممنون که اینقدر به فکر مردم هستی ولی ما هم جزو این مردم هستیم .

  9. با سلام ببخشید من نمره کلم ۲۴۲۳ ولی اونی که نمره اش ۳۴۷۸شده قبول شده علت رو کسی میدونه؟
    لطفا اگر میدونید به بنده هم بگید.

  10. سلام در جواب آقای عبدلیان پور محترم اگه کسی که قانون مجازات و تجارت و صفر بزنه یعنی دیگه سواد ندارد آیا هر کس که بیش از ۲۰ سال وکلیه یعنی کل قانون از بره خود شما تک تک مواد قانون و میدونی خود مرحوم استاد کاتوزیان میگه رشته حقوق یک دریاس هیچکی نمیتونه بگه من از همه لحاظ اوکی ام بعدشم دوسال کار آموزی داره یاد میگیره و اینکه کجای سوالات در مورد قتل بود گیریم باشه کتاب قانون هست تجزیه تحلیل میکنه یا تجارت همین طور این اصلا انصاف نیست

  11. سلام این موضوع که یک آزمون غیر استاندارد سطح علمی افراد رو تعیین می کنه توجیه درستی ندارد وکالت مانند پزشکی یک بخش به صورت یادگیری تئوری و یک بخش کار آموزی و تجربی خیلی از وکلا از لحاظ تئوری ممکنه در سطح خوبی باشند اما درقدرت بیان آنقدر ضعیف باشند که نمی توانند دفاعیه درست داشته باشند و یا از لحاظ تحلیل مواد قانون خیلی از مواد قانونی نیاز به تحلیل داره که در نهایت باعث برد وکیل و دفاعیه خوب می شه پزشکان هم از روز اول نمی توانند تیغ جراحی را بردارند و به سراغ بیمار بیچاره بروند با تجربه در کار خود مهارت کسب می کنند

  12. بسیار نظر درستیه ، هراسیده نتونه وکالت کنه قطعاً بعداز چند مدت باید شغل خودش رو عوض کنه ، متاسفانه ایشون هنوز در خصوص مکانیزم بازار اطلاعاتی ندارن

  13. با سلام وتشکر از نمایندگان مجلس که با طرح تسهیل در مجوزها نقش نمایندگی خود را بدرستی ایفا کردند و متاسفانه از جناب آقای عبدلیان پور متعجبم که چگونه به خودش جرات داده تا علی الرغم تاکید نمایندگان ودیدار حضوری رئیس محترم مجلس بارییسمحترم قوه قضائیه وتاکیدشان در محاسبه تراز ایشان کار خودشان را انجام داده وبه نوعی قانون گریزی نمودند ودر بحث انحراف معیار ومیا نگین که یک بحث آماری است که تعداد افراد یک جامعه آماری را حول میانگین نمرات و پراکنش افراد را حول میانگین نشان می‌دهد که نشانگر آنستکه ایشان اصلا علم آمار را ندانسته ویا مشاوران خوبی ندارند در صورتیکه در اینجا قرارنیست رندومی افراد انتخاب شوند ودر حالیکه بر اساس نمره تراز اخذ شده انتخاب شوند ِِلذا پیشنهاد میکنم برای احترام گذاشتن همگان به قانون مصوبه مجلس اجرایی گردد تا هم خدمات لازم به مردم داده شود وهم توزیع عادلانه وکیل در تمام کشور فراهم آید وهمانند کشور های اروپایی هر فرد که مالی دارد برای خودش وکیلی اختیار می‌کند و نیاز به کمی وسعت نظر است اگر جامعه پزشکان هم مثل جامعه وکلا انحصار ایجاد می‌کردند ومیگفتند هرکس مدرک گرفته باید از سد امتحان عبور کندچه بر سر جامعه می آمد!!

  14. آقای نماینده قوه قضاییه و مشاوران حقوقی . این صحبت ها و مواضع رو باید قبل از وضع قانون می داشتید نه حالا که قانون وضع و لازم الاجر شده که بایستی عمل کنید وگرنه توسط قوه مقننه مورد رسیدگی قضایی و قانونی بابت استنکاف از اجرای قانون قرار می گیرید . ضمنا سالی ۴ مرتبه یعنی هر ۳ ماه یک بار بایستی آزمون بگیرید و با نمره تراز همه رو قبول کنید . انشالله تا سال آینده هم دیگر پشت کنکوری وکالت نداریم . شما هم اگر نگران انحصار هستید این حق موکلین در آینده هست که چه وکیلی با چه ویژگی های را قبول کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا