رای شماره ۳۰۳ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

"ابطال قسمت دوم از بند ۲۵ مجموعه مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر مصوب ۱۳؍۷؍۱۳۹۵شورای تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه"

شماره دادنامه : ۳۰۳            تاریخ دادنامه : ۱۴۰۰/۰۳/۰۱             شماره پرونده: ۹۸۰۳۹۸۷

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای بهروز جوانمردی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتی از ماده ۲۵ مجموعه مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر مصوب ۱۳؍۷؍۱۳۹۵

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال قسمتی از ماده ۲۵ مجموعه مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر مصوب ۱۳؍۷؍۱۳۹۵ را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

” اینجانب دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی نساجی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز پروژه که به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه رسیده؛ در نیم سال ششم (سال سوم) تحصیلی موفق به دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود شده ام. به همین دلیل طبق مصوبات داخلی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علاوه بر جریمه مادی به مبلغ پانزده میلیون (۰۰۰؍۰۰۰؍۱۵) ریال با کسر نمره ارزشیابی ۳ نمره ای مواجه شدم به گونه ای که حداکثر نمره ارزشیابی شده توسط داوران در جلسه دفاع از ۲۰ نمره به ۱۷ تقلیل یافته و برای اینجانب ۵؍۱۶ ثبت شده است. این جریمه نامتعارف، خلاف اصول کلی علمی، حقوق مکتسبه، قاعـده قبح عقاب بلابیان و خـلاف صریح مـواد ۲۰، ۲۷، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ آیین نامـه آمـوزشی دوره کارشناسی ارشـد مصـوب ۱۵؍۱؍۱۳۸۸ شـورای برنامه ریزی آمـوزش عالی با شمـاره ۱۵۴؍۲۱-۱۵؍۱؍۱۳۸۸ است که توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت ابلاغ شده است و البته خارج از اختیارات تحصیلات تکمیلی دانشگاه است. اینجانب عاجزانه، ابطال مصوبه یاد شده و استرداد و احتساب نمره واقعی پایان نامه خود (۵؍۱۹) را خواستارم.”

  متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

” نمره پایان نامه دانشجو در نیمسال های تحصیلی سوم الی پنجم از ۲۰ بوده و در نیمسال ششم نمره پایان نامه از ۱۷ منظور می شود. در نیمسال های سوم الی ششم دانشجو می تواند از نمره تشویقی (مقاله، کارتجربی و اختراع) استفاده نماید.”

  علی رغم ابلاغ دادخواست و ضمائم آن به دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تا زمان رسیدگی به پرونده در هیات عمومی دیوان عدالت اداری پاسخی از طرف دانشگاه مزبور واصل نشده است.

  در خصوص ادعای شاکی مبنی بر خلاف شرع بودن مقرره مورد اعتراض، قائم مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ۲۰۴۲۸؍۱۰۲؍۹۹-۱۴؍۸؍۱۳۹۹ اعلام کرده است که:

” مصوبه مورد شکایت در صورتی که خلاف تعهدات معتبر سابق دانشگاه نباشد، خلاف موازین شرع شناخته نشد. تشخیص قانونی بودن با دیوان عدالت اداری است.”

    هیات عمومی دیـوان عدالت اداری در تاریخ ۱؍۳؍۱۴۰۰ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثـریت آراء به شرح زیر به صـدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

براساس ماده ۲۲ آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب سال ۱۳۹۴، دفاع از پایان‌ نامه در حضـور هـیات داوران صورت می‌گـیرد و در آیین‌نامه مـذکور اختیاری برای وضع ضابطه توسط شوراهای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برای کسر نمره ارزشیابی پایان نامه به علّت تاخیر در دفاع از آن مقرر نشده است. بنا به مراتب فوق، قسمت دوم از بند ۲۵ مجموعه مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در تاریخ ۱۳؍۷؍۱۳۹۵ به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه رسیده و متضمن وضع مقرراتی درخصوص کسر نمره ارزشیابی پایان نامه به دلیل تاخیر در دفاع از آن است، خارج از حدود اختیار شورای یادشده است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود./

محمد مصدق

رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا