رییس کانون مرکز: تغییرات طرح تسهیل، قانونگذاری جدید بوده و نیازمند طی تشریفات تقنینی است

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای خطاب به دبیر و اعضای شورای نگهبان، ایرادات مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در راستای اصلاح طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار را برشمرده است.

جلیل مالکی در این نامه با تاکید بر اینکه این تغییرات در مصوبه ای که قبلاً با ایراد شورای نگهبان مواجه شده، قانونگذاری جدید محسوب می شود، این شیوه اصلاح طرح را مغایر با بند ٩ سیاست های کلی قانونگذاری ابلاغی از سوی رهبری و بر خلاف بند یک اصل ١١٠ قانون اساسی دانسته است.

بیشتر بخوانید:

نمایندگان مجلس استنکاف از برگزاری آزمون وکالت را جرم‌انگاری کردند

متن نامه رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به دبیر و اعضای شورای نگهبان به شرح زیر است:

دبیر و اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی

با سلام

احتراما به استحضار می رساند متعاقب ایرادات شورای محترم نگهبان در جلسه مورخ ١۴٠٠/١٠/١۵ به مصوبه مجلس ناظر بر طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار که با اصلاحاتی در جلسه پنجم دی ماه یکهزار و چهارصد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و اعاده آن به قوه مقننه، در راستای رفع ایرادات وارده به ماده ۵ طرح مرقوم ناظر بر اصلاح تبصره ماده ١ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری (مصوب ١٣٧۶) در جلسه علنی مورخ ١۴٠٠/١١/١٠، تغییراتی بر خلاف متن قبلی ارسالی به شورای نگهبان در این مصوبه اعمال نموده است که به لحاظ قانونگذاری جدید نیاز به مداقه اعضای محترم شورای نگهبان دارد.

این تغییرات مفاداً به شرح آتی صورت گرفته است:

اولاً: نظارت بر اجرای تبصره ١ اصلاحی قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، در حالی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است که در متن قبلی نام کانون وکلا در کنار کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه قید نشده بود و از این حیث قوه قضاییه ارتباطی با برگزاری آزمون کارآموزی وکالت توسط کانون وکلا نداشت

در حالیکه با تغییرات به عمل آمده، نظارت بر اجرای آزمون ورودی کارآموزان وکالت بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده که قطع نظر از نامعلوم بودن نوع این نظارت از حیث استصوابی یا اطلاعی، با ابهام مواجه است و مصداق بارز قانون گذاری جدید محسوب می شود و نیاز به اظهار نظر مجدد شورای نگهبان دارد.

ثانیاً: در مصوبه جدید مجلس قید شده است که در صورت استنکاف کانون وکلا دادگستری از برگزاری آزمون، قوه قضاییه راساً نسبت به برگزاری آزمون اقدام کند که این مصوبه نیز با اصول ٧۵ و ١۵۶ قانون اساسی از جهت مترتب بودن بار مالی بر آن و احصائی بودن وظایف قوه قضائیه مغایر می باشد و قوه قضاییه صلاحیتی برای برگزاری آزمون وکالت ندارد و لذا افزودن نام کانون وکلا به متن سابق به کیفیت مذکور که درسطور پیشین استناد شد و جایگزین کردن قوه قضاییه برای برگزاری آزمون در صورت استنکاف کانون وکلا بر خلاف اصول ٧۵ و ١۵۶ قانون اساسی می باشد.

ثالثاً: جرم انگاری استنکاف از اجرای حکم تبصره ماده ١ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و قرار دادن آن در زمره جرایم تعزیری درجه ۶، اتفاق جدیدی است که هیچ اثری از آن در متن سابق ارسالی به شورای نگهبان وجود نداشته است. لازم به ذکر است قطع نظر از آنکه مقصود از مرتکب بزه در تبصره اصلاحی فوق دارای ابهام است، معلوم نیست که این امر ناظر بر اعضای هیات مدیر کانون وکلا به عنوان اشخاص حقیقی است یا کانون وکلا به عنوان شخص حقوقیجرم انگاری در چنین مواردی با اصل ضرورت و اصل حداقلی بودن حقوق کیفری تعارض داشته و در تعارض با سیاست جنایی تقنینی است و باعث تورم بیشتر قوانین کیفری می گردد، کما اینکه در حوزه منطقه الفراغ در صورتی می توان رفتاری را جرم انگاری کرد که مخل نظم عمومی باشد. ضمن آنکه این امر در تعارض با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

رابعاً: اضافه نمودن موارد مذکور در بند های سه گانه فوق به مصوبه ای که قبلاً با ایراد شورای محترم نگهبان مواجه شده است، به نوعی قانونگذاری جدید محسوب می شود که مستلزم طی مراحل و تشریفات تقنینی استاز آنجایی که این فرایند طی نشده است، مصوبه مذکور مغایر با بند ٩ سیاست های کلی قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مالاً بر خلاف بند یک اصل ١١٠ قانون اساسی است.

با احترام
دکتر جلیل مالکی
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. آره راست میگن مراحل تقنینی را طی بکنید و قانون را طوری بنویسید که باز هم آقایان مافیای جدیدشونو راه بندازن و مردم رو با حق الوکاله های نجومی بچاپن.
    همه جا ادای غرب رو در میارین خوبه که نمیگین واسه هر ده نفر در خارج یک وکیل هست این ها رو هم شبیه غرب کن آقای کوشا و آقای مالکی به فکر آخرتتونم باشین همه چی این دنیای فانی نیست . انسان هیچ چیزی را مالک نیست فقط امانت داری باید بکند. والسلام.

  2. اقای مالکی؛ اصلا هم هدفتون، سنگ اندازی جلوی قانون ضد انحصار تسهیل نیست. کاملا معلومه که فقط به مردم دارید فکر می کنید.
    لطفا بیش از این اعتبار وکلا و وکالت را نبرید.

  3. بعضیا که اصلا داوطلب ازمون نیستن اینجا مینویسن ازمون به تعویق بیوفته به شماها ربطی نداره نظر میدهید ازمون باید سر موعدش برگزار بشه همه هم اماده هستن چون وقت کافی بوده بنده از قبل برای ۲۰ اسفند برنامه ریزی کردم قید زندگی همچیز.. زدم.

    1. آقای مالکی انگیزه مطالعاتی من این روزاکم شده ..بیاوکارنامه خودتومنتشرکن نه تنهامن بلکه همه داوطلباانگیزه مطالعاتیشون بره بالاتواین شرایط بحرانی واسفناک🙄

  4. اضافه کردن دو درس پیشنهاد کیست ؟
    باید تعویق صورت بگیرد و سوالات نیز با نظر قوه طرح بشود
    باید کلیه صاحب منصبان در صورت پروانه بیش از ۵ سال آزمون مجددی که سوالات رو قوه مطرح میکند پاسخ دهند بالاخص متون فقه تحریرالوسیله بعد مشخص میشود تعداد قبولی ها

  5. امروز آقایان امروز بیانیه صادر فرمودن که ای قوه ما نگران سرنوشت داوطلبان هستیم چرا اجازه برگزاری نمیدهید.آقایون لطف بفرمایید اینطور نگران ما نباشید میخواهید با نصاب۶۰% و شرایط خطرناک آیین نامه برگزار کنید ؟؟؟ این دوستی که از دشمنی بدتر است خیلی نگران داوطلبان هستید آزمون را به زمان دیگری موکول کنید و تا خنثی سازی آیین نامه آنرا اجرا نکنید ما مخالف ۲۰ اسفند هستیم.

  6. این طرح حداقل با توجه به فرآیند بررسی و تایید و مهلت ۱۵ روز لازم الاجرا شدن قوانین تا هفته اول اسفند اعتبار پیدا نمیکنه خب این جور که معلومه همه منتظر اون هستن تا روی آیین نامه تاثیر بذاره اینجوری اگه باشه عملا باید آزمون بعد عید برگزار بشه در ۲ هفته مگه میشه ثبت نام انجام داد و شرایط برگزاری فراهم کرد؟! بیماری هم که گسترش پیدا کرده
    چه اصراری دارن به برگزاری در اسفند؟! تاریخشو عوص کنید همه رو کلافه کردین اه

    1. شما درس نخوندی برای چی هر دفعه میایی زیر هر پستی نظر میدی عقب بندازید
      مگه ما عمرمونو از سر راه اوردیم
      طبق قانون باید سالی یکبار برگزار‌بشه
      . حرف تعویق‌هم نزنید .
      بسه

      1. چون متوجه نیستی قراره با این آزمون چه بلایی سر داوطلب بیاد فقط علاقه داری یه آزمونی شرکت کنی حالا هر شرایط غیر منطقی هم داشته باشه برات مهم نیست درست فکر کنی متوجه خواهی شد در ضمن اکثرا داوطلبان مخالف برگزاری در این شرایط مجهول و مردد هستن اختبار لطفا منتشر بفرما

  7. آقای جلیل مالکی قوه کی به قانون عمل کرده که این دفعه ی دومش باشد…محکم و استوار باشید ما داوطلبین پشت شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا