زنگنه: مجلس یازدهم می تواند به درستی اولویت‌های کشور را شناسایی کند

مصوبه «جهش تولید دانش بنیان» برگ زرین مجلس یازدهم برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

پایگاه خبری اختبار- محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی مصوبه «جهش تولید دانش بنیان» را برگ زرین مجلس یازدهم برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توصیف کرد.

به گزارش اختبار زنگنه در واکنش به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، طرح جهش تولید دانش بنیان را که در سال گذشته ارائه شده بود؛ نشان دهنده توانمندی مجلس در شناسایی اولویت های کشور برشمرد. این در حالی‌ است که نمایندگان در ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ مقرر کردند شرکت‌های موسوم به «دانش‌بنیان» بتوانند در دعاوی خود به جای وکیل، از اشخاصی با لیسانس حقوق به عنوان «نماینده حقوقی» استفاده کنند.

در گذشته مدل‌های توسعه در دنیا بر مبنای سرمایه بود

محسن زنگنه با اشاره به مدل های توسعه در دوره های مختلف گفت: در گذشته مدل‌های توسعه در دنیا بر مبنای سرمایه بود به این معنا که، کشورهایی که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌دادند، می‌توانستند توسعه اقتصادی پیدا کنند و هر کشوری که می‌توانست سرمایه بیشتری را جذب و آن را در حوزه تولید هزینه کند، شاخص‌های توسعه بهتری داشت.

نیروی کار ارزان؛ شاخصی برای توسعه

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره‌ای دیگر نیروی کار به عنوان شاخص توسعه محسوب می‌شد و کشورهایی که نیروی کار ارزان‌تری داشتند در مدل‌های توسعه موفق‌تر بودند بنابراین در تاریخ اقتصاد دیده می‌شود که کشورها به دنبال این بودند که سایر کشورها را مستعمره خود کنند تا بتوانند از نیروی کار ارزان قیمت آن‌ها استفاده کنند.

چرخش مدل‌های توسعه به سمت مدل‌های دانش محور

وی با بیان اینکه در قرن گذشته مدل‌های توسعه به سمت مدل‌های دانش محور رفته، اضافه کرد: دانش، علم، تکنولوژی و فناوری به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه در دنیا شناخته می‌شود بنابراین کشورهایی موفق هستند که بتوانند از علم، تکنولوژی و فناوری در حوزه تولید استفاده کنند. دیده می‌شود کشورهایی که مساحت کوچکی دارند اما بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی هستند یا کشورهایی که از نظر دسترسی به دریا یا معادن محروم هستند، اما امروز بزرگترین تولید ناخالص داخلی را در دنیا رقم می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هرچند در گذشته شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی، خودروسازی و ساختمان‌سازی شرکت‌های نخست و برتر دنیا بودند اما امروز ۱۰ شرکت برتر دنیا را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که فعالیت خود را با یک میز و صندلی و بر مبنای فناوری و دانش شروع کردند.

یکی از مشکلات عرصه تولید؛ عدم استفاده از دانش و فناوری

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس عدم استفاده از دانش و فناوری در عرصه تولید را یکی از مشکلات دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه ایران رتبه مناسبی در تولید علم در دنیا دارد و حداقل جزو ۵۰ کشور برتر دنیا در تولید علم است اما متاسفانه این علم در خدمت تولید قرار نمی‌گیرد به این معنا که علیرغم اینکه دانشمندان ایرانی در حوزه کشاورزی در سطح دنیا مقالات علمی مناسبی به رشته تحریری درمی‌آورند اما کشاورزی ما کاملا سنتی است با وجود اینکه از بسیاری از کشورهای اروپایی زمین قابل کشت و منابع آبی بیشتری داریم اما در تولید و صادارت هیچ محصولی برند نیستیم.

تولید خوب است اما تولیدی که دانش بنیان باشد

زنگنه افزود: تولید خوب است اما تولیدی که دانش بنیان باشد و بتواند بهره‌وری را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهد و نوآوری داشته باشد و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها را داشته باشد.

باید به سراغ صنایعی رویم که قابلیت اشتغال‌آفرینی بیشتری داشته باشد

وی به بعد دیگری از شعار امسال یعنی اشتغال‌آفرینی اشاره کرد و ادامه داد: این بخش از شعار به این معنا است که هنگام تعریف راهبرد در حوزه تولید باید به نرخ بیکاری که در کشور بالاست توجه کنیم ما باید به سراغ صنایعی رویم که قابلیت اشتغال‌آفرینی بیشتری داشته باشد یعنی میزان ایجاد اشتغال یک شاخص باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان فی نفسه می‌توانند اشتغالزایی کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها باید به نحوی عمل کنند که اندوخته‌های فناوری آنها بتواند در حوزه تولید خود را نشان دهد.

طرح «جهش تولید دانش بنیان»؛ یکی از برگ‌های زرین مجلس در حوزه قانونگذاری

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در سال گذشته طرح «جهش تولید دانش بنیان» در مجلس تصویب شد که یکی از برگ‌های زرین در حوزه قانونگذاری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بود و باید آن را به فال نیک گرفت این امر نشان می‌دهد مجلس یازدهم به درستی اولویت‌های کشور را شناسایی کند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اضافه کرد: اعتباراتی در مصوبه جهش تولید دانش بنیان و قانون بودجه ۱۴۰۱ برای این حوزه پیش بینی شده و به نظر می‌رسد سال خوبی برای اقدام عملی در حوزه شعار سال باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا