سازمان ثبت: برای قبولی در آزمون سردفتری ۱۴۰۱ باید در مصاحبه شفاهی هم پذیرفته شوید

پایگاه خبری اختبار- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر تداوم انجام مرحله اختبار شفاهی برای پذیرش داوطلبان آزمون سردفتری اسناد رسمی تاکید کرد.

به گزارش اختبار، آگهی آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ روز گذشته (۹ آبان) منتشر و ثبت‌نام متقاضیان آغاز شد. بعد از آزمون پر حاشیه سال ۹۷، این اولین بار است که آزمون سردفتری در کشور برگزار می‌شود.

در یکی از بندهای این آگهی درباره ملاک قبولی آزمون آمده است: «احراز نمره کتبی حقی را برای متقاضی ایجاد نمی‌نماید و پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احراز صلاحیت داوطلب برای تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.»

درج این بند، در راستای صحبت‌های سابق رئیس این سازمان است که در واکنش به تصویب قانون تسهیل گفته بود: «این که هرکس حد نصاب نمره را بیاورد سردفتر شود، ممکن نیست و باید سایر مولفه‌ها مانند وضعیت توزیع جغرافیایی و نیاز منطقه را در نظر بگیریم.»

او همچنین در مصاحبه دیگری اظهار کرده بود: «در مورد جذب سردفتران جدید هم این نکته لازم به ذکر است که باید این جذب بر اساس نیازسنجی باشد و صرفا مبنای جذب احزار صلاحیت علمی نیست چون تجربه های ناخوشایندی در دهه ۸۰ داشتیم اما وفق قانون تسهیل کسب و کار آزمون و مراحل آن انجام خواهد شد.»

گفتنی‌ست در ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار درباره آزمون سردفتری آمده است: «داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند.»

با توجه به این قانون برخی اشخاص معتقدند اساساً مرحله مصاحبه شفاهی باید از آزمون‌های مذکور در قانون تسهیل حذف شود. اما بعضی دیگر می‌گویند ذکر عبارت «طی مراحل مقتضی» در این ماده می‌تواند به آزمون شفاهی و گزینش و… تفسیر شود.

در همین زمان وضعیت پذیرفته‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نیز با وجود گذشت مدت طولانی از برگزاری و اعلام نتایج همچنان مبهم است و به نظر می‌رسد یک علت این بلاتکلیفی، قطعی‌نشدن موضع مرکز وکلای قوه قضاییه درباره مرحله مصاحبه شفاهی باشد.

منابع آزمون سردفتری ۱۴۰۱ را آسان و مطمئن از وبسایت کتابفروشی بزرگ دادبازار از سراسر کشور سفارش دهید.

منابع پیشنهادی آزمون سردفتری

عنوان کتاب ویژگی تهیه کتاب
حقوق ثبت
کمک حافظه حقوق ثبت درسنامه مختصر و نموداری حقوق ثبت مشاهده و سفارش
مجموعه سوالات حقوق ثبت شامل قوانین مقررات ثبت و تست ها مرتبط با آن مشاهده و سفارش
دیوان حقوق ثبت مختصر نکات حقوق ثبت همراه با تست در انتها کتاب مشاهده و سفارش
قوانین و مقررات ثبتی شامل قوانین و آیین نامه های ثبتی و دفاتر اسناد رسمی مشاهده و سفارش
حقوق مدنی
نکته ها در حقوق مدنی شرح نکات آزمونی قوانین مرتبط با حقوق مدنی مشاهده و سفارش
تست حقوق مدنی شامل سوالات طبقه بندی شده حقوق مدنی مشاهده و سفارش
شرح آزمونی حقوق مدنی شامل مختصر درسنامه همراه با تست ها مرتبط هر بخش مشاهده و سفارش
حقوق تجارت
درسنامه جامع حقوق تجارت شامل درسنامه آزمونی همراه شرح قوانین خاص مهم مشاهده و سفارش
تست حقوق تجارت شامل تست های طبقه بندی شده همراه پاسخ تشریحی مشاهده و سفارش
مختصر آزمونی حقوق تجارت شامل مختصر درسنامه حقوق تجارت همراه با نکات آزمونی مشاهده و سفارش
حقوق جزا
نکته ها در حقوق جزا شرح ماده به ماده قانون مجازات همراه با نکات مهم آزمونی مشاهده و سفارش
تست حقوق جزا شامل تست های طبقه بندی شده حقوق جزای عمومی و اختصاصی مشاهده و سفارش
جامع نکات حقوق جزا شامل نکات مهم آزمونی حقوق جزا همراه با نمودار آموزشی مشاهده و سفارش
ادبیات فارسی
آزمون یار ادبیات فارسی درسنامه مختصر همراه با تست های آزمونی مشاهده و سفارش
عربی
آزمون یار ادبیات عرب درسنامه مختصر همراه با تست های آزمونی مشاهده و سفارش
احکام شرعی
استخدام یار معارف اسلامی درسنامه مختصر همراه با تست های آزمونی مشاهده و سفارش
اطلاعات عمومی
آمادگی برای هوش و استعداد درسنامه مختصر همراه با تست های آزمونی مشاهده و سفارش
اطلاعات عمومی درسنامه مختصر همراه با تست های آزمونی مشاهده و سفارش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. با سلام با توجه به قانون تسهیل کلیه آزمون های مجوز محور از جمله وکالت و سردفتری با کسب نمره تراز متقاضی قبول شده تلقی شده و باید برای انجام فقط استعلامات از جمله هویت شخص و مدرک تحصیلی باید پروانه وکالت و سردفتری انجام شود اینکه به بهانه های واهی از جمله جفرافیایی و …. یعنی اینکه مدیران فعلی به دنبال انحصار هستند آن هم در مورد شغل هایی شخص متقاضی چه وکیل و چه سردفتر به دنبال خدماتی که می دهند کسب درامد می کنند و مالیات های قانونی هم می دهند ..نمی دانم با این وجود چرا باز هم قانون را به جای اینکه به کمال خودش تفسیر کنند در جهت منفی ذات قانون که رفع انحصار بوده تفسیر به نفع می کنند که نه به نفع متقاضی این شغل ها می باشد و نه به نفع حاکمیت از جهت کسب درامد مالیاتی از این شغل های می باشد و نه به نفع مردمی که از بابت انحصار فعلی با مبالغ زیاد از این خدمات استفاده می کنند .. امیدوارم نمایندگان و روسای قوه نکذارند افرادی بخاطرنفع در این انحصار با این قانون مقابله کنند . نظر بنده اینست که با توجه به قانون خوب طرح تسهیل مدیران فعلی کانون ها و سردفتران باید تغییر کنند و مدیری را بگذارند که قانون رو همان طور که هست اجرا کند بدون هیچ تفسیر مقایر با ذات قانون تسهیل و و همین طور مطالبه گری ما متقاضیان این رشته ها . با تشکر از همه

  2. مجلس نمی‌تواند برای تک تک جزئیات قانون تصویب کند انتظار داوطلبان از روسای سازمان های مشمول قانون فهم و درک درست قانون و تمکین از قانون است.اینکه با پیدا کردن راه های مختلف عزیزان قصد فرار از اجرای قانون دارند قطعا مورد تایید ریاست محترم قوه قضائیه نخواهد بود و حتما آیین نامه مربوط را ابلاغ خواهند نمود.نمی‌توان در عمل قانون را اجرا نکرد به بهانه ی مصاحبه علمی اینکار عملا آزمون را بی اثر خواهد نمودمگر اینکه مصاحبه هم توسط هیاتی منصف و تحت نظر سنجش باشد.

  3. این سخن ریاست سازمان ثبت خلاف قانون کی باشد
    مصاحبه علمی باعث عملکرد سلیقه ای است و دری برای فرار از اجرای قانون

    1. به بند ۱۰ نگاه کن.نوشته: وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.ظاهرا باید علاوه لیس حقوق ، ۳ سال سابقه دفتریاری هم داشته باشیم

  4. چه شهرهایی ظرفیت جذب سردفتر دارند؟لطفا مشخص کنید،تا بیخود ثبت نام نکنیم…ضمن اینکه آزمون شفاهی خلاف قانون تسهیل هست و اینو یه دانشجو ترم یک رشته ماکارونی 😂 هم می‌دونه…

  5. خانم زنده دل سلام آیا افراد با داشتن مدرک کارشناسی حقوق نمی توانند در این آزمون شرکت کنند و باید حتما کارشناسی حقوق قضایی و …. باشند ؟ اگر اینگونه است عاجزانه خواهشمندم پیگیری فرمایید تا بقیه رشته های حقوق نیز بتوانند در این آزمون شرکت کنند با تشکر فراوان از شما و سایت خوب اختبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا