سوالات و پاسخ تشریحی درس حقوق مدنی آزمون قضاوت ۹۵

اختصاصی پایگاه خبری اختبار

سوالات و پاسخ تشریحی درس حقوق مدنی آزمون قضاوت ۹۵

ویرایش سوم پاسخنامه منتشر شد

برای دانلود سوالات درس حقوق مدنی به همراه پاسخنامه تشریحی (ویرایش سوم) آزمون قضاوت ۹۵ اینجا کلیک کنید

 

پایگاه خبری اختبار- آزمون قضاوت ۹۵ صبح روز جمعه ۹ مهر ماه ۱۳۹۵ در ۱۹ شهر کشور برگزار شد، پایگاه خبری اختبار سوالات و پاسخ تشریحی پیشنهادی برای درس حقوق مدنی این آزمون را تهیه و برای دانلود در اختیار علاقمندان گذاشته است.

پیش از این سوالات و پاسخ تشریحی درس آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوت ۹۵ هم تهیه و منتشر شده است که می توانید از اینجا دریافت کنید.

مجموعه تهیه شده با استفاده از نظرات اساتید و صاحب نظران کامل تر خواهد شد، برای ارائۀ نظرات خود می توانید از بخش نظرات ذیل همین مطلب استفاده کنید، ویرایش های بعدی این مجموعه همین جا منتشر خواهد شد.

 

 

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۵۰ دیدگاه ها

  1. با سلام

    جواب سوال ۳ ایراد دارد میشه ۲… چون وقفیت سابق مقدم بر تصرف و مالکیت است

    سوال ۱۷ هم میشه باطل … چون گفته تنها خود مستاجر استفاده کند این نشانه این است که مباشرت مستاجر شرط است

    سوال ۱۸ هم میشه ۴

    خلاصه جوابا غلط زیاد داره

    اینطوری غلط جواب میدین ما روحیه مون میمیره برا وکالت

    1. دوست عزیز، به پاسخهایی که به کامنت های سایر دوستان داده ام توجه بفرمایید لطفا. هم در متن پی دی اف و هم  در کامنتها به تفصیل بیان شده علت انتخاب هر گزینه.

      در مورد تصرف مالکانه فعلی و وقف سابق، رای وحدت رویه هست

      در کامنت ها نوشته ام متن رای را

      سوال ۱۷ با توجه به کتاب دکتر کاتوزیان پاسخ داده شده

      برای آزمون وکالت حتما آرای وحدت رویه را مطالعه بفرمایید.

      1. استدلالتون در پاسخ ۱۸ عالی بود و عدم دقت در همین نکنته باعث جواب اشتباه میشه

        خسته نباشید مجدد

        1. ممنون از توجه و لطف شما. سوالات مدنی امسال نکته دار بودند و خیلی از داوطلبان را به اشتباه انداختند.

      2. سلام.عالی بود امین جان.جواب دادن که دل بخواهی نیست که بعضی طبق دل خودشون جواب میدن.باید طبق قانون باشه قانووون.بازم ممنون ازت.بخوونیممم برای وکالت حتما قبول میشیم

  2. سلام جواب ۲ سوال غلط داده شده به زیرنویس ۷ ماده ۳۵ و زیر نویس ۵ ماده ۸۳۷ دقت کنید لطفا 

    1. اگر منظور شما از زیرنویس ۵ ماده ۸۳۷، بند ۵ ذیل ماده ۸۳۸ کتاب قانون مدنی در نظم… است، توجه شما را به این نکته جلب می کنم که در سوال ۳۰، آمده

      وصی از اقراری که ضمن وصیت کرده نمی تواند رجوع کند

      حال آنکه این موصی است که وصیت می کند و ممکن است ضمن آن اقرار کند، نه وصی

      به عبارت دیگر، موصی نمی تواند از اقرار خود رجوع کند

      اما اگر منظور شما سوال و ماده دیگری است لطفا واضح تر بفرمایید.

        1. زیرنویس ۷ ماده ۳۷: تعارض وقف است با تصرف مالکانه که اماره است

          فرض گزینه ی ۳ از سوال ۳: تصرف مالکانه ی فعلی در تعارض با تصرف بعنوان وقف سابق

          هر دو اماره هستند

          در این مورد رای وحدت رویه شماره ۶۹۹مورخ ۱۷/۴/۱۳۳۴ می گوید: ید فعلی حاکم بر ید سابق است. یعنی تصرف فعلی به عنوان مالکیت را تصرف سابق وقف ولو ثابت شود از اعتبار ساقط نمی‌کند مگر در صورتی که ضمن اثبات تصرف سابق وقف محرز شود که منشأ تصرف فعلی مالکانه غصب و بدون مجوز قانونی عدواناً عین موقوفه از تصرف وقف انتزاع شده است و در این صورت تصرف وقف معتبر است تا خلافش ثابت شود. .      

  3. درسته تصرف ب عنوان وقفیت مثبت وقف نیس ولی گزینه های دیگه کاملا غلطه.اگه بین غلطا بخوای انتخاب کنی همین از همه معقول تره

  4. سلام خسته نباشید ولی غلط زیاد داره

    سوال ۱۷ هر کتابی رو ببینید گفته منفسخ

    سوال ۵ گزینه ۴ به علت صلح

    سوال ۱۴ ملاک تلف با ملاک انتقال تفاوت داره البته صد در صد نیست این نظر و ممکن است جواب شما صحیح باشد

    سوال ۶ هم چون مقدار برنج نامشخص است جعاله باطل است.در ماده ۵۶۳ اومده من جمیع جهات لازم نیست ولی در فرض سوال کلا نامعلوم است

    سوال ۲۲ گزینه ۱ صحیح است

    سوال ۲۳ حرفی از تعهد به میان نیامده بلکه تسلیم نموده.تبدیل تعهد یعنی توافق بر تعهد به تسلیم مال دیگری در تاریخ معین نه تسلیم مال و تسلیم مال اصلا تعهد نیست البته به نظر سوال صحیح طرح نشده

    سوال ۲۸ هم درعقد عهدی به دلیل آنکه پیش از اجازه هنوز دینی بوجود نیامده است تا در صورت مرگ مورث به وارث منتقل شود واز سوی دیگر اختیار اجازه عقد حق مالی مستقل نیست تا به ارث رسد پس با فوت عقد فضولی باطل خواهد 

    ببخشید و ممنون

    1. دوست عزیز همان طور که در توضیح پاسخ سوال ۱۷ آورده ایم، گزینه ۱ با عنایت به کتاب دکتر کاتوزیان و نظر ایشان انتخاب شده است.

      سوال ۲۲ گزینه ۱ در پاسخ تشریحی به عنوان پاسخ صحیح آمده و دلیل درست بودن گزینه ۱ هم به تفصیل بیان شده. گزینه ۲ غلط تایپی است که در حال ویرایش آن هستیم

       

  5. سلام ممنون از همتون فقط الان مونده جوابای تجارت احرتون با امام حسین اونارم زحمتشو بکشید بازم ممنون فقط سوال بیستو دو اشتباه تایپی داره 

    1. نوه در صورتی ارث نمی برد که فرزند دیگری از متوفی درقید حیات باشد که در فرض مسأله فرزند دیگری نیست.

      1. فراموش نکن  پدر و مادر میت به همراه فرزند میت درجه اول از طبقه اول هستن و نوه درجه دوم محسوب میشه ودر صورت نبودن هیچ کس از درجه اول صاحب ارث میشه

    1. نوه هم جزو طبقه اول است. ماده ۹۱۱ قانون مدنی

      هرگاه میت اولاد بلاواسطه نداشته باشد اولاداولاداوقائم مقام اولادبوده وبدین طریق جزوراث طبقه اول محسوب وباهریک ازابوین که زنده باشدارث می برند.
      تقسیم ارث بین اولاداولادبرحسب نسل بعمل می آیدیعنی هرنسل حصه کسی رامی بردکه به توسط اوبه میت می رسدبنابراین اولادپسردوبرابراولاددختر می برند.
      درتقسیم بین افرادیک نسل پسردوبرابردخترمی برد.

      1. ماده قانون معین نکرده لازمه ارث بردن مرگ نسل واسطه قبل یا بعد از مورث است!اگر هم به توضیحات نظم کنونی بخوایم اکتفا کنیم.حاشیه های ذیل ماده ۸۸۸شرایط قائم مقامی رو ذکر کرده و نهایتا از پدر نام برده و از مادر نبرده!وگرنه میتونست بنویسه پدر یا مادر.

        1. دوست عزیز، مواد قانونی مرتب با ارث را یک بار بخوانید.

          می توانید از ماده ۸۷۵ قانون مدنی شروع کنید.

          ذیل ماده ۹۱۱ نیز احتمالا برای شما جالب باشد

          موفق باشید

    2. سلام دوست عزیز

      باید به یاد داشته باشیم وارث صعودی هیچ وقت وارث نزولی و وارث نزولی هیچ وقت وارث صعودی را از ارث محروم نمیکنه اگه هردو از یک طبقه باشد۰یک استثنا هم درباره پسرعموی ابوینی داریم که عموی ابی تنها را از ارث محروم میکنه که بحثش جدا ازینه.

      موفق باشید

  6. با سلام در خصوص سوال اول ب عرض می رساند درصورت فوت دختر یا بودن دختر دیگر سببی برای ارث بری نوه نمی ماند. و ماده ۹۰۸ برای دختر است ن نوه

  7. سلام بر دوستان…با نهایت احترام به دوستانی که زحمت کشیده و جواب سوالات مدنی را به صورت تشریحی داده اند…اما جواب اکثر سوالات اشتباه داده شده است من جمله سوال مربوط به عقد قرض که انگیزه یا همان تصور هیچ تاثیری در عقد ندارد و این کاملا بدیهی است و همین طور جواب به سوالات دیگر نیز کمی سطحی است.

  8. سلام سوال ۲۲ با توجه به پاسخنامه تشریحی خودتون گزینه یک میشه نه دو

    فک کنم اشتباه تایپی شده

     

  9. سلام  1- پاسخ سوال۳ ایرادداردچون درتعارض تصرف سابق به عنوان وقفیت باتصرف فعلی به عنوان مالکیت وقفیت سابق مقدم است چراکه امکان انتقال وتملک مال وقف خلاف اصل است.

    ۲-پاسخ سوال۱۷ ایراددارد چراکه متن صریح قانون فوت مستاجردرشرایطی که شرط مباشرت اوشده باشدرا باطل میداند گرچه درست تر"منفسخ"است ولی قضاوت قانون محور است پس گزینه بطلان ترجیح دارد.

    ۳-پاسخ سوال۱۸ ایراد دارد چراکه معامله فضولی نسبت به مال شخص ثالثی منعقد می شود نه اینکه لزوما باثالث بسته شود لذانفوذ آن موکول به اجازه معامل است یعنی گزینه۴.

    ۴-پاسخ سوال۳۰ ایراد دارد چون تازمانی که فرزندان دیگر موصی موجود هستند نوه ارث نمی برد تا اجازه رد یا تنفیذ داشته باشد و از طرفی دیگر از اقرار ضمن وصیت نمی توان رجوع کرد خواه از جانب هرکسی که باشد چرا که اقرارملکه دلایل است

     

    1. سلام.

      ۱. رأی وحدت رویه شماره ۶۹۹مورخ ۱۷/۴/۱۳۳۴… ید فعلی حاکم بر ید سابق است. یعنی تصرف فعلی به عنوان مالکیت را تصرف سابق وقف ولو ثابت شود از اعتبار ساقط نمی‌کند مگر در صورتی که ضمن اثبات تصرف سابق وقف محرز شود که منشأ تصرف فعلی ِ مالکانه، غصب و بدون مجوز قانونی عدواناً عین موقوفه از تصرف وقف انتزاع شده است و در این صورت تصرف وقف معتبر است تا خلافش ثابت شود.

      ۲. نگاه کنید به قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، ذیل ماده ۴۹۷

      ۳. به ماده ۱۸۳ ق. م توجه کنید

      ۴. به فرض مسأله توجه کنید: فرزند، “بعد از فوت پدر و قبل از تنفیذ وصیت” فوت کرده است

      1. درمورد سوال۳۰ واقعه فوت برای یکی از فرزندان موصی اتفاق افتاده پس فرزندان دیگر اواجازه رد یا تنفیذ رادادرند لذانیازی به رد یاتنفیذ ورثه مزبور نیست

        1. سلام

          خیلی از تذکر شما سپاسگزارم،
          در نسخه اولیه سوالات که به دست ما رسید «به خود می فروشد» آمده است، در دو نسخه دیگر که نگاه کردم (نسخه چتر دانش و دادستان) «به جواد می فروشد» آمده است، هنوز تصویر دفترچه سوالات را ندیده ام، اگر دوستانی هستند که در این مورد اطمینان دارند یا تصویر دفترچه سوالات مربوط به این قسمت را در اختیار دارند لطفا اعلام کنند، به هر حال ما تا زمان ایجاد یقین، هر دو فرض را در نظر میگیریم وبر این اساس پاسخنامه را اصلاح می کنیم.

          1. جناب هوشیار من مطمئنم که در دفترچه سوالاتم " به جواد می فروشد" قید شده بود، چرا که برای پاسخ به سوال یک نمودار از توالی معاملات رسم کردم  که دارای ۳ رکن بود.

             

        2. با سلام لطفا در مورد سوال ۳۰ بیشتر دقت کنید.سوال گفته یکی از فرزندان موصی فوت کرده پس فرزندان دیگه او هنوز زنده اند در نتیجه در این شرایط اصلا فرزند این شخص که میشه نوه متوفی اصلا ورثه نیست که حق رد یا تنیذ زاید بر ثلث رو داشته باشه .

          1. سلام

            توجه داشته باشید که فرزند، پس از فوت پدرش فوت می کند، یعنی دارای حق در ترکه شده است و این حق به وراث او هم به ارث می رسد، بنا بر این آن ها ذینفع هستند

  10. دوستان کسی میدونه

    ۲۱  صحیح 

    ۲ تا نزده

    ۷ تا غلط 

    چند درصد میشه

    من نحوه محاسبه رو نمیدونم چطوریه

    1. سلام.

      صد تقسیم بر تعداد سوال میکنیم بعد حاصلشو ضرب در تعداد گزینه های صحیح میکنیم جواب درصد ان به دست میاد .البته قبل از این باید توجه داشته باشیم که سه تا غلط یک صحیح را حذف میکنه.اگه هفت تا غلط بزنیم شش تای اون دوتا صحیح را پاک میکنه و ان یک غلط هم  اگه تعداد سی تا سوال باشه هر یک غلط یک ممیز یازده صدم حذف میکنه.

    2. دوستانی که طبق این پاسخنامه میخوان نمره شون محاسبه بشه.خیلی زوده صبر کنید پاسخ نامه سنجش بیاد بیرون بعد .تا اون موقع به هیچ پاسخی اعتماد نداشته باشید.

  11. سلام

    ایا در سوال ۹ منظور عقد عیابی نبوده که بخواد با قصد خریدار عقد واقع بشه؟؟؟؟

    و این که در سوال ۵ بنظرتون ایا نمیخواستن با کلمه صلح و اوردن اجزایه بیع صرف سوال رو مفهومی کنن تا اشتباه بشه؟؟؟

    بنظره من سوال ۹ گزینه ۳ درسته و سوال ۵ گزینه ۴

  12.  

    ممنون ازشما . ولی غلط زیاد داره . سوال ۱۸ میشه گزینه ۴ … سوال تو وقفیت سابق اثبات میکنه . نظر کاتوزیانه دیگ . مال وقفی رو نمیشه انتقال داد . پس وقفیت سابق درسته .

    1. رأی وحدت رویه شماره ۶۹۹مورخ ۱۷/۴/۱۳۳۴… ید فعلی حاکم بر ید سابق است. یعنی تصرف فعلی به عنوان مالکیت را تصرف سابق وقف ولو ثابت شود از اعتبار ساقط نمی‌کند مگر در صورتی که ضمن اثبات تصرف سابق وقف محرز شود که منشأ تصرف فعلی ِ مالکانه، غصب و بدون مجوز قانونی عدواناً عین موقوفه از تصرف وقف انتزاع شده است و در این صورت تصرف وقف معتبر است تا خلافش ثابت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا