شورای نگهبان طرح اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را مغایر قانون اساسی تشخیص داد

شورای نگهبان طرح اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را مغایر قانون اساسی تشخیص داد

پایگاه خبری اختبار – شورای نگهبان طرح اصلاح ماده (۹۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را مغایر قانون اساسی تشخیص داد و به مجلس شورای اسلامی اعاده کرد.

اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در جهت منع اشتغال بازنشستگان در دستگاه های دولتی انجام می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، طرح اصلاح ماده (۹۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

– در تبصره یک ماده واحده، منحصر نمودن اجازات خاصه به اجازات خاصه ناشی از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد؛ باید اجازات خاصه به نحو مطلق ذکر گردد.

طرح مصوب ۲۹/۶/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی به این شرح بوده است :

ماده واحده – ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ به شرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می شود:

ماده ۹۵ – هرگونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات باز خرید یا بازنشسته شده یا می شوند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری،‌ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر در دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کند، ممنوع و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به‌ آنان ممنوع است. و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع است.

تبصره ۱- افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کارگیری شده اند، ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ تصویب این قانون، باید سمت و پست خود را ترک نمایند و هرگونه پرداخت تحت هر عنوان به آنان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

تبصره ۲- کارکنان و اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد نیز مشمول این قانون می باشند.

تبصره ۳- کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم و ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۵/۸/۱۳۸۴ و ماده ۹۱ قانون استخدام کشوری مصوب ۳۱/۳/۱۳۴۵ و بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ در خصوص دستگاه های اجرایی نسخ می شود.

ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری :

به کارگیری بازنشستگان متخصص(با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر) در موارد خاص به عنوان اعضاء کمیته ها، کمیسیون ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره ای غیرمستمر، تدریس و مشاوره های حقوقی مشروط براین که مجموع ساعت اشتغال آنها در دستگاههای اجرائی از ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند بلامانع می باشد.

حق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا