ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور سراسری

مصوب جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی

ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور سراسری

ماده ۱- تعاریف

سابقه تحصیلی:

نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳ـ ۳ـ ۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه ­گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

آزمون اختصاصی:

آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه های آزمایشی است که براساس کتاب­های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می­ شود.

سنجش:

فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از طریق  «نمره ­کل سابقه تحصیلی»  و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­شود.

پذیرش:

فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشته‌های پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت می­گیرد.

موسسه:

منظور از موسسه شامل تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.

رشته­ محل:

هر یک از رشته­ های تحصیلی که متقاضی براساس محل تحصیل در هر موسسه می­تواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.

رشته­ محل­های پر متقاضی:

رشته­ محل­هایی می­باشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفا سوابق تحصیلی نمی­ باشند.

شورا:

منظور از شورای سنجش وپذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۵ می‌باشد.

سازمان:

منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده۲ـ نمره کل

نمره کل آزمون اختصاصی:

نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

نمره‌کل سابقه تحصیلی:

نمره‌کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.

تبصره۱ : عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می­شود.

تبصره۲ : سازمان می­تواند برای برخی از رشته های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته‌های هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.

ماده۳ـ پذیرش

پذیرش در رشته محل­هایی که پر­متقاضی نمی­باشند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می شود.

پذیرش در رشته محل­ه ای پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره­ کل سابقه تحصیلی انجام می­ شود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

ماده۴ـ وزارت آموزش و پرورش  موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش ­آموزان اقدام نماید به گونه­ ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ ­التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳ـ ۳ـ ۶) باشد.

ماده۵ ـ موسسه می ­تواند در پذیرش دانشجو در رشته محل­ های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره­ کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.

ماده۶ ـ با توجه به اختلاف ویژگی های آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سال های مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به هم‌ترازی آنها اقدام می­ نماید.

ماده۷ـ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

ماده۸ ـ منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود.

ماده۹ـ این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا